محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830798917
حرفی که جهنم می زند
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
حرفی که جهنم می زند
کافران قیامت را تکذیب کردند، برای آنان که قیامت را تکذیب کنند آتش افروخته آماده کردهایم چون آتش، آنها را از دور ببیند، غلیظ شدید و صدای صفیر آن را میشنوند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، ظهور عدهای از آیات شریفه این است که: جهنم و آتش آخرت، شعور دارد. و دارای حیات میباشد. و جهنم اشخاص را میشناسد و آنان را میخواند. و با دیدن گناهکاران به غضب درمیآید و به خداوند میگوید: اهل مرا زیاد گردان. ما ابتدا برخی از آیات را نقل میکنیم و سپس آنها را بررسی مینماییم. و سرانجام نظر دیگری اظهار خواهیم کرد:
" بل کذبوا بالساعة و اعتدنا لمن کذب بالساعة سعیرا اذا راتهم من مکان بعید سمعوا لها تغیظا و زفیرا" 1.
یعنی: کافران قیامت را تکذیب کردند، برای آنان که قیامت را تکذیب کنند آتش افروخته آماده کردهایم چون آتش، آنها را از دور ببیند، غلیظ شدید و صدای صفیر آن را میشنوند.
راغب در مفردات میگوید: غیظ به معنای خشم شدید و تغیظ اظهار غیظ است. زفیر به معنای صدای جهنم و صفیر آن است. فاعل راءتهم ، سعیر است به اعتبار جهنم. ظاهر این آیه شریفه این است که آتش جهنم، گناهکاران را میبیند. و با دیدن آنها به خشم درمیآید و فریاد میکشد. در مجمعالبیان از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که من مکان بعید مسیر یک سال است مسیرة سنة.
طبرسی در مجمعالبیان این تعبیر را بهطور تشبیه دانسته و میفرماید: کالتهاب الرجل المغتاظ. و نیز میفرماید: آنها آتش را میبینند. و اینکه فرموده: آتش آنها را میبیند؛ چون این رساتر از اولی است. المیزان نیز نظرش نظر مجمعالبیان است. و میفرماید: آیه شریفه، تمثیل حالت آتش نسبت به آنهاست؛ چون روز قیامت در مقابل آن قرار گیرند، مانند شیر، وقتی که طعمه خودش را دید، همهمه میکند. ولی سخن این دو بزرگوار، خلاف ظهور آیات شریفه است:
" یوم نقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزید" 2.
یعنی: یاد آر که روز قیامت به جهنم میگوییم: آیا از کفران پر شدی؟ میگوید: آیا دوزخیان بیش از این هم هستند؟.
ظهور این آیه نیز در شعور و گفتگوی جهنم است. بعضیها گفتهاند: این آیه زبان حال است نه زبان قال. به نظر بعضی این سوال از ماموران جهنم خواهد بود اگر چه سوال به جهنم نسبت داده شده است.
در المیزان میفرماید: بهتر آن است که آیه حمل بر ظاهر شود؛ زیرا خداوند از سخن گفتن دستها، پاها، پوستها و غیر آن خبر داده است. و در سوره فصلت گذشت که علم و شعور، در همه موجودات ساری است.
در مجمعالبیان میفرماید: در کلام جهنم، سه قول هست؛ اول اینکه: آن به طور تمثیل آمده و جهنم نسبت به وسعت آن مانند سخنگویی است که میگوید هنوز پر نشدهام. دوم اینکه: خداوند برای جهنم آلت تکلم خلق میکند و او جواب میدهد و این بعید نیست؛ زیرا خداوند دستها و جوارح و پوستها را نیز به سخن میآورد. سوم اینکه: خطاب به ماءموران جهنم است. و بهصورت تقریر، به جهنم خطاب شده است. ولی چنانکه در آیه قبلی گفته شد: اینها خلاف ظاهر است و ظهور آیه در شعور و سخن گفتن جهنم میباشد:
" کلاً انها لظی نزاعة للشوی تدعوا من ادبر و تولی و جمع فاوعی " 3.
یعنی: نه، آتش جهنم شعله خاص است. پوستهای سر را بشدت میسوزاند. میخواند کسی را که به حق پشت کرده و از آن اعراض نموده است. و کسی را که مال دنیا را جمع کرده و در ظرف قرار داده و به طور غیر شرعی انباشته است .
شواة به معنای اطراف بدن مثل دست، پا و سر است و نیز به معنای پوست سر میباشد. جمع آن شوی میآید. لفظ تدعو که به معنای خواندن است دلالت بر شعور، حیات و تکلم آتش دارد، که اعراض کنندگان از حق را به سوی خود میخواند و میگوید: به طرف من بیایید.
در مجمع میفرماید: گویند: آتش کسی از کفار را ترک نمیکند. گویی آنها را میخواند. و به قولی خداوند برای آتش، سخن گفتن را میآفریند و به قولی: ماءموران جهنم آنها را میخوانند. همان اقوالی که در آیه قبلی گذشت. ولی چنانکه گفته شد: ظهور آیه در شعور، حیات و تکلم آتش میباشد:
" و للذین کفروا بربهم عذاب جهنم و بئس المصیر. اذا القوا فیها سمعوا لها شهیقا و هی تفور، تکاد تمیز من الغیظ کلما فیها فوج سئلهم خزنتها الم یاءتکم نذیر " 4.
یعنی: و بر آنانکه به خدای خود کافر شدند، عذاب جهنم که بسیار بد منزلگاهی است، مهیاست که چون به آتش جهنم درافتند فریاد منکری چون شهیق خران از آن آتش چون دیگ سوزان میشنوند. و دوزخ از خشم کافران نزدیک است شکافته و قطعه قطعه شود و هر فوجی را که به آتش درافکنند خازنان جهنم به آنها گویند آیا پیغمبری برای راهنمائی شما نیامد؟.
تمیز به معنای جدا شدن است؛ یعنی نزدیک است از شدت غضب منفجر و تکه تکه شود. لفظ غیظ - مانند آیات دیگر - دلالت بر شعور و فهم آتش دارد.
تکمیل مطلب
در این دنیا، موجودات به دو قسمت زنده و مرده تقسیم میشوند. ولی ظاهر آن است که: در روز قیامت، حیات به همه موجودات رسیده و همه چیز زنده میشوند. و لااقل بسیاری از آنچه در این دنیا مردهاند، در آخرت زنده و باشعور خواهند بود. از جمله جهنم و آتش آن.
از آیه شریفه:
" و قالوا لجلودهم لم شهدتم علینا قالوا انطقنا الله الذی انطق کلشی ء " 5.
یعنی: در آن روز گناهکاران به پوستهای خود گویند: چرا بر علیه ما گواهی دادید؟! گویند: خداوند ما را به سخن درآورده است؛ خدایی که همه چیز را به سخن درآورده است .
معلوم میشود که روز قیامت، تمام اشیاء نطق خواهند داشت. و لازمه آن، شعور، علم و حیات است.
المیزان نیز این سخن را تاءیید میکند. ظهور همه آیات در شهادت اعضاو غیره در تکلم معمولی است. اسباب فعلی از قبیل ضبط صوت و غیره روشن کرده است که در سخن گفتن: زبان ضرورت ندارد. امید است دیگران این مطلب را تعقیب کرده و گسترده تر نمایند.
پی نوشتها:
1- سوره فرقان، آیه 11 - 12.
2- سوره ق، آیه 30.
3- سوره معارج، آیه 15 - 18.
4- سوره ملک، آیه 6 - 8.
5- سوره فصلت، آیه 21.
منبع: نگاهی به قرآن
۱۷/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) / عکس
آشکار شدن محل زندان امام کاظم ع عکس شهر بغداد از دیر باز محل تردد امامان شیعه و محدثین و فقهای امامیه بوده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز شهر بغداد از اهمیت ویژهای در تاریخ اعتقادی شیعه برخوردار است و همواره شیعیان بخشی از ساکنینانواع عذاب روحی جهنمیان
انواع عذاب روحی جهنمیان در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است در این فرصت بهانتشار یادداشت های عاشورائی محمدرضا زائری در «زندگی حسینی»
انتشار یادداشت های عاشورائی محمدرضا زائری در زندگی حسینی فرهنگ > دین و اندیشه - مجموعه یادداشت های عاشورایی محمدرضا زائری تحت عنوان زندگی حسینی توسط انتشارات خیمه منتشر شد به گزارش خبرآنلاین این کتاب مجموعه بیست یادداشت حجت الاسلام محمدرضا زائری است که بخشی ازنظر آیتالله مکارمشیرازی درباره نفقه فرزند طلاق
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۷ آیتالله مکارمشیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره نفقه فرزند طلاق بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است پرسش فرزندی که با مادرش زندگی میکند فرزند طلاق تا چند سال ممخالفان با چه استدلالی امام حسین(ع) را از سفر به کوفه منع می کردند؟/ وقتی در زندگی حسینی نیستیم
مخالفان با چه استدلالی امام حسین ع را از سفر به کوفه منع می کردند وقتی در زندگی حسینی نیستیم فرهنگ > دین و اندیشه - کسانی که برای نرفتن به کوفه امام حسین ع را نصیحت کردند همراهی حق به طمع بهشت یا از روی عشق و تحلیل ترکیب بند محتشم کاشانی را در پرونده خبرآنلاین دروایت زندگی حاج اکبر ناظم در مستند «میراث مرثیه»
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها روایت زندگی حاج اکبر ناظم در مستند میراث مرثیه در آستانه ماه محرم از فیلم مستند زندگی و آثار مداح و شاعر اهل بیت ع مرحوم حاج اکبر ناظم با عنوان میراث مرثیه در حوزه هنری رونمایی می شود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم رونمایی از فیلم مستند&laquدین گریزی فرزندان در سبک زنگی دینی بررسی شد -
در مجموعه سرچشمه دین گریزی فرزندان در سبک زنگی دینی بررسی شد همایش ویژه مادران دانش آموزان با موضوع دین گریزی فرزندان در سبک زندگی دینی برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر دومین جلسه از سلسله نشستهای تحکیم خانواده چهارشنبه در مجموعه سرچشمه برگزار شد در این همایش که با حضور جمناسک، کنش متقابل متمرکزشدهای است که حول یک نماد شکل گرفتهاست/ زندگی روزمره نیز مناسک است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها در نشست مناسک و احساسات عنوان شد مناسک کنش متقابل متمرکزشدهای است که حول یک نماد شکل گرفتهاست زندگی روزمره نیز مناسک است یک استاد جامعه شناسی گفت تعریفی که دورکیم از مناسک دارد مناسک کنش متقابل متمرکز شده ای است که حول یک نماد شکل گرفتهتغییر تدریجی سبک زندگی ایرانی اسلامی، مهمترین مسئله ای است که ما را تهدید می کند
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها در همایش بصیرت عاشورایی عنوان شد تغییر تدریجی سبک زندگی ایرانی اسلامی مهمترین مسئله ای است که ما را تهدید می کند حجت الاسلام عرفان در همایش بصیرت عاشورایی گفت دانشگاه یا تراژدی یا حماسه امام حسین ع مرزهای تاریخی جغرافیایی و اعتقادی جهانکتاب «معنای زندگی» منتشر شد
دین و اندیشه اندیشمندان کتاب معنای زندگی منتشر شد جولیان یانگ در کتاب معنای زندگی تصریح دارد که در دنیای معاصر تنها در سایه دین میتوان به زندگی انسانها معنا و اهمیت بخشید به گزارش خبرگزاری مهر کتاب« معنای زندگی» اثر جولیان یانگ با ترجمه و تألیف حجت الاسلام ددیدگاه اسلام در خانواده، تأکید بر اهمیت نقش مادر در حیات جسمی، روانی و تربیتی فرزند و فرایند اجتماعی شدن اوست
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها فرهمندپور در نشست زنان و توازن مشاركتهاي اقتصادي و استراتژيهاي جمعيتي دیدگاه اسلام در خانواده تأکید بر اهمیت نقش مادر در حیات جسمی روانی و تربیتی فرزند و فرایند اجتماعی شدن اوست مشاور وزير كشور در امور زنان وخانواده با اشاره به ضرورت سازسیزدهم محرم؛ اسرای اهل بیت(ع) در زندان کوفه
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۴ در روز سیزدهم محرم سال 61 هجری قمری اسرای کربلا وارد شهر کوفه شدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا رخدادهای سیزدهم ماه محرم سال 61 ه- ق به شرح زیر است 1 اسرای اهل بیت ع در مجلس ابن زیاد پس از آنکه اسرا و سرهای مقدسطاهری: تا زنده ام در عزای ابا عبدالله (ع) پیراهن از تن در نمی آورم
طاهری تا زنده ام در عزای ابا عبدالله ع پیراهن از تن در نمی آورم در حاشیه مراسم عزاداری ظهر عاشورای امام حسین ع حاج محمد رضا طاهری اشاراتی کوتاه داشت به بحث برهنه شدن در عزای اباعبدالله ع به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس مقاومت جام نیوز در حاشیه مراسم عزاداری ظفداکاری حضرت زینب (س) و فرزندانش در کربلا
فداکاری حضرت زینب س و فرزندانش در کربلازینب الگوی فضایلبهترین جلوهگاه برای شناخت شخصیت وجودی زینب سلام الله علیها همان سفر تاریخی کربلا و مطالعه واقعه عاشورا و به دنبال آن خواندن داستان اسارت آن بزرگوار و همراهان او و چگونگی برخورد با ستمگران زمان است که تاریخ جزییات آن را بپیروی از سیره حسینی نجاتبخش زندگی انسان معاصر است
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت بهرهمندی از سیره حسینی در زندگی نسخه نجاتبخش حیات انسان معاصر در تمام عرصههاست حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا موسوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گرامیداشت فرارسیدن ایام محرمالحرام گفیلم/ زندگینامه آیت الله مهدوی کنی
فیلم زندگینامه آیت الله مهدوی کنی آیت الله محمد رضا مهدوی کنی در ۱۴ مرداد سال۱۳۱۰ در روستای کن – که در حال حاضر بخشی از شهر تهران است- به دنیا آمد دانلود لینک ۳۰ ۰۷ ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۵اگر ملتی بخواهد سالم زندگي کند، راهي جز پيروي اهل بيت(ع) ندارد -
برنامه تلویزیونی نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل 9 اگر ملتی بخواهد سالم زندگي کند راهي جز پيروي اهل بيت ع ندارد آیت الله العظمی جوادی آملی در نهمین برنامه از سلسله برنامه های نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل با بیان این مطلب که ميوهٴ جامعه انساني فقط عقل و عدل است فرمو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها