تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798470141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رازی که امام حسین (ع)آن را برملا کرد.


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



رازی که امام حسین (ع)آن را برملا کرد.
دنيا و جلوه ‏هاى آن چون مقام‏ خواهى، رفاه‏ طلبى، ثروت و شهرت از مهم‏ترين و خطرناك‏ترين عواملى بود كه در لغزش خواص و رويداد عاشورا نقش اساسى داشت.



به این مطلب امتیاز دهید


 به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در آیه ۱۴ سوره آل عمران سخن از برخی مصادیق غفلت از یاد خدا از جمله دلبستگی به زنان و فرزندان و کیسه های زر اشاره به میان می آید و به شش مورد هم اشاره مستقیم می شود:

۱- زن ؛ ۲- فرزند ؛ ۳- هميانهای زر و سيم (پولهاى نقد) ؛ ۴- اسبان داغ بر نهاده (مركبهاى ممتاز مانند ماشین های مدل بالای امروزی)؛ ۵- چهارپايانى كه در دامدارى مورد استفاده هستند (انعام) ؛ ۶- و زراعتها (حرث). سپس در آیه می فرماید که همه اينها متاع زندگی اين جهانی هستند، در حالی که بازگشتنگاه خوب نزد خدا است.

در آیه ۱۵ سوره آل عمران به طرف مقابل اشاره می نماید یعنی آنها که گرفتار زرق و برق دنیا نشدند:
«قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ.»

«بگو: آيا شما را بهتر از اينها خبر بدهم؟ براى كسانى كه پروا پيشه كرده ‏اند در نزد پروردگارشان بهشت‏ هايى است كه از زير (ساختمان و درختان) آنها نهرها جارى است در حالى كه در آنجا جاودانه ‏اند، و نيز همسرانى پاكيزه (از پليدی هاى جسمى و روحى) و خوشنودى از سوى خداست، و خداوند به بندگان خود بيناست.»

سه نکته:

 خداوند متعال در این دو آیه مقایسه ای بین وضعیت دو گروه که به نوعی از تجارت مشغول اند پرداخته است. گروه اول دنیا و مصادیق آن را برگزیدند و آن را معامله نمودند و گروه دوم در این تجارت آخرت را برگزیدند. الحق و الانصاف دوام و ثبات بهشت و رضايت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپايدار دنيا كجا!

پاداش آنها که آخرت را معامله نمودند چیست؟ مادی است یا معنوی؟

تشویق در این آیه برای متقین به هر دو شکل است، هم مادی و هم معنوی. در واقع مطابق طبیعت و فطرت افراد پاداش ها معین شده اند. نعمت های مادی شامل باغ و بهشت هایی با رودهای جاری به صورت جاودانی و همسرانی پاکیزه است و نعمت معنوی که برای متقین بیشترین لذت و اهمیت را دارد "رضوانٌ مِنَ الله" رضایت الهی است.

حضرت سیدالشهداء (ع) از راز دگرگونی و رنگ عوض کردن های مردم و تنها گذاشتن حق به زیبایی پرده بر می دارند و می فرمایند:

«الناس عبيد الدنيا و الدين لعق على السنتهم، يحوطونه مادّرت معايشهم فاذا محّصوا بالبلاء قلّ الديانون؛ مردم بنده دنيايند و دين لقلقه زبانشان. حمايت آنها از دين تا زمانى است كه زندگى آنها در رفاه باشد و آنگاه كه در بوته امتحان قرار گرفتند دينداران كم مى شوند.»

این سخنان را امام در یکی از منزلگاه های مسیر حرکت کاروان و شاید در خود سرزمین کربلا بیان کرده باشند لذا نشان می دهد حضرت از اوضاع و نوع نگرش مردم ناراحت است. وقتى كه دنيا در نگاه انسان مسلمان، هدف و معبود شد بايد منتظر چنين چيزهايى بود. دنیا طلبی حد یقف ندارد اگر انسان عنان خود را به دست آن سپرد باید منتظر هر حادثه ای باشد.

دنيا و جلوه ‏هاى آن چون مقام‏ خواهى، رفاه‏ طلبى، ثروت و شهرت از مهم‏ترين و خطرناك‏ترين عواملى بود كه در لغزش خواص و رويداد عاشورا نقش اساسى داشت. با نگاهى به تاريخ اسلام مى يابيم كه اساس همه انحراف ها، فتنه‏ ها، جنگ هايى كه از سوى خواص صورت گرفته، دنياپرستى آنان بوده است و بر همين اساس پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «حبّ الدنيا رأس كل خطيئة؛ دوستى دنيا رأس و اساس همه گناهان است.»

منبع: مشرق    




۱۷/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن