تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805643427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3)
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3) نویسنده : مهدى مهريزى استاد عبدالهادى فضلى (كه كتابش به سال 1416 قمرى چاپ شد) مى گويد اين دانش (درايه), نام هاى متعدّد دارد, چون: علم الحديث, دراية الحديث, مصطلح الحديث, قواعد الحديث و اصول الحديث, و سپس اضافه مى كند كه:كلّها تعنى معنى واحداً.35وى در تعريف اين دانش, سخن علاّمه شيخ آقا بزرگ تهرانى را مى پذيرد كه: هو العلم الباحث فيه عن الأحوال و العوارض اللاحقة لسند الحديث.36و تفاوتى كه ميان اين دانش با علم رجال مى گذارد, چنين است:علم الرجال يدرس حال الراوى من حيث التوثيق و اللاتوثيق… و علم الحديث يدرس حال الرواية من حيث الإعتبار و اللاعتبار .37در ميان اهل سنّت نيز نوشته هاى جديد , بسيارند. در اين جا تنها تعريف علوم حديث را در دو نمونه از اين كتاب ها مرور مى كنيم.صبحى صالح در علوم الحديث و مصطلحه (كه به سال 1378 قمرى نگارش يافته) مى گويد علم الحديث داراى دو بخش است: علم الحديث روايتاً كه به نقل و ضبط و كتابت احاديثْ اختصاص دارد و علم الحديث درايتاً كه:مجموعة من المباحث و المسائل يعرف بها حال الراوى والمروى من حيث القبول والردّ.38وى پس از شرح اين تعريف مى گويد: و يطلق العلماء على علم الحديث درايةً اسم «علم أصول الحديث».39دكتر محمد عجاج الخطيب (كه كتابش را به سال 1387 قمرى /1966م, تأليف كرده), مانند پيشينيانش , علم الحديث را به «روايةً» و «درايةً» تقسيم نموده و همان تعاريف را برگزيده است.40 ليكن نكته اى كه اضافه كرده, اين است كه:و قد أطلق علماء الحديث على علم الحديث درايةً اسم «علوم الحديث» و اسم «مصطلح الحديث» و اسم «أصول الحديث»، و كلّها أسماء لمسمّى واحد, و هو مجموعة القواعد و المسائل التى يعرف بها حال الراوى و المروى من حيث القبول والردّ.41آنچه تا اين جا بدان اشاره شد, نشان دهنده پاره اى تحوّلات در بررسى حد و رسم علم الحديث است. آنچه در اين مرورْ مشهود بود, بدين قرار است:1. برخى از نويسندگان شيعى و اهل سنّت, واژه هاى علم الحديث, اصول الحديث, دراية الحديث, علم الحديثِ درايةً, قواعد الحديث و مصطلح الحديث را به يك معنا گرفته اند, مانند عبدالهادى فضلى و محمد عجاج الخطيب. در حالى كه گروهى ديگر, اين نظر را نقد مى كنند و آن را نوعى خلط مرزهاى علوم مى دانند, مانند استاد مدير شانه چى.2. تعريف هاى اين دوره در ميان اهل سنّت, تثبيت تعاريف مرحله سوم است و در ميان شيعه نيز همان تثبيت است, به اضافه پاره اى تشويش ها.پديده هاى نو در عرصه حديث پژوهىاز اين امر كه بگذريم, در دوره معاصر با پديده هايى ديگر در عرصه هاى حديث پژوهى مواجه هستيم كه در گذشته مطرح نبودند و عالمان امروز, بدانها توجه كرده اند:يك. تلاش رَوشمند در پژوهش و تدوين تاريخ حديث. بررسى تحولاتى كه بر حديثْ گذشته است, اسباب و علل افزايش و كاهش در حديث, مناهج تحقيق و روش هاى خاصّ محدّثان, و… امورى هستند كه توجه تامّى در اين برهه بدانها شده است. برخى آثار كه در اين زمينه مى توان ياد كرد, عبارت اند از:تاريخ الحديث و مناهج المحدّثين, محمد نادى عبيدات;تاريخ السنة المشرفة, اكرم ضياء العُمرى;تاريخ حديث شيعه, مجيد معارف;تاريخ عمومى حديث, مجيد معارف;مُسنَد نويسى در تاريخ حديث, سيد كاظم طباطبايى;سير حديث در اسلام, سيد احمد ميرخانى;دو. پژوهش و تحقيق در تاريخ علوم حديث. در اين زمينه مى توان از تاريخ فنون الحديث, نوشته محمد عبدالعزيز الخولى ياد كرد.سه. تدوين كتاب هايى با عنوان مصطلح الحديث ، كه حقيقتاً فرهنگْ نامه ی واژه هاى به كار رفته در حوزه دانش هاى حديثى اند. اين قبيل آثار, به صورت الفبايى يا موضوعى, به صورت تجريدى يا تطبيقى, اصطلاحات به كار رفته در رشته هاى حديث را بررسى كنند.در اين زمينه مى توان از اين آثار ياد كرد:معجم مصطلحات الحديث, سليمان مسلم الحرش;نظم الدرر فى مصطلح علم الأثر, احمد فريد;تيسير مصطلح الحديث, محمود الطحان;چهار. گردآورى و تدوين اجازات محدّثان. در اين زمينه نيز مى توان به آثار زير , اشاره كرد:الاجازة الكبيرة , السيد عبداللّه الموسوى الجزائرى;اجازات الحديث التى كتبها شيخ المحدّثين المجلسى, السيد احمد الحسينى;المسلسلات فى الاجازات; السيد محمود المرعشى;الوجيز فى ذكر المُُجاز و المُُجيز; ابو طاهر احمد بن محمد السلفى;الوجازة فى الاجازة, محمد شمس الحق العظيم آبادى.پنج. بجز اينها , پرسش هاى جدّى و جديدى كه روياروى حديث و سنّت قرار گرفته اند نيز در خور درنگ اند; پرسش هايى كه با كليّت حديثْ سر و كار دارند و به طور طبيعى بايد در دانش برترى جاى گيرند, مانند:1ـ رابطه قرآن و حديث2ـ ارتباط علوم حديث با ساير علوم اسلامى3ـ روش و منهج حديث پژوهشى4ـ حدود و قلمرو دانش هاى حديثى5ـ تأثير و تأثّر سنّت با ديگر فرهنگ ها6ـ اسباب اختلاف احاديث و….اينك, با توجه به عرصه هاى گشوده شده در برابر حديث و دانش هاى گذشته و رايج, چگونه بايد دانش هاى حديثى را طراحى كرد كه ضمن حفظ ارتباط منطقى ميان شاخه ها و اجزا, بتوان فراگيرى (جامعيت) آنها را نيز حفظ كرد؟ اين, پرسشى است كه بايد بدان پرداخت.آينده دانش هاى حديثىروشن است كه به آسانى و سادگى نمى توان در اين عرصه گام برداشت; ليك از آن رو كه هر طرح تازه بايد از نقطه اى شروع شود تا پژوهشگران به اصلاح و تكميلْ بپردازند, پيشنهاد اوّليه خود را براى علوم حديث, بدين شكلْْ عرضه مى داريم:يك. تاريخ حديثدو. فلسفه علوم حديثسه. دانش هاى نظرى حديث1ـ ارزيابى اسناد (سند)2ـ فقه الحديث (متن)چهار. دانش هاى تطبيقى حديث1ـ دانش هاى سندى: رجال, جرح و تعديل2ـ دانش هاى متنى: غريب الحديث, مختلف الحديث, علل الحديثپنج. دانش هاى معين1ـ اصطلاحات2ـ اجازات3ـ فراگيرى و نشر حديث(التحمّل والأداء)اينك توضيحى اجمالى براى هر يك از عناوين مى آوريم:يك. تاريخ حديثدر اين رشته, سير حديث از ابتدا تا كنون, چگونگى كتابت و تدوين و تبويب حديث, گسترش حديث, مكتب هاى حديثى, و مسائلى از اين دست, بررسى مى گردد.همچنين در اين رشته, تاريخ علوم و فنون مربوط به حديث و چگونگى پيدايش و گسترش آنها مورد تجزيه و تحليل قرار مى گيرد.دو. فلسفه علوم حديثدر اين رشته, حديث و دانش هاى مربوطش, از منظر بيرونى مورد مطالعه و پژوهش قرار مى گيرد. اين رشته, در صدد يافتن پاسخ پرسش هايى از اين دست است:1ـ رابطه قرآن و حديث2ـ ارتباط حديث و علوم حديث با ساير علوم اسلامى3ـ روش و منهج حديث پژوهى4ـ حدود و قلمرو دانش هاى حديث5ـ تأثير و تأثّر سنّت و ديگر فرهنگ هاسه. دانش هاى نظرى حديثدر اين رشته, دانش هاى پيرامونيِ حديث در دو جنبه سند و متن, مورد پژوهش و ارزيابى قرار مى گيرند.اين رشته, خود داراى دو شاخه كلّى است: ارزيابى اسناد و فقه الحديث. در علم ارزيابى اسناد, چگونگى ارزيابى اسناد روايت و مصادر حديثى, مورد بررسى قرار مى گيرد.شيوه هاى جديد ارزيابى سند, ارزيابى سند بر پايه نقد متن و مسائلى از اين دست نيز در اين شاخه جاى دارند.در فقه الحديث, قواعد عمومى و اختصاصى فهم و تفسير روايات, مورد بررسى قرار مى گيرد.چهار. دانش هاى تطبيقى حديثآنچه در بخش سوم گذشت, اگر با تطبيق بر روايت ها انجام گيرد, دانش تطبيقى ناميده مى شود. اين بخش از دانش هاى حديثى, چنان كه در صفحات پيشين گذشت, با سابقه ترين است.اين رشته نيز در دو حوزه سند و متن, قابل پژوهش است. در بخش سند, علم رجال و جرح و تعديل قرار مى گيرد و در بخش متن, غريب الحديث, مختلف الحديث و علل الحديث جاى دارد.پنج. دانش هاى معيناين دانش ها در جنب رشته هاى اصلى حديثْ قرار مى گيرند و مى توانند در دستيابى بدانها و يا تكميل آگاهى ها سودمند باشند, مانند مصطلحات, اجازات و….اميد كه محققان و پژوهشگران, با ارائه نقدهاى عالمانه و يا طرح هاى نو, در تكميل اين طرحْ مدد رسانند, تا آينده علوم حديث, بر روالى منطقى و درستْ شكل گيرد.پي نوشت : 35. أصول الحديث, ص9.36. همان, ص11.37. همان, ص13.38. علوم الحديث و مصطلحه, ص106.39. همان.40. أصول الحديث, ص8 ـ7.41. أصول الحديث, ص9.منبع:www.hadith.net/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن