تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835561735
آیت الله فاضل لنکرانی: با تغییر ساختار فقه مخالفم/علم فقه نمی گوید چه کار کنید که تورم به وجود نیاید
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آیت الله فاضل لنکرانی: با تغییر ساختار فقه مخالفم/علم فقه نمی گوید چه کار کنید که تورم به وجود نیاید فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت:
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در گفت و گویی با نشریه «گفتمان الگو» با تغییر ساختار کنونی فقه مخالفت کرده اما در عین حال فقه را نیازمند تتبعات گسترده در موضوعات روز و کشف قواعد جدید میداند. وی از تقسیم فقه به فقه فردی و فقه اجتماعی و توسعه در امور حکومتی و سیاسی سخن میگوید و در مورد نظامهای اجتماعی معتقد است این نظامات به طور کلی و به صورت قواعد قضایی و اقتصادی و غیره در فقه وجود دارند. آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در ابتدای این مصاحبه به دو دیدگاه متفاوت درباره فقه (داور یا الگو) اشاره کرده و با طرح سوال میگوید: «آیا فقه فقط یک نقش داوری دارد یا به یک تعبیر دیگری بگوییم فقط فقه یک علم پاسخ گو است که وقتی سوالی مطرح شود، فقها تلاش میکنند جواب آن سوال را بر طبق مبانی اجتهادی و فقاهتی بیان کنند، یا اینکه با قطع نظر از سوالی که متوجه فقیهان بشود، فقه در درون خودش متضمن یک نظامی برای ابعاد مختلف جامعه بشری است. در صورتی که ادعا کنیم چنین نظامی را داریم باید ببینیم که این نظام چه است و ما چگونه میتوانیم این نظام را استخراج کنیم و سوال دیگری نیز در این بین مطرح است و آن چیستی رابطه بین فقه و توسعه است که اینها را باید پاسخ بدهیم.» فقه اجتماعی وی در ادامه اضافه میکند: «تعریفی که ما از علم فقه داریم داریم موضوع آن افعال مکلفین است. به نظر میرسد که باید در همین مطلب تجدید نظری بشود؛ یعنی ما تا به حال فقه را از دیدگاه فردی مطرح میکردیم، اما حالا معتقدیم که بخش عظیمی از فقه، فقه اجتماعی است. موضوع فقه اجتماعی، فعل یک انسان به عنوان یک شخص و یک ملکف خاص نیست. موضوع فقه اجتماعی اصلا خود اجتماع است. میتوانیم این تعبیر را بکنیم که موضوع فقه فردی مکلفین و اشخاص هستند، اما فقه اجتماعی موضوعش جامعه، حکومت و امت است.» آیت الله فاضل تصریح میکند: «اصلا ما باید فقه را تقسیم بکنیم و بگوییم فقه دو جور است: یکی فقه فردی و دیگری فقه اجتماعی. حالا این فقه اجتماعی یک شعبهاش فقه حکومتی، یک شعبهاش فقه سیاسی و یک شعبهاش فقه امور بین الملل است؛ یعنی این شاخهها تحت عنوان فقه اجتماعی قرار میگیرند.» نظامات فقهی/ علم فقه نمی گوید چه کار کنید تورم به وجود نیاید
این عضو جامعه مدرسین درباره وجود نظام اقتصادی در فقه توضیح میدهد: «گاهی اوقات سوال میکنند که در درون فقه، ما نظام اقتصادی داریم یا نداریم؟ سوال ما این است که مقصود از نظام چیست؟ آیا مقصود از نظام یعنی راهکارهای اجرایی یک سری از دستورات، اینکه بیاییم بگوییم راهکارهای اجراییاش چیست؟ اگر مقصود این باشد، ما میگوییم چنین چیزی نداریم و چنین چیزی اصلا نباید هم باشد. برای اینکه شأن دین و شأن فقه، فوق این است که راهکارهای اجرایی جزئی را مطرح کند. اما اگر مقصود از نظام این است که ما یک ارکان، قواعد و ضوابط کلیای داریم که در چارچوب آن، ضوابط و ارکان در هر زمانی کیفیتهای مختلف مناسب آن زمان را دارند؛ من به راحتی عرض میکنم که فقه ما داراست.» وی میافزاید: «ارکان و اصول یعنی آن چارچوبهایی که شما در دایره آنها میتوانید در روش اجرایی شیوههای مختلفی پیاده کنید، اما از این چارچوب نباید خارج شوید. فقه ما در اقتصاد میگوید ربا نباید باشد، اما اینکه نوع معامله در جامعه چه نوعی باید باشد، کاری ندارد؛ بیع باشد، اجاره باشد. میگوید ربا نباید باشد. میگوید غرر نباید باشد، میگوید که اکل مال به باطل نباید باشد. نظام اقتصادی معنایش این نیست که ما بیاییم تئوریهای علم اقتصاد را مطرح کنیم.» آیت الله فاضل لنکرانی در تکمیل سخنان خود اضافه میکند: «هر آدم عاقلی میداند بین علم علم اقتصاد و علم فقه خیلی تفاوت وجود دارد. اصلا علم فقه، متکفل مبانی و اصولی نیست که در علم اقتصاد مطرح میشود. علم فقه نمیگوید چه کار کنید تورم به وجود نیاید. مسأله تورم، یک مسئله علمی و اقتصادی است. در علم اقتصاد مطرح میکنند که نقدینگی را در جامعه بالا نبرید که تورم به وجود نیاید. ما به عنوان تورم، این موضوع خاص چیزی در فقه نداریم، اما ضابطهاش وجود دارد. اسلام تکاثر در ثروت و کنز را تقبیح کرده و از آن طرف انفاق مال به دیگری را تشویق کرده است؛ یعنی راهکارهایی را ارائه داده که نتیجهاش این میشود که آن تورم به وجود نمیآید.» توسعه فقه / با تغییر ساختار فقه مخالفم
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) درباره توسعه در فقه به صراحت میگوید: «زمانی گفته میشود ساختار فقه ما باید عوض شود، من با این حرف کاملا مخالفم. ما اگر روی همین فقه و اصول دقیق کار کنیم، قدرت حضور در همه میدانها را دارد. ما ملتزم به همان فقهی هستیم که امام(ره) از آن تعبیر به فقه جواهری کردند.» وی در ادامه تذکر میدهد: «باید تعریف دقیقی از فقه و توسعه داشته باشیم. توسعه معنایش این است که جامعه در هر جهتی رو به کمال برود، در جهات رفاه، صحت، سلامت و امنیت و روز به روز این ابعاد قویتر و محکمتر شود. حتی اینکه جامعهای از جهت مالی و نظامی قدرتمند شود، خودش یک توسعه است. توسعه در امکانات، قدرت، توسعه در ثروت اجتماع نه ثروت اشخاص، توسعه اینهاست، ما توسعه را به توسعه مطلوب و غیرمطلوب تقسیم میکنیم.» آیت الله فاضل در پاسخ به سوالی درباره استفاده بیشتر فقها از عمومات و اصول عملیه و توجه کمتر به سیره عقلا و عرف پاسخ میدهد: «در اینکه در همین مسائل مستحدثه، فقیه نیاز به این عمومات و اصول عملیه دارد تردیدی وجود ندارد. یک فقیه نمیتواند بگوید من بدون مراجعه به اینها این مسأله جدید را حلش کنم، اما ببینید ما یک سری امور دیگر هم نیاز داریم. ما باید یک تتبع جدیدی بکنیم و ابعاد دیگر فقهی را از لا به لای این روایات بیرون بیاوریم. به عبارت دیگر ما هنوز قواعد فقهیه مجهول و ناشناختهای داریم و میتوانیم یک قاعده فقهی را ایجاد کنیم.» وی در ادامه اولویت دادن به مقاصد الشریعه برای توسعه در فقه را اشتباه میداند و تصریح میکند: «اگر فقیهی در زمان ما فکر کند که توسعه از راه پرداختن به مقاصد الشریعه است، به نظر من دچار یک اشتباه محض است و این یک ضربه کاری به فقه زدن است. حالا کاری نداریم که اهل سنت این راه را رفتند و دچار چه مشکلاتی شدند. ما در فقه خودمان نصوص را، به عنوان یکی از مبانی محکم، همیشه باید حفظ کنیم. بله ممکن است ما این نصوص را، بر طبق زمان و مکان و بر طبق حکمت و علت تحلیل کنیم، اما کنار گذاشتن آن یا اینکه بگوییم نقص دارد، درست نیست.» این مدرس حوزه علمیه قم تأکید میکند: «فقهای اصیل و قوی ما، این مسأله مقاصد الشریعه را اصلا در فقهمان، به هیچ وجه مطرح نکردند. در این حد که گفته شود که ما مقاصد را بشناسیم و در پرتو آن نصوص را تفسیر کنیم، هیچ فقیه طراز اول شیعی، مطرح نکرده است و از طرفی سنیها، همین کار را شروع کردند که حال متأسفانه باید بسیاری از نصوصشان را کنار بگذارند و بعضی از فتاوای عجیب و غریبی را نیز که تا به حال دادند، دیدهاید.» /6262
کلید واژه ها: احکام فقهی - جواد فاضل لنکرانی - فقه اسلامی -
دوشنبه 20 بهمن 1393 - 10:10:56
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: چرا مقام علما از شهدا بالاتر است؟
آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد چرا مقام علما از شهدا بالاتر است فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عالم دینی با قلم فکر دشمن را درهم می کوبد و یا او را هدایت می کند گفتند امروز در حساسترین شرایانتقاد آیتالله مکارمشیرازی از حذف معافیت عوارض مراکز فرهنگی
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۱ آیتالله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید از حذف معافیت عوارض مراکز فرهنگی توسط دولت انتقاد کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید چهارشنبه شب در دیدار رییس و اعضای شورای شهر قم با اشاره به سخنان رییس شورای اسلامی شهرآیتالله جوادی آملی: تنها با علم و عقل می توان بحران های جمعی و سیاسی را حل کرد
آیتالله جوادی آملی تنها با علم و عقل می توان بحران های جمعی و سیاسی را حل کرد فرهنگ > دین و اندیشه - بیستمین جشنواره بینالمللی قرآن و حدیث جامعة المصطفی ص العالمیه ۱۵ بهمن ماه با تجلیل از شخصیت مفسر قرآن آیتالله جوادی آملی پایان یافت به گزارش خبرآنلاین به نقلتحلیل آیتالله مکارمشیرازی از مذاکرات هستهای
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۶ آیتالله مکارمشیرازی با بیان اینکه غربیها در طول عمر خود چنین مذاکراتی را ندیده بودند گفت جایگاه کشور ما در دنیا به جایی رسیده است که 6 وزیر خارجه با یک وزیر خارجه ما سر میز مذاکره مینشینند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقآیتالله اعرافی: اصل اساسی ما گفت و گو با دیگران و کسانی است که همانند ما نمی اندیشند
آیتالله اعرافی اصل اساسی ما گفت و گو با دیگران و کسانی است که همانند ما نمی اندیشند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت رئيس جامعةالمصطفی العالميه ص گفت در چارچوب این اسلام ما بر عناصر مشترک میراث واحد همه بشریت یعنی همه انسان هایی که درآیتالله مکارمشیرازی جنایت تروریستی پاکستان را محکوم کرد
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۶ آیت الله مکارمشیرازی از مراجع عظام تقلید با محکوم کردن کشتار شیعیان مظلوم پاکستان به دست وهابیت تکفیری این جنایت را دردناک دانست و بر لزوم مقابله با افکار افراطی تاکید کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید روز یکشنبهکرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی آغاز بهکار کرد - اخبار ایران و جهان |
کرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی آغاز بهکار کرد شناسهٔ خبر 2489585 شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها مراسم افتتاح کرسی فقه زیدی با حضور رئیس مؤسسه فرهنگی بدر یمن آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و جمعی از استادان و پژوهشگران حودرخواست آیتالله صافی از شورای مدیریت حوزه علمیه قم
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۰ آیتالله صافیگلپایگانی گفت از شورای محترم مدیریت حوزه درخواست دارم که کتابهای شرح باب حادی عشر و شرح تجرید را دوباره کتابهای درسی حوزه قرار دهند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار با اساتید علم کلامشأن فقه ارائه راهکار جزئی نیست/ میتوان قواعد فقهی جدید ایجاد کرد - اخبار ایران و جهان |
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی شأن فقه ارائه راهکار جزئی نیست میتوان قواعد فقهی جدید ایجاد کرد شناسهٔ خبر 2491437 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی اظهارداشت گفته میشود ساختار فقه ما باید عوض شود من با این حرف کاملا مخاسه رکن اساسی انقلاب در سخنان آیتالله علویگرگانی
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۰ آیتالله علویگرگانی گفت انقلاب اسلامی دارای سه رکن بسیار مهم اسلام مردم و ولایت است که وجود هر یک از این عوامل باعث تقویت نظام و انقلاب شده است به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله علوی گرگانی امروز در دیدار اساتید طلابآیین تجلیل از مقام قرآنی آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد - اخبار ایران و جهان |
در اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث جامعه المصطفی ص آیین تجلیل از مقام قرآنی آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد شناسهٔ خبر 2487975 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان آیین نکوداشت تجلیل از مقام قرآنی حضرت آیت الله جوادی آملی و اختتامیه بیستمین جشنواره بینپيام آیت الله خامنهای نقشه راه برای شناخت اسلام حقيقی است - اخبار ایران و جهان |
مفتی اعظم مسلمانان كرواسی پيام آیت الله خامنهای نقشه راه برای شناخت اسلام حقيقی است شناسهٔ خبر 2474744 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان عزیز حسنوویچ مفتی اعظم مسلمانان كرواسی در مسجد زاگرب با اشاره به پيام اخير مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپاکنفرانس بین المللی اخلاق، فقه و قانون برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
کنفرانس بین المللی اخلاق فقه و قانون برگزار میشود شناسهٔ خبر 2482322 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی کنفرانس بین المللی اخلاق فقه و قانون هفتم و هشتم خرداد ۹۴ با حضور شخصیتها فقها و حقوقدانانی ازرفتار شناسی غرب در اسلام ستیزی؛ از منظر آیت الله جوادی آملی - اخبار ایران و جهان |
یادداشت رفتار شناسی غرب در اسلام ستیزی از منظر آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 2473883 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشمندان مقولۀ توهین و بی احترامی به ادیان توحیدی به ویژه دین مبین اسلام و پیامبر اکرم ص از دیرباز از سوی خداستیزان و دشمنان و مخالفان انبیاء ااگر فقه در جامعه تحقق یابد بیشترین نقش را در تمدنسازی دارد - اخبار ایران و جهان |
احمد مبلغی اگر فقه در جامعه تحقق یابد بیشترین نقش را در تمدنسازی دارد شناسهٔ خبر 2489452 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان اگر فقه به درستی استنباط عرضه و محقق شود و راهكارهای تحقق آنرا در جامعه مانند قانونگزاری تأمين كنيم قطعاً بيشترين نقش را در تمدنپاسخ آیت الله تحریری به سوالی که پاپ را مبهوت کرد
در پی ناکامی پاپ از پاسخ به سوال دختر بچه فیلیپینی پاسخ آیت الله تحریری به سوالی که پاپ را مبهوت کرد قرنهاست غرب کوشیده تا با کنارگذاشتن دین نسخه بدلی را به جای نقشه راه اصلیِ تکامل انسان جا بزند به گزارش سرویس دینی جام نیوز پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک در جریانپیام آیت الله شبیری زنجانی در پی درگذشت حجت الاسلام خاتمی
پیام آیت الله شبیری زنجانی در پی درگذشت حجت الاسلام خاتمی در پی درگذشت حجة الإسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد تقی خاتمی قدّس سرّه حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی پیام تسلیتی صادر کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز در پی درگذشت حجة الإسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها