محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842508452
مناسک، کنش متقابل متمرکزشدهای است که حول یک نماد شکل گرفتهاست/ زندگی روزمره نیز مناسک است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها در نشست مناسک و احساسات عنوان شد؛
مناسک، کنش متقابل متمرکزشدهای است که حول یک نماد شکل گرفتهاست/ زندگی روزمره نیز مناسک است
یک استاد جامعه شناسی گفت: تعریفی که دورکیم از مناسک دارد مناسک کنش متقابل متمرکز شده ای است که حول یک نماد شکل گرفته است اما این نماد هم یک امر بیرونی نیست بلکه آن چیزی است که گروه به آن توجه دارد و بیشترین توجه خودش را به آن معطوف می کند و احساس مثبت همبستگی در گروه ایجاد می کند.
به گزارش خبرنگار مهر نشست «مناسک و احساسات» با حضور دکتر فرح ترکمان شامگاه دیروز یکشنبه 27 مهرماه در انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد. در این نشست فیلمی با تدوین و تهیه محمد مهدی عربنژاد در مورد مناسک و احساسات به نمایش گذاشته شد. در ابتدای این نشست دکتر فرح ترکمان استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این فیلم برای مناسک و احساسات ساخته نشده ولی از آنجایی که خیلی گویایی دارد این فیلم برای این برنامه انتخاب شده است. جامعه شناسی احساسات بحث های خیلی جدیدی دارد و سابقه و محور طولانی در دنیا ندارد. چیزی حدود 40 سال است که در دنیا مطرح شده و دو سه سالی است که در ایران بابش باز شده و به آن پرداخته می شود. یکی از تبیین هایی که نسبت به احساسات می شود تبیین های جامعه شناختی است. احساسات در فضای جامعه شناسی احساسات، امری فیزیولوژیک و نورولوژیک، در نظرگرفته نمی شود بلکه تکیهاش بر احساسات اجتماعی است. وی افزود: سابقه این بحث به خود کلاسیک ها بر می گردد. جامعه شناسان احساسات امروزی در بحث از مناسک و احساسات اولین منبعی که به آن ارجاع می دهند، کتاب «صور بنیانی حیات دینی» دورکیم است. دورکیم با توجه به اقوام مرکز استرالیا و آداب و رسومی که آنها داشته به جایگاه مناسک در به وجود آمدن همبستگی ها تمرکز می کند. اما مناسک چیست و آن تعریفی که دورکیم در رابطه با برخی مناسک دارد چیست و جایگاه به وجود آمدن آن شور و هیجان که با خودش و یک نوع وجدان جمعی را شکل می دهد چگونه است؟ این استاد جامعه شناسی ادامه داد: از نظر دورکیم مناسک، کنش متقابل متمرکز شده ای است که حول یک نماد شکل گرفته است اما این نماد هم یک امر بیرونی نیست بلکه آن چیزی است که گروه به آن توجه دارد و بیشترین توجه خودش را به آن معطوف می کند. مسلما آن چیزی که دورکیم تعریف می کند مناسک مذهبی است و می بینیم که تکیه بر مناسک مذهبی دارد اما وقتی می آییم به بحث گافمن و کالین می بینیم آنها هم از مناسک صحبت می کنند ولی لزوماً بحثشان مناسک دینی نیست بلکه فضا و کنش متقابل متمرکز شده ای است که حول یک نماد شکل خواهد گرفت. در این فضای کنش متقابل متمرکز با انجام دادن این حرکات موزون تعریف شده که در آنجا نه تعریف قانونی بلکه مرتب اجرا شده چیزی که به وجود می آید به وجود آمدن یک شور و شوق و هیجان است. ترکمان تصریح کرد: از نظر دورکیم شور و شوق چیزی است که در فضای مناسک به عنوان احساساتی که در فضای یک کنش متقابل تکرار شونده رخ می دهد به وجود می آید. دورکیم می گوید پایه های به وجود آمدن آن تعهد نسبت به هم و وجدان جمعی برآمده از همین فضای شور و احساسات است. این احساس مقوم فضای احساس جمعی است و وجدان جمعی برآمده و برگرفته از این فضای احساسی است. وجدان جمعی یک امر بیرونی نیست میزانی از یک امر درونی برآمده از کنش های متقابل متمرکز شده است.این نمادی که حول و حوش آن مناسک انجام می شود، این قدرت را دارد که بایدها و نبایدهایی حول و حوش آن شکل گیرد. وی افزود: در بحث تئوری مناسک و احساسات تئوری دیگر این است که مناسک، فقط مناسک مذهبی نیست بلکه همین زندگی روزمره نیز مناسک است. مردم وقتی به هم می رسند با هم سلام و احوال پرسی می کنند و این کار دائم در بین افراد جامعه تکرار می شود. بین افرادی که در یک محیط در یک فضای دیالوگی خاص با یک فضای کنش متقابل تکرار شونده دارند با هم زندگی می کنند زیرا شما مرتبا این کنش متقابل را در فضای جامعه ای که دارید زندگی می کنید تکرار می کنید و برای اجرای آن از دستورات خاصی پیروی می کنید. اگر که این کنش های روزمره، ایجاد احساس امنیت و همبستگی نکند نمی تواند آنقدر دوام پیدا کند. اگر این کنش متقابل متمرکز شده و تکرار شونده، دائم دارد تکرار می شود علتش آن احساسی است که در پس این کنش های دائم تکرار شونده در زندگی انسانها ایجاد می کند. در این این ادبیات باز هم می بینیم که بحث مناسک و احساسات فقط محدود به فضای مذهبی نیست بلکه در فضای زندگی روزمره و فضای زندگی غیررسمی ما کاملا جاری است. کالین می گوید هر فضای مذهبی جای خاص خودش را دارد فضای غیرمذهبی هم جای خاص خودش را دارد ولی در بسیاری از فضاها ما در فضای رسمی ولی غیر مذهبی زندگی می کنیم. این استاد جامعه شناسی یادآورشد: دورکیم می گوید اگر این ارتباطات و کنش های متقابل باقی مانده و ادامه پیدا کرده به خاطر احساس دوام و احساس همبستگی است که در این کنش های متقابل شکل گرفته یعنی فقط بحث کنش و کنش متقابل نیست که تداوم آن کنش متقابل را ایجاد می کند بلکه احساس برآمده از این کنش متقابل است که اجازه داده آن کنش مرتبا دوام پیدا کند و تکرار و تکرار شود و این احساس است که خودش را حفظ کرده است. آن چیزی که در ادبیات جامعه شناسی احساسات عملاً در بین فضای کنش و شرایط، مغفول واقع شده بحث احساسات، احساسات برآمده از شرایط است. این شرایط ممکن است برای بسیاری از انسانها وجود داشته باشد اما آن چیزی که کنشی را شکل می دهد برآمده از فضای احساسی است که از این کنش متقابل شکل گرفته است. ترکمان بیان داشت: زمانی در بحث هویت جنسی تکیه فقط بر رفتار و آگاهی نسبت به جنسیت بود اما مولفه دیگری که امروز در دنیا به آن اهمیت می دهند ، احساسی است که فرد نسبت به جنسیت خودش دارد و آن احساس است که آن فضا و هویت را تداوم می بخشد. در بحث شهروندی نیز همین طور. آگاهی نسبت به شهروندی و کنش شهروندی تا به حال مورد بررسی قرار می گرفت اما حالا چیزی که در دنیا بر اساس ادبیات جامعه شناسی احساسات بسیار به آن توجه می شود بحث احساس شهروندی است که بسیار با احساس نسبت به همدیگر و نسبت به حقوق هم و نظر خوشایند داشتن، احساس امنیت و شادی و این احساساتی که کاملاً در همه فضاهای کنش های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است گره خورده است. وی افزود: بنابراین طبق این تعریف همه فضاهای رسمی و غیر رسمی دینی و غیر دینی شامل فضاهای کنش های متقابل تکرار شونده هستند که این فضاهای کنش های تکرار شونده را شکل می دهند که آن احساسات باعث دوام و قوام و فضایی می شود که آن ارتباطات دوباره تکرار می شوند. این بحث، ادبیات بسیار مبسوطی دارد که فقط به خاطر اینکه وارد این فیلم شویم خلاصه ای گفتم. این فیلم حرف و سخن ندارد(ناطق نیست) این فیلم فقط نشان می دهد که چطور مناسک از اولین مناسک ابتدایی در جوامع ابتدایی در فضای مذهبی و دینی رخ می دهد و یا اجرای مناسک مذهبی، تا زندگی های بسیار بسیار روزمره با دیدن آن کنش ها ، شما آن احساسات را در بین افرادی که وارد آن فضای کنش متقابل هستند دریافت می کنید. این فیلم از جمله فیلم هایی است که دیدم خیلی به درد این بحث و مناسک و احساسات می خورد.
۱۳۹۳/۷/۲۸ - ۱۲:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
روشندل فرهنگی آمل: عصای سفید نماد خوداتکایی و زندگی مستقل اجتماعی است
روشندل فرهنگی آمل عصای سفید نماد خوداتکایی و زندگی مستقل اجتماعی استروشندل فرهنگی آمل گفت عصای سفید نماد خوداتکایی و عزم راسخ روشندلان جامعه برای رسیدن به زندگی مستقل و حضور همه جانبه در زندگی اجتماعی است به گزارش خبرگزاری فارس از آمل حشمت اسماعیلی عصر امروز در آیین گرامیداشتنگاهی کوتاه به زندگی علامه امینی
نگاهی کوتاه به زندگی علامه امینی او رفت اما الغدیر وی چراغ خانه دلهای با صفا و مشعل هدایت امت تا طلوع خورشید ولایت شد به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز عبدالحسین امینی فرزند شیخ احمد امینی تبریزی م 1370ه ق قم متولد1320ه ق 1281 ه ش شهرستان سراب متوفای 28ربیع الثهمایش بینالمللی سبک زندگی جهادی امام موسی صدر
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۱ اولین همایش بینالمللی اسوههای خدمترسانی با عنوان سبک زندگی جهادی امام موسی صدر به همت موسسه سفیران صبح و با حضور تعدادی از دانشجویان ایرانی و خارجی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکتاب «سیدمحمود طالقانی: زندگی و شیوه قرآنی» نقد و بررسی میشود
دین و اندیشه اندیشمندان با حضور مولف کتاب سیدمحمود طالقانی زندگی و شیوه قرآنی نقد و بررسی میشود نشست نقد و بررسی کتاب سیدمحمود طالقانی زندگی و شیوه قرآنی با حضور ابوالفضل خوشمنش و سیدمحمدمهدی جعفری یکشنبه بیست مهرماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر کتاب «سیواکنش فعال عربستانی به حکم اعدام آیت الله نمر عالم شیعی عربستانی
واکنش فعال عربستانی به حکم اعدام آیت الله نمر عالم شیعی عربستانی فعال حقوقی عربستانی قانون مبارزه با تروریسم عربستان آزادی بیان و اندیشه را ممنوع کرده است و این قانون باید اصلاح شود - به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز احمد الراشد " در مصاحبه باتخريب نماد عاشورا توسط آل خليفه
تخريب نماد عاشورا توسط آل خليفه جمعیت وفاق تاکید کرد که این رفتار نشان دهنده تفکر طایفه گرایانه رژیم آل خلیفه است که با آزادی بیان و عقیده با زبان زور برخورد می کند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس ديني جام نيوز نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه یک نماد عاشورایی را که به مناسبمنطق انسان دیندار با منطق حیوان اقتصادی تفاوت دارد/ منطق کنش دینی، فدیه است
دین و اندیشه میزگرد نقد و بررسی نظریه اقتصاد دین بخش اول منطق انسان دیندار با منطق حیوان اقتصادی تفاوت دارد منطق کنش دینی فدیه است مدیر گروه جامعه شناسی دین انجمن جامعه شناسی در میزگرد نقد و بررسی نظریه اقتصاد دین گفت در نگاه دینی انسان دیندار باید آماده باشد برای پرداخت حدیزندگی ام را باختم، اما 8 پرسپولیس نماد تعصب شد / قلعهنویی می خواست پرسپولیسی شود
محرمی زندگی ام را باختم اما 8 پرسپولیس نماد تعصب شد قلعهنویی می خواست پرسپولیسی شود کاپیتان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس گفت من زندگی مادیام را در فوتبال باختم اما خوشحالم که شماره 8 پیراهن پرسپولیس نماد پرسپولیس شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز بدما در جهان رسانه به دنیا می آئیم، زندگی می کنیم و می میریم / رسانه ای شدن، روش و معنای معرفت را عوض می کند
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها فاضلی در نشست رسانه ای شدن علوم اجتماعی ما در جهان رسانه به دنیا می آئیم زندگی می کنیم و می میریم رسانه ای شدن روش و معنای معرفت را عوض می کند نعمت الله فاضلی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر نقش رسانه ها در دآیت الله استادی: زندگی شیخ محمد حسین زاهد مردم را به دینداری کشاند
دین و اندیشه اندیشمندان گرامیداشت امام جماعت مسجد امین الدوله آیت الله استادی زندگی شیخ محمد حسین زاهد مردم را به دینداری کشاند در دومین نشست بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات تهران ستارگان محراب مقام شیخ محمد حسین زاهد امام جماعت مسجد امین الدوله گرامی داشته شد آیت الله استادنشست«مناسک و احساسات» برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها نشست مناسک و احساسات برگزار می شود گروه جامعه شناسی احساسات انجمن جامعه شناسی ایران نشست مناسک و احساسات را در محل این انجمن برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر گروه جامعه شناسی احساسات انجمن جامعه شناسی ایران نشست «مناسک وقابهایی از زندگی روزمره [مجموعهعکس]
قابهایی از زندگی روزمره مجموعهعکس زندگی روزمره پر از لحظات خوب و بد است عکاسی دوربین خود را به دست گرفته و از شهر و آدمهایش از محیط پیرامون خود تصاویری ثبت کرده که در ادامه میبینید جام جم سرا عکس محمدرضا آخوندی مهر شنبه 26 مهر 1393 12 06زندگی روزمره در بازار تاریخی تبریز
عکس علی حق دوست زندگی روزمره در بازار تاریخی تبریز 16 07 1393 13 15 ۱۳۹۳ ۷ ۱۶ - ۱۳ ۱۵معاون استاندار گلستان: رعایت استاندارد مصرف باعث تحول سبک زندگی میشود
معاون استاندار گلستان رعایت استاندارد مصرف باعث تحول سبک زندگی میشودمعاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گلستان بر لزوم استانداردسازی در سطوح مختلف تاکید کرد و گفت اگر استاندارد مصرف را کنترل کنیم سبک زندگی مردم متحول میشود به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان عباس نیاوند ظمدیرکل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی: مناسک مذهبی شکاف بین نسلی را به پیوند نسلی تبدیل می
مدیرکل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی مناسک مذهبی شکاف بین نسلی را به پیوند نسلی تبدیل میکندمدیرکل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت مناسک مذهبی و هیئتهای مذهبی این ظرفیت را دارند که شکاف نسلی را به پیوند نسلی تبدیل کنند به گزارش خبرگزواکنش 32 تشکل دانشجویی به دخالت احزاب در امور تشکلها
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۸ 32تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با صدور بیانیه ای نسبت به یارگیری غیرقانونی احزاب سیاسی از میان تشکل های دانشجویی اعتراض کرده و هرگونه دخالت و سنگ اندازی احزاب و گروه های سیاسی در فعالیت تشکل ها را محکوم و از مسئولین عالی دانشگاه آزاداسلامی درخواستبا همان چوبی که مرا زدند، حالا صادقیان را میزنند/ اهمیتی به جام باشگاهها نمیدادیم محرمی: زندگیام را باختم،
با همان چوبی که مرا زدند حالا صادقیان را میزنند اهمیتی به جام باشگاهها نمیدادیممحرمی زندگیام را باختم اما 8 پرسپولیس نماد تعصب شد قلعهنویی میخواست پرسپولیسی شودکاپیتان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس گفت من زندگی مادیام را در فوتبال باختم اما خوشحالم که شماره 8 پیراهن پرسپ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها