تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806803510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیری در مقاتل(3)


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


مقتل شناسی؛
سیری در مقاتل(3)
یکی از منابع معتبر در خصوص جریان کربلا "اللهوف علي قتلي الطفوف‏" از تاليفات مشهور سيد بن طاووس است.




به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از منابع معتبر در خصوص جریان کربلا "اللهوف علي قتلي الطفوف‏"، به معناي آه و ناله بر کشتگان کربلا، نام کتاب مقتلي ‏است درباره شهداي کربلا که از تاليفات مشهور سيد بن طاووس، علي بن موسي بن ‏محمد بن طاووس (589-664 هـ ) مي‏ باشد. اين کتاب به فارسي نيز ترجمه شده است، به نام‏ "آهي سوزان بر مزار شهيدان‏" از سيد احمد فهري. ترجمه های فارسی دیگری نیز انجام شده که در انتها به آنها اشاره می شود.
در این نوشتار ابتدا به معرفی اجمالی مؤلف این کتاب یعنی "سید بن طاووس" و در ادامه به معرفی کتاب"لهوف" می پردازیم.

آشنايی با سيد بن طاووس
اسم و لقب
عالم گران قدر، مرحوم سيد بن طاووس نامش علي بود، و لقب شريف او "رضي الدين" و کنيه اش ابو القاسم؛ و بدان جهت که يکي از نياکانش داراي چهره ‏اي زيبا بود، اما پاهايش با آن سيماي نيکو هماهنگي نداشت، و پاره‏ اي او را به طاووس پر نقش و نگار و خوش منظر تشبيه نمودند، به "سيد بن طاووس" شهرت يافت.

خاندان
او از سوي پدر از حسن دوم، فرزند دومين امام نور حضرت مجتبي عليه ‏السلام - که به فاطمه، دخت ارجمد عمويش، حسين عليه‏السلام ازدواج نمود - ريشه و تبار دارد و نسب وي به او مي‏ رسد، و از سوي مادر به يک خاندان دانشور و دانشمند و ريشه دار؛ چرا که مادرش، دختر "ورام" صاحب کتاب "تنبيه الخواطر" است که به (مجموعه ‏ ورام) مشهور است. افزون بر اين، مادر پدرش نيز نواده  مرحوم شيخ طوسي است.
اين بزرگوار در پانزدهم محرم در سال 598 در شهر تاريخي و عالم خيز حله در عراق ولادت يافت، و پس از رشد و پشت سر نهادن خردسالي در همان جا در محضر پدرش، "سعد الدين موسي"، و نياي بزرگوارش "ورام بن ابي فراس نخعي" به آموزش دانش و کسب بينش پرداخت و پايه‏ هاي شخصيت فکري و علمي و تربيتي ‏اش به دست اين دو انسان خود ساخته - که از اساتيد دوران کودکي نوجواني ‏اش بودند - ريخته شد.
ابن طاووس دارای سه برادر نیز بود:
شرف ‏الدين أبوالفضل محمّد
عزّالدّين حسن.
جمال‏ الدّين أبوالفضائل احمد پدر غياث ‏الدّين عبدالکريم.

همسر و فرزندان
ابن طاووس با زهرا خاتون دختِ وزير شيعي ناصر بن مهدي ازدواج فرمود، و بدين ازدواج راغب نبود، چه وصلت با چنين خانواده‏ ها گرايش به دنيا را در پي دارد. و ما از حال مشاراليها اطلاع کافي نداريم. ما نمي‏ دانيم آيا او براي سيّد فرزندي آورد يا خير. فرزندان معروف سيّد همگي از امّ ولدها بودند.
نخستين فرزند سيّد در 9 محرّم 643 هـ ق. در حلّه متولّد گرديد، و فرزند دوم سيّد در 8 محرّم سنه 647 در نجف به دنيا آمد.
ابن طاووس چهار دختر داشت که نام دو نفر آنها در کتابها آمده است: شرف الاشراف، فاطمه.
سيّد همواره از دخترانش با مباهات ياد مي ‏کرد، زيرا قرآن را از حفظ داشتند. شرف الاشراف در 12 سالگي و فاطمه پايين ‏تر از 9 سالگي قرآن را حفظ نمودند، و سيّد دو نسخه قرآن براي آن دو وصيت کرد.

تحصيلات
سید بن طاووس پس از اين نوجوانی به بغداد و نجف رفت و در آنجا به کسب دانش و کمال همت گماشت؛ از آن جا به کربلا و کاظمين و شهر تاريخي سامرا رفت، و مدتها در اين شهر اقامت گزيد، و سرانجام به زادگاه خويش بازگشت و مدتي ديگر در آن جا به آموزش و تربيت شاگردان و رهبري امور مذهبي و ديني و فرهنگي جامعه‏ خويش و خدمت به دين و دفتر و عبادت و بندگي خدا روزگار گذرانيد.
مرحوم سيد بن طاووس مرد دانش و بينش بود، و در زندگي علمي و فرهنگي ‏اش بسيار پرتلاش و کوشش. او فرهنگ ‏ساز و فرهنگ‏ بان روزگار خويش بود، و در آن روزگار که از امکانات چاپ اثري نبود، کتابخانه ‏اي داشت که فراتر از 1500 جلد از کتاب‏ هاي مهم - که از منابع اصلي به شمار مي ‏رفتند - در آن جا نگاهداري مي ‏شد و مورد بهره برداري بود.

درايت و هوشمندي او
واقعيت اين است که آگاهي دقيق از زندگي مرحوم "سيد بن طاووس" به ويژه بعد سياسي و اجتماعي حيات او براي پژوهشگران کاري بسيار دشوار است؛ به ويژه که بسياري از دانشمندان سيره‏ نويس و دوستداران او، نامبرده را برترين و وارسته ‏ترين و پروا پيشه ‏ترين عالم روزگار خويش و سرآمد معاصرانش در زندگي، و صاحب کرامات و مفتخر به ديدار جان جانان، حضرت مهدي (ع) يافته ‏اند، اما پاره ‏اي نيز در حيات سياسي ‏اش بر او خرده گرفته ‏اند که چرا با دختر وزير شيعه مذهب روزگارش (ناصر بن مهدي) ازدواج نمود؟ و يا چرا مقام نقابت و سرپرستي سادات و علويان را از سوي مغول ‏ها پذيرفت؟ و يا چرا با آخرين خليفه عباسي روابط دوستانه داشت؟
و اين موارد را - گرچه سيد ناخواسته و ناگزير از آن‏ ها بود، و زير فشار طاقت فرسايي قرار داشت – رگه ‏هايي از گرايش به دنيا و نوعي سستي در برابر قدرت اشغالگر و يا استبدادگران روزگارش پنداشته ‏اند.
اما به باور ما از فراز و نشيب زندگي او چنين دريافت مي ‏گردد که يکي از ويژگي‏ هاي سيد، درايت سياسي و هوشمندي اجتماعي و ژرف نگري ديني اوست؛ که به برکت آن، به قدرت ‏هاي سياسي روزگار خويش اجازه نداد تا از دانش و اعتبار مذهبي او پلي براي رسيدن به جاه طلبي ‏هاي سياسي و هدف ‏هاي ظالمانه‏ خويش بسازند و او را بسان پاره‏ اي از سوداگران و زهد فروشان، به ماشين امضاء و يا توجيه المسائل براي استبداد و خودکامگي خويش تبديل سازند. در این زمینه به دو قضیه اشاره می کنیم:
1) يکي از بيدادگران روزگارش او را در فشار نهاد تا رياست دستگاه قضايي آبرو باخته استبداد عباسي را بپذيرد، تا بيدادگران در پوشش وجاهت او، مبارزان راه آزادي را از سر راه بردارند؛ اما او، از آن جايي که مي دانست استبدادگران، هرگز به داوري و قضاوت عادلانه و آزادمنشانه تن نخواهند داد و دستگاه قضايي و داوري ملي و برخوردار از استقلال راستين و عمل کننده‏ به قانون و پاسدارنده‏ ي حقوق و امنيت انسان ‏ها، به ويژه امنيت مخالفان استبداد و اختناق را نخواهند پذيرفت، و آن را ابزار سلطه و سرکوب و ماشين امضاهاي بيدادگرانه شخصي و باندي و ابزار سرکوب مي خواهند، نه يک سيستم قضايي بي ‏طرف و حقگرا و داور عادل و لايق و آزادمنش ميان نهاد قدرت و مردم؛ در برابر پافشاري خليفه‏ خود کامه عباسي ايستاد و گفت: جناب خليفه! من پنجاه سال است که در کشمکش ميان روشنگري عقل و وجدان و وسوسه‏ دل در دنياي وجود خود، هنوز نتوانسته ام به يک قضاوت و داوري جدي و قاطع و عادلانه و به سود دستگاه خرد و انديشه و وجدان خويش دست زنم و سعادت خويشتن را تأمين نمايم، و هنوز هم با خود درگير هستم؛ با اين وصف، چگونه مي‏توانم بر کرسي قضاوت بنشينم و ميان بندگان خدا و در مورد حقوق آنان داوري کنم؟ نه! برو اين دام بر مرغ دگر نه...

2) و نيز آن بزرگوار در برابر فشار مغول ‏ها براي پذيرش نقابت و مديريت و سرپرستي امور علويان، تا آن جايي <نه!> گفت که جانش به خطر افتاد و به ناگزير پذيرفت، اما در همان حال هم، در انديشه حقوق و آزادي و امنيت و کرامت بندگان خدا بود، تا هر آن چه برايش ممکن است حقوق و امنيت مردم را پاس دارد و دست دژخيمان استبداد و ارتجاع را از سر آنان کوتاه کند.

اساتيد
ابن ‏طاووس در حلّه نشو و نما يافت و مقدّمات را در آن جا فراگرفت. او تا سال 602 در حلّه بود و نزد اساتيد زيادي تلمّذ نمود و از جمعي ديگر اجازه گرفت، که از جمله ايشانند:
1) پدرش سعدالدين موسي.
2) جدّش ورام‏ بن ابي فراس نخعي. آن‏گونه که ابن طاووس مي‏گويد پدر و جدّش ورام در تربيت وي بيشترين اهتمام را نموده، تقوي و تواضع را بدو آموختند.
3) ابوالحسن علي‏ بن يحيي الخياط - الحناط - سوراوي حلّي
4) حسين ‏بن احمد سوراوي
5) اسعد بن عبدالقادر
6) محمّد بن جعفر بن هبه اللَّه
7) حسن ‏بن علي الدّرابي
8) محمّد السوراوي
9) محمّد بن معد الموسوي
10) فخار بن معد الموسوي
11) حيدر بن محمّد بن زيد الحسيني
12) سالم ‏بن محفوظ بن عزيزه الحلي
13) جبرئيل ‏بن احمد السوراوي
14) عليّ ‏بن الحسين ‏بن احمد الجواني
15) حسين ‏بن عبدالکريم الغرويّ
16) محمّد بن عبداللَّه بن عليّ ‏بن زهره الحلبي.

ابن طاوس نزد اساتيدي غير شيعه تلمذ کرد و از آنان اجازت گرفت و فضيلت شيعه را در روايت از آنان توجيه فرمود، که از جمله آنانند:
1) محمّد بن محمود النجّار
2) مؤيّدالدّين محمّد بن محمّد قمي.

تأليفات سيد بن طاووس
سيّد تأليفاتي سودمند در علوم گوناگون دارد که از آن جمله است:
1) الامان من اخطار الأسفار والزمان، 2) أنوار اخبار أبي عمر الزاهد، 3) الأنوار الباهره في انتصار العتره الطاهره، 4) الأسرار المودعه في ساعات الليل والنهار، 5) أسرار الصلوه و أنوار الدعوات، 6) ثمرات المهجه في مهمات الاولاد، 7) البشارات بقضاء الحاجات علي يد الأئمة بعد الممات، 8) الدروع الواقية من الاخطار، 9) فلاح السائل و نجاح المسائل في عمل اليوم و اللّيل، 10) فرج المهموم في معرفت الحلال و الحرام من علوم النجوم، 11) فرحت الناظر و بهجت الخواطر، 12) فتح الأبواب بين ذوي ‏الالباب و ربّ الأرباب في الاستخاره و ما فيها من وجوه الصّواب، 13) فتح الجواب الباهر في خلق الکافر، 14) غياث سلطان الوري لسکّان الثري، 15) الإبانه في معرفة أسماء کتب الخزانة، 16) إغاثه الداعي و إعانه الساعي، 17) الإجازات لکشف طرق المفازات، 18) الإقبال بالأعمال الحسنة، 19) الإصطفاء في أخبار المملوک و الخلفاء، 20) جمال الأسبوع في العمل المشروع، 21) الکرامات، 22) کشف المحجه لثمره المهجه، 23) لباب المسرّه من کتاب ابن أبي قرّه، 24) الملهوف علي قتلي الطفوف، 25) المنامات الصادقات، 26) سالک المحتاج إلي مناسک الحاجّ، 27) المضمار للسباق واللحاق بصوم شهر إطلاق الأرزاق وعتاق الأعناق، 28) مصباح الزائر و جناح المسافر، 29) مهج الدّعوات و منهج العنايات، 30) محاسبة النفس، 31) المهمات في إصلاح المتعبد وتتمّات لمصباح المتهجّد، 32) المجتني من الدعاء المجتبي، 33) مختصر کتاب ابن حبيب، 34) المنتقي في العوذ و الرّقي، 35) المواسعة والمضايقة، 36) القبس الواضح من کتاب الجليس الصالح، 37) ربيع الألباب، 38) ريّ الظمآن من مرويّ محمّد بن عبداللَّه ‏بن سليمان، 39) روح الأسرار و روح الأسمار، 40) السعادات بالعبادات الّتي ليس لها أوقات معيّنات، 41) سعد السّعود للنفوس، 42) شفاء العقول من داء الفضول في علم الأصول، 43) التّحصيل من التّذييل، 44) التّحصيل من أسرار مازاد من أخبار کتاب اليقين، 45) التمام لمهام شهر الصّيام، 46) تقريب السالک إلي خدمت المالک، 47) الطرائف في معرفت مذاهب الطّوائف، 48) التراجم فيما نذکره عن الحاکم، 49) التعريف للمولد الشريف، 50) التّشريف بالمنن في التعريف بالفتن، 51) التّشريف بتعريف وقت التکليف، 52) التّوفيق للوفاء بعد تفريق دارالفناء، 53) طُرَفٌ من الأنباء و المناقب في شرف سيّد الأنبياء و عترته الأطايب، 54) اليقين في اختصاص مولانا عليّ ‏عليه السلام بإمراه المؤمنين، 55) زهر الربيع في أدعيه الأسابيع.

وفات
سید بن طاووس پس از سالها تلاش و کوشش علمی درسال 664 از هجرت، در حالي که 75 بهار از عمر ارزشمندش مي‏ گذشت، جهان را بدرود گفت و با وصيت خودش در جوار اميرمؤمنان در نجف آرميد.

آشنايی با کتاب لهوف
در مورد شخصيت والاي حسين عليه‏السلام و رويداد غمبار و جاودانه ‏عاشورا، تاکنون مقالات بي شمار و کتابهاي بسياري نوشته شده، و دانشمندان و پژوهشگران قرون و عصار در گذر زمان هر کدام از زاويه ا‏ي به اين پديده‏ بي ‏نظير و اين رويداد استبداد ستيز نگريسته، و هر کدام درباره‏ ي بعدي از ابعاد گوناگون فکري، فرهنگي، عقيدتي، اجتماعي، سياسي، حماسي، عاطفي، حقوقي، اخلاقي و انساني آن به کند و کاو نشسته و به تناسب کشش فکري خويش، درسها آموخته و قطره ‏اي از آن درياي مواج را براي ديگران به ارمغان آورده‏ اند؛ اما در ميان کتا‏بهايي که در اين مورد نگارش يافته، اين کتاب داراي امتيازات ويژه ‏اي است:
1- اين کتاب در ميان همه‏ کتابهاي که رويداد جانسوز عاشورا را به تابلو مي ‏برند، به گونه ‏اي اديبانه، هنرمندانه و جالب نگارش يافته است، که ضمن رعايت گزيده ‏نگاري و سنجيده ‏نويسي، از جامعيت، کمال و رسايي ويژه‏ اي بهره‏ ور است؛ چرا که نويسنده دانشمند آن در همين کتاب کم حجم، افزون بر جريان ولادت حسين عليه ‏السلام و پيشگويي پيامبر از آينده‏ جامعه و رويداد تکان دهنده‏ شهادت آن حضرت، همه ‏مطالب حساس و نکات مهم رويداد کربلا را، از همان آغاز شکل گيري جنبش استبداد سيتز و آزادي خواهانه عاشورا در مدينه تا هجرت پيشواي آزادي به همراه خاندانش به مکه و عراق، رويدادهاي جانسوز کربلا و فداکاري شگفت ‏آور ياران و خاندان حسين عليه ‏السلام منطق اصلاح طلبانه و انساني آن حضرت، منطق خردستيز و خشونت کيش و تاريک ‏انديش استبداد اموي، تا اسارت خاندان پيامبر و بازگشت آنان به مدينه پس از رساندن پيام آزادي خواهانه‏ عاشورا و روشنگري شور آفرين و شعور انگيز امام سجاد عليه ‏السلام، دختران فرزانه و انديشمند و پر معنويت فاطمه عليها السلام و ديگر اسيران آزادي بخش آل رسول، همه و همه را به صورت فشرده، اما گويا و جالب گزارش مي‏ کند.
2- امتياز ديگر اين کتاب در نوع خود اين است که چارچوب مطالب و گزارش آن از سخنان پيامبر، از کلمات و خطبه‏ هاي پيشواي آزادي در مراحل گوناگوني جنبش استبدادستيز عاشورا، از مبارزه ‏ها و موضع گيري ‏هاي سرشار از شجاعت و دريات امام سجاد عليه ‏السلام از ظهر عاشورا تا پايان زندگي پر برکت آن حضرت، از سخنراني‏ هاي شورانگيز و شعور آفرين زينب در مراحل گوناگون همراهي با حسين عليه ‏السلام و نيز پيام رساني ‏اش در کوفه و شام و...
و نيز از سخنان ديگر دختران خداجو و ستم‏ ستيز فاطمه عليها السلام و ديگر اسيران آزاده و مجاهدتهاي تحسين بر انگيزه و بي نظير آنها شکل گرفته است؛ که اينها امتيازات بزرگي است.
3- اثر گذاري عميق اين کتاب در دل‏ها و درانگيزش عواطف و احساسات پاک حسين شناسان و حسين دوستان و کمال جويان و آشنايان با فرهنگ شعور آفرين و شورانگيز عاشورا، که به نظر مي رسد از معنويت مو اخلاص مرحوم "سيد بن طاووس" نشان دارد.
4- اين کتاب در نظر نويسندگان و پژوهشگران از اعتبار ويژه‏ اي برخوردار است، و اينک قرنهاست که به عنوان يکي از معتبرترين منابع و اسناد روايي و تاريخي اين رويداد بزرگ شناخته شده است.
5- و سرانجام اين که اعتماد و اطمينان گسترده‏ عالمان مذاهب اهل بيت به نويسنده‏ پارسا و پرواپيشه‏ اين کتاب، مرحوم "سيد بن طاووس" و بزرگداشت مقام پرفراز علمي و فقهي او، و احترام به موقعيت بلند اخلاقي و معنوي و اعتراف به بينش ژرف ديني آن بزرگوار، از قرن هفتم تا کنون، امتياز چهارم اين کتاب است که آن را در ميان منابع مهم رويداد جانسوز نينوا، برجسته و ممتاز ساخته است.

نام کتاب
اين کتاب با نامهاي مختلف آمده و تمام آن به اختلاف نسخه ‏ها و خود مؤلف بازمي ‏گردد، زيرا مؤلف براي کتب خود اسامي گوناگون، يا نامي واحد را با تغيير برگزيده است. اسامي کتاب حاضر آن گونه که در خطيها و منابع آمده به اين شرح است:
1 - اللهوف علي قتلي الطفوف.
2 - الملهوف علي قتلي الطفوف.
3 - الملهوف علي قتل الطفوف.
4 - اللهوف في قتلي الطفوف.
5 - الملهوف علي أهل الطفوف.
6 - المسالک في مقتل الحسين ‏عليه السلام آن گونه که بر جلد برخی نسخه ها آمده، بر اين اساس که ابن طاووس در مقدمه ‏اش مي‏ گويد: و آن را بر سه مسلک وضع کردم.
شيخ طهراني در الذريعه 223 / 22 اللهوف علي قتل الطفوف را اشهر مي‏داند.

انگيزه تأليف کتاب
سيد بن طاووس در مورد انگيزه خويش از تألیف اين کتاب می نويسد: از انگيزه‏ هاي نگارش اين کتاب اين است که من آن ‏گاه که کتاب "مصباح الزائر و جناح المسافر"  را گرد آوردم، ديدم آن کتاب در بردارنده‏  بهترين فرازهاي زيارت‏ ها و دعاها و نکته ‏هاي برگزيده ‏اي است که زائران به هنگام زيارت مي ‏توانند با بهره‏ وري از آن، آن‏ ها را به انجام رسانند، و اين کتاب آنان را از به دوش کشيدن بسياري از کتاب ‏هاي کوچک و بزرگ بي نياز مي‏ سازد، از اين رو با ديدن کارآيي آن کتاب به اين انديشه رفتم که دارنده آن کتاب، به کتاب ديگري براي سوگواري امام حسين عليه ‏السلام و ياران فداکارش نياز دارد تا او را از جابجا کردن کتاب‏ هاي بسياري در اين مورد بي نياز گردانده، و پاسخگوي نيازش باشد، بر اين اساس کتاب حاضر را به صورت فشرده نوشتم؛ و با اين وصف مطالب جانسوز اين کتاب کافي است که درهاي غم و اندوه را بر روي سوگواران آگاه و عاشق و پر اخلاص بگشايد، و مردم با ايمان و کمال طلب را رستگار سازد.
در اين کتاب در قالب واژه‏ها و جمله‏ ها و صفحاتي نه چندان طولاني، حقايق ارزشمند بسياري را گنجانيدم و نام آن را "الملهوف علي قتلي الطفوف" برگزيدم.

ساختار کلی کتاب
مطالب اين کتاب را در سه بخش تنظيم شده که به این شرح است:
1- رويدادهاي پيش از شهادت پيشواي آزادي.
2- رويدادهاي روز شهادت.
3- و ديگر رويدادهاي پس از آن روز جاودانه و الهام بخش، که يکي پس ديگري خواهد آمد.

محتوای کتاب
بخش اول: نگاهي به رويدادهاي پيش از شهادت.
زاد روز عدالت خواهي و ستم ستيزي، پيام آن روياي شگفت انگيز، فرود فرشته ‏هاي دوازده‏ گانه، پس از دو بهار، دو سخن تاريخ ساز پيامبر، آن ورق پاره‏ شوم، رايزني با شيطان کهنه کار استبداد، مخالفت با نهان کاري و تصميم بدون حضور مردم، فساد ستيزي نهضت حسين، استبداد ستيزي نهضت حسين، هجرت هدفدار و تاريخ ساز، کج فهمي، درباره روح پيام و هدف عاشورا، به سوي خانه خدا، ديدارها و ديدگاه‏ ها، مبارزه با بلاي فساد و استبداد، نشست مردم کوفه و روشنگري يکي از مخالفان استبداد، پيام دعوت و دادخواهي، نامه ‏هاي بي شمار دعوت، آخرين نامه، سفير آزادگي و پروا، بيعت خود جوش و همگاني مردم با سفير آزادي، تلاش تخريبي هواداران استبداد، اما خبرهاي بصره، پاسخ گروه بني حنظله، پاسخ گروه بني سعد، پاسخ فرزندان بني عامر، پاسخ به نامه پيشواي آزادي، دعاي امام حسين، فضاي تيره و تار و اشتباه محاسبه، آغاز خشونت و وحشي‏گري عبيد در کوفه، سفير آزادي در سراي "هاني"، غروب گرفته و غمزده، رويارويي هاني با عبيدالله، جاسوس خيانت پيشه، به خدا چنين نخواهد شد، شقاوت عبيدالله نسبت به هاني، پاداش خدمت به استبداد، بلاي ناآگاهي و مسئوليت ناشناسي، حرکت دفاعي مسلم، بانويي آزاده و آگاه، پيکار دليرانه مسلم، رويارويي سفير آزادي با دژخيم استبداد، پرونده سازي رسوا، درماندگي و ناسزاگويي عبيد، شهادت جانسوز سفير آزادي، شهادت ميزبان فداکار، گزارش سرکوب جنبش آزادي خواهانه به يزيد، دل ‏هاي مردم با شماست اما....، هر کس آماده فداکاري در راه عدالت و آزادي است، پاسخ روشنگرانه به دو پيشنهاد خيرخواهانه، چرا او به همراه پيشواي آزادي نرفت، ديدار با فرشتگان، گروه‏ هايي از جنيان توحيد گرا، با کاروان داران، شيوه ظالمان، با جوان انديشمندش علي، چرا هجرت، زهير در بوته ‏آزمون، اينک هنگامه‏ وداع است، در سوگ سفير آزادي، پيک سرفراز، حق گويي در برابر بيداد يا برترين جهاد، پيشقراولان سپاه يزيد، نامه ‏شوم عبيد به حر، آيا نمي‏ بينيد که به حق و عدالت عمل نمي‏کند، واکنش ياران حسين، بار بگشائيد اين جا کربلاست، هان اي روزگار، هان اي جان برادر.
بخش دوم: رويدادهاي آن روز جاودانه و الهام بخش.
روشنگري آموزگار عاشورا، به کدامين جرم و گناه، منطق رسواي استبداد، نامه شرربار ديگري از عبيدالله، درود بر اين درايت و آزادگي، من نماز نيايش را سخت دوست مي‏ دارم، فردا نزد ما خواهي بود، در افشاني ديگر، اوج آگاهي و وفا، وه از اين وفا و صفا، بخش پاياني شب عاشورا، سپيده دم روز عاشورا، سخنان آتشين پيشواي آزادي، سمبل آزادي و آزاد منشي، پيکره‏ ايمان و اخلاص، صف آرايي براي دفاع، به خداي سوگند ستم و استبداد را نخواهم پذيرفت، انتخاب حسين، آيا کسي هست که از حق و عدالت دفاع کند؟، پس از بهترين انتخاب، پارساي عدالت خواه و استبداد ستيز، نو مسلمان پرشور و شعور، بزرگ مردي که در پيمانش با خدا استوار ماند، جلوه ‏اي از درستکاري و جهاد، انديشه‏ اي سبز و عملکردي درخشان، آزادي خواه صيداوي، روشنگري و دلاوري حنظله‏ ي شبامي، باراني از تير بر نمازگران راستين، نمونه  درست انديشي و درستکاري، شبيه ترين ‏ها در سيما و منش به پيامبر، دلاوري و فداکاري قاسم، نداي ياري خواهي و ستم ستيزي، کودک خردسالم را بياوريد، شکايت به بارگاه خدا، فروزشگاه ژرف نگري و رادي، پرتوي از شهادت و صف ناپذير حسين، درس آزادگي در دانشگاه عاشورا، شهامت و شهادت عبدالله، خشن ترين مهره‏ سپاه استبداد، جامه‏ شهادت، ديدار خدا با چهره ‏اي سرخ فام، واپسين لحظه ‏ها، رخدادهاي هولناک پس از شهادت حسين، دفاعيات ناتمام، منظره‏ هولناک، تاراج‏ گري خيل الله، یورش بر آشيانه ‏خاندان پيامبر، فرياد دادخواهي دختران فاطمه، جرقه‏ اي در فضاي تيره و تار سپاه استبداد، به آتش کشيدن خيمه‏ ها، روشنگري دخت فرزانه ‏حسين، براي تقرب به بارگاه ستم، کيفر سياهي لشکر استبداد شدن، گوشه ‏اي از کيفر کشندگان حسين در روز رستاخيز، فاطمه در روز رستاخيز.

بخش سوم: رويدادهاي پس از شهادت
کاروان اسيران آزادي ‏بخش، از شگفتي ‏هاي دنياي سياست، سرهاي سرفراز آزادي خواهان نينوا، مراسم خاکسپاري و نماز در دشت لاله ‏ها، خاندان محمد و اسارت، سخن شعور آفرين زينب بر دروازه کفوه، سخن روشنگرانه و شجاعانه فاطمه، واکنش مردم، روشنگري شجاعانه دخت ديگر اميرمؤمنان، سخن انديشاننده و روشنگر امام سجاد، برترين جهاد يا بيان حق در برابر خودکامگان، رويارويي شجاعانه با خشن ‏ترين جلاد اموي، خطبه آکنده از تحريف و دروغ، خروشي رعد آسا، گزارش فاجعه به شام و مدينه، کاروان آزادي بخش در راه شام، سر سرفراز حسين در راه شام، سخني با دژخيم ‏ترين فرمانده سپاه استبداد، سخني با آن سر سرفراز، روشنگري امام سجاد و واکنش سالخورده‏ حق پذير، وه از اين سخن زيبا و به هنگام، موج روشنگري و پيام رساني زينب، هان اي يزيد نفرين بر تو باد، شگفت از بازي زمانه شگفت، سخني کوتاه اما زيبا و بيدارگر، فرياد اعتراض، در آن شبستان سرد و خاموش، سخني موج انگيز و شعور آفرين، شش موهبت و هفت امتياز پرشکوه خاندان حسين، پرتوي از شخصيت والاي پيامبر، پرتوي از شخصيت پر معنويت اميرمؤمنان، پرتوي از شکوه و عظمت مام گرانمايه حسين، بازتاب روشنگري دليرانه پيام رسان هوشمند عاشورا، سوگواري و پيام رساني کاروان اسيران در شام، خواب جانسوز دخت ارجمند حسين، موضع گيري شجاعانه يکي از رهبران مذهبي يهود، اعتراض سفير روم، روشنگري در بازار شام، نشان هوشمندي و شجاعت از پدر، پس از روشنگري ‏هاي جانانه ‏امام سجاد، اما سر سرفراز حسين، بازگشت کاروان اسران به کربلا، سوگواري گروه جن، در کرانه ‏هاي مدينه، سروده جانسوز يک دختر آزاده و ستم ستيز، پس از بازگشت پيروزمندانه، روشنگري و بيان حقيقت رويدادها، زمزمه در و ديوار مدينه، ديگر ديدار به روز رستاخيز، خورشيد رنگ پريده و بيمار، سوگواري و روشنگري هماره، آيا هنگامه‏ آن نرسيده است، سروده‏ سيد در سوگ پيشواي آزادي.

نسخه های کتاب
اين کتاب به دليل اهميت و بافت آن بر شيوه ‏اي لطيف، با استقبال نسخه ‏برداران روبرو گرديد، زيرا علماء را به آن نياز بوده و نسخه‏ هاي زياد از آن را در کتابخانه ‏هاي جهان مي‏ بينيم، از جمله:
1 - کتابخانه بزرگ و عمومي آيت اللَّه مرعشي‏ قدس سره تحت شماره 6068، رساله سوم کاتب محمّد تقي ‏بن ‏آقا محمّد صالح، تاريخ ‏کتابت1303 هـ ق، فهرست ‏کتابخانه 70 / 16.
2 - همان کتابخانه ضمن مجموعه شماره 7520، رساله سوّم به خط طالب‏ بن محمّد طالب مازندراني تاريخ کتابت 1119 هـ ق، فهرست کتابخانه 327 / 19.
3 - کتابخانه ملک تهران ش 6069 تاريخ کتابت 1052.
4 - کتابخانه مجلس تهران ضمن مجموعه شماره 3815 تاريخ کتابت 1101 هـ ق.
5 - کتابخانه مجلس ضمن مجموعه شماره 4826 تاريخ نوشتن قرن 11.
6 - کتابخانه امام رضا عليه السلام، مشهد شماره 6712 تاريخ تحرير: 1091 هـ ق.
7 - کتابخانه رضويّه ايضاً شماره 13671 تاريخ کتابت 1202 هـ ق يا 1220 هـ ق.
8 - نيز کتابخانه رضويّه شماره 2132 تاريخ کتابت 1233 هـ ق.
9 - نيز کتابخانه رضويّه شماره 8874 بدون تاريخ.
10 - نيز کتابخانه رضويّه شماره 8124 بدون تاريخ.
11 - نيز کتابخانه رضويّه شماره 15317 خطّ ابوالحسن اصفهاني تاريخ کتابت 1117 هـ ق.
12 - نيز کتابخانه برلين شماره 912 تاريخ کتابت 1020 هـ ق.

ترجمه کتاب
اين کتاب چندین بار ترجمه شده که به برخی از آنها اشاره مي‏ کنیم:
ميرزا رضا قلي‏ خان کتاب را به فارسي ترجمه و لجه الالم و حجّه الأمم نام نهاد.
و نيز شيخ احمدبن سلامه نجفي آن را به فارسي برگرداند.
نيز محمّد ابراهيم ‏بن محمّد مهدي نوّاب اين کتاب را به فارسي ترجمه کرده "فيض الدموع" ناميده است و در تهران به سال 1286 هـ. به چاپ رسيده است.
نيز سيّد احمد فهري ترجمه‏اش کرده به نام "آه سوزان بر مزار شهيدان" به چاپ رسانده است.
ترجمه آقای حسون تبریزیان، مرحوم عقیقی بخشایشی و ...

چاپهاي کتاب
اين کتاب بارها به چاپ رسيده، که بعضي را يادآور مي‏ شويم:
1 - طهران، چاپ سنگي، رحلي، با جلد دهم بحار.
2 - طهران، سنه 1271 هـ با رساله اخذ الثار و قصيده عينيّة سيّد حميري.
3 - طهران سال 1287 هـ سنگي.
4 - طهران سنه 1317 هـ سنگي رقعي تصحيح محمود مدرّس.
5 - طهران سال 1275 هـ با کتاب مهيّج الأحزان و مقتل أبي مخنف.
6 - طهران سال 1322 هـ سنگي، رقعي.
7 - طهران سال 1365 هـ سنگي، جيبي.
8 - طهران، المکتبه الاسلاميّه، جيبي، با حواشي سيّد محمّد صحفي.
9 - صيداء سال 1329 هـ.
10 - بيروت، رقعي.
11 - بمبئي، سال 1326 هـ سنگي، رقعي به همراه مقتل أبي مخنف و مثيرالاحزان.
12 - نجف، رقعي.
13 - نجف، رقعي، به همراه داستان مختار.
14 - نجف، سال 1369 هـ رقعي.
15 - قم، جيبي، با مقدمه و حاشيه محمّد صحفي.
16 - نجف، سال 1385 هـ کتابخانه حيدريّه با حکايت مختار.
17 - قم، منشورات شريف رضي سال 1364 شمسي با قصه مختار.
18 - تبريز، سنگي.
     



۱۶/۰۹/۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن