واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله جوادی آملی:
اومانیسم انسان را جایگزین خدا میداند نه جانشین خدا
شناسهٔ خبر: 2487951 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
دین و اندیشه > اندیشمندان
آیت الله جوادی آملی گفت: کسی که حرف انبيا را بر فکر خودش تطبيق کند و آن را ميزان سخن انبيا و به اصطلاح ميزان الوحی قرار بدهد خود را جايگزين خدا می داند و نه جانشين خدا. اومانيسم هم همین حرف را می زند. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه جمعی دیگر از مسئولین و معاونین این دانشگاه با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با آیت الله جوادی آملی دیدار و از معظم له برای حضور در چهارمین همایش "طبیبب روحانی" دعوت به عمل آوردند.
دراین دیدار آیت الله جوای آملی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به جنبه های معنوی انسان در علومی مانند پزشکی گفت: انسان دو بعد دارد بعد حیوانی و بعد آسمانی، وجه تمایز انسان و حیوان در بعد آسمانی و معنویی انسان است که انسان را به فرشتگان نزدیک می کند. اگر به این بُعد مهم وجودی انسان که وجه تمایز انسان و حیوان است توجه نشود پزشکی با دامپزشکی تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین توقف پزشکی در این بعد حیوانی انسان، تبدیل طب به بیطاری است.
وی علم پزشکی در عصر حاضر را مبتلا به تفکر باطل اومانیسم دانست و اظهار داشت: در عصر حاضر بسیاری از افراد گرفتار تفکّر اومانیستی هستند؛ خدای سبحان فرمود من انسان را جانشین خود قرار دادم در حالی که در اومانیسم، انسان به نوعی جایگزین خداست، در این تفکر انسان آنچه را که خداوند به وسیله انبیاء خود در اختیار او گذاشته است بر فکر خودش عرضه میکند اگر مطابق تشخیصش درست آمد او را می پذیرد و در غیر این صورت آن را رد می کند.
این مفسر قرآن افزود: کسی که حرف انبیا را بر فکر خودش تطبیق کند و آن را میزان سخن انبیا و به اصطلاح میزان الوحی قرار بدهد و هر گونه قبول و نکولش به این معیار، باشد، این خود را جایگزین خدا می داند و نه جانشین خدا ؛ اومانیسم هم همین حرف را میزند, اگر ما باور کردیم که انسان دو بُعدی است هم زمینی است هم آسمانی، باید به هر دو بعد به صورت همزمان توجه کنیم.
آیت الله جوای آملی با اشاره به برخی بیماری های معنوی انسان از منظر قرآن کریم اظهار داشت: بعضی از بیماریهای معنوی را قرآن کریم تشریح میکند که در فضای پزشکی امروز اینها بیماری محسوب نمی شود، در قرآن کریم فرمود اگر کسی به نامحرم طمع کرد مریض است، این را که آزمایشگاههای امروزی نمیتواند جواب دهد ،در جایی دیگر می فرماید برخی منتظرند که از بیگانه چه صدایی میرسد که معاذ الله نظام اسلامی را به هم بزنند ، فرمود اینها که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید دچار مرض سیاسی هستند، اینگونه بیماری ها را ازمایشگاه های پزشکی تشخیص نمی دهد ، در حالی که این بیماری ها محلّ ابتلای امروز جامعه ماست.
وی خاطرنشان کرد: ما اگر باور کنیم که نگاه به نامحرم مرض است و یا اختلاس غُدّه سرطانی است، ناگزیر به دنبال راه حل و درمان آنها خواهیم رفت که البته دین علاوه بر بیان این بیماریها ، درمان آنها را نیز در اختیار بشر گذاشته است.
نویسنده کتاب مفاتیح الحیات، توجه به مسئله مرگ و ابدیت انسان را درمان بسیاری از بیماری های معنوی انسان برشمرد و اذعان داشت: اگر مرگ عبارت از پل است و بعد از مرگ, حیات ابد است و حیات را نمیشود با دست خالی تأمین کرد ، پس یک آزمایشگاه دیگر هم لازم است که آن آزمایشگاه جواب بیماری های بُعد دیگر انسان را به ما بدهد. ما وقتی بیماری و مرض را میفهمیم که مرگ را بفهمیم چون پایان بیماری مرگ است اگر مرگ، چاله باشد آنچه آدم را به چاله میاندازد ما آن را بیماری میدانیم، اگر مرگ، عبور به سمت حیات ابد باشد چیزی که مزاحم آسایش آن طرف است را مرض میدانیم الآن تمام مشکلات ما این است که نمی دانیم حیات و ممات چیست؟!
وی افزود: مرض در حقیقت بدون مرگ شناخته نمیشود اگر مرگ, گودال نیست و معبر است پس مرض هم باید با آن تفسیر شود این اختصاصی به دانشکده پزشکی و فنّ شریف طبابت ندارد این درد مشترک همه علوم و همه ماست به هر کجا بروی همین درد هست، ما هیچ مشکلی در مملکت نداریم مگر اینکه انسان را نشناختیم.
گفتنی است چهارمین همایش طبیب روحانی با تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت الله جوادی آملی در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. پیش از این از چهر هایی مانند آیت الله العظمی محمدتقی بهجت، آیت الله کشمیری و آیت الله علامه حسن زاده آملی در دوره های گذشته این همایش تجلیل به عمل آمده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]