تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821017252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیری در مقاتل(4)


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


مقتل شناسی؛
سیری در مقاتل(4)
تنها هدف سالار شهيدان حضرت ابي ‏عبدالله حسين بن علي (ع) از نهضت خود اين بود که آثار ويرانگري را که بني‏ اميه در اسلام پديد آورده بودند از چهره‏ زيباي اسلام بزدايد.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی از مقاتل مطرح در خصوص واقعه کربلا مقتل مقرم است که معرفی این اثر می پردازیم:


معرفی مولف
داستان شهادت امام حسين (ع) از اسرار خلقت و از ودايع انبياء بود که پيوسته با رسالت، آن را بدوش مي‏ کشيدند. و ذکر آن را بر زبان جاري مي ‏کردند و به اوصياء خود که حامل اسرار بودند منتقل مي ‏نمودند تا خداي سبحان، عظمت و بزرگواري حسين (ع) را که برپا کننده اين نهضت بود به آنها بفهماند و بدانند که تمام پيامبران براي زمينه‏ سازي شريعت پيامبر خاتم (ص)، و حسين (ع) براي حفظ آن آمده است، و با شهادت خود راه آن را استوار کرده تا خلائق بر طبق آن عمل کنند و در برابر دل اندوهگين و خاطر آزرده شان بر اين فاجعه‏ دردناک و مصيبت جانسوز اجر و مزد به آنها عنايت فرمايد.
لذا آدم و خليل و موسي بر او گريه مي‏ کردند، و عيسي بر قاتلين او لعن مي ‏فرستاد و به بني ‏اسرائيل امر کرد: بر قاتلين او لعن کنيد. و توصيه مي ‏کرد: هر کس زمان او را درک کند به نفع او با دشمنانش بجنگد که او مانند شهيد با پيامبران است و هرگز پشت به جنگ نمي‏ کند، گوئي من از هم اکنون بقعه و حرم او را مي‏ بينم که تمامي پيامبران، آستانه‏ او را زيارت مي ‏کنند و مي‏ گويند: تو آستانه‏ کثير الخيري مي‏ باشي که در تو ماه تابان دفن شده است.
کتاب مقتل الحسین نوشته مرحوم عبدالرزاق مقرم از جمله کتابهایی است که در زمینه زندگی امام حسین (ع) نوشته شده و به بررسی قیام امام حسین (ع) و زندگی ایشان از ابتدا تا شهادت و حوادث بعد از شهادت امام پرداخته است.
در این نوشتار ابتدا به معرفی اجمالی "سید عبدالرزاق مقرم" و در ادامه به معرفی کتاب "مقتل الحسین" که معروف به "مقتل مقرم" است می پردازیم.
معرفی اجمالی سيد عبدالرزاق مقرم
اسم و نسب
علامه سيد عبدالرزاق موسوي مقرم نجفي در سال 1316 هجري قمري در نجف اشرف، در خانواده‏ علم و تقوي و سيادت زاده شد.
نسب ايشان با 23 واسطه به حضرت موسي بن جعفر (ع) مي ‏رسد. لقب تبار مقرم در ابتدا بخاطر نسبت آنها به سعید بن ثابت، سعیدی بود. اما بعد از از اینکه یکی از اجدادش هر دو پایش فلج شد و این بیماری او را زمین گیر و خانه نشین ساخت، به مقرم مشهور گردید.  

خاندان مقرم
پدر: سید محمد پسر سید عباس، پدر عبدالرزاق، از عالمان برجسته زمان خود بود و در شهر نجف زندگی می کرد. ایشان در مسجد کوفه نماز جماعت اقامه می نمود و پرچم هدایت شیعیان در آن دیار را به دست داشت. وی با توجه به اهمیت و مقام و منزلت مسجد کوفه، بسیاری از اوقات در آن مسجد اعتکاف می کرد. سید محمد در تعلیم و تربیت پسرش تلاش وافری نمود تا اینکه در سال 1351 قمری از دنیا رخت بربست.

مادر: مادر مقرم نیز زنی سیده و قاری قرآن بود و محبت قرآن و قرآن ناطق را از همان اوان تولد بر روح و جان فرزندش جاری ساخت و عاقبت در سال 1370 قمری رحلت کرد.

جد مادری: سید حسین جد مادری مقرم، در شهر نجف امام جماعت بود و به تدریس اشتغال داشت. ایشان عنایت خاصی به سید عبدالرزاق داشت و تربیت و پرورش مقرم را به عهده گرفت.  وی دروس عربی، فقه و فروعات فقهی، عقاید و مسائل اعتقادی را به مقرم آموخت و در پیشرفت علمی و اعتقادی اش تلاش فراوانی کرد و محبت اهل بیت را در قلب او کاشت و باعث رشد این محبت در دل و جان وی گشت. به همین سبب وقتی در سال 1344 قمری، سید حسین از دنیا رفت، ناراحتی و پریشانی بسیاری در روحیه مقرم بوجود آمد.

عمو: سید مهدی، عموی مقرم از عالمان مبارز و از دشمنان سرسخت عثمانی ها و مخالف ستم ها و ظلم های حاکمان بی لیاقت عثمانی بود. وی برای بیداری مردم از شهری به شهری هجرت می کرد و چون خویشاوندان آنها در مناطق مختلف نعمانیه (شهری بین واسط و بغداد) دیوانیه (شهری در شرق نجف) و هند پراکنده بودند، سید مهدی نیز برای مبارزه با ظالمان به این شهرها رفت و آمد می کرد و به مردم آنها بیداری می داد. در سال 1344 قمری در شهر "الکوت" دشمنان بر سید مهدی دست یافته و او را به دار آویختند.

دايی: سید حسین دایی مقرم است. وی اهل علم و فضیلت و صاحب نظر در مسائل فقهی بوده و در مدرسه شیخ حسین کاشف الغطاء تدریس می کرد. بسیاری از کسانی که به مقام های علمی دست یافته اند از محفل درس ایشان برخاسته اند.

اساتيد
علامه مقرم از همان اوایل نوجوانی شروع به تحصیل نمود و تمام تلاش خود را در راه یادگیری علوم الهی بکار بست. وی از آنجا که محبت فرزندان پیامبر (ص) با وجودش عجین شده بود از همان ابتدا به یادگیری علوم دینی روی آورد. برخی از این بزرگواران در شخصیت وی تأثیر بسیاری داشته اند.
ایشان نزد جد خود سيد حسين (متوفي 1334)، و نيز علماي بزرگوار: شيخ محمدرضا آل کاشف الغطاء (م 1366)، سيد محسن حکيم (م 1390)، آقا ضياءالدين عراقي (م 1361)، سيد ابوالحسن اصفهاني (م 1365)، ميرزا محمدحسين نائيني (م 1355)، شيخ محمدجواد بلاغي (م 1352)، شيخ محمدحسين اصفهاني (م 1361)، شيخ عبدالرسول جواهري (م 1389) رضوان الله عليهم، شيخ حسين حلي و سيد ابوالقاسم خوئي بهره‏ علمي فراوان برد. و از اين ميان، سه تن از اساتيد او - شيخ محمدجواد بلاغي، شيخ محمد حسين اصفهاني، و شيخ عبدالرسول جواهري - تأثير بيشتري در روحيه‏ علامه مقرم به جاي گذاشتند.

شاگردان
در هیچ کدام از منابع مربوطه به شاگردان سید اشاره نشده و حتّی فرزند بزرگوار سید در مقدمه کتابهای سید نیز به آنها اشاره نکرده است.
 
تأليفات
مرحوم مقرم معتقد بود خدمت به اهل بیت، تنها گفتار و سخنرانی کافی نیست بلکه باید با نوشتن و انتشار سخنان و زندگی نامه و فضائل اهل بیت عصمت و طهارت، به آنها خدمت کرده و روش زندگی و علوم آنها را در جامعه نشر داد. بنابراین در این رابطه اقدام به تألیف نمود و با اینکه جوّ حاکم بر حوزویان آن زمان، تألیف در قسمت فقه و اصول بود، ایشان این جو را شکست و بيشتر عمر خود را به نوشتن سيره‏ ائمه‏ اطهار عليهم ‏السلام، فرزندان و اصحاب ايشان صرف نمود، و محبت فراوان خود به خاندان وحي را بدين طريق نمايان ساخت.
در اينجا برخي از آثار چاپ شده‏ ايشان را نام مي ‏بريم:
1 - زيد الشهيد، 2 - مقتل الحسين (ع). اين دو کتاب، به همت آقاي عزيزالله عطاردي ترجمه شده و توسط انتشارات جهان به طبع رسيده است.
3 - الصديقه الزهراء عليها السلام. اين کتاب، را آقاي ناصر پاکپرور ترجمه کرده و در مجموعه مقالات الزهراء، جلد اول، توسط انتشارات ميقات چاپ شده است.
4 - السيده سکينه، 5- علي الاکبر، 6 - الشهيد مسلم بن عقيل. اين سه کتاب نيز به ترجمه‏ آقاي حسن طارمي توسط انتشارات ميقات چاپ شده است.

7 - الامام الرضا (ع) به فارسي ترجمه شده و در دست چاپ است، 8 - الامام الجواد (ع)، 9 - الامام زين‏العابدين (ع)، 10 - العباس بن علي (ع)، 11 - يوم الاربعين عند الحسين (ع)، 12 - سر الايمان في الشهاده الثالثه في الاذان (تحقيقي درباره‏ شهادت به ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام در اذان)، 13 - المختار بن عبيد الثقفي، 14 - المحاضرات في الفقه الجعفري.

کتب چاپ نشده ايشان:
15 - المنقذ الاکبر محمد صلي الله عليه و آله، 16 - الحسن بن علي عليهماالسلام، 17 - عاشوراء في الاسلام، 18 - الاعياد في الاسلام، 19 - زينب العقيله عليها السلام، 20 - ميثم التمار، 21 - ابوذر الغفاري، 22 - عمار بن ياسر، 23 - نقل الاموات في الفقه الاسلامي، 24 - نقد التاريخ في مسائل الست، 25 - حلق اللحيه، 26 - ربائب الرسول، 27 - الکني و الالقاب، 28 - حاشية علي کفاية الاصول، 29 - حاشيه علي المکاسب، 30 - نوادر الآثار، 31 - يوم الغدير.

يکي از نکات بارز تأليفات وي، دقت نظر در بررسي روايات تاريخي و تسلط آشکار بر آن متون است.
علامه مقرم، علاوه بر تأليف کتب فوق، با گروهي از دانشمندان نيمه‏ دوم قرن گذشته‏ نجف اشرف، که دست‏ اندرکار احياي متون قديمي شيعي بودند، همکاري و معاونت داشته، مقدمات و تعليقات مفيد و ارزشمندي بر اين کتابها نوشته است. از جمله متوني که با همکاري ايشان به چاپ رسيده است، کتب زير را مي ‏توان نام برد:
1 - دلائل الامامه، محمد بن جرير طبري امامي.
2 - امالي، شيخ مفيد.
3 - خصائص الأئمه، سيد رضي.
4 - الملاحم و الفتن، سيد علي بن طاووس.
5 - فرحه الغري، سيد عبدالکريم بن طاووس.
6 - اثبات الوصيه، علي بن حسين مسعودي.
7 - الکشکول، سيد حيدر آملي.
8 - بشاره المصطفي لشيعه المرتضي، عمادالدين طبري.
9 - الجمل، شيخ مفيد.
10 - طرف من الانباء و المناقب، سيد علي بن طاووس.

علاقه به اهل بيت عليهم السلام
علامه مقرم، هر سال مجالس متعددي در روزهاي مواليد و وفيات معصومين عليهم ‏السلام برپا مي ‏کرد. بخشي از کتاب "نوادر الآثار" ايشان، شامل قصايدي است که وي در اين مجالس ايراد کرده است.
در آثار چاپ شده‏ ايشان نيز، اشعاري در توسل و تمسک به ذيل عنايات خاندان وحي (ص) يافته مي ‏شود.

زهد و پرهيزکاری
مرحوم مقرم سختی های فراوانی را در طول زندگی متحمل شد و بخاطر مناعت طبعی که داشت، به اندک از مادیات و حدّ نیاز ضروری خود و خانواده اش از دنیا و زخارف آن بسنده کرد و هرگز دنبال ثروت اندوزی نبود. تنها دلخوشی او تدریس علوم اهل بیت (ع) و اعتکاف و عبادت بود.
ایشان با اینکه در زمان خود از چهره های مشهور بود و از طرف مراجع عصر پیشنهادهایی مبنی بر نمایندگی حضرات مراجع در شهرها به او داده می شد و در صورت قبول، به طور قطع در زندگی دنیوی ایشان تغییراتی بوجود می آمد، هرگز آنها را قبول نکرد. وی در بیشتر بیماری ها و مشکلات به امامان معصوم (ع) متوسل می شد و شفا را از آنها می طلبید. چراکه از آن بزرگواران یاد گرفته بود طلب شفا را از ائمه و خصوصا امام حسین (ع) درمان دردهاست.

رحلت
مقرم پس از سال ها تحمل سختی و بیماری های فراوان که یکی پس از دیگری گریبانگیر او می شد ، سرانجام در در 17 محرم الحرام 1391 جان به جان آفرین تسلیم کرد و عمر سراسر خدمت و برکت و افتخار علامه سيد عبدالرزاق مقرم به پايان رسيد.

معرفی اجمالی کتاب "مقتل الحسين"
تنها هدف سالار شهيدان حضرت ابي ‏عبدالله حسين بن علي (ع) از نهضت خود اين بود که: آثار ويرانگري را که بني‏ اميه در اسلام پديد آورده بودند از چهره‏ زيباي اسلام بزدايد و تمام زشتي ‏ها و عيوبي را که بر آن وارد کرده بودند از ساحت مقدس شريعت پاک نمايند و برائت و قداست آن را به همه نشان دهد و به دنيا بفهماند که صاحب شريعت از تمام اعمال زشت و ننگين، و بدعتها و رسوائي ‏هايي که بني‏ اميه در اسلام پديد آورده ‏اند و از فسق و فجوري که علنا مرتکب مي‏شوند و از سياست ضد اسلامي و مردمي‏ اي که اعمال مي‏ کنند سخت بيزار و منزجر است، و لذا براي رسيدن به اين منظور نهضت مقدس خود را آغاز کرد، و رسالت خود را به گوش همه‏ رجال ديني زمان خود رساند، و از هرزگيها و عياشي ‏هاي رسوا و بي ‏حساب دستگاه حاکم پرده برداشت و چهره‏ کريه و زشت يزيد و پيروان شهوتران و شکم پرست، و جرثومه ‏هاي فتنه و فساد را به مردم معرفي کرد و به مردم نشان داد که چگونه سخنان پوج و بي ارزش دستگاه، مردم را به مسخره گرفته و چگونه آبروي آنها را بر باد داده ‏اند که جز با ديده‏ ذلت و خواري به آنها نمي ‏نگرند.
کتاب مقتل الحسین به بررسی قیام امام حسین (ع) و زندگی ایشان از ابتدا تا شهادت و حوادث بعد از شهادت امام پرداخته است.

انگيزه تأليف کتاب
درباره مقتل امام حسین (ع) کتابهایی تألیف شده است. اما منبع و مأخذ این گونه از مقاتل، مورد اعتماد نیست. ابوالفرج مطالب کتابش را از زبیریین و امویین گرفته است. طبری نیز روایاتش را از مجاهد و سدی اخذ کرده است. دیگران نیز مطالب خود از امثال حمید بن مسلم و ... نقل کرده اند که شاید خیلی مورد اعتماد نباشد. مرحوم مقرم سعی کرده که در این کتاب از طریق مورد اعتماد مطالب خود را نقل کند.

ساختار کلی کتاب
به طور کلی کتاب در هفت بخش تنظیم شده است:
بخش اول: مقدمه ای درباره نهضت امام حسین (ع).
بخش دوم: داستان کربلا.
بخش سوم: خروج از مدینه.
بخش چهارم: حرکت بسوی عراق.
بخش پنجم: روز عاشورا.
بخش ششم: شهادت اهل بیت.
بخش هفتم: حوادث بعد از عاشورا.

محتوای کتاب
همان طور که اشاره شد این کتاب هفت بخش تنظیم شده است:
بخش اول: مقدمه ای درباره نهضت امام حسين (ع).
مهم ترین مطالبی که در این بخش آمده عبارتند از: انبیاء زمینه ساز راه حسین اند، اقدام بر مرگ، آیه تهلکه، علم امام حسین (ع) به شهادت، امام حسین (ع) پیروز است، امام حسین (ع) و اصحابش، روش امام حسین (ع) در کربلا، امام حسين (ع) بيعت را از یارانش بر می دارد و ياران خود را آزمايش مي ‏نمايد، نهضت امام حسین (ع) اسلام را بیمه کرد، ارزش گریه بر امام حسین (ع)، تباکی (خود را به حال گریه در آوردن) بر امام حسین (ع)، فلسفه سجده بر تربت امام حسین (ع)، فلسفه زیارت، شیعیان امامان خود را برتری می دهند، مداحی درباره ائمه، چرا امام حسین (ع) اهل بیت خود را همراه خود برد؟، قیام علویین.

بخش دوم: داستان کربلا.
مهم ترین مطالبی که در این بخش آمده عبارتند از: کساني که براي امام حسين (ع) دلسوزي مي ‏کردند (عمر اطرف، ابن ‏حنفيه، ام ‏سلمه، زنهاي بني ‏هاشم، عبدالله عمر)، وصایای سید الشهدا (ع) به برادرش محمد حنفیه.

بخش سوم: خروج از مدينه.
مهم ترین مطالبی که در این بخش آمده عبارتند از: سخن حضرت هنگام خروج از مدینه، نامه امام به مردم بصره، نامه های اهل کوفه، پاسخ امام حسين (ع) نامه های مردم کوفه، حرکت مسلم بسوی کوفه، ورود حضرت مسلم به کوفه، بيعت يا پيمان وفاداري مردم کوفه با حضرت مسلم، سرگذشت حضرت مسلم، اضطراب و آشفتگي شيعه، سرگذشت هاني، قيام حضرت مسلم، مختار در زندان، مسلم در خانه‏ طوعه‏، مسلم و ابن ‏زياد، قتل هاني، سفر به عراق، خطبه امام در مکه.

بخش چهارم: حرکت بسوی عراق.
مهم ترین مطالبی که در این بخش آمده عبارتند از: کسانی که می خواستند امام را از مسافرت منصرف کنند، امام و ابن ‏زبير، امام و ابن‏ حنفيه، امام و عبدالله جعفر، توجیه انگیزه های سفر، تنعيم نخستين محل بعد از مکه،‏ صفاح دومين منزل کاروان نور، ذات عرق سومين منزل کاروان نور، حاجر چهارمين منزل کاروان نور، پنجمين منزل کاروان نور يکي از چشمه ‏ها، خزيميه ششمين منزل کاروان نور، زرود هفتمين منزل کاروان نور، ثعلبيه هشتمين منزل کاروان نور، شقوق نهمين منزل کاروان نور، زباله دهمين منزل کاروان نور، بطن عقبه يازدهمين کاروان نور، شراف دوازدهمين منزل کاروان نور، بيضه سيزدهمين منزل کاروان نور، رهيمه چهاردهمين منزل کاروان نور، قادسيه پانزدهمين منزل کاروان نور، عذيب شانزدهمين منزل کاروان نور، قصر بني‏ مقاتل هفدهمين منزل کاروان نور، قري طف هيجدهمين منزل کاروان نور، کربلا آخرين منزل کاروان نور، اولين خطبه‏ امام پس از ورود به کربلا، سخنان زهير بن قين در جواب امام حسين، سخنان برير، سخنان نافع بن هلال، در جواب نامه‏ ابن ‏زياد، خطبه‏ ابن ‏زياد، حسين در ديدگاه مردم کوفه، لشکرهاي آماده شده، شريعه‏ فرات، روز هفتم محرم‏، غرور و خود بيني عمر سعد، تهمت زدن ابن‏ سعد، طغيان و سرکشي شمر، امان نامه، حبيب بن مظاهر و بني ‏اسد، روز نهم محرم‏، انسانهاي آزاده و انديشه‏ هاي آزاد، شعر امام حسين در شب عاشورا.

بخش پنجم: حوادث روز عاشورا.
مهم ترین مطالبی که در این بخش آمده عبارتند از: امام حسين (ع) در روز عاشورا، دعاي امام در صبح عاشورا، اولين خطبه‏ امام در روز عاشورا، پارازيت شمر، بزرگواري امام و راه راست نمودن،‏ سخنراني زهير بن قين در روز عاشورا، سخنراني برير در روز عاشورا، دومين خطبه‏ امام در روز عاشورا، سخني با ابن سعد گمراه‏، توبه و بازگشت حر، حر سپاه عمر سعد را نصحيت مي ‏کند، نخستين حمله‏ دشمن‏، دفاعهاي دو نفري و چهار نفري،‏ استغاثه‏ امام و تأثير آن، پاسخ امام به تبليغات سوء دشمن، شهادت مسلم بن عوسجه، جناح چپ لشکر، عزره بن قيس استمداد مي ‏کند، ابوشعثاء، نماز ظهر، حبيب بن مظاهر، حر بن يزيد رياحي، اقامه‏ نماز ظهر به وسيله‏ امام، آنگاه که اسبها پي مي ‏شد، شهادت زهير بن قين و ابن ‏مضارب‏، شهادت عمرو بن قرظه‏ انصاري، شهادت نافع بن هلال، شهادت واضع و اسلم‏، شهادت برير بن خضير، شهادت حنظله شبامي‏، شهادت عابس، شهادت جون، شهادت انس کاهلي، شهادت عمرو بن جناده، شهادت حجاج جعفي‏، شهادت سوار، شهادت سويد.

بخش ششم: شهادت اهل بيت.
مهم ترین مطالبی که در این بخش آمده عبارتند از: علي اکبر، شهادت عبدالله بن مسلم حمله‏ جوانان آل ابي طالب‏، شهادت حضرت قاسم و برادرش، شهادت برادران حضرت ابوالفضل، شهادت حضرت ابوالفضل، امام در ميدان، شهادت کودک شيرخواره، دومين وداع‏، شهادت محمد بن ابي ‏سعيد، شهادت عبدالله بن الحسن، آخرين دعا و آخرين مناجات،‏ داستان اسب امام در روز عاشورا، غارتگري سپاه کوفه.‏

بخش هفتم: حوادث بعد از عاشورا.
مهم ترین مطالبی که در این بخش آمده عبارتند از: شب يازدهم محرم‏، شب يازدهم در کنار مرقد امام، غارتگران، پايمال سم ستوران، فرستادن سرهاي شهدا به کوفه، حرکت از کربلا بسوی کوفه (رسيدن اهل بيت به شهر کوفه، سخنراني حضرت زينب، سخنراني فاطمه بنت الحسين، سخنراني ام‏ کلثوم در کوفه‏، خطبه‏ حضرت سجاد در ميان مردم کوفه، مراسم دفن شهداء، داستان قصر دارالاماره، داستان عبدالله عفيف، خشم ابن ‏زياد بر جندب بن عبدالله، داستان مختار، سر بريده سخن مي‏ گويد، طغيان و سرکشي اشدق، به سوگ نشستن دختران عقيل، ام ‏البنين،‏ آگاهي عبدالله جعفر از شهادت فرزندانش)، اهل بیت در مسیر شام (ورود اهل بيت به شام، گفتگوي يزيد ملعون با امام سجاد، اعتراض امام سجاد به سخنران درباره، خطبه امام سجاد در منزل يزيد، سر مطهر امام در حضور يزيد،  درخواست مرد شامي از يزيد،سخنراني مهم حضرت زينب در مجلس يزيد، بازداشت اهل بيت در ويرانه‏ شام)، حرکت بسوی مدینه (پيوستن سرهاي شهداء به ابدان خود، روز اربعين، خلاصه‏ بحث گذشته‏، ورود اهل بیت به مدینه).

ترجمه کتاب
این کتاب بوسیله آقای مرتضی فهیم کرمانی در 599 صفحه ترجمه و توسط انتشارات سید الشهدا چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

نسخه چاپی کتاب
این کتاب چندین بار چاپ شده که به برخی از چاپهای آن اشاره می کنیم:
1) نسخه انتشارات "دلیل ما" که توسط آقای مهدی انصاری قمی تحقیق گردیده و در سال 1387 شمسی در 493 صفحه چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
2) نسخه انتشارات "شریف رضی" با مقدمه فرزند مؤلف که در سال 1391 قمری در 407 صفحه چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.



 

     
 



۱۸/۰۹/۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن