تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834948879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حركت به سوي آينده درخشان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حركت به سوي آينده درخشان
حركت به سوي آينده درخشان نويسنده: آیت الله محمد هادى معرفت قال الله تعالي : و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين . 1 طبق اين آيه اراده حق تعالي بر آن تعلق گرفته كه مستضعفان مورد عنايت خاص قرار دارند و سرانجام پيشوايان و رهبران جهان خواهند گرديد و پهناي زمين در اختيار آنان قرار خواهد گرفت . اين همان نويد « حكومت صالحان » است كه زمام امور را به دست خود خواهند گرفت و براي هميشه بر پهناي زمين سروري خواهند نمود و حكومت عدل الهي به دست آنان اجرا خواهد گرديد. اين آيه گرچه درباره بني اسرائيل و رهائي آنان از چنگ فرعونيان آمده است ولي دلالت آن عام است و بر اراده ازلي خداي سبحان دلالت مي كند كه گه گاه در عرصه تاريخ تجلي مي كند; مثل دوران رسالت موسي عليه السلام كه به گونه گذرا رخ داد ولي تحقق كامل آن در دوران ظهور امام زمان (عج ) خواهد بود. اين آيه از اراده ازلي و حتمي حق تعالي خبر مي دهد. كه هيچ گاه در عرصه تاريخ بروز نكرده و ناگزير نمود خواهد كرد و آن تنها در دوران ظهور مهدي موعود; خواهد بود. علاوه بر آن نوعي وعده است و وعده خداوند تخلف ناپذير است : ان الله لا يخلف الميعاد; 2 خداوند هرگز از وعده هاي خود تخلف نمي ورزد. محمدبن ابراهيم نعماني در كتاب الغيبه به سند صحيح از ابو هاشم داود بن قاسم جعفري روايت مي كند : نزد امام باقر عليه السلام بوديم و سخن از علائم حتمي ظهور مهدي (عج ) به ميان آمد پرسيديم : آيا ممكن است كه در اين علائم بدائي حاصل شود و بدون تحقق اين علائم حضرت ظهور كند فرمود : آري . عرض شد : آيا در ظهور خود حضرت نيز بدائي حاصل مي شود ! فرمود : هرگز; زيرا قيام و ظهور مهدي موعود وعده است و خداوند خلف وعده نمي كند . 3 بنابراين تخلف در علائم ظهور از قبيل تخلف در وعيد است كه فاقد قبح عقلي است ولي وعده به ظهور از قبيل وعد است كه تخلف آن از حكيم هرگز سزاوار نيست . علامه مجلسي رحمه الله علیه در توضيح حديث ياد شده فرمود : 4 خداوند صريحا به آن وعده داده آن جا كه فرموده : وعدالله الذين امنوا منكم و عملوالصالحات ليستخلفنهم في الارض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم . امنا يعبدونني لا يشركون بي شيئالله 5 در جاهاي متعدد قرآن اين نويد به بندگان صالح خدا داده شده كه سرانجام حكومت عدل الهي و امامت جهاني به آنان بازمي گردد و براي هميشه ادامه دارد. اين نويد طبق گزارش قرآن در كتب گذشتگان نيز آمده است : « و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون . » 6 در كتاب زبور داود كه همان مزامير است پس از پند و اندرز به نيكوكاران نويد مي دهد كه وارثان زمين خواهند بود بدكاران ريشه كن شده و نيكوكاران براي هميشه با آرامش و بدون مزاحم در زمين حكومت جهان را به دست مي گيرند . 7 اكنون در دوران غيبت كه زمينه ساز تحقق وعده بزرگ الهي است امام عصر در پس پرده غيبت در انتظار آن روز است و به وسيله وكلاي عام خود ( فقهاي شايسته ) سرپرستي مومنان و منتظران را عهده دار شده است . امام قائم در كنار مرجعيت ديني امور سياسي امت را نيز رهبري مي كند. پيروان مكتب حق چه در مسائل شرعي و چه در مسائل سياسي ـ اجتماعي به يگانه مرجع شناخته شده و معرفي شده از جانب حق رجوع كرده و در سايه رهنمودهاي وي به زندگي ديني ـ سياسي خود با خاطري آسوده ادامه مي دهند. امامان معصوم از همان دوران حضور فقهاي شايسته از اصحاب خود را به مردم معرفي مي كردند تا در مسائل حلال و حرام به آنان مراجعه نمايند; مثل محمد بن مسلم زراره و ابان كه به آنان دستور داده مي شد تا در مسجد نشسته يا به اطراف مهاجرت كنند و عهده دار جواب مسائل مردم گردند ولي در مسائل سياسي ـ اجتماعي تنها خود امام معصوم عهده دار بود. بنابراين در دوران غيبت كبري كه به كلي دست رسي به امام قائم ميسر نيست افرادي را معرفي مي كنند تا عهده دار وظيفه رهبري سياسي شوند. توقيع شريف نيز به همين جهت فرستاده شده تا فقهاي شايسته در شرايط خاص در كنار رهبري ديني و شرعي مردم عهده دار مسائل سياسي و اجتماعي آنها نيز باشند. چنان چه در توقيع شريف آمده : « و اماالحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه حديثنا فانهم حجتي ليكم و انا حجه الله عليهم » 8 اين توقيع شريف از لحاظ سند صحيح و كامل است زيرا اسحاق بن يعقوب برادر بزرگ تر كليني و در زمره شيوخ روايي او قرار دارد . و ابن حجر شرح حال و ترجمه او را نوشته و از اين توقيع نيز ياد مي كند 9 كه بر شهرت و اهميت آن دلالت دارد. وثاقت و معروفيت اسحاق نيز روشن است . اين توقيع همواره مورد عنايت اصحاب بوده و آن را دستورالعمل خويش قرار داده اند. در اين توقيع نكاتي وجود دارد كه در ذيل بدان اشاره مي كنيم : 1. الحوادث الواقعه : رخ دادها، پيش آمدها اين رخ دادها چيست كه شخصيتي مثل اسحاق بن يعقوب با اصرار خواهان دريافت جواب صريح از امام قائم شده است برخي پنداشته اند كه مراد مسائل شرعي عبادي معاملي و قضايي است زيرا مرجعيت اين گونه امور در زمان حضور براي شيعيان مميز بوده كه در مسائل فتوايي و قضايي بايد به صاحب نظران و اصحاب امامان وفقهاي برجسته رجوع كرد بنابراين مسئله چيزي جز مسائل اجتماعي و سياسي نيست زيرا شيعيان در حيرت بودند كه در رخدادهاي كلان جامعه تشيع و اسلام چه كار كنند و به چه كسي مراجعه نمايند. علاوه بر آن اساسا « حوادث » به رخدادهاي جمعي گفته مي شود كه به نام « حادثه » خوانده مي شود و به پيش آمدهايي مي گويند كه احيانا در جامعه رخ مي دهد و اجتماع را دچار مشكل مي كند. بر اين اساس نمي توان « حوادث واقعه » را به مسائل مورد ابتلاي فردي تفسير نمود. 2. رواه حديثنا رواه جمع راوي به معناي گزارش گر گفتار معصوم (ع ) است ولي آيا صرفا ناقلين و خبرگزاران مد نظر است در جواب بايد گفت : نه ! بلكه مقصود گزارش دهنده گفتار ناب معصوم است كه به حقيقت گفتار معصوم پي برده باشد و بتواند به خوبي آن را بازگو كند و اين همان « تفقه در دين » است : لينفقهوا في الدين وليندروا قومهم ... » 10 و مقصود از آن فقهاي شايسته اند زيرا آن ها هستند كه مي توانند به حقيقت گفته هاي معصومين پي ببرند و ناب را از سراب تشخيص دهند. بنابراين در مقبوله عمربن حنظله آمده : « ... ممن قد روي حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف احكامنالله » 11 يعني اهل نظر و عرفان در تشخيص صحيح از سقيم و قادر بر تشخيص ارجح در متعارضات 3. انهم حجتي عليكم اين فرمان به مثابه حكم است كه چنين افراد شايسته اي داراي چنين مقام ارجمندي شده اند. ولي آيا با اين حكم همه افراد شايسته حائز اين مقام گرديده و بالفعل منصوب شده اند. يا آنكه تنها بيان شايستگي است يعني چنين افرادي صلاحيت اين مقام را دارند... البته چون اين فرمان در مقام واگذاري مقام زعامت سياسي است نمي تواند بالفعل جنبه شمولي داشته باشد... بلكه صرفا بيان اوصاف شايستگان اين مقام است . تا هر كه لايق تر بود به اين مقام برگزيده شود البته تشخيص آن با بزرگان قوم و فرهيختگان است كه با تشخيص اصلح با او بيعت كنند. 4 . تنصيص يا توصيف با برداشت فوق روشن گرديد كه فرمان صادره در توقيع شريف جنبه توصيفي دارد نه تنصيص و تنها اوصاف شايستگان مقام زعامت سياسي بيان شده است كه صرفا جنبه بالقوه دارد و هيچگونه تبيين بالفعل نشده است. لذا واجدين اوصاف تنها شايستگان اين مقام اند و هرگز واجد بالفعل مقام زعامت نيستند تا انتخاب و بيعت صورت نگرفته باشد. در دوران حضور كه با تنصيص مقام امامت تعيين مي گرديد شخص مورد نص بالفعل و تعينا واجد مقام زعامت مي گرديد و مردم بايد به حكم وظيفه با او بيعت كنند و حق انتخاب نداشتند : و ما كان لمومن و لا مومنه اذا قضي الله و رسوله امرا ان يكون لهم الخيره من امرهم . 12 پي نوشت : 1 ـ قصص (28 ) آيه .5 2 ـ آل عمران (3 ) آيه .9 3 ـ نعماني الغيبه ص .303 4 ـ علامه مجلسي بحارالانوار ج 52 ص .251 5 ـ نور (24 ) آيه .55 6 ـ انبيا (21 ) آيه .105 7 ـ مزامير داود اصماح .37 8 ـ شيخ صدوق امثال الدين باب 45 ص 484 ـ 483 9 ـ ابن حجرعسقلاني لسان الميزان ج 1 ص .381 10 ـ توبه (9 ) آيه .122 11 ـ وسائل الشيعه ج 27 ص .137 12 ـ احزاب (33 ) آيه 36 منبع:باشگاه اندیشه/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن