محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832526782
اگر ملتی بخواهد سالم زندگي کند، راهي جز پيروي اهل بيت(ع) ندارد -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: برنامه تلویزیونی نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل(9)؛
اگر ملتی بخواهد سالم زندگي کند، راهي جز پيروي اهل بيت(ع) ندارد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نهمین برنامه از سلسله برنامه های "نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل" با بیان این مطلب که ميوهٴ جامعه انساني فقط عقل و عدل است فرمودند: اگر ملتی بخواهد سالم زندگي کند، راهي جز پيروي اهل بيت نيست؛ اينها آمدند جامعه را عاقل کنند، نتايج دنيوي اين نهضت آن است که جامعه عاقل و عادل شود. به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نهمین برنامه از سلسله برنامه های "نهضت سيدالشهداء بر مدار عقل و عدل" که به مناسبت ایام محرم الحرام به مدت 10 شب قبل از اخبار ساعت 21 از شبکه یک سیما پخش می شود، با بیان این مطلب که ميوهٴ جامعه انساني فقط عقل و عدل است فرمودند: ميوهٴ يک ملت, عقل آن ملت است و ميوهٴ يک ملت, عدل آن ملت است. اگر بخواهند سالم زندگي کنند، راهي جز پيروي اهل بيت نيست؛ اينها آمدند جامعه را عاقل کنند، البته ثوابهاي فراوان اخروي سر جايش محفوظ است اما نتايج دنيوي اين نهضت آن است که جامعه عاقل و عادل شود.متن کامل فرمایشات معظم له در نهمین برنامه از نهضت سيدالشهداء بر مدار عقل و عدل در ادامه تقدیم علاقمندان می گردد.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
أعظم الله أُجورنا و أُجورکم بمصابنا بالحسين(عليه السلام) و جعلنا و إيّاکم من الطالبين لثاره(عليه الصلاة و عليه السلام)
سرايت طهارتِ امام به تاريخ، سرزمين و رهروان اونهضت سيّد شهداي جهان حسينبنعلي(سلام الله عليهما) در مدار عقل و عدل بود; يعني «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِي الله»[1] تا مردم عاقل شوند از نظر علمي و عادل شوند از نظر عملي، زيرا تمدّن در سايه همين دو عنصر محوري است. جامعهاي که جاهل باشد و راه را از بيراهه تشخيص ندهد، کجراهه ميرود و جامعهاي که عادل نباشد و ظلم را از عدل تشخيص ندهد يا بعد از تشخيص عمل نکند آن هم بيراهه ميرود و بيراهه رفتن هم پايان آن سقوط است، ﴿عَلي شَفا جُرُفٍ هارٍ﴾[2] است و کجراهه رفتن هم اينچنين است. وجود مبارک سالار شهيدان(سلام الله عليه) کاملاً اعلام کرد و فرمود ما هوس هيچ مقام سلطنتي را نداريم، هيچ جاه و امارت و حکومتی منظور ما نيست، منظور ما عقلمداري و عدلمحوري است، چون ما بر حقّ هستيم و حق، اين دو مطلب را به همراه خود دارد.
قرآن کريم از تعبيرات لطيف و اديبانه کمک ميگيرد تا اين مطلب را به ذائقه انسان نزديکتر کند؛ در تعبيرات روايي از جهل و ظلم به آلودگي ياد شده است، در قرآن کريم از شهادت و شهامت در راه خدا به طيّب و طاهر بودن ياد شده است, گاهي از ذوات قدسي اهل بيت(عليهم السلام) به مطهّر ياد ميکنند[3] و گاهي ميفرمايد کسي که طيّب و طاهر شد، سرزمين طيّب و طاهر, ميوه طيّب و طاهر ميدهد ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾.[4] ما در زيارت اين ذوات قدسي ميخوانيم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»؛[5] شما دو وصف داريد يکي براي خود شماست و ديگر اينکه در سرزميني که شما زندگي ميکنيد؛ آن را هم به وصف خود متّصف کرديد. شما طيّب و طاهر هستيد و در قلمرو طهارت آلودگي راه ندارد؛ سرزميني هم که شما آرميدهايد، آن سرزمين را طيّب و طاهر ميکنيد; يعني امام معصوم وقتي شربت شهادت مينوشد، گذشته از اينکه خودش طيّب و طاهر است، آن عصر و تاريخ را طيّب ميکند؛ آن «مصر» و سرزمين را طيّب و طاهر ميکند؛ آن مردمي را که با او آشنا هستند و راه او را طي ميکنند، طيّب و طاهر ميکند. اگر ما تاريخ حضرت را نگاه کنيم، ميبينيم تاريخ طهارت است؛ چه اينکه اگر تاريخ اموي و مرواني را بنگريم، ميبينيم آلودگي است؛ آنها کساني هستند که جاهليّت «بِأَنْجَاسِ» خود آنها را آلوده کرده است و حسينبنعلي(سلام الله عليه) عنصر طيّب و طاهري است که جاهليّت «بِأَنْجَاسِ» خود، او را آلوده نکرده است[6] و قرآن فرمود اگر سرزميني طيّب و طاهر شد: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾.
آمدند وجود مبارک حسينبنعلي را با آن وضع شهيد کردند، گرچه آنها عصر خود را آلوده کردند؛ اما در اين طرف, عصر امامت جز طهارت و پاکي چيز ديگري نبود. وقتي از وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه) در جلوي دروازه شام سؤال کردند که در اين نهضت و مبارزه دو طرفه چه کسي پيروز شد؟ فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛[7] اگر خواستيد بفهميد چه کسي پيروز شد، هنگام نماز اذان و اقامه بگو، ببين چه کسي پيروز شد! در اذان و اقامه وقتی نام مبارک پيغمبر را ميبريد؛ يعنی مسئله توحيد زنده شد, مسئله وحي و نبوّت زنده شد و همچنين مسئله نماز و صلاح و فلاح زنده شد؛ ما رفتيم با اين نهضت و فداکاريمان دين را زنده کرديم و برگشتيم و مخصوصاً نام مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) زنده شد، وقتي نام پيغمبر زنده باشد «حُسَيْنٌ مِنِّي»[8] هم زنده خواهد بود.
عقل و عدل، دو ميوه جامعه انسانیميوه طيّب و طاهر يک مملکت ميوه عقل و عدل است. ممکن است در کشوري در اثر مساعدتهاي فضايي و هوايي و فصلي، ميوههاي شيريني داشته باشد، لکن اين ميوهٴ آن مملکت نيست؛ ميوهٴ جامعه انساني فقط عقل است و عدل, اگر اين ميوههاي ظاهري معيار بود خداوند در بخشي از آيات نميفرمود بعضي از شهرها بودند که در دو طرف اين شهر باغهاي پرثمر بود ﴿فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ﴾؛[9] ما به حيات اينها خاتمه داديم و اينها را عذاب کرديم، پس معلوم ميشود داشتن ميوههاي شيرين و شاداب مادّي معيار قرآني نيست؛ ميوهٴ يک ملت, عقل آن ملت است و ميوهٴ يک ملت, عدل آن ملت است. اگر بخواهند سالم زندگي کنند، راهي جز پيروي اهل بيت نيست؛ اينها آمدند جامعه را عاقل کنند، البته ثوابهاي فراوان اخروي سر جايش محفوظ است و هر قدمي که انسان براي زيارت آن حضرت برميدارد يا زيارت آن حضرت را از دور ميخواند يا از نزديک وارد حريم حرم مطهّر آن حضرت ميشود، اينها ثوابهاي فراواني دارد که قابل وصف نيست؛ اما نتايج دنيوي اين نهضت آن است که جامعه عاقل و عادل شود.بيداری اسلامی، محصول فداکاری سالار شهيدان(عليه السلام)از بيانات نوراني امام مجتبي که مرحوم کليني نقل کرد اين است که امام مجتبي(سلام الله عليه) فرمود: «کُونُوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِيحَ الْهُدَی»؛[10] شما چراغ علم و چراغ هدايت باشيد, عالِم باشيد راه خود را ببينيد، چراغ هدايت باشيد و به ديگران هم راه را نشان دهيد؛ اين دو عنصر محوري را حسنبنعلي(سلام الله عليهما) طبق نقل مرحوم کليني بيان کرد که همين دو عنصر را وجود مبارک سيّدالشهداء در خطبهها و نامههای خود چه در مکه، چه در مدينه, چه در بين راه و چه در کربلا بيان کرده است؛ مکرّر در خود کربلا فرمود: مردم آرام باشيد! حضرت قرآن را بر بالاي سر گذاشت و سوار بر شتر شد و به ميدان آمد، طوری که همه فهميدند به قصد جنگ و حمله نيست، چون شمشيري در کار نبود؛ قرآن را بر سر گذاشت و فرمود: ای مردم! در مشرق و مغرب عالَم فرزند دختر پيغمبر غير از من احدي نيست و من هيچ جُرمي هم در اين مملکت مرتکب نشدم؛ نه جرم سياسي دارم, نه جرم فرهنگي دارم, نه جرم اقتصادي دارم, نه جرم اجتماعي دارم و نه جرم ديني؛ ما بدعتي نگذاشتيم, حلالي را حرام نکرديم, حرامي را حلال نکرديم «فَبِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِي»،[11] مثل يک مُشت ملخ اينجا جمع شديد و بر کُشتن من اصرار داريد، جُرم من چيست؟! اين جامعه جاهل را که آلوده بود، وجود مبارک حضرت با اين خون پاک و طيّب و طاهر معنوي خود شستشو کرد، امويها و مروانيها را به زبالهدان تاريخ انداخت و آنچه از نهضت اسلامي در ايران اسلامي میبينيد و در ساير کشورها که به لطف الهي زمزمه بيداري آنها به گوش ميرسد، همه اينها محصول فداکاري سالار شهيدان است. بنابراين در زيارتنامه ميخوانيم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» و در قرآن کريم هم ميخوانيم: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ ميوه کشور طيّب و طاهر, استقلال و امنيت و آزادي و عقل و عدلمداري است که اميدواريم ذات اقدس الهي همگان را به بهرهبرداري از اين نعمت سالار شهيدان(سلام الله عليه) موفق بدارد.
«غفر الله لنا و لکم و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»
[1]. ر.ک: تهذيب الاحکام، ج6، ص113؛ «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ».
[2]. سوره توبه, آيه109.
[3]. کامل الزيارات، ص214؛ «ائْتِ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(عليه السلام) أَطْيَبِ الطَّيِّبِينَ وَ أَطْهَرِ الطَّاهِرِينَ وَ أَبَرِّ الْأَبْرَارِ...».
[4]. سوره اعراف, آيه58.
.[5] مصباح المتهجد، ج2، ص723.
[6]. تهذيب الاحکام، ج6، ص114؛ «أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِيَابِهَا».
[7]. الامالی(صدوق)، ص677.
[8]. الإرشاد في معرفة حجج الله علی العباد ؛ ج2، ص127؛ «حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً حُسَيْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ».
[9]. سوره سبأ, آيه16.
[10]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص301.
[11]. الامالی(صدوق)، ص159.
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
یک شاعر آیینی: بعضی روضهها، اگر واقعیت هم داشته باشند، نباید خوانده شوند؛ حرمت اهل بیت باید حفظ شود
یک شاعر آیینی بعضی روضهها اگر واقعیت هم داشته باشند نباید خوانده شوند حرمت اهل بیت باید حفظ شود فرهنگ > دین و اندیشه - فرهنگنیوزنوشت بعضی از روضهها هستند که اگر واقعیت هم داشته باشند نباید خوانده شود باید حرمت اهل بیت حفظ شود باید در چارچوبی حرکت کنیممجمع اهل بيت (ع) زيمبابوه راهاندازی میشود -
با تلاشهای رايزنی فرهنگی ايران مجمع اهل بيت ع زيمبابوه راهاندازی میشود طی نشست یک روزه بزرگان جامعه شيعه زيمبابوه به منظور يافتن راهكارهای عملي برای رفع مشكلات موجود و بررسی وضعيت علمی و معرفتشناختی شيعيان بر تشکیل مجمع اهل بیت ع زیمباوه تأکید شد به گزارش خبرگزاری مهآیت الله صافی: کسی که برای حق قیام می کند، پیروزی اش جاودان است حتی اگر در ظاهر ببازد
آیت الله صافی کسی که برای حق قیام می کند پیروزی اش جاودان است حتی اگر در ظاهر ببازد فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله صافی گلپایگانی می گوید مردمی که برای مصلحت عموم و نجات بشر و طرفداری از حق قیام میکنند در مبارزهای که آغاز مینمایند شکست نمیخورند چه در ظاهرآثار و برکات محبت اهل بیت (علیهم السلام)
آثار و برکات محبت اهل بیت علیهم السلام اهل بهشت به منازل شیعیان ما در بالاترین درجات آن نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستاره ها می نگرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز محبت و مودّت اهل بیت علیهم السلام آثار و فوائدی دارد و آن چنمداحان کاری که از عظمت اهل بیت(ع) بکاهد را انجام ندهند
دین و اندیشه اندیشمندان پای درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی مداحان کاری که از عظمت اهل بیت ع بکاهد را انجام ندهند آیت الله العظمی جوادی آملی دردرس اخلاق خود گفت بگذاريد کربلا با جلال و شکوه شناخته شود حرفها قصهها داستانها روشها و منشها که از جلال کربلا جمال کربفتاوای آیت الله خامنه ای درباره قمه زنی، برهنه شدن، لعن دشمنان اهل بیت و الفاظ رکیک در عزاداریها
فتاوای آیت الله خامنه ای درباره قمه زنی برهنه شدن لعن دشمنان اهل بیت و الفاظ رکیک در عزاداریها فرهنگ > دین و اندیشه - پاسخ به پرسش های متداول درباره مراسم عزاداری امام حسین ع بر مبنای فتاوای رهبر انقلاب به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهپرسش و پاسخ پیرامون گریه بر مصائب اهل بیت«ع»، فضیلت عزاداری و آسیب شناسی عزاداری -
پای درس آیت الله مظاهری پرسش و پاسخ پیرامون گریه بر مصائب اهل بیت ع فضیلت عزاداری و آسیب شناسی عزاداری درایام تاسوعا و عاشورای حسینی ع پرسشهایی با موضوع گریه بر مصائب اهل بیت ع فضیلت عزاداری و آسیب شناسی عزاداری همراه با پاسخ آيتالله مظاهری به آن پرسشها از نظر خوانندگچرا سوره«انسان» در شأن اهلبیت(ع)نازل شد
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۹ بیستوپنجم ذیالحجه یادآور گذشت و فداکاری اهل بیت ع است اهل بیتی که پس از سه روز روزهداری از افطار خود گذشتند تا به درخواست بندهای از بندگان خدا دست رد نزنند در این فداکاری درسهای بسیار زیادی نهفته است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجسیزدهم محرم؛ اسرای اهل بیت(ع) در زندان کوفه
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۴ در روز سیزدهم محرم سال 61 هجری قمری اسرای کربلا وارد شهر کوفه شدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا رخدادهای سیزدهم ماه محرم سال 61 ه- ق به شرح زیر است 1 اسرای اهل بیت ع در مجلس ابن زیاد پس از آنکه اسرا و سرهای مقدسذاکرین اهل بیت(ع) باید مستمع علما باشند -
حدادیان ذاکرین اهل بیت ع باید مستمع علما باشند سعید حدادیان در برنامه اسراء شبکه قرآن با بیان اینکه ذاکران پیام آوران سلسله جلیله روحانیت و علما هستند گفت آیتالله خوشوقت می گفتند بسیاری از چیزهایی که به ذاکران اهل بیت ع میدهند با شوخیهای بعد جلسه از بین میرود به گزارش خحفظ سیره و سنت اهل بیت(ع) برای مقابله با توطئهها ضروری است
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۸ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مهمترین وظیفه زنان را برای مقابله با توطئههای دشمنان اسلام در حال حاضر حفظ سیره و سنتهای پیامبر اسلام ص و اهل بیت بویژه سیدالشهدا ع دانست به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله ارااخلاص، محبت اهل بیت(ع) و بینش عمیق سیاسی؛ ویژگیهای بارز مرحوم ناظم
مرتضی سادات سرکی عنوان کرد اخلاص محبت اهل بیت ع و بینش عمیق سیاسی ویژگیهای بارز مرحوم ناظم فرزند مرحوم حاجاکبر ناظم با پرداختن به وجوه شخصیتی این مداح مشهور حسینی اخلاص محبت اهل بیت ع و دارا بودن بینش عمیق سیاسی را از جمله بارزترین ویژگیهای شخصیتی وی برشمرد به این مطلپیروی از سیره حسینی نجاتبخش زندگی انسان معاصر است
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت بهرهمندی از سیره حسینی در زندگی نسخه نجاتبخش حیات انسان معاصر در تمام عرصههاست حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا موسوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گرامیداشت فرارسیدن ایام محرمالحرام گنشست سرمربیان سازمان بسیج مداحان برگزار شد آیتالله علمالهدی: مداحان واقعیت زندگی اهل بیت را بیان کنند/ تنها
نشست سرمربیان سازمان بسیج مداحان برگزار شدآیتالله علمالهدی مداحان واقعیت زندگی اهل بیت را بیان کنند تنها اشک کافی نیستامام جمعه مشهد مقدس در نخستین نشست سرمربیان سازمان بسیج مداحان گفت مادحین وعاظ و سخنرانان واقعیتهای زندگی اهل بیت ع را بگویند همچنین با بیان هنرمندانهشفرماندار شهرستان پیشوا: تنها راه نجات انسان پیروی از آیین اهل بیت (ع) است
فرماندار شهرستان پیشوا تنها راه نجات انسان پیروی از آیین اهل بیت ع استفرماندار شهرستان پیشوا گفت تنها راه نجات انسان پیروی از آیین اهل بیت علیهمالسلام است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان پیشوا گردهمایی هیئتهای مذهبی با حضحجتالاسلام نقویان: زندگی اهل بیت الگوی مناسبی برای سبک زندگی اسلامی است
حجتالاسلام نقویان زندگی اهل بیت الگوی مناسبی برای سبک زندگی اسلامی استیک استاد حوزه و دانشگاه گفت زندگی ائمه اطهار ع الگوی بسیار مناسب برای سبک زندگی اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران حجتالاسلام ناصر نقویان در جمع استادان و دانای اهل حرم! میر و علمدار نیامد...
ای اهل حرم میر و علمدار نیامد اى نفس پس از حسین خوار باشی و پس از آن مباد كه باقى باشى این حسین است كه جام مرگ مى نوشد ولى تو آب خنك مى نوشى به خدا این كار خلاف دین من است به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام پیوسته-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها