تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 31 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811848768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سید‌ قطب اومانیسم را جاهلیت مدرن معرفی می‌کند/ از جاهلیت تا تکفیر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فیرحی در همایش بازخوانی دیدگاه‌های سید قطب:
سید‌ قطب اومانیسم را جاهلیت مدرن معرفی می‌کند/ از جاهلیت تا تکفیر

همایش سید قطب


شناسهٔ خبر: 2496273 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

فیرحی در همایش سیدقطب با بیان اینکه سید جاهلیت قرن بیستم را وخیم‌ترین جاهلیتی می‌داند که در تاریخ بشر ظاهر شده، گفت: سید قطب اومانیسم را جاهلیت معرفی می‌کند و نماد این نوع جاهلیت را آمریکا می‌داند. به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی، استاد دانشگاه تهران عصر روز گذشته ۲۶ بهمن ماه در همایش بازخوانی و بررسی ديدگاه های سيد قطب که به همت كانون انديشه جوان، مؤسسه اشراق و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران در تالار علامه امینی كتابخانه مركزی دانشگاه تهران برگزار شد به ارائه مقاله خود در مورد «از جاهلیت تا تکفیر» پرداخت.وی با بیان اینکه زندگی سید قطب به سه دوره قابل تقسیم است، گفت: تاریخ تولد سید قطب در سال ۱۳۲۴ قمری همزمان با دوره مشروطه در ایران است. سالها بعد او عازم آمریکا می شود و در سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۴۷ دو سال در آنجا حضور دارد که یکی از دوره‌های مهم زندگی اوست. به این علت که سید قطب در این دوره به تدریج به دیدگاه‌های مهمی می‌رسد. در سال ۱۹۴۸ از طرف دولت مصر بورسیه می‌شود تا در مورد نظام آموزش عالی آمریکا تحقیق کند و این مطالعات و تحقیقات بیشتر او را به موضع مخالفت با سیاستهای دولت مصر می‌کشاند.این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه سید قطب در سال ۱۹۵۳ و در ۴۵ سالگی رسماً به گروه اخوان المسلمین می‌پیوندد، تصریح کرد: سید قطب جمله‌ای در مورد این دوران دارد که نشان دهنده میزان علاقه او به اخوان است، وی می گوید در آن سال متولد شدم. به تدریج در جنبش اخوان المسلمین رشد می‌کند و در سال ۱۹۵۴ روزنامه اخوان را سردبیری می‌کند. بعدها به مدت ۱۵ سال زندانی می شود و «معالم فی الطریق» را که یکی از مهمترین آثار اوست را می‌نویسد.وی افزود: در سال ۱۹۶۵ یا ۱۹۶۶حکم اعدامش صادر می‌شود، در این دوران مطالعات مهمی در مورد مفهوم جاهلیت انجام می دهد. مفهوم جاهلیت قبل از او در آثار ابوالاعلی مودودی وجود دارد و سید قطب با تکیه بر مودودی آنرا توسعه داده است. اومانیسم را جاهلیت معرفی می‌کند و نماد این نوع جاهلیت را آمریکا می‌ داند. سید قطب بخش‌های علوم و فنون غرب را مورد انتقاد قرار نداده است اما در عوض نظام حقوقی و اخلاقی را مورد انتقاد قرار داده است.وی با اشاره به اینکه سید قطب به جاهلیت راهبانه، تصوف و رهبانیت انتقاد می‌کند که تفاوت‌هایی با ادبیات ابوالاعلی مودودی دارد، بیان کرد: گروه‌های جهادی سعی کرده‌اند از این ادبیات کمک بگیرند و تکفیر را به او نسبت دهند. همچنین سید قطب بحثی بنام جاهلیت مدرن دارد که دنیای غیر مسلمانان را دنیای جاهلی تلقی می‌کند و البته بخشهایی از دنیای مسلمانان را هم دنیای جاهلی می‌داند.استاد دانشگاه تهران ادامه داد: سید قطب عقیده دارد که در جهان امروز دیگر بشر نمی‌تواند ادعا کند که جاهلیت به خاطر نبود علم است، از این رو وی حتی دانشمندان را هم جاهل تلقی می‌کند. جاهلیت قرن بیستم را وخیم‌ترین جاهلیتی می‌داند که در تاریخ بشر ظاهر شده است. این گونه بحثها را سید قطب در آثار ادبی اش دارد.
همایش سید قطب
این محقق و نویسنده کشورمان اظهارداشت: سید قطب عقیده دارد مسلمانان به لحاظ وضعیت در دو وضعیت قبل از جریان‌های جدید که اسمش را استضعاف می‌گذارد و دوران بعدش که دوران آگاهی می‌‌نامد، قرار دارند. نویسندگان تکفیری توصیفی که سید قطب در مورد جاهلیت داده است، جایگزین کرده و در ادبیات خود، تمام جوامع مسلمان را در حکم کافر می‌دانند که یا اهل بدعت، شرک و یا نفاق هستند و تغییرانی در ادبیات سید قطب داده‌اند.عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی با تأکید بر اینکه آنچه در جریان‌های تکفیری اتفاق افتاد بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: در سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ شیخ عبدالملک سعدی حکم به کفر کل دیار عراق داد. در ادبیات سید قطب تکفیر وجود نداشت، اما همان طور که گفتم مفهوم جاهلیت وجود داشت. در ادبیات دهه ۹۰ شاهد دو دگرگونی اساسی در جنبش‌های رادیکال هستیم؛ یک تکفیر فراگیر و عام و دیگری مفهوم جهاد و هجرت.فیرحی با این اینکه در ادبیات سید قطب جمله‌ای است که هر مسلمانی در هر کجا حضور دارد باید بسته به توانی که دارد تلاش کند حکومت اسلامی تشکیل دهد، گفت: در ادبیات تکفیری این جمله برجسته شد. اهل تکفیر، مسلمانان را به دسته‌های مشرک، اهل نفاق و اهل بدعت تقسیم می کنند. شیعیان را در دسته مشرک قرار می‌دهند،اهل تسنن در تعامل با غرب را در  دسته اهل نفاق جای می‌دهند. اهل بدعت هم کسانی که به دموکراسی، انتخاب و رأی توجه دارند. با این ادبیات با توجه به سه معیار شرک، نفاق و بدعت یک حکم عمومی برای تکفیر قائل شده‌اند اما اگر یک غیرمسلمانی را ببینند می‌تواند توبه کند اما توبه مسلمانان را قبول نمی‌کنند.وی تصریح کرد: سید قطب در سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ جاهلیت و آرمان حکومت اسلامی را مطرح کرد. از آن موقع یعنی دهه ۷۰ تا الان باید بررسی شود که چه اتفاقاتی افتاده است که  از آرای قطب در آرای تکفیری مصادره‌ شده است. مفهوم تأسیس حکومت شرعی و خلافت را مطرح می‌کنند. در جهان اهل سنت، اسلام‌گرایی سیاسی با تکیه به تفسیرهای قطب، از اصول‌گرایی سید قطب عبور می‌کند و تولید رادیکالیزم می‌کند. هر کس به سید قطب توجه دارد متهم به رادیکال شدن می‌شود و تفکیک این دو مسئله در حل این مشکل می‌تواند کمک بزرگی بکند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن