محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828789610
آداب گفتارى حاکم بر سبک زندگى اسلامى از دیدگاه قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
آداب گفتارى حاکم بر سبک زندگى اسلامى از دیدگاه قرآن
سبک زندگى اسلامى از لایه ها و عناصر متعددى تشکیل یافته است که آداب گفتارى به عنوان یکى از لایه هاى ظاهرى و سطحى آن، بر پایه لایه هاى عمیق اعتقادى و ارزشى شکل مى پذیرد. نظام گفتارى قرآن بر محوریت مبانى دینى و اعتقادى بنیادین در فرهنگ اسلامى بنیان یافته است.
بخش اول چکیده سبک زندگى از لایه هاى رویین فرهنگى است و یکى از عناصر تشکیل دهنده آن، آداب گفتارى است که به نحوه سخن گفتن انسان اشاره دارد. ازآنجایى که مبناى اعتقادى ما مکتب اسلام، به ویژه آموزه هاى قرآنى است و پایه زندگى فردى و اجتماعى ما بر این اساس بنیان نهاده شده است، آداب گفتارى موجود در جامعه باید متناسب با سبک زندگى اسلامى تدوین شود. این پژوهش، با مراجعه به مصادیق مختلف آداب گفتارى در آیات قرآن، به دنبال ارائه الگوى مطلوب آداب اجتماعى در جامعه مسلمانان است. بدین منظور، از روش تحلیلى ـ استنباطى بهره مى گیرد. آداب گفتارى حاکم بر سبک زندگى اسلامى بر پایه گسترش امنیت و اعتماد متقابل در جامعه اسلامى سازمان یافته اند. ازآنجایى که زبان از نمادهاى معنادار در ارتباطات انسانى است، آنچه به واسطه گفتار بین انسان ها مبادله مى گردد، بر اساس انتقال معانى شکل مى گیرد. به واسطه آداب گفتارى مطرح در قرآن، معانى مثبت اجتماعى به دیگران انتقال یافته، از انتقال معانى منفى پیشگیرى مى شود. کلیدواژه ها: سبک زندگى، گفتار، سخن، قرآن، غیبت، تهمت، سلام. مقدّمه سبک زندگى لایه رویین و آشکار هویت یک جامعه است که نمایانگر تمایزات جوامع مختلف در زمینه باورها و ارزش هاى اجتماعى مى باشد. سبک زندگى مشتمل بر مجموعه اى از مؤلفه هاست که آداب گفتارى ـ که به بایسته هاى رفتارى در زمینه سخن گفتن انسان اشاره دارد ـ از جمله آنهاست. در زمینه آداب گفتارى حاکم بر فرهنگ اسلامى پژوهش هاى خوبى صورت پذیرفته که عمدتا به ابعاد فردى و اخلاقى این مسئله ناظر است. آنچه در زمینه آداب گفتارى اسلام وجود دارد، نگاهى صرفا اخلاقى است که اغلب به ضرورت اخلاقى آداب اجتماعى و نقش آن در زندگى فردى انسان اشاره دارد، از جمله اخلاق در قرآن از آیت آللّه مصباح، کتاب هاى اخلاقى آیت اللّه مظاهرى، جامع السعادات ملّااحمد نراقى و.... برخى از این آثار در حاشیه توجه به آثار فردى و اخلاقى آداب اسلامى، جسته و گریخته به برخى از آثار اجتماعى این پدیده نیز توجه نموده اند، اما مجموعه منابع موجود، فارغ از یک نگرش جامعه شناختى است. همچنین تفاسیر مختلف به ویژه تفسیر المیزان علّامه طباطبائى و تفسیر نور محسن قرائتى، از مهم ترین پیشینه هاى موجود در این زمینه هستند. مقاله «سخن گفتن در آداب اجتماعى اسلام» از على اله بداشتى در شماره 2 فصلنامه «الهیات اجتماعى» به چاپ رسیده از جمله پیشینه هاى خاص در این زمینه است که صرفا با نگرش توصیفى و اخلاقى به بیان آداب سخن گفتن در اسلام مى پردازد. نوشتار حاضر سعى دارد ضمن بهره گیرى از نظریات جامعه شناختى، آداب سخن گفتن در روابط اجتماعى را با نگاهى نو تحلیل نماید و ازاین رو، نسبت به سایر منابع موجود در این زمینه داراى نوآورى است. رویکردى که تاکنون کمتر در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته است. زبان دنیاى امروز با مفاهیم جدید و نوین علمى بیشتر مأنوس است و دید جدیدى که مقاله حاضر سعى دارد با آن به مسائل موجود در فرهنگ عامیانه بنگرد، به انظار نسل جدید آشناتر است. آدابى از قبیل تهمت، غیبت، سوءظن و... اغلب با توجه به گناه و عقوبت حاصل از آن مورد تذکر قرار گرفته است، درحالى که به آثار آن در روابط اجتماعى کمتر پرداخته شده است. بحث از سبک زندگى و آداب اسلامى در عرصه زندگى فردى و اجتماعى، از مباحث بسیار ضرورى در جامعه کنونى است که متأسفانه جامعه امروز نتوانسته است میان باورهاى بنیادین و ارزش هاى اصیل اسلامى از یک سو و سبک زندگى خود در حوزه هاى مختلف اجتماعى، از سوى دیگر، ارتباطى معنادار و وثیق ایجاد کند. یکى از مهم ترین عوامل این گسست و شکاف، عامل شناختى است. بسیارى از افراد جامعه به دلیل آنکه آگاهى لازم از آداب و سبک زندگى اسلامى ندارند، در شیوه رفتارى و سبک سلوکى خود آنها را به کار نمى گیرند. غفلت از مسئله سبک زندگى مى تواند خسارت هاى جبران ناپذیرى بر پیکره جامعه وارد کند. وقتى مردم نتوانند میان شیوه زندگى خود و باورها و ارزش هایشان ارتباط برقرار نمایند، بعد از مدتى ممکن است دست از باورها و ارزش هاى خود نیز بشویند و آنها را ناکارآمد تلقّى کنند. تدوین و بررسى ابعاد سبک زندگى اسلامى ـ ایرانى و ارائه الگویى جامع و کامل از آن، یکى از مهم ترین عوامل حفظ فرهنگ و استمرار سنن ایرانى و اسلامى در جامعه امروز مى باشد. این پژوهش سعى دارد صرف نظر از رویکردهاى اخلاقى، با رویکردى کاملاً جامعه شناختى به آداب گفتارى در قرآن تحلیلى نو ارائه دهد. نوشتار حاضر با این سؤال اساسى روبه روست که آداب گفتارى حاکم بر سبک زندگى اسلامى از منظر قرآن کدام اند؟ و در ذیل این سؤال، به برخى سؤالات فرعى نیز پاسخ مى دهد؛ از جمله اینکه: مفهوم آداب و سبک زندگى چه ارتباطى دارند؟ آداب گفتارى ایجابى در آیات قرآن چیست؟ آداب گفتارى سلبى در آیات قرآن کدام اند؟ تحلیل جامعه شناختى آداب گفتارى حاکم بر فرهنگ قرآن چیست؟ بدین منظور، ساختار مقاله در سه محور اصلى مفهوم شناسى، آداب گفتارى سلبى حاکم بر فرهنگ قرآن و نیز آداب گفتارى ایجابى حاکم بر فرهنگ قرآن تنظیم گردیده و در ذیل هریک از آداب گفتارى، تحلیلى جامعه شناختى در اختیار مخاطب قرار مى گیرد. مفهوم شناسى با توجه به اینکه محور اصلى مقاله، مباحث مربوط به آداب و سبک زندگى است، بنابراین، پیش از ورود به بحث لازم است به طور مجزا دو مفهوم اساسى «آداب» و «سبک زندگى» و ارتباط آنها با یکدیگر روشن گردد. 1. مفهوم آداب آداب اجتماعى یکى از عناصر فرهنگى است براى نشان دادن آن دسته از رفتارها و الگوهاى عملى که بر طبق عرف و عادت صورت مى گیرند و جامعه در روابط اجتماعى آنها را تجویز مى کند (شایان مهر، 1377، ص 20). مفهوم «آداب» اصطلاحى است که معمولاً به اشتباه، مترادف با مفهوم «رسوم» به کار مى رود. رسم که مشتمل بر سیاق هاى جاافتاده رفتار و معتقدات مى باشد، سنتى تر از آداب بوده و فرد بر حسب عادت آن را انجام مى دهد (ر.ک: گولد و کولب، 1376). ماکس وبر معتقد است: هنگامى که خاستگاه رابطه اجتماعى، منظم در عادتى طولانى باشد، «رسم» نام دارد. رسم، عادتى پایدار، دیرپا و تثبیت شده است که توسط جامعه به رسمیت شناخته مى شود. درست است که آداب اجتماعى نیز نوعى قاعده مندى رفتارى در نتیجه عادت هستند و در پى تکرار به وجود مى آیند، اما انسان ها در هنگام پیروى از آداب اجتماعى عموما آگاهى ندارند و دلیل آن را نیز نمى دانند؛ درحالى که در مورد رسوم، مدت بیشترى به آن عمل کرده و دلیل رفتار خود را با استدلالى توجیه کننده پاسخ مى دهند (رفیع پور، 1377، ص 209). رسوم از قدمت و ثبات بیشترى نسبت به آداب برخوردارند، سنتى ترند و آگاهانه تر از آداب شکل مى گیرند. آداب اجتماعى از انواع هنجارهاى اجتماعى اند که در رابطه با دیگران و براى خوشامد آنان صورت مى گیرند؛ مثل آداب غذا خوردن. عرف یا اخلاق اجتماعى نیز از مفاهیم همسو با مفهوم آداب است. عرفیات، الگوهاى عمل فرهنگى و اخلاقى اند که کارشان دوام بخشیدن به گروه انسانى است؛ معیارهاى سنتى و تجویزى که گروه اجتماعى را با تحت قاعده درآوردن رفتارهایشان حفظ مى کنند (همان، ص 247). اخلاق تعیین کننده اصلى رفتارها و حتى منشأ بیرونى و درونى یا فردى و اجتماعى بودن آنهاست؛ دانشى است که از ارزش صفات و رفتارهاى اختیارى انسان و لازم بودن آنها براى انسان سخن مى گوید (مصباح، 1385، ص 14). بر این اساس، مى توان گفت که اخلاق پایه و مقدمه آداب است و اساس آداب اجتماعى بر پایه اخلاق قرار مى گیرد. شهید مطهرى نظام دادن به غرایز را اخلاق مى نامد، اما معتقد است که انسان غیر از مسئله اخلاق، به برخى فنون اکتسابى احتیاج دارد که آنها در زمره آداب هستند. آداب در زمان هاى مختلف فرق مى کند، اما اخلاق با مقتضیات زمان عوض نمى شود (مطهرى، 1377، ج 1، ص 154). علّامه طباطبائىمعتقدند: اخلاق عبارت است از ملکات راسخ در روح یا در واقع، وصفى از اوصاف روح؛ اما آداب عبارت است از هیئت هاى زیبایى که اعمال و رفتار آدمى بدان متصف مى گردد که نحوه صدور این اعمال به اخلاق و صفات روحى شخص بستگى دارد. وقتى انسان متوجه حالات خویش باشد و با ظرافت و زیبایى خاص عملى را انجام دهد، گفته مى شود مؤدب به آداب است (طباطبائى، 1374، ج 6، ص 255). بر این اساس، آداب اجتماعى که شامل ظرافت هاى رفتارى انسان در کلیه فعالیت هاى اجتماعى اوست، در ارزیابى رفتارهاى اجتماعى به عنوان یک معیار و شاخصه مهم محسوب مى شوند و به جنبه هاى زیباشناختى در رفتار انسان ناظر هستند. آداب اجتماعى حوزه گسترده اى از رفتارهاى اجتماعى را شامل مى شود، اما آنچه در این پژوهش مدنظر است صرفا آداب گفتارى است که به ظرافت هاى گفتارى مدنظر قرآن در زمینه سخن گفتن با دیگران اشاره دارد. 2. مفهوم سبک زندگى سبک زندگى، نظام واره و سیستم خاص زندگى است که به یک فرد، خانواده یا جامعه با هویت خاص اختصاص دارد. این نظام واره هندسه کلى رفتار بیرونى است و افراد، خانواده ها و جوامع را از هم متمایز مى سازد. سبک زندگى را مى توان مجموعه اى کم و بیش جامع و منسجم از عملکردهاى روزمره یک فرد دانست که نه فقط نیازهاى جارى او را برآورده مى سازد، بلکه روایت خاصى را که وى براى هویت شخصى خویش برمى گزیند، در برابر دیگران مجسم مى سازد. اگر بخواهیم رابطه سبک زندگى را با آداب بیان کنیم باید بگوییم: هیئت ترکیبى آداب، یعنى رفتارهاى ساده و جلوه هاى ظاهرى ما وقتى به صورت یکپارچه در نظر گرفته مى شود سبک زندگى ما را رقم مى زند. مصرف، معاشرت، لباس پوشیدن، حرف زدن، تفریح، اوقات فراغت، آرایش ظاهرى، طرز خوراک، معمارى شهر و بازار و منازل، دکوراسیون منزل و امثال آن، در یک بسته کامل از سبک زندگى ما قرار دارند. این جلوه هاى رفتارى ظهور خارجى شخصیت ما در محیط زندگى و نشانى از عقاید، باورها، ارزش ها و علاقه هاى ماست و ترکیب آنها ترکیب شخصیت فردى و اجتماعى ما را مى نمایاند (شریفى، 1391، ص 28). بر این اساس، آداب گفتارى نیز یکى از مؤلفه ها و عناصر موجود در سبک زندگى به شمار مى رود. آداب گفتارى حاکم بر فرهنگ قرآنى فرهنگ اسلامى مجموعه اى است از هنجارها و آداب اجتماعى گسترده و وسیع که بخشى از آن را آداب گفتارى به خود اختصاص مى دهد. زبان نظام گسترده اى از نمادهاست که به انسان اجازه مى دهد تا به شیوه هایى انسانى با دیگران تعامل کند. زبان از نمادهایى است که امکان برخورد با کنشگران اجتماعى و سر و سامان دادن به جهان اجتماعى خویش را در اختیار انسان قرار مى دهد. نمادهاى شفاهى در مقایسه با نمادهاى غیرشفاهى از اهمیت بیشترى برخوردارند؛ چراکه معانى نهفته در آنها سریع تر و آسان تر انتقال پیدا مى کند. هر آنچه که از طریق این نماد به دیگرى انتقال مى یابد، بر وى تأثیر قابل توجهى دارد. چنان که کلام ما معنایى مثبت دربرداشته باشد، تأثیر اجتماعى مثبت و چنان که معنایى منفى را انتقال دهد، کارکردى منفى را در پى خواهد داشت. به دلیل قابلیت هاى اجتماعى خاصى که زبان به زندگى انسان مى بخشد، هنجارها و آداب اجتماعى خاصى براى آن وضع شده است. در اسلام، باب وسیعى براى این مسئله گشوده شده است؛ از جمله اینکه تا سخن گفتن ضرورتى نداشته باشد سکوت از آن بهتر است. چنان که در حدیثى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم: «سکوت مایه آرامش فکر است.» نیز در حدیثى از امام رضا علیه السلامآمده است: «از نشانه هاى فهم و عقل، داشتن آگاهى و بردبارى و سکوت است. سکوت درى از درهاى حکمت است»، هرچند در روایات دیگرى تأکید شده است که در موارد لزوم مؤمن نباید هرگز سکوت کند. حتى پیامبران همگى به سخن گفتن دعوت شده اند نه به سکوت. آنچه در این زمینه مورد توجه جدى است، سخن گفتن مناسب و سنجیده است. منظور از تأکید بر سکوت در اسلام سکوت مطلق در همه موارد نیست، بلکه مراد، سخن گفتن به موقع است (مکارم شیرازى و دیگران، 1374، ج 17، ص 59). قرآن در آیات مقدس خویش به برخى آداب گفتارى اشاره دارد که مشتمل بر دو دسته است: الف. آداب گفتارى ایجابى در قرآن آداب ایجابى به آن دسته از آداب گفتارى در قرآن اشاره دارند که به صورت ایجابى و مثبت به کار رفته اند و عبارتند از: 1. سلام کردن: یکى از آداب گفتارى در اسلام، سلام کردن است؛ نقطه آغازین کنش هاى متقابل اجتماعى و نخستین معنایى که بین دو کنشگر انتقال مى یابد. سلام کردن از نمادهاى معنادار شفاهى است که وقتى به زبان آورده مى شود به واسطه معنایى که انتقال مى دهد، هم بر خود فرد و هم بر طرف مقابل تأثیر مى گذارد. از این روست که اسلام این مسئله را به عنوان یک سنت نیکو مورد توجه قرار داده و در قرآن مجید نیز آیات متعددى را بدان اختصاص مى دهد: ـ «... فَإِذَا دَخَلْتُم بُیُوتا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِنْ عِندِاللَّهِ مُبَارَکَةً طَیِّبَةً» (نور: 61)؛ پس چون به خانه ها درآمدید، به یکدیگر سلام کنید؛ درودى که نزد خدا مبارک و خوش است. ـ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ»(نور: 27)؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، به خانه هایى که خانه هاى شما نیست داخل مشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن سلام گویید. این براى شما بهتر است. ـ «وَإِذَا حُیِّیْتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبا» (نساء: 86)؛ و چون به شما درود گفته شد، شما به [صورتى] بهتر از آن درود گویید، یا همان را [در پاسخ ]برگردانید، که خدا همواره به هر چیزى حسابرس است. خداى تعالى بعد از وضع این هنجار در جامعه دینى، از طرق مختلف به جامعه پذیرى افراد در این زمینه پرداخت. براى مثال، پیامبرش را على رغم اینکه رهبر دینى جامعه بود، به سلام کردن به مردم امر نمود تا بدین وسیله، الگویى عملى ارائه دهد و این هنجار دینى به عنوان یک سنت پسندیده در جامعه جاى خود را باز کند. آیه 54 سوره «انعام» به این مطلب اشاره دارد: «وَإِذَا جَاءکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ»؛ و چون کسانى که به آیات ما ایمان دارند، نزد تو آیند، بگو درود بر شما! پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر کرده است. علاوه بر این، به تعمیم این هنجار پرداخته و سلام کردن به غیرمسلمانان را نیز در دستور کار قرار مى دهد: «فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ» (زخرف: 89). حتى خداى تعالى بارها در قرآن کلمه «سلام» را تحیت خودش قرار داده است: ـ «سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ» (صافات: 79)؛ ـ «سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ» (صافات: 109)؛ ـ «سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ» (صافات: 120)؛ ـ «سَلَامٌ عَلَى إِلْ یَاسِینَ» (صافات: 130)؛ ـ «وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ» (صافات: 181) و در موارد دیگرى، «سلام» را تحیت ملائکه و نیز بهشتیان مى داند: ـ «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمُ»(نحل: 32)؛ ـ «وَالمَلاَئِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِم مِّن کُلِّ بَابٍ سَلاَمٌ عَلَیْکُم»(رعد: 23و24)؛ ـ «وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلاَمٌ» (یونس: 10)؛ ـ «لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوا وَلَا تَأْثِیما إِلَّا قِیلاً سَلَاما» (واقعه: 25و26). «سلام» به لحاظ لغوى یعنى: کنار بودن از آفات ظاهرى و باطنى؛ سلامت و یا سالم از هر عیب (قرشى، 1371، ج 3، ص 296). قرآن، سلام کردن را هنجارى فراگیر مى داند که به زمان و مکانى خاص محدود نیست. هر جا کنشى متقابل صورت مى گیرد، نخستین معنایى که آن کنش را جهت مى دهد، سلام کردن است. سلام دادن، انتقال نوعى احساس امنیت اجتماعى از ناحیه کنشگر به فرد مقابل است که به واسطه آن، ارتباطى توأم با امنیت اجتماعى برقرار شده و احساس خوشایندى به طرف مقابل انتقال مى یابد. گسترش امنیت و نیز اعتماد متقابل اجتماعى، از مهم ترین کارکردهاى سلام کردن و لازمه روابط اجتماعى است و سلامت اجتماعى را تضمین مى کند. کلام از ابزارهاى اجتماعى انتقال اندیشه ها، احساسات و مقاصد به دیگران است. هرچند که سلام یک عبارت یا کلمه بیشتر نیست، اما در حکم نمادى است که بر اساس قرارداد اجتماعى معنایى خاص را انتقال مى دهد. آیت اللّه مکارم شیرازى در این زمینه معتقدند: «تحیت نیز باید جنبه الهى داشته باشد، همان گونه که همه آداب معاشرت باید چنین باشد. در تحیت، علاوه بر احترام و اکرام طرف مقابل، یادى از خدا نیز دیده مى شود. در سلام کردن، سلامتى طرف مقابل از خداوند تقاضا مى شود. امتیاز سلام اسلامى در این است که از یک سو، توأم با ذکر خداست و از سوى دیگر، در آن سلامت همه چیز اعم از دین و ایمان و جسم و جان مطرح است، نه تنها راحتى و رفاه و آسایش» (مکارم شیرازى و دیگران، 1374، ج 23، ص 436). 2. گفتار نیکو و سنجیده: نمادهاى معنادار شفاهى که بخش اعظم کنش هاى انسانى را شکل مى دهند نسبت به نمادهاى غیرشفاهى از اهمیت بیشترى برخوردارند. قرآن با امر به خوش زبانى، اجتناب از درشت گویى، به نرمى سخن گفتن و گفتار کریمانه، به طور مکرر در آیات خویش بر این مطلب صحّه گذارده و شیوه سخن گفتن را به انسان متذکر مى شود: «وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ» (اسراء: 53)؛ و به بندگانم بگو آنچه را که بهتر است بگویند که شیطان میانشان را به هم مى زند. مقصود از جمله «الَّتِى هِى أَحْسَنُ» کلماتى است که احسن، مشتمل بر ادب، خالى از خشونت و ناسزا و در یک کلام، نیکوترین باشند (طباطبائى، 1374، ج 13، ص 162). دستور قرآن در کنش متقابل اجتماعى با دیگران، برخورد ملایم و توأم با مهر و عواطف انسانى است: «فَقُولَا لَهُ قَوْلاً لَّیِّنا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَى» (طه: 44)؛ و با او سخنى نرم گویید، شاید که پند پذیرد یا بترسد. همچنین انسان را به کریمانه سخن گفتن سفارش مى کند و مى فرماید: «فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ» (اسراء: 23)؛ با دیگران، خاصه پدر و مادر کریمانه سخن بگویید. زبان و سایر نمادهاى شفاهى وسیله اى براى انتقال احساس و اندیشه کنشگران نسبت به یکدیگر هستند. انسان موجودى فعال است نه منفعل، و کلیه کنش هاى اجتماعى وى معنادار و همراه با درک متقابل است. انسان معانى نهفته در کنش هاى اجتماعى را مى تواند درک کند. قابلیت هاى ذهنى و زبانى فرد وى را قادر مى سازد تا به معانى مشترک در رفتارهاى اجتماعى دست پیدا کند. همچنین قرآن انسان را به سخن سنجیده دعوت مى کند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِیدا» (احزاب: 70). «قول سدید» عبارت است از کلامى که مطابق با واقع باشد، لغو نباشد و یا اگر فایده دارد، در جهت ضرر رساندن به دیگران نباشد. پس بر مؤمن لازم است که به راستى و واقعیت آنچه مى گوید مطمئن باشد (همان، ج 16، ص 523). آنچه ما به زبان مى آوریم، بر دیگران تأثیر مى گذارد. انسان ها توانایى دارند ضمن صحبت کردن، تشخیص دهند که گفته آنها چه واکنشى بر طرف مقابل مى گذارد. در خطاب به دیگرى، هم از عبارت «بنشین» مى توان استفاده کرد و هم از عبارت «بفرمایید»؛ اما معنایى که «بفرمایید» در ذهن تداعى مى کند تفاوت بسیار با معناى «بنشین» دارد. قرآن ضمن توجه به این تأثیرات، در آیه 104 سوره «بقره» مى فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انظُرْنَا وَاسْمَعُوا»؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! به پیامبر نگویید مراعاتمان کن، بلکه بگویید ما را در نظر بگیر و (این توصیه را) بشنوید. در تفسیر نور در ذیل این آیه، به نکته اجتماعى مهمى اشاره شده و آن اینکه به انعکاس حرف ها توجه داشته باشید. ممکن است افرادى با حسن نیت سخن بگویند، ولى باید بازتاب آن را نیز در نظر داشته باشند. اسلام به انتخاب واژه هاى مناسب، بیان سنجیده و نحوه طرح و ارائه مطلب توجه مى کند (قرائتى، 1383، ج 1، ص 174). تعبیر «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ» در آیه 263 سوره «بقره» نیز در همین زمینه، رعایت عرف جامعه در سخن و عمل را لازم مى داند (همان، ص 426). بنابراین، در گفتارها و روابط انسانى باید تکریم شأن و شخصیت اجتماعى دیگران اساس قرار داده شود. 3. صداقت: آنچه که اصالتا مطلوب و هماهنگ با نیاز فطرى و مصالح زندگى اجتماعى انسان است، صداقت و راستى و کاشف بودن گفتار و رفتار از واقعیت است. ارزش مثبت راست گویى از بدیهیات است و نیازى به اثبات ندارد (مصباح، 1378، ج 3، ص 334). «صداقت» از دستورات اجتماعى قرآن است که علاوه بر بعد گفتارى، نوعى شیوه عملى و رفتارى نیز محسوب مى شود. صدق عملى یا رفتارى به معناى مطابقت اعمال و رفتار انسان با گفتار و اعتقاد وى است. قرآن به ملتزم بودن این دو امر یعنى مطابقت رفتار و اعتقاد انسان اشاره کرده و آن را از ویژگى هاى صادقین تلقّى مى نمایند: ـ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ... أُوْلَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ»(حجرات: 15)؛ در حقیقت، مؤمنان کسانى اند که به خدا و پیامبر او گرویده... اینانند که راست کردارند. ـ «الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ الصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ» (آل عمران: 16و17)؛ همان کسانى که مى گویند: پروردگارا! ما ایمان آوردیم، پس گناهان ما را بر ما ببخش، و ما را از عذاب آتش نگاه دار. [اینانند] شکیبایان و راستگویان و فرمان برداران و انفاق کنندگان و آمرزش خواهان در سحرگاهان. قرآن در این آیات صداقت را به معناى مطابقت گفتار و رفتار انسان با اعتقاد وى تلقّى مى کند و این صفت را در وصف بندگان شایسته خداوند به کار مى برد. صداقت آثار و پیامدهاى مثبتى به همراه دارد. صداقت از جمله هنجارهاى اجتماعى در جهت تأمین آرامش، اعتماد و اطمینان اجتماعى است. اساسا یکى از نیازهاى انسان در روابط اجتماعى، اعتماد و اطمینان است. حاکمیت اعتماد و اطمینان بر روابط انسانى به خودى خود موجب تحکیم روابط اجتماعى گشته و روابطى سالم و خالى از آسیب را در پى خواهد داشت. اگر ایمان و اعتقاد قلبى به خداوند و آثارى همچون تقوا در انسان شکل بگیرد، صداقت نیز در وى درونى شده و به هنجارى پایدار در جامعه حاضر تبدیل مى شود. یکى از اصلى ترین دلایل ضعف صداقت در فرهنگ ما، ضعف ایمان و عدم فرهنگ پذیرى عمیق در این زمینه است. در واقع، در جامعه ما جامعه پذیرى نسبت به هنجارهاى دینى صورت گرفته، اما فرهنگ پذیرى دچار خلل است؛ چراکه ارزش هاى دینى در وجود افراد عمیق و پایدار نگشته است و عامل اصلى درونى شدن هنجارهاى دینى، ایمان و اعتقاد قلبى است. منابع اسکیدمور، ویلیام (1372)، تفکر نظرى در جامعه شناسى، ترجمه محمدعلى حاضرى، تهران، سفیر. رفیع پور، فرامرز (1377)، آناتومى جامعه، تهران، شرکت سهامى انتشار. سبحانى، جعفر (بى تا)، سیستم اخلاقى اسلام، قم، دارالتبلیغ اسلامى. شایان مهر، علیرضا (1377)، دائره المعارف تطبیقى علوم اجتماعى، تهران، کیهان. شریفى، احمدحسین (1391)، همیشه بهار؛ اخلاق و سبک زندگى اسلامى، قم، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها. صدوق، محمدبن على (1298ق)، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، تبریز، بى نا. طباطبائى، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوى همدانى، قم، جامعه مدرسین. طیب، عبدالحسین (1352)، اطیب البیان فى تفسیرالقرآن، قم، بنیاد فرهنگ اسلامى. قرائتى، محسن (1383)، تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگى درس هایى از قرآن. قرشى، على اکبر (1371)، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه. گروه پژوهشى علوم قرآن و حدیث (1387)، فرهنگ روابط اجتماعى در آموزه هاى اسلامى، مشهد، دانشگاه علوم اسلامى رضوى. گولد، جولیوس و ویلیام.ل کولب (1376)، فرهنگ علوم اجتماعى، ترجمه محمدجواد زاهدى مازندرانى، تهران، مازیار. مصباح، مجتبى (1385)، بنیاد اخلاق (روشى نو در آموزش فلسفه اخلاق)، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. مصباح، محمدتقى (1378)، اخلاق در قرآن، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. ـــــ (1388)، فلسفه اخلاق، قم، بین الملل. مصطفوى، حسن (1380)، تفسیر روشن، تهران، مرکز نشر کتاب. مطهرى، مرتضى (1377)، اسلام و مقتضیات زمان، تهران، صدرا. مکارم شیرازى، ناصر و دیگران (1374)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الإسلامیة. منبع: فصلنامه معرفت– شماره 185 ادامه دارد ...
93/11/15 - 05:56
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
درآمدى بر سبک زندگى اسلامى
درآمدى بر سبک زندگى اسلامىازآنجاکه واژه سبک زندگى از واژه هاى رایج و متداول در قرن اخیر است این پرسش مطرح مى شود که آیا مى توان معادلى براى آن در فرهنگ دینى یافت به نظر مى رسد از واژه هاى قابل انطباق با سبک زندگى همان سیره در فرهنگ اسلامى است بخش دوم و پایانی الگو و سبکچیستى و جایگاه سبک زندگى در فرایند تکاملى انقلاب اسلامى از دیدگاه مقام معظم رهبرى
چیستى و جایگاه سبک زندگى در فرایند تکاملى انقلاب اسلامى از دیدگاه مقام معظم رهبرىفقدان سبک زندگى اسلامى در مقیاس ملى و بین المللى اضمحلال تمدن و سبک زندگى غربى پیشرفت ایرانى ـ اسلامى وصول به معنویت حقیقى و ایجاد تمدن اسلامى از جمله ضرورت هاى پرداختن به این موضوع در وضعیت ملى مسبک زندگي مبتني بر قرآن چگونه سبکي است؟
۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶ ۴۱ب ظ سبک زندگي مبتني بر قرآن چگونه سبکي است دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت رسيدن به الگوي سبک زندگي نيازمند نگاه جدي و دقيق به زندگي است به گزارش خبرگزاري موج ازقم آيت الله محسن اراکي در همايش سبک زندگي اهل بيت ع که در مرکز همايش هاي دفتر تبليغاتهمایش بزرگ "قرآن، عترت و انقلاب" در همدان برگزار میشود
سهشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۷ مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان از برگزاری همایش بزرگ قرآن عترت و انقلاب در استان خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان غلامرضا فرهادی در جلسه هماهنگی همایش قرآن عترت و انقلاب اظهار کرد همسجدجامعی: جلسات خانگی قرآن سنت بسیار خوبی بود که امروز کمتر به آن توجه میشود
مسجدجامعی جلسات خانگی قرآن سنت بسیار خوبی بود که امروز کمتر به آن توجه میشود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در مراسم افتتاحیه دارالقرآن امام علی ع طی سخنانی با اشاره به خرید منزل شهید مدرس توسط این دارالقرآن گفت چندقرهشیخلو درگذشت یکی از چهرههای ماندگار قرآنی کشور را تسلیت گفت
سهشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸ ۴۴ رئیس سازمان دارالقرآنالکریم با انتشار پیامی درگذشت مرحوم استاد حسنزاده یکی از چهرههای ماندگار قرآنی کشور را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام تسلیت مهدی قره شیخلو به شرح زیر است خبر درگذشت یکی از خادمان وجامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام(ره) تجدید میثاق کردند
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۵ مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمانهای امام خمینی ره با حضور گسترده جامعه قرآنی در حرم مطهر ایشان برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ابتدای این مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاری ممتاز و پیشکسوت محبرگزاری دوره آموزش حفظ قرآن کریم ویژه کارمندان در امارات
یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۶ دوره آموزش حفظ قرآن کریم ویژه کارمندان در پایتخت امارات متحده عربی آغاز شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نخستین دوره آموزش حفظ قرآن کریم ویژه کارمندان در سال جاری میلادی از روز گذشته در شیخ نشین ابوظبی برپا شده است کلاسهای اانسان درتعریف قرآنی، حیوان ناطق نیست/ فصل الفصول انسان، ربانی شدن اوست - اخبار ایران و جهان |
سیدابراهیم رئیسی انسان درتعریف قرآنی حیوان ناطق نیست فصل الفصول انسان ربانی شدن اوست شناسهٔ خبر 2473061 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دادستان کل کشور در اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی گفت فصل الفصول انسان ربانی شدن اوست انسان حی متألهبهنام «توسعه»، يك بسته «الگوی مصرف و سبك زندگی» تحويل بگيريد - اخبار ایران و جهان |
رحیمپورازغدی بهنام توسعه يك بسته الگوی مصرف و سبك زندگی تحويل بگيريد شناسهٔ خبر 2473107 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان رحیم پور ازغدی گفت آنان کالاهایی را تولید و توزيع میکنند که مناسب با سبک زندگی مصرفكننده سرمایهداری و ايجاد عادتهای مصرفیرئیس مرکز اسلامی هامبورگ: افرادی در رسانه های اروپایی از اسلام می گویند که حتی درکی از قرآن ندارند
رئیس مرکز اسلامی هامبورگ افرادی در رسانه های اروپایی از اسلام می گویند که حتی درکی از قرآن ندارند فرهنگ > دین و اندیشه - رئیس مرکز اسلامی هامبورگ گفت اکنون در اروپا شبی نیست که در کانالهای رادیویی و تلویزیونی افراد غیرمتخصص درباره اسلام اظهار نظر نکنند حتی افرادیانتشار کتاب «جلسات خانگی قرآن» - اخبار ایران و جهان |
انتشار کتاب جلسات خانگی قرآن شناسهٔ خبر 2483963 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی کتاب سنت حسنه اسلامی ـ ایرانی جلسات خانگی قرآن اولین اثر از مجموعه پیوند خانه با قرآن توسط انتشارات زبان قرآن در شهر مقدس قم منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتكتاب «ديدگاههای مقام معظم رهبری» در نيويورك منتشر شد - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
به همت نمايندگی فرهنگی كشورمان كتاب ديدگاههای مقام معظم رهبری در نيويورك منتشر شد شناسهٔ خبر 2472304 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشمندان كتاب ديدگاههای مقام معظم رهبری توسط ناشر آمريكايی و به همت نمايندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل متحد - نبرگزاری مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با بنیانگذار انقلاب اسلامی - اخبار ایران و جهان |
برگزاری مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با بنیانگذار انقلاب اسلامی شناسهٔ خبر 2473435 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمانهای امام خمینی ره هفتم بهمنماه در آستانه فرارسیدن ایامالله دهه فجر برگزار میشود به گزارشآداب حضور برسر طعام
حدیث آداب حضور برسر طعام دوازده چيز را سزاوار است بر سر سفره رعايت شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در وصيت هايى كه به على عليه السلام نمودند مى فرمايند اى على دوازده چيز را سزاوار است بر سر سفره رعايت كنند 1- شناختن غذا حلال يا حراروابط و مناسبات امت اسلامى در برخورد با سایر ملل و ادیان با تکیه بر سیره پیامبر اکرم (ص)
روابط و مناسبات امت اسلامى در برخورد با سایر ملل و ادیان با تکیه بر سیره پیامبر اکرم ص مراد از سبک زندگى هر چیزى است که متن و جوهره زندگى انسان را تشکیل مى دهد یعنى همان فرهنگى که مردم بر اساس آن زندگى مى کنند چکیده این نوشتار درصدد است تا سبک زندگى امت اسلامى در ارتباط با ابررسی دیدگاه شرقشناسان درباره اسطورهانگاری گزارههای تاریخی قرآن
بررسی دیدگاه شرقشناسان درباره اسطورهانگاری گزارههای تاریخی قرآندیدگاه شرقشناسان درباره اسطورهانگاری گزارههای تاریخی قرآن از روی انصاف و واقعبینی نیست و ظاهراً تعصبات دینی و اعتقادی در ابراز آن دخالت دارد زیرا نه تنها هیچ دلیل و شاهدی بر تأیید آن وجود ندارد بلکه شواهد زیا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها