تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821060633
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3) نویسنده : مهدى مهريزى استاد عبدالهادى فضلى (كه كتابش به سال 1416 قمرى چاپ شد) مى گويد اين دانش (درايه), نام هاى متعدّد دارد, چون: علم الحديث, دراية الحديث, مصطلح الحديث, قواعد الحديث و اصول الحديث, و سپس اضافه مى كند كه:كلّها تعنى معنى واحداً.35وى در تعريف اين دانش, سخن علاّمه شيخ آقا بزرگ تهرانى را مى پذيرد كه: هو العلم الباحث فيه عن الأحوال و العوارض اللاحقة لسند الحديث.36و تفاوتى كه ميان اين دانش با علم رجال مى گذارد, چنين است:علم الرجال يدرس حال الراوى من حيث التوثيق و اللاتوثيق… و علم الحديث يدرس حال الرواية من حيث الإعتبار و اللاعتبار .37در ميان اهل سنّت نيز نوشته هاى جديد , بسيارند. در اين جا تنها تعريف علوم حديث را در دو نمونه از اين كتاب ها مرور مى كنيم.صبحى صالح در علوم الحديث و مصطلحه (كه به سال 1378 قمرى نگارش يافته) مى گويد علم الحديث داراى دو بخش است: علم الحديث روايتاً كه به نقل و ضبط و كتابت احاديثْ اختصاص دارد و علم الحديث درايتاً كه:مجموعة من المباحث و المسائل يعرف بها حال الراوى والمروى من حيث القبول والردّ.38وى پس از شرح اين تعريف مى گويد: و يطلق العلماء على علم الحديث درايةً اسم «علم أصول الحديث».39دكتر محمد عجاج الخطيب (كه كتابش را به سال 1387 قمرى /1966م, تأليف كرده), مانند پيشينيانش , علم الحديث را به «روايةً» و «درايةً» تقسيم نموده و همان تعاريف را برگزيده است.40 ليكن نكته اى كه اضافه كرده, اين است كه:و قد أطلق علماء الحديث على علم الحديث درايةً اسم «علوم الحديث» و اسم «مصطلح الحديث» و اسم «أصول الحديث»، و كلّها أسماء لمسمّى واحد, و هو مجموعة القواعد و المسائل التى يعرف بها حال الراوى و المروى من حيث القبول والردّ.41آنچه تا اين جا بدان اشاره شد, نشان دهنده پاره اى تحوّلات در بررسى حد و رسم علم الحديث است. آنچه در اين مرورْ مشهود بود, بدين قرار است:1. برخى از نويسندگان شيعى و اهل سنّت, واژه هاى علم الحديث, اصول الحديث, دراية الحديث, علم الحديثِ درايةً, قواعد الحديث و مصطلح الحديث را به يك معنا گرفته اند, مانند عبدالهادى فضلى و محمد عجاج الخطيب. در حالى كه گروهى ديگر, اين نظر را نقد مى كنند و آن را نوعى خلط مرزهاى علوم مى دانند, مانند استاد مدير شانه چى.2. تعريف هاى اين دوره در ميان اهل سنّت, تثبيت تعاريف مرحله سوم است و در ميان شيعه نيز همان تثبيت است, به اضافه پاره اى تشويش ها.پديده هاى نو در عرصه حديث پژوهىاز اين امر كه بگذريم, در دوره معاصر با پديده هايى ديگر در عرصه هاى حديث پژوهى مواجه هستيم كه در گذشته مطرح نبودند و عالمان امروز, بدانها توجه كرده اند:يك. تلاش رَوشمند در پژوهش و تدوين تاريخ حديث. بررسى تحولاتى كه بر حديثْ گذشته است, اسباب و علل افزايش و كاهش در حديث, مناهج تحقيق و روش هاى خاصّ محدّثان, و… امورى هستند كه توجه تامّى در اين برهه بدانها شده است. برخى آثار كه در اين زمينه مى توان ياد كرد, عبارت اند از:تاريخ الحديث و مناهج المحدّثين, محمد نادى عبيدات;تاريخ السنة المشرفة, اكرم ضياء العُمرى;تاريخ حديث شيعه, مجيد معارف;تاريخ عمومى حديث, مجيد معارف;مُسنَد نويسى در تاريخ حديث, سيد كاظم طباطبايى;سير حديث در اسلام, سيد احمد ميرخانى;دو. پژوهش و تحقيق در تاريخ علوم حديث. در اين زمينه مى توان از تاريخ فنون الحديث, نوشته محمد عبدالعزيز الخولى ياد كرد.سه. تدوين كتاب هايى با عنوان مصطلح الحديث ، كه حقيقتاً فرهنگْ نامه ی واژه هاى به كار رفته در حوزه دانش هاى حديثى اند. اين قبيل آثار, به صورت الفبايى يا موضوعى, به صورت تجريدى يا تطبيقى, اصطلاحات به كار رفته در رشته هاى حديث را بررسى كنند.در اين زمينه مى توان از اين آثار ياد كرد:معجم مصطلحات الحديث, سليمان مسلم الحرش;نظم الدرر فى مصطلح علم الأثر, احمد فريد;تيسير مصطلح الحديث, محمود الطحان;چهار. گردآورى و تدوين اجازات محدّثان. در اين زمينه نيز مى توان به آثار زير , اشاره كرد:الاجازة الكبيرة , السيد عبداللّه الموسوى الجزائرى;اجازات الحديث التى كتبها شيخ المحدّثين المجلسى, السيد احمد الحسينى;المسلسلات فى الاجازات; السيد محمود المرعشى;الوجيز فى ذكر المُُجاز و المُُجيز; ابو طاهر احمد بن محمد السلفى;الوجازة فى الاجازة, محمد شمس الحق العظيم آبادى.پنج. بجز اينها , پرسش هاى جدّى و جديدى كه روياروى حديث و سنّت قرار گرفته اند نيز در خور درنگ اند; پرسش هايى كه با كليّت حديثْ سر و كار دارند و به طور طبيعى بايد در دانش برترى جاى گيرند, مانند:1ـ رابطه قرآن و حديث2ـ ارتباط علوم حديث با ساير علوم اسلامى3ـ روش و منهج حديث پژوهشى4ـ حدود و قلمرو دانش هاى حديثى5ـ تأثير و تأثّر سنّت با ديگر فرهنگ ها6ـ اسباب اختلاف احاديث و….اينك, با توجه به عرصه هاى گشوده شده در برابر حديث و دانش هاى گذشته و رايج, چگونه بايد دانش هاى حديثى را طراحى كرد كه ضمن حفظ ارتباط منطقى ميان شاخه ها و اجزا, بتوان فراگيرى (جامعيت) آنها را نيز حفظ كرد؟ اين, پرسشى است كه بايد بدان پرداخت.آينده دانش هاى حديثىروشن است كه به آسانى و سادگى نمى توان در اين عرصه گام برداشت; ليك از آن رو كه هر طرح تازه بايد از نقطه اى شروع شود تا پژوهشگران به اصلاح و تكميلْ بپردازند, پيشنهاد اوّليه خود را براى علوم حديث, بدين شكلْْ عرضه مى داريم:يك. تاريخ حديثدو. فلسفه علوم حديثسه. دانش هاى نظرى حديث1ـ ارزيابى اسناد (سند)2ـ فقه الحديث (متن)چهار. دانش هاى تطبيقى حديث1ـ دانش هاى سندى: رجال, جرح و تعديل2ـ دانش هاى متنى: غريب الحديث, مختلف الحديث, علل الحديثپنج. دانش هاى معين1ـ اصطلاحات2ـ اجازات3ـ فراگيرى و نشر حديث(التحمّل والأداء)اينك توضيحى اجمالى براى هر يك از عناوين مى آوريم:يك. تاريخ حديثدر اين رشته, سير حديث از ابتدا تا كنون, چگونگى كتابت و تدوين و تبويب حديث, گسترش حديث, مكتب هاى حديثى, و مسائلى از اين دست, بررسى مى گردد.همچنين در اين رشته, تاريخ علوم و فنون مربوط به حديث و چگونگى پيدايش و گسترش آنها مورد تجزيه و تحليل قرار مى گيرد.دو. فلسفه علوم حديثدر اين رشته, حديث و دانش هاى مربوطش, از منظر بيرونى مورد مطالعه و پژوهش قرار مى گيرد. اين رشته, در صدد يافتن پاسخ پرسش هايى از اين دست است:1ـ رابطه قرآن و حديث2ـ ارتباط حديث و علوم حديث با ساير علوم اسلامى3ـ روش و منهج حديث پژوهى4ـ حدود و قلمرو دانش هاى حديث5ـ تأثير و تأثّر سنّت و ديگر فرهنگ هاسه. دانش هاى نظرى حديثدر اين رشته, دانش هاى پيرامونيِ حديث در دو جنبه سند و متن, مورد پژوهش و ارزيابى قرار مى گيرند.اين رشته, خود داراى دو شاخه كلّى است: ارزيابى اسناد و فقه الحديث. در علم ارزيابى اسناد, چگونگى ارزيابى اسناد روايت و مصادر حديثى, مورد بررسى قرار مى گيرد.شيوه هاى جديد ارزيابى سند, ارزيابى سند بر پايه نقد متن و مسائلى از اين دست نيز در اين شاخه جاى دارند.در فقه الحديث, قواعد عمومى و اختصاصى فهم و تفسير روايات, مورد بررسى قرار مى گيرد.چهار. دانش هاى تطبيقى حديثآنچه در بخش سوم گذشت, اگر با تطبيق بر روايت ها انجام گيرد, دانش تطبيقى ناميده مى شود. اين بخش از دانش هاى حديثى, چنان كه در صفحات پيشين گذشت, با سابقه ترين است.اين رشته نيز در دو حوزه سند و متن, قابل پژوهش است. در بخش سند, علم رجال و جرح و تعديل قرار مى گيرد و در بخش متن, غريب الحديث, مختلف الحديث و علل الحديث جاى دارد.پنج. دانش هاى معيناين دانش ها در جنب رشته هاى اصلى حديثْ قرار مى گيرند و مى توانند در دستيابى بدانها و يا تكميل آگاهى ها سودمند باشند, مانند مصطلحات, اجازات و….اميد كه محققان و پژوهشگران, با ارائه نقدهاى عالمانه و يا طرح هاى نو, در تكميل اين طرحْ مدد رسانند, تا آينده علوم حديث, بر روالى منطقى و درستْ شكل گيرد.پي نوشت : 35. أصول الحديث, ص9.36. همان, ص11.37. همان, ص13.38. علوم الحديث و مصطلحه, ص106.39. همان.40. أصول الحديث, ص8 ـ7.41. أصول الحديث, ص9.منبع:www.hadith.net/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]
صفحات پیشنهادی
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3)
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3) نویسنده : مهدى مهريزى استاد عبدالهادى فضلى (كه كتابش به سال 1416 قمرى چاپ شد) مى گويد اين دانش (درايه), نام هاى متعدّد دارد, ...
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3) نویسنده : مهدى مهريزى استاد عبدالهادى فضلى (كه كتابش به سال 1416 قمرى چاپ شد) مى گويد اين دانش (درايه), نام هاى متعدّد دارد, ...
ترنم انتظار
vazeh.com 03:13:21 04:58:13 12:10:33 19:21:02 19:42:17 3:65 مانده تا اذان صبح ... حالا سه شب گذشته كه من توي اين اتاق. ... دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3) ...
vazeh.com 03:13:21 04:58:13 12:10:33 19:21:02 19:42:17 3:65 مانده تا اذان صبح ... حالا سه شب گذشته كه من توي اين اتاق. ... دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3) ...
طبقه بندي دانش هاي حوزوي(3)
طبقه بندي دانش هاي حوزوي(3)-طبقه بندي دانش هاي حوزوي(3) مهارت هاي مورد نياز در حوزه ... را ياد بگيرند تا در امر تحصيل و آموزش و انجام کارها و وظيفه هاي آينده موفق تر باشند. ... و به گذشته، بيش تر به شکل تاريخ علم و سرگذشت نظريه ها نگاه مي کنند، حال آن که ... روش نقلي (در علوم حديث، رجال، علوم قرآن و کلام نقلي) و روش شهودي (در عرفان و ...
طبقه بندي دانش هاي حوزوي(3)-طبقه بندي دانش هاي حوزوي(3) مهارت هاي مورد نياز در حوزه ... را ياد بگيرند تا در امر تحصيل و آموزش و انجام کارها و وظيفه هاي آينده موفق تر باشند. ... و به گذشته، بيش تر به شکل تاريخ علم و سرگذشت نظريه ها نگاه مي کنند، حال آن که ... روش نقلي (در علوم حديث، رجال، علوم قرآن و کلام نقلي) و روش شهودي (در عرفان و ...
جوان و آينده نگري (1)
انسان هم مي تواند گذشته را مرور كند و از پيروزي ها و شكست هاي آن تجربه و عبرت بياموزد ... چون شور و هيجان، نشاط و سلامت، دانش، توان ذوق و استعداد گروهي ارزشمند هستند كه نقش ... جوان، سرمايه آينده و حال اين ملت است كه بايد در انواع برنامه ريزي ها و سياست هاي ... 3. غررالحکم و دررالکلم، ح9048. 4. برگرفته از: دو ماهنامه حديث زندگي، سال سوم، ...
انسان هم مي تواند گذشته را مرور كند و از پيروزي ها و شكست هاي آن تجربه و عبرت بياموزد ... چون شور و هيجان، نشاط و سلامت، دانش، توان ذوق و استعداد گروهي ارزشمند هستند كه نقش ... جوان، سرمايه آينده و حال اين ملت است كه بايد در انواع برنامه ريزي ها و سياست هاي ... 3. غررالحکم و دررالکلم، ح9048. 4. برگرفته از: دو ماهنامه حديث زندگي، سال سوم، ...
آینده جهان در اندیشة اسلامی(روايت شيعي)
آینده جهان در اندیشة اسلامی(روايت شيعي)-آینده جهان در اندیشة اسلامی(روايت شيعي) ... چنان كه بسيارى از پژوهشگران انديشه هاى اسلامى تأكيد كرده اند، «امامت» تنها اصل ... به همين لحاظ، شيعيان، اعم از قديم و جديد، و در گذشته و حال، اهتمام خاصى به مسئله امامت دارند.[3] آل كاشف الغطاء توضيح مى دهد كه: شيعه امامت را همانند نبوّت منصب الهى مى داند.
آینده جهان در اندیشة اسلامی(روايت شيعي)-آینده جهان در اندیشة اسلامی(روايت شيعي) ... چنان كه بسيارى از پژوهشگران انديشه هاى اسلامى تأكيد كرده اند، «امامت» تنها اصل ... به همين لحاظ، شيعيان، اعم از قديم و جديد، و در گذشته و حال، اهتمام خاصى به مسئله امامت دارند.[3] آل كاشف الغطاء توضيح مى دهد كه: شيعه امامت را همانند نبوّت منصب الهى مى داند.
آموزه هاي ديني و چالش هاي جهان معاصر
آموزه هاي ديني و چالش هاي جهان معاصر نويسنده:حسین رضایی منبع:روزنامه کیهان پيوند ... بيگمان گسست از سنت قويم قديم، جدايي از آينده و ماندگاري در زمان هايي است كه ... به طور مطلق در دامن تجدد و بيهويتي گرفتار آيد، و نه در گذشته بماند و حال را فرو گذارد. ... گمان بازخواني آن آثار در راستاي بهره گيري از دانش و فنون روز به خصوص رايانه و ...
آموزه هاي ديني و چالش هاي جهان معاصر نويسنده:حسین رضایی منبع:روزنامه کیهان پيوند ... بيگمان گسست از سنت قويم قديم، جدايي از آينده و ماندگاري در زمان هايي است كه ... به طور مطلق در دامن تجدد و بيهويتي گرفتار آيد، و نه در گذشته بماند و حال را فرو گذارد. ... گمان بازخواني آن آثار در راستاي بهره گيري از دانش و فنون روز به خصوص رايانه و ...
اسب تركمن و روياي بازگشت به گذشته با شكوه
اسب تركمن و روياي بازگشت به گذشته با شكوه صنعت پرورش اسب اصيل تركمن ... نجم الدين همان طوري كه درون كاسه هاي مخصوص تركمني چاي مي ريزد، مي گويد: چند سال ا. ... با اين وجود، او نگران از دست رفتن فرصت هاست و معتقد است حال كه تمام مسئولان از ... تاثيرگذار و با آينده نگري همراه بود كه عنوان بازگشت شكوه از دست رفته را براي ...
اسب تركمن و روياي بازگشت به گذشته با شكوه صنعت پرورش اسب اصيل تركمن ... نجم الدين همان طوري كه درون كاسه هاي مخصوص تركمني چاي مي ريزد، مي گويد: چند سال ا. ... با اين وجود، او نگران از دست رفتن فرصت هاست و معتقد است حال كه تمام مسئولان از ... تاثيرگذار و با آينده نگري همراه بود كه عنوان بازگشت شكوه از دست رفته را براي ...
برنامه ريزي، چراغ راه آينده
برنامه ريزي، چراغ راه آينده نويسنده:يدالله کوثري ياران نزديک امام خميني مي ... زمان از دست رفته را مي خورند، ولي براي زمان حال و آينده برنامه ي مؤثري طرح نمي کنند. ... امروزه دانش مديريت بهره وري از زمان، و مهارت برنامه ريزي در امور، عهده دار ارائه فنون ... فهرست کردن خواسته ها ونيازهاي لازم،وظايف و کارها و فعاليت هاي لازم براي وصول به اهداف.3.
برنامه ريزي، چراغ راه آينده نويسنده:يدالله کوثري ياران نزديک امام خميني مي ... زمان از دست رفته را مي خورند، ولي براي زمان حال و آينده برنامه ي مؤثري طرح نمي کنند. ... امروزه دانش مديريت بهره وري از زمان، و مهارت برنامه ريزي در امور، عهده دار ارائه فنون ... فهرست کردن خواسته ها ونيازهاي لازم،وظايف و کارها و فعاليت هاي لازم براي وصول به اهداف.3.
آغاز رسمي فعاليت بانك تات از دو ماه آينده
آغاز رسمي فعاليت بانك تات از دو ماه آينده به گفته مديرعامل بانك تات، شعبه اين بانك ... 2 الي 3 ماه طول ميكشد بنابراين كمي زمان براي ورود فعال به عرصه بانكي احتياج داريم. سيد بهاءالدين حسيني هاشمي در مورد وضعيت بانك تات، اظهار داشت: در حال حاضر ... دو سال گذشته و دقيقا از زماني كه دولت آمريكا تصميم گرفت تا پايگاه هاي نظامي خود .
آغاز رسمي فعاليت بانك تات از دو ماه آينده به گفته مديرعامل بانك تات، شعبه اين بانك ... 2 الي 3 ماه طول ميكشد بنابراين كمي زمان براي ورود فعال به عرصه بانكي احتياج داريم. سيد بهاءالدين حسيني هاشمي در مورد وضعيت بانك تات، اظهار داشت: در حال حاضر ... دو سال گذشته و دقيقا از زماني كه دولت آمريكا تصميم گرفت تا پايگاه هاي نظامي خود .
بايستههاى پژوهشى در موضوع قرآن و جهان معاصر
بايستههاى پژوهشى در موضوع قرآن و جهان معاصر-بايستههاى پژوهشى در موضوع قرآن و جهان ... 3- دفاع از كيان و توان دين در دنياى معاصر به خاطر ارتباط اسلام با قرآن، طبيعتاً ... پيدايى و پايانى دانشهايى چون هرمنوتيك و زبانشناسى، با توجه به انديشه ... كه از گذشته تا به حال دغدغه بسيارى از انديشمندان ايران و ديگر ملتهاى اسلامى بوده است.
بايستههاى پژوهشى در موضوع قرآن و جهان معاصر-بايستههاى پژوهشى در موضوع قرآن و جهان ... 3- دفاع از كيان و توان دين در دنياى معاصر به خاطر ارتباط اسلام با قرآن، طبيعتاً ... پيدايى و پايانى دانشهايى چون هرمنوتيك و زبانشناسى، با توجه به انديشه ... كه از گذشته تا به حال دغدغه بسيارى از انديشمندان ايران و ديگر ملتهاى اسلامى بوده است.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها