محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827212049
امام خمینی(ره) برای اصلاح زندگی انسان به سیر«بالحق فی الخلق» رسیده بود - اخبار ایران و جهان |
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
امام خمینی(ره) برای اصلاح زندگی انسان به سیر«بالحق فی الخلق» رسیده بود
شناسهٔ خبر: 2482298 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
یکی از وقایع تاریخی و به یاد ماندنی تاریخ انقلاب اسلامی را سالروز ورود با شکوه امام امت به میهن عزیزمان باید دانست او که با مقدمش بتهای آهنین روزگار را لگد مال نمود و سایبان مؤمنین و مستضعفین جهان شد. به گزارش خبرگزاری مهر، یادداشت زیر از کتاب بنیان مرصوص امام خمینی(ره) در بیان و بنان آیت الله جوادی آملی برداشته شده است.یکی از وقایع تاریخی و به یاد ماندنی تاریخ انقلاب اسلامی را سالروز ورود با شکوه امام امت به میهن عزیزمان باید دانست. او که با مقدمش بتهای آهنین روزگار را لگد مال نمود و سایبان مؤمنین و مستضعفین جهان شد. بدین سبب برآن شدیم تا پاره ای از کتاب ارزشمند "بنیان مرصوص امام خمینی(ره) در بیان و بنان آیت الله جوادی آملی" را جهت بهره مندی هر چه بیشتر دوستداران امام خوبیها و امت حزب الله تقدیم نماییم.امام خمینی(ره) وارث انبیاءامام راحل در سلسلهٴ عارفان محقّق جای داشت و در عین حال با همهٴ آنها فاصله، آنان در سیر به سوی خدا و تقرّب به او و بریدن از خلق «سیر من الخلق إلی الحق» متوقّف گشته بودند، و او برای اصلاح زندگی انسان و حاکمیت قانون خدا به «سیر بالحق فی الخلق» رسیده بود. گفته بودند: «مرد باطنی (عارف) پس از آرامش و اطمینانی که در مسیر معنوی پیدا می کند، نمی خواهد به زندگی این جهانی باز گردد، و در هنگامی که بنا به ضرورت باز می گردد، بازگشت او برای تمام بشریت سود چندانی ندارد»، ولی او از «وارثان انبیا» بود که همچون انبیا: «بازگشتشان جنبهٴ خلاّقیت و ثمر بخشی دارد، باز می گردند و در جریان زمان وارد می شوند تا جریان تاریخ را به دست گرفته و جهان تازه ای از کمال های مطلوب را خلق کنند».برخی بر اساس سخن عبد المطلّب (آن مرد الهی بزرگ) مشی کردند، ولی امام راحل(ره) گذشته از اینکه به آن حـرف و فکر احترام می گذارد، سخنی از نوهٴ عبدالمطلّب، یعنی وجود مبارک رسول اکرم(ص) آموخت و آن را اسوهٴ خـود قـرار داد.توضیح آنکه: وقتی ابرهه برای ویران کردن کعبه وارد مکّه شد، عدّه ای گریختند، عبد المطلّب به عنوان یک شخص نامدار، مصاحبه ای با این گروه تخریب داشت، وقتی آنها به او گفتند: تو به عنوان بزرگ قبیله، چه خواهش و پیشنهادی داری، عبد المطلّب گفت: شترهای مرا به من برگردانید، آنها گفتند:ما فکر می کردیم تو با ما دربارهٴ «تخریب کعبه» سخن خواهی گفت، ولی دیدیم که فقط دربارهٴ «شتر» هایت حرف زدی! در این حال عبد المطلّب گفت: «أنا رَبُ الإبل فإنّ للبیت ربّاً» من صاحب شترم و دربارهٴ شتران خود با شما سخن گفتم، خانهٴ کعبه نیز خود صاحبی دارد.این سخن عبد المطلّب در آن روزگار حق بود، ولی پس از ظهور حضرت رسول اکرم(ص)، آیا باید همچون عبد المطلّب فکر کرد، یا اینکه باید مانند علی بن ابی طالب(ع) اندیشید؟ پس از آنکه قرآن کریم نازل شد و خداوند سبحان متولّیان کعبه را مشخص کرد، آیا باز انسان می تواند بگوید: من صاحب شترم، خانه نیز برای خود صاحبی دارد و ارتباطی به من ندارد؟ مگر صاحب خانه کلید تولیت، صیانت و نگهبانی کعبه را به مسلمانان پرهیزکار نداده است؟ ﴿إنْ أولیائُه إلاّ المتّقون﴾با آمدن این آیهٴ کریمه، یک متفکّر دینی مجاز نیست که بگوید: من صاحب شترم و باید دربارهٴ مال خودم تلاش کنم و صاحب خانه، خانه را حفظ می کند، بلکه موظّف است که بگوید: «صاحب خانه، ما را مسئول نگهداری کعبه کرده است».این دو بینش نه تنها قبلاً مطرح بود، بلکه امروز نیز وجود دارد، اگر یک حادثه ای برای اسلام رخ می داد، دیگران می گفتند: «دین صاحب دارد» و همان حرف عبد المطلّب را تکرار می کردند، ولی امام راحل(ره) می فرمود: صاحب دین، کلیدداری دین را بدست «عالمان» راستین داده و ما موظّفیم که بگوییم خدا صیانت و نگهداری دین را از ما طلب می کند. شاخصهٴ امام امّت این بود که این مسئله را به درستی دریافت کرد، و نه تنها «فهمید»، بلکه آن را «یافت» و پس از طی سفرهای چهار گانه با نظر و بصر، «متولّی دین» شد.اگر کسی این راه را نرفته باشد، فقط دربارهٴ دین شناسی اظهار نظر می کند و می گوید: دین صاحبی دارد و «ولی عصر» باید بیاید و دین را حفظ کند، ولی کسی که سفرهای چهارگانه را با جان و دل و سر، پشت سر گذاشت، می فهمد و می بیند و می یابد که متولّی دین و حافظ و نگهبان آن در عصر غیبت، وارثان انبیا و اولیا؛ یعنی علمای راستین هستند. حضرت امام(قدّس سرّه) این راه را طی کرد و خود را متولّی دین یافت و این نتیجهٴ پیمودن شهودی اسفار اربعه است.همچنین ایشان این مسأله را به خوبی فهمید، به درستی بررسی کرد، آن را باور کرد و به آن ایمان آورد که زمامداری و رهبری مردم یک سکّه ای است که دو رو دارد: یک چهرهٴ آن «خلافت الله» است و چهرهٴ دیگر آن، عفطهٴ عنز (عطسهٴ بز مادّه) و عِراق خنزیر بید مجذوم (استخوان خوک در دست بیمار جذامی) می باشد. زمامداری مردم بیش از دو چهره ندارد. اگر چهرهٴ الهی بود، انسان خلیفة الله خواهد شد: «و إنّه لَیعلمُ أنّ محلّی منها محلَّ القُطبِ مِن الرّحی…». و اگر مقام نفس بود، عفطهٴ عنز و عراق خنزیر بید مجذوم خواهد شد.امام امّت(ره) این معنا را به خوبی فهمید و به درستی باور کرد؛ لذا شما در تمام این حالات (از صدر نهضت تا ذیل رحلت) کمترین اثر را در او ندیدید که (معاذ الله) خود را باخته و بخواهد از این مقام والا سوء استفاده کند، در سخنان و حرکات ایشان چنین چیزی اصلاً مشاهده نشد.امام راحل، رهبر مسلمین جهان و متولّی اسلامامام راحل(ره) شاگرد برومند ائمهٴ اطهار (علیهمالسلام) بود و البتّه حساب آنها با احدی هماهنگ نیست، چنانکه در بیانات نورانی حضرت امیر المؤمنین(ع) در «نهج البلاغه» آمده است که: «لا یقاسُ بهم أحدٌ من النّاس»، احدی از مردم با امام معصوم قیاس نمی شود. ولی عصر(ع) و امام معصوم کسانی هستند که: «بیمنهم رُزقَ الوَری».پس احدی را با آن ذوات مقدّسه(ع) نمی تواند سنجید، خواه آنها روی خاک بخوابند، نظیر ائمهٴ بقیع(ع)، خواه زیر گنبد طلا، نظیر حضرت امام رضا(ع)، برای آنها این جهت فرقی نمی کند، زیرا آسمان و زمین به آنها بسته است: «و بوجودهم ثبتت الأرضُ و السّماءُ»، و هیچ کس به خود اجازه نمی دهد که احدی را با امامان معصوم(ع) هم سنگ و هم تراز بداند. او تنها، رهبر ایران نبود، او رهبر مسلمین جهان بود، متولّی اسلام بود، این فکر بلند با افکاری که دیگران داشتند، فاصلهٴ فراوان داشت و همان طور که هیچ کسی را با امام معصوم(ع) نمی توان قیاس کرد، هیچ کسی از علمای عادی را هم با امام امّت نمی توان قیاس کرد، زیرا او حساب دیگری دارد.صاحب جواهر(ره) سخن بلندی دارد که می فرماید: «در نظام هستی، ذات اقدس اله «ربّ» است و امامان معصوم(ع) «وزرا»ی دستگاه الهی هستند، و دیگر افراد به منزلهٴ رعایایاند» و وقتی رعایا را با هم میسنجیم، می بینیم بعضی از آنها به جایی رسیده اند که هیچ یک از رعایا با آنها قابل قیاس نیست و این خصیصه در امام راحل(قدّس سرّه) و جود داشت. اکنون بنگرید که امام معصوم(ع) چه کرد و امام امّت (ره) چه می کند و آیا شما راه امامان معصوم (علیهمالسلام) را در غیر امام خمینی(ره) نشان دارید؟ که اگر چنین است ما را هم باخبر کنید!عرفان امام تنها «نظری» نیست، او تنها شارح کتب «ابن عربی» نیست، او تنها تعلیقه بر «فصوص» و «مصباح» ننگاشت، حال بنگرید که چه کرد و چه گفت؟ در بسیاری از ادعیه آمده است که ذات اقدس اله محجوب نیست و انسان خود را با «گناه» محجوب می کند: «و أنک لا تحتجب عن خلقک إلاّ أن تحجُبهم الأعمال دونک».این سخن، چون در دعای ابوحمزهٴ ثمالی است، رنگ عرفان دارد، ولی همین سخن در بیانات امام هفتم(ع) هست، آنجا که عرفان را با سیاست هماهنگ کرده و طریقت و حقیقت را با سیاست همسو نموده است: «و قد علمتُ أن أفضل زاد الرّاحلِ إلیک عزم إرادة یختارک».یعنی خدایا! در سیر به سوی تو ره توشه لازم است، و من به طور یقین می دانم ره توشهٴ مسافر الی الله فقط «اعتماد به تو» است. این سفر، سفری نیست که انسان با خواندن کتاب و یا با اندیشه و استاد دیدن بتواند طی کند، بلکه ره توشهٴ آن فقط «جزم نظری» و «عزم عملی» است، آنگاه می گوید: «و قد ناجاک بعزم الإرادة و خضوع الاستکانة قلبی». خدایا! من هم با تمام هستی ام تو را می خواهم، قلبم با عزمی فولادین و وهن ناپذیر با تو مناجات کرد.حضرت امام کاظم(ع) این جملات را به عنوان یک «عرفان» آمیخته با «سیاست» ذکر کرد، چون زمانی آن را گفت که عازم زندان بغداد بود، یک وقت عارفی در شب قدری قرآن بر سر می نهد و میگوید: خدایا! من تو را میطلبم، یک وقت زاهدی در سایهٴ مسجدی مناجات می کند و می گوید: خدایا! من تو را میطلبم، این طریقت منهای سیاست است، امّا یک وقت حضرت موسی بن جعفر(ع) در حالی که عازم زندان بغداد است، می گوید: خدایا! من می دانم زاد راه جز «عشق» تو چیز دیگری نیست، این «عرفان» با «سیاست» است، این سخن را امام معصوم(ع) فرمود و در بین شاگردان امامان معصوم(ع)، غیر از حضرت امام خمینی(ره) چه شاگردی را نشان دارید که این «سیاست» را با «معرفت» هماهنگ کرده باشد، با این جملات تبعید شود، با این نیایشها به زندان برود و با این راز و نیازها اهانت ببیند؟ این همان راه امام هفتم(ع) است که فرزند برومندش امام خمینی (ره) پیموده است.اگر می بینید که انسانها در سوگ او اشکها ریخته و ناله ها می کنند و عدّه ای بیهوش می شوند، برای آن است که او بُعد فلسفی خود را با عرفان تقویت کرد و عرفان را با سیاست هماهنگ نمود، همان راهی را رفت که جدّش رفت، همان ره آوردی را آورد که جدّش موسی بن جعفر(ع) آورد، اکنون اگر شما دوّمین را نشان دارید، ارائه دهید تا دربارهٴ دوّمی نیز این گونه سخنان را داشته باشیم.شناخت امام راحل با دو دههٴ «غیب وعرفان» و «شهادت» امام راحل(ره) یک سیر تاریخی دارد که مورّخان می توانند دربارهٴ او و شناسنامهٴ او بررسی کرده و سخن بگویند: «او ۱۹ سال در خمین زندگی کرد و پس از آن کم کم وارد مسائل علمی شد. ادبیات، فقه و اصول را مانند دیگران فرا گرفت، تا به حدود سنّ ۲۷ سالگی رسید، و….»، که دیگران نیز این مراحل را داشته اند، ولی در زندگی ۹۰ سالهٴ امام امّت(ره)، دو دهه را باید از یکدیگر جدا کرد که دیگران این دو دهه را نداشتند و این دو دهه مخصوص ایشان است: دههٴ اوّل، دههٴ انس او به جهان «غیب» و «عرفان» است. دهه دوّم، دههٴ انس او به عالم «شهادت» و «رهبری» است.دههٴ اوّل از اواخر سنّ ۲۷سالگی تا اوایل ۳۸ سالگی است که از سال (۱۳۴۷ هـق) شروع و تا سال۱۳۵۸(هـ ـ ق) ادامه می یابد، یعنی سالهایی که حضرت امام(ره) کتابهای عمیق عرفانی را نوشت؛ در ۲۷سالگی کتاب شریف «مصباح الهدایة إلی الخلافة و الولایة» را نوشت، سپس تعلیقات بر فصوص، تعلیقات بر مصباح الأُنس و آنگاه «سرّ الصّلاة» را به رشتهٴ تحریر در آورد. اینها کتابهایی نیست که هر کس ده یا بیست سال در حوزهٴ علمیه بود و درس خواند، بتواند بفهمد. اینها نظیر رسائل، مکاسب، جواهر یا منظومه نیست. این دههٴ ۲۷ تا ۳۷ سالگی دههٴ غیب و قلمرو غیبی شخصیت امام راحل (ره) است.امّا دههٴ دوم که دههٴ شهادت ونشأهٴ شهادت اوست، از پایان سال (۱۳۵۷هـ ش) تا آغاز سال (۱۳۶۸هـ ش) است که در این دهه عالم را زیر و رو کرد. دوران زندان و تبعید نشانهٴ «مظلومیت» بود، نه اقتدار، و خیلی از افراد به زندان رفتند، ولی آیا توانستند پس از آزاد شدن، کشور را رهبری و جنگ را هدایت کرده، انقلاب را به سامان رسانند؟ بسیاری مظلوم بودند، ولی آیا این قدرت را داشتند که اگر بر سریر اقتدار بنشینند، چون حضرت علی(ع) حکومت کنند؟ این مطلب برای دیگران ثابت نشد، ممکن بود که «مدرّس» بتواند، ولی ثابت نشد، ممکن بود که دیگران بتوانند، ولی عملی نشد. آنکه همهٴ یافته ها و اسفار اربعه را از علم به عین آورد و از گوش به آغوش رساند، امام امّت(ره) بود. این دو دههٴ شاخص و بارز، تمیز دهندهٴ زندگی حضرت امام خمینی(ره) از دیگران است. بقیهٴ آنچه که ایشان در قم بود، یعنی چهل سال وسط، هر چند با ریاضت و تهذیب نفس هماهنگ بود، تدریس میکرد، ولی دیگران نیز چنین دورانی را پشت سر گذاشتند و تفاوتی که با دیگران بود، در این جهات قابل تبیین بود، اگر تعمق در «اصول» یا تحقیق در «فقه» داشت، هر چند با دیگران فاصله داشت، ولی نه آن قدر که عالم آرا و عالم گیر باشد.بنابراین امام راحل(ره) را باید با این دو دهه شناخت: دههٴ اوّل، دههٴ «غیب» و دههٴ دیگر دههٴ «شهادت» اوست. طوبی برای کسی که بین غیب و شهادت از یک سو، بین عرفان و سیاست از سوی دیگر، و بین فلسفه و سیاست از سوی سوّم جمع کرد. او نه تنها قائل به «ولایت فقیه» بود، بلکه چون حکیم بود، قایل به «ولایت حکیم» بود و چون عارف بود، قایل به «ولایت عارف» بود؛ او «ولایتی» را آورد که در آن فقاهت، آمیخته با حکمت و حکمت، عجین شده با عرفان بود. «طوبی له و حُسنُ مآب، سلام الله علیه یوم وُلد و یوم مات و یوم یبعث حیاً».
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
آیا نوشتن زیارتنامه برای امام خمینی(ره) بدعت نیست؟!
پرسش و پاسخ آیا نوشتن زیارتنامه برای امام خمینی ره بدعت نیست بدعت یعنی چیزی را که از دین نیست در دین وارد کنند و به اسم دین معرفی کنند چنین عملی حرام است اما اگر چیز تازه ابداع کنند و بدون این که بخواهند آنرا به دین منتسب نمایند بدعت نخواهد بود به گزارش سرویس دینی جام نیوزخاطره ای عجیب در شب ورود امام خميني(ره) به میهن
خاطره ای كه آیت الله سید اسماعیل هاشمی خاطره ای عجیب در شب ورود امام خميني ره به میهن اين خاطره همه ساله و در ايام دهه فجر توسط شخص آيت الله سید اسماعیل هاشمی بازگو مي شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز مرحوم آیت الله سید اسماعیل هاشمی از علمای صاحب نفس شهر اصفهان و نمایزندگینامه امام عسگري (ع)
زندگی نامه امام عسگري ع امام حسن عسگری ع در سال 232هجری در مدينه چشم به جهان گشود مادر والا گهرش سوسن يا سليل زنی لايق و صاحب فضيلت و در پرورش فرزند نهايت مراقبت راداشت تا حجت حق را آن چنان که شايسته است پرورش دهد اين زن پرهيزگار در سفری که امام عسگری ع به سامرا کردتشریح دیدگاه امام خمینی(ره) درباره وحدت شیعه و سنی
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۴ رییس انجمن عرفان اسلامی ایران گفت منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی نه آن است که شیعهها سنی شوند ونه آن است که سنیها شیعه و نه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند بلکه امام میگویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت داشته باشیم به گزارش گروه دریعزت و ذلت انسان ها در آموزههای امام حسن عسکری(ع)
عزت و ذلت انسان ها در آموزههای امام حسن عسکری ع فرهنگ > دین و اندیشه - آنچه در این نوشته می خوانید چگونگی راهکارهای عزتمندی واقعی انسان با بهره گیری از آموزه های امام حسن عسکری ع برای عموم پیروان اهل بیت ع از منظر آیت الله جوادی آملی است به گزارش خبرآنلاین به نعمل به دستورات مراجع تقلید حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی است
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۲ معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهلبیت ع گفت در محتوای کتابهایی از جمله قرآن حلیهالمتقین و توضیحالمسائل به سبک زندگی اسلامی تأکید شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی درهمایش سبک زنعبداللهی در برنامه رادیو گفتوگو: مدعیان انقلاب باید خود را با سیره امام خمینی(ره) مورد سنجش قرار دهند
عبداللهی در برنامه رادیو گفتوگو مدعیان انقلاب باید خود را با سیره امام خمینی ره مورد سنجش قرار دهنددبیر سیاسی خبرگزاری تسنیم گفت همه افرادی که ادعای انقلابیگری دارند باید با رفرنس و سیره امام خمینی ره خود را مورد سنجش قرار دهند به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس عشکوه فجر در سرزمین علویان/ 38 برگزاری همایش شناخت سیره عملی امام خمینی (ره) دهه فجر در شهرستان نور
شکوه فجر در سرزمین علویان 38برگزاری همایش شناخت سیره عملی امام خمینی ره دهه فجر در شهرستان نوررئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور گفت همایش معرفی شخصیت و سیره عملی امام ره و شناخت قیام آن حضرت در دهه فجر در این شهرستان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستاحدیث جالب از امام حسن عسکری (علیه السلام)
بمناسبت ایام ولادت حضرت حدیث جالب از امام حسن عسکری علیه السلام امام حسن عسکری علیهالسلام در حدیثی گرانبها معیار انسانهای مکتبی در دوستی و دشمنی را بیان فرمودهاند به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام حسن عسکری علیهالسلام در حدیثی گرانبها معیار انسانهای مکتبی در دامام خمینی بر گردن ملت ما حق حیات دارد شاهچراغی: موفقیت حزبالله سبب شادی جهان اسلام شد/ بهت مسئولان رژیم صهی
امام خمینی بر گردن ملت ما حق حیات داردشاهچراغی موفقیت حزبالله سبب شادی جهان اسلام شد بهت مسئولان رژیم صهیونیستی از عملیات بینظیر حزباللهامام جمعه شهرری پاسخ کوبنده حزبالله به رژیم صهیونیستی را مایه شادی و خرسندی جهان اسلام دانست و گفت عملیات بینظیر حزبالله در واکنش به جآنجلینا جولی مسیر زندگی یک بازیگر را تغییرداد!
آنجلینا جولی مسیر زندگی یک بازیگر را تغییرداد جک اوکونل گفت آنجلینا جولی در کار مقرارتی سخت و البته ارادهای آهنین دارد و به راستی یک مدیر با جذبه است جک اوکونل بازیگر فیلم شکست ناپذیر به کارگردانی آنجلینا جولی در مصاحبهای از تجارت خود در این پروژه میگوید جک اومطلع فجر/87 جایگاه تاریخی امام خمینی (ره) گلباران شد
مطلع فجر 87جایگاه تاریخی امام خمینی ره گلباران شدهمزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی ره به میهن اسلامی جایگاه تاریخی جلوس معمار کبیر انقلاب اسلامی در بهشت زهرا س گلباران شد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران لحظاتی پیش و همزمان با سالروز بازگشت پرافتخار امام خهمایش بزرگداشت خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره)
در فروردین ماه سال آینده برگزار میشود همایش بزرگداشت خدیجه ثقفی همسر امام خمینی ره قائم مقام موسسه تدوین و نشر آثار امام از برگزاری همایش تجلیل از بانو خدیجه ثقفی همسر امام راحل با عنوان قدس ایرانی در 20 فروردین سال آینده خبر داد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران قائامام جمعه یزد: زندگی مصرفگرایانه امروز با اقتصاد مقاومتی منافات دارد
امام جمعه یزد زندگی مصرفگرایانه امروز با اقتصاد مقاومتی منافات داردامام جمعه یزد گفت زندگی مصرفگرایانهای که امروز در ماهوارهها تبلیغ میشود با اقتصاد مقاومتی منافات دارد به گزارش خبرگزاری فارس از یزد آیتالله محمدرضا ناصری در خطبههای این هفته نماز جمعه یزد با گرامام موسی صدر به دنبال تمدن سازی و جامعه سازی در سطح خُرد بود - اخبار ایران و جهان |
عادل پیغامی امام موسی صدر به دنبال تمدن سازی و جامعه سازی در سطح خُرد بود شناسهٔ خبر 2480498 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشمندان نخستين جلسه از درسگفتار سازندگی زمين به فرمان آسمان با حضور دكتر عادل پيغامی و مخاطبين انديشهپژوه برگزار شد به گزارش خبرگزازیارت امام حسن عسگری(ع)/ متن،ترجمه و صوت
زیارتنامه زیارت امام حسن عسگری ع متن ترجمه و صوت السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلامُ سرویس دینی جام نیوز &nامام جمعه بیرجند: راه رسیدن به توسعه انسانمحوری است
امام جمعه بیرجند راه رسیدن به توسعه انسانمحوری استامام جمعه بیرجند گفت اگر بخواهیم به رشد و شکوفایی برسیم باید توسعه خود را انسانمحور کنیم به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند حجتالاسلام والمسلمین علی رضاییبیرجندی صبح امروز در دیدار با استاندار خراسان جنوبی و مسئولان-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها