تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812938943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیری در مقتل(2)


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


مقتل؛
سیری در مقتل(2)
کتاب "نفس المهموم" شيخ عباس قمي در مقتل ابي عبدالله الحسين (ع) کتابي جامع و موجز و مشتمل بر اکثر روايات صحيح و منقولات تواريخ معتبره است.



  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از مقاتل قابل توجه مقتل نفس المهموم است کتاب "نفس المهموم" شيخ عباس قمي در مقتل ابي عبدالله الحسين (ع) کتابي جامع و موجز و مشتمل بر اکثر روايات صحيح و منقولات تواريخ معتبره از عامه و خاصه است، چنانکه مانند آن تا کنون نوشته نشده است.


معرفی کتاب "نفس المهموم"
شهادت امام مظلوم كه روشی از قرآن و سنّت است، درسهای عميق و پرمعنا دارد كه در هر قرن به شرحی روح جامعه بشری را پرورش داده و محيط را به جنبش آورده و با آنكه صدها سال است‏ گفته ‏اند و شنیده ‏اند و نوشته اند و گذشتند، هنوز در اول وصف آن مانده ‏اند؛ نه كهنه شده است و نه رموز و اسرار آن به پايان رسيده، امام مظلوم برای برقراری نظم قرآن و زنده كردن روش پيغمبران، نهضت نمود و از يك عدالت و دادگستری عمومی طرفداری كرد و با خون پاك خود، تخت و تاج يزيد را كه از امپراطوران سركش و ستمگران بشر كش يادگار بود غرقه نمود و درس مفيدی به طرفداران عدالت و حافظين حقوق انسانيّت داد و ثابت كرد كه در تنگ ‏ترين حلقه‏ های زنجيروار ظلم و بيدادی، مبارزه؛ امری است ممكن و لازم و آنجا كه نتوان خون دشمن حق و عدالت را ريخت بايد خون پاك عدالت خواه خود را در سر راه او ريخت و او را در يك لغزشگاهی قرار داد كه پياپی به زانو درآيد تا جانش برآيد.
برای شرح رموز نهضت حسينى، متن جامع و معتبر و كاملی لازم بود كه در ضمن آن، اسرار وقايع مو به مو شرح گردد و در هر جا به مناسبت، توضيحی داده شود؛ با وفور كتب مقابل، كتابى كه جامع اين شرائط باشد كمتر ديده می ‏شود.
كتاب نفيس "نفس المهموم" كتابی است كه تأليف و تنظيم آن از متن اخبار و تواريخ و سير معتبره است. زيرا مؤلف جامع و متتبع آن تا آنجا كه ميسور است در تصحيح اسناد اخبار اين كتاب كوشيده و تا آنجا كه در دسترس است، كتب تواريخ معتبره را زير نظر گرفته و عين عبارات آنها را در نظم كتاب به هم پيوسته و كتابى در اين‏ موضوع فراهم كرده كه نزد ارباب فن، شاهكاری محسوب است.

انگيزه تأليف کتاب
مرحوم شیخ عباس قمی در مقدمه کتاب در مورد انگیزه خویش از تألیف این کتاب می نویسد: "مجرم گنهكار، متمسّك به ذيل عنايت اهل بيت رسالت (عباس بن محمد رضا قمی) مدّتها در دل داشتم، رساله مختصری در مقتل مولای ما حسين (ع) بنگارم و اخبار معتبره‏ ای كه از موثّقين رسيده و سند روايت من بدان پيوسته است جمع ‏آوری كنم تا در رديف نوحه‏ سرايان سيّد مظلومين أبى عبد الله عليه آلاف التحية و الثناء درآيم، ولى موانعی در بين بود و شواغلی در ميان، حائل می ‏شد تا زيارت سلطان أبو الحسن علي بن موسی بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبى طالب صلوات اللَّه عليهم أجمعين نصيب شد و به آستان‏ بوسی عتبه منيفه مشرف در ملك مجاوران آستانش درآمدم و دست نياز به حضرت او دراز كردم و درخواستم مرا به اين آرزو برساند كه منتهی الآمال است و از خدای بزرگ متعال خير خواستم و بر سبيل شتاب تأليف اين كتاب را آغاز نموده و آن را از كتب معتبره جمع‏ آوری كردم".‏

مدارک کتاب
شیخ عباس قمی در مورد منابع و مدارک این کتاب می نویسد: "اين را از کتب معتبره فراهم کردم که بر آنها اعتماد بايد کرد و بدانها استناد بايد جست مانند:
ارشاد تأليف شيخ ابي عبدالله محمد بن محمد بن نعمان معروف به مفيد که در سال 413 در بغداد درگذشت. و کتاب ملهوف علي قتلي الطفوف سيد رضي الدين ابي‏القاسم علي بن موسي بن جعفر بن طاووس متوفي به بغداد در سال 664. کتاب التاريخ محمد بن جرير طبري متوفي به بغداد سال 310 و تاريخ کامل مورخ نسابه، حافظ عزالدين ابي ‏الحسن علي بن محمد معروف به ابن اثير جزري متوفي به موصل سال 630.  مقاتل الطالبيين مورخ اديب علي بن الحسين اموي معروف به ابي‏ الفرج اصفهاني متوفي به بغداد سال 356. و مروج الذهب و معادن الجوهر از ابي ‏الحسن علي بن حسين بن علي مسعودي معاصر با ابي ‏الفرج و تذکره خواص الامه في معرفت الائمه از ابي ‏المظفر يوسف بن قزواغلي بغدادي معروف به سبط ابن جوزي متوفي به دمشق سال 654 که در جبل قاسيون مدفون است. و مطالب السؤل في مناقب آل الرسول کمال الدين محمد بن طلحه شافعي. و الفصول المهمه في معرفت الائمه لنور الدين علي بن محمد مکي معروف به ابن صباغ مالکي متوفي به سال 855. و کشف الغمه في معرفت الائمه از بهاء الدين ابي ‏الحسن علي بن عيسي اربلي امامي که در سال 687 از تأليف آن فراغت يافت. و العقد الفريد شهاب الدين ابي عمرو احمد بن محمد قرطبي اندلسي مالکي معروف به ابن عبد ربه متوفي در سال 328. و کتاب الاحتجاج علي اهل اللجاج از احمد بن علي بن ابي‏ طالب طبرسي از مشايخ ابن شهر آشوب. و کتاب المناقب رشيد الدين محمد بن علي بن شهر آشوب سروي مازندراني متوفي به حلب در سال 588 و مدفون در جبل جوشن نزد مقام معروف به مشهد السقط و روضه الواعظين از ابي‏ علي محمد بن حسن بن علي فارسي معروف به فتال نيشابوري از مشايخ ابن شهر آشوب و مثير الاحزان نجم الدين جعفر بن محمد علي معروف به ابن نما از مشايخ علامه حلي رحمهما الله و کامل بهائي في السقيفه از عماد الدين حسن بن علي بن محمد طبري معاصر محقق و علامه و اين کتاب را براي بهاء الدين محمد بن شمس الدين جويني معروف به صاحب ديوان تأليف کرد و به سال 765 از تأليف آن فارغ شد. و روضه الصفا في سيره الانبياء و الملوک و الخلفا از محمد بن خاوند شاه متوفي به سال 903. تسليه المجالس محمد بن ابي ‏طالب حسيني حائري و غير اينها از کتب مقاتل.
و از اين کتاب اخير به توسط عاشر بحار نقل مي‏کنم، و از مقتل هشام بن سائب کلبي به توسط تذکره‏ سبط. و تاريخ طبري و از مقتل ابي‏ مخنف به توسط طبری".

رموز کتاب
شیخ عباس قمی در مورد رموزی که برای این کتاب استفاده نموده می نویسد: "و از سيد بن طاووس تعبير مي‏کنم به سيد، و از ابن‏ اثير به جزري، و از محمد بن جرير طبري به طبري، و از ابي ‏مخنف به ازدي تا مردم گمان نبرند از اين مقتل معروف به ابي ‏مخنف که با عاشر بحار به طبع رسيده است آن را نقل کرده ‏ام، چون نزد من ثابت و محقق گرديده است که اين مقتل از آن ابي ‏مخنف معروف و يا مورخ معتبر ديگري نيست، و چيزي که در آن مقتل يافت شود و ديگري نقل نکرده باشد اعتماد را نشايد".
رموز دیگری که در کتاب به کار رفته عبارتند از:
(د) ارشاد مفيد.
(ف) ملهوف.
(ط) تاريخ طبری.
(مل) كامل التواريخ ابن اثير جزری.
(قب) مناقب ابن شهر آشوب.
(ج فى) مقاتل الطالبيين أبو الفرج.
(مح) مقتل محمّد بن ابى طالب.
ساختار کلی کتاب
اين کتاب در یک مقدمه، پنج باب و یک خاتمه که مشتمل بر اکثر روايات صحيح و منقولات تواريخ معتبره از عامه و خاصه در مورد زندگی و مقتل سید الشهدا (ع) است تنظیم گردیده است.

محتوای کتاب
باب اول: در مناقب حسين و ثواب گريستن بر آن حضرت و لعن بر کشندگان او و...
این باب در دو فصل مرتب شده است: 1) در مختصري از مناقب آن حضرت. 2) در ثواب گريستن بر مصيبت حسين و ثواب لعن بر قاتلان او و اخباري که در شهادت آن حضرت وارد شده است‏.

باب دوم: در ذکر وقايع پس از بيعت مردم با يزيد بن معاويه تا هنگام شهادت.
این باب در چند فصل مرتب شده است: شهادت حسن بن علي، فرستادن نامه به وليد بن عتبه،  مجلسي در بحار مي گويد، در توجه حسين به مکه و نامه نوشتن مردم کوفه براي او، مسعودي مي گويد‏، سيد در ملهوف گفته است، برگزيدن مردم پس از رسيدن نامه يزيد به عبيدالله‏، شيعي بودن شريک ابن اعور، قتل مسلم بن عقيل، شهادت دو فرزند مسلم بن عقيل، در توجه حضرت امام حسين از مکه به عراق، حضرت سيد الشهداء روز ترويه از مکه آهنگ عراق فرمود،‏ در ذکر ديدار حر بن يزيد رياحي حضرت سيدالشهداء را و بازداشتن آن حضرت از رفتن به کوفه، رفتن حضرت تا قصر بني مقاتل‏، روايت کردن شيخ صدوق به اسناد خود، در نزول حضرت سيد الشهداء به زمين کربلا و ورود عمر بن سعد و آنچه ميان آن حضرت و ابن ‏سعد رخ داد، در ورود شمر به کربلا و وقايع تاسوعا، در ذکر وقايع شب عاشورا، ذکر وقايع عاشورا و صف آرايي لشکر از دو جانب و احتجاج امام بر اهل کوفه، در چگونگي جنگ اصحاب امام حسين و کشته شدن آنان‏، به ميدان رفتن اهل بيت امام حسين و کشته شدن آنها در ذکر ابوالحسن علي بن الحسين، در شهادت سيدنا ابي ‏عبدالله الحسين المظلوم و طفل شير خوار و عبدالله بن الحسن.

باب سوم: وقايع پس از شهادت.
این باب در چند فصل تنظیم شده است: در تاراج کردن اثاث و شيون کردن حرم محترم بر آن حضرت، غارت کردن ورس و حله ها و شتران، در ذکر وقايع عصر عاشورا، روانه کردن عمر سعد اهل بيت را از کربلا به کوفه، در دفن مولانا الحسين، ورود اهل بيت به کوفه، در ورود اهل بيت به مجلس عبيدالله، در کشته شدن عبدالله بن عفيف، در فرستادن ابن ‏زياد عبدالملک سلمي را به مدينه و خطبه‏ ابن ‏زبير در مکه، فرستادن عبيدالله زياد سرهاي طاهره را به شام، در ذکر چند واقعه در راه شام، در ورود اهل بيت به شام، فرستادن يزيد حرم محترم حضرت سيدالشهداء را به مدينه‏ رسول و وارد شدن ايشان به آن شهر و ماتم گرفت ايشان.

باب چهارم: در آنچه ظاهر شد پس از شهادت حضرت ابي‏ عبدالله الحسين از گريستن آسمانها و زمين و...
این باب در سه فصل تنظیم شده است: در گريه‏ آسمان و زمين، در ناله و زاري کردن فرشتگان سوي خداي تعالي در امر آن حضرت و گريستن ايشان، در ذکر بعض مراثی آن حضرت.

باب پنجم: در ذکر فرزندان حسين و زوجات آن حضرت و فضل زيارت و ستم خلفاء بر قبر شريف او.
این باب در سه فصل تنظیم شده است: در ذکر فرزندان و بعض زوجات آن حضرت در فضيلت زيارت حضرت سيدالشهداء، در ستم خلفا بر قبر شريف آن حضرت.

خاتمه: در شرح حال توابين و خروج مختار.
خاتمه در چند فصل تنظیم شده است: ذکر آمدن مختار به کوفه، داستان بيرون رفتن سليمان بن صرد و توابين به جنگ اهل شام، خروج مختار در کوفه، کشتن مختار کشندگان حسين را، کشتن عمر سعد و چند تن ديگر، ذکر رفتن ابراهيم اشتر به قتال ابن‏ زياد، کشته شدن ابن‏ زياد.

ترجمه‏ فارسي کتاب
این کتاب چند بار ترجمه شده که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
1) ترجمه آقای ابوالحسن شعرانی با نام "دمع السجوم" در 727 صفحه ترجمه و توسط انتشارات ذوی القربی چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
2) ترجمه آقای ابوالحسن شعرانی با نام "دمع السجوم" در 587 صفحه ترجمه و توسط انتشارات هجرت قم در سال 1381 شمسی چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
3) ترجمه آقای محمد باقر کمره ای  با نام "در کربلا چه گذشت" در 920 صفحه ترجمه و توسط مسجد مقدس جمکران در سال 1381 شمسی چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
4) ترجمه آقای جواد قیومی اصفهانی با نام "بر امام حسین چه گذشت" در 752 صفحه ترجمه و توسط انتشارات دارالثقلین تهران در سال 1387 شمسی چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

نسخه های چاپی کتاب
این کتاب چندین بار چاپ شده که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
1) چاپ المکتبه الحیدیه، نجف اشرف در سال 1422 قمری در 644 صفحه.
2) چاپ دارالمحجه البیضاء و دار الرسول الأکرم در 646 صفحه.




 
 



۰۹/۰۹/۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن