واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله جوادی آملی عنوان کرد:
باور به ابدیت، علوم انسانی را متحول میکند/ اومانیسم ثمره فقدان وحی
شناسهٔ خبر: 2473918 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
جوادی آملی گفت: باور به ابدی بودن انسان در تدوین علوم انسانی تحول ایجاد میکند. در تفکر منحوس اومانیسم انسان بر اساس هوای نفس خود جای افراد و اشیاء را معین کند. فقدان منبع وحیانی، غرب را به اومانیسم به گزارش خبرگزاری مهر، مسئولین ماهنامه "عصر انديشه" با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. آیت الله جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: علوم یا موضوعش فعل خداست و یا موضوعش فعل انسان است، علومی که موضوعش فعل انسان است مانند نقاشی هایی که یک نقاش می کشد اگر مطابق دستورات الهی بود دینی می شود و اگر مطابق دستورات الهی نباشد غیر دینی خواهد بود، اما در مورد علومی که موضوع آنها فعل و یا قول خداوند است فرض ندارد که این علوم غیر دینی باشند و حتماً و قطعاً دینی خواهند بود.وی اظهار داشت: در پاسخ به این سوال که علم دینی اساساً به چه معناست و آیا علم دینی داریم یا نه؟ باید ابتدا صورت مسأله و محل نزاع را به صورت دقیق مشخص کنیم. در میان همه علوم تنها فلسفه می تواند پاسخ این سوال را بدهد چرا که هر علمی حوزه خاص خود را دارد، اما فلسفه در مورد همه جهان و هستی بحث می کند.وی خاطرنشان کرد: اگر فلسفه کج راهه نرفت و ثابت کرد خدایی هست و دینی هست اول به خود آبرو می بخشد و می شود فلسفه الهی، بعد به همه علوم شرافت می دهد و ثابت می کند کل عالم فعل خداوند است. لاجرم مطالعه فعل خداوند کاری دینی است، لذا همه علوم به مثابه بررسی و مطالعه فعل خداوند، دینی خواهد بود.آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اعمال دینی یا تعبدی است یعنی برای انجام آنها قصد قربت لازم است و یا توصلی است که قصد قربت در انجام آنها لازم نیست لذا مطالعه زمین در زمین شناسی به عنوان یکی از مصادیق فعل خدا می تواند مانند اعمال توصلی، دینی باشد.وی در ادامه به لزوم تدوین علم انسانی اسلامی پرداخت و گفت: نکته اساسی در تدوین علوم انسانی اسلامی این است که علوم انسانی با چه معیاری تدوین شوند که با انسانیت انسان سازگاری داشته باشد چرا که علوم انسانی، اساس کارش انسان است و خداوند به عنوان خالق انسان تنها کسی است که می تواند در خصوص انسان و آینده و گذشته او نظر بدهد. باور و ایمان به ابدی بودن انسان و اینکه انسان با مرگ به سوی جاودانگی می رود در تدوین علوم انسانی ایجاد تحول خواهد کرد.وی در خصوص دلایل انحراف علوم انسانی در غرب با ذکر مثالی بیان داشت: در مجالس قانونگذاری یک سری مواد حقوقی برای انجام امور مملکت وضع می شود که قانونگذاران آن مواد حقوقی را از یک سری مبانی مانند آزادی، استقلال، برابری و ... می گیرند. در میان همه مبانی «عدل» یک جایگاه محوری دارد که سایر مبانی از آن اخذ می شوند و معنای عدل نیز برای همه روشن است؛ عدل یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن، تا این مرحله بین ما و غرب اشتراک وجود دارد. اما تفاوت ما و غرب در این است که ما مبانی خود را از منبع یعنی وحی می گیریم. اینکه جای افراد و اشیاء کجاست را تنها افراد افرین و اشیاء آفرین می تواند مشخص کند.وی ادامه داد: دست غرب از منبع خالی است لذا در این تفکر، انسانی که به عنوان خلیفه الله باید جانشین خدا در زمین باشد جایگزین خداوند می شود و تفکر منحوس اومانیسم همین است که انسان بر اساس هوای نفس خود جای افراد و اشیاء را معین کند. فقدان منبع وحیانی، غرب را به اومانیسم رسانده است. کشتارهای جنگ های جهانی اول و دوم و قرآن سوزی و کشیدن کاریکاتورهای اهانت امیز محصول همین تفکر اومانیستی است.آیت الله جوادی آملی در پاسخ به سوال ماهنامه عصر اندیشه مبنی بر اینکه پس از پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان اروپا و آمریکای شمالی، تکلیف جوانها در این مقطع تاریخی چیست و برای شناخت حقیقت اسلام چه باید کرد؟ گفت: صراط مسقیم در درون هر انسان است و عدل است، اعتقاد است، اخلاق است و جایی مهندسی شده نیست. این راه بیرون از ما نیست و وقتی راه پیدا شود، همه این جوانان که در تعبیر رهبر انقلاب آمده است، تکلیف خود را می دانند. چراغ را باید در درون این جوانها روشن کرد. باید ره توشه ای تهیه کرد که با ابدیت انسان سازگار باشد و نقش علوم انسانی اسلامی در این میان اهمیت ویژه ای دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]