محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827027403
یکی از راههای شناخت امام حسین (ع) بررسی زیارتنامه هاست -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: برنامه تلویزیونی نهضت سيدالشهداء بر مدار عقل و عدل (3)؛
یکی از راههای شناخت امام حسین (ع) بررسی زیارتنامه هاست
آیت الله جوادی آملی در سومین برنامه از سلسله برنامه های "نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل" با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین و زیارت وارث فرمودند: حسين بن علي خونِ جگر و قلب خود را داد تا مردم را از جهل برهاند و از ضلالت نجات دهد؛ از جهل برهاند و عاقلشان کند، از ضلالت و گمراهي ظلم و ستم برهاند و عادلشان کند. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در سومین برنامه از سلسله برنامه های "نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل" که به مناسبت ایام محرم الحرام که قبل از اخبار ساعت 21 از شبکه یک سیما پخش می شود با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین و زیارت وارث فرمودند: حسين بن علي خونِ جگر و قلب خود را داد تا مردم را از جهل برهاند و از ضلالت نجات دهد؛ [1] از جهل برهاند و عاقلشان کند، از ضلالت و گمراهي ظلم و ستم برهاند و عادلشان کند، همان کاري که انبيا به عنوان تعليم کتاب و حکمت از يک سو و تزکيه نفوس از سوي ديگر داشتند، حسين بن علي(سلام الله عليه) که وارث انبياست همين کارها را دارد.متن کامل فرمایشات معظم له در اولین برنامه از "نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل" در ادامه تقدیم علاقمندان می گردد.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
أَعظم الله أُجورنا و أُجورکم بمصابنا بالحسين(عليه السلام) و جعلنا و إيّاکم من الطالبين لثاره(عليه الصلاة و عليه السّلام)
نهضت جهاني سيّد شهدا حسينبنعليبنابيطالب(صلوات الله و سلامه عليهما)، چون حقمدار بود و عقل و عدل, پيرو حقّ هستند؛ لذا به صورت نهضت عقل و عدلمداري بازگو شد. اين مطلب را از زيارتنامههاي آن حضرت هم در زيارت «اربعين» و هم در بعضي از زيارتهايي که در حرم مطهر آن حضرت خوانده ميشود، کاملاً ميتوان استفاده کرد و آن اين است که به خدا عرض ميکنيم پروردگارا! حسينبنعلي خونِ جگر و قلب خود را داد تا مردم را از جهل برهاند و از ضلالت نجات دهد؛ [1] از جهل برهاند و عاقلشان کند، از ضلالت و گمراهي ظلم و ستم برهاند و عادلشان کند، همان کاري که انبيا به عنوان تعليم کتاب و حکمت از يک سو و تزکيه نفوس از سوي ديگر داشتند، حسينبنعلي(سلام الله عليه) که وارث انبياست همين کارها را دارد.
سرّ اينکه آنچه کار انبياست در نهضت سالار شهيدان(سلام الله عليه) مشهود است، اين است که حسينبنعلي وارث انبياست. اين زيارتهاي آن حضرت ـ همانطوري که در نوبت قبل به عرضتان رسيد ـ تبيين سيره, سريره و سنّت سالار شهيدان است که اگر کسي خواست حسينبنعلي(سلام الله عليهما) را بشناسد، يکي از راههاي آن, بررسي اين زيارتنامههاست که ائمه بعدي(علهيم السلام) دستور دادند که زائران از دور يا از نزديک در اربعين يا اول ماه رجب يا نيمه ماه رجب يا نيمه ماه شعبان، در فرصتهاي مناسب، در زمان خاص يا در زمين مخصوص آن حضرت را زيارت کنند. بررسي اين زيارتها نشان ميدهد که ائمه(عليهم السلام) در صدد تبيين سيره علمي و عملي وجود مبارک سالار شهيدان بودند؛ اين زيارت «وارث» همين مطلب را تعيين ميکند که ميفرمايد شما وارث آدم بوديد, وارث نوح بوديد, وارث ابراهيم خليل و موساي کليم و عيساي مسيح(سلام الله عليهم) بوديد, وارث وجود مبارک پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) بوديد و همچنين وارث امامان بعدي.
نکتهاي درباره ارث به عرضتان برسد تا روشن شود که وارث بودن انسان کامل از انسان کامل به چه معناست. ارث مادي يک فرق جوهري با معاملات ديگر دارد و آن اين است که در معاملات ديگر نظير خريد و فروش و مانند آن مال به جاي مال مينشيند; يعني ثمن به جاي مثمن و مثمن به جاي ثمن قرار ميگيرد، لکن در ارث مالک به جاي مالک مينشيند، نه مال به جاي مال، اين مطلب اوّل.
مطلب دوم آن است که در ارث مادي تا مورّث نميرد، چيزي به وارث نميرسد؛ در ارث ملکوتي و معنوي تا وارث نميرد چيزي از مورّث به او نميرسد که موت ارادي «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»[2] همين مطلب را به همراه دارد؛ اگر وارث به مرگ ارادي مُرده است، آنگاه صلاحيّت پيدا ميکند که به جاي مورّث بنشيند.
مطلب سوم آن است که در ارث مادي اگر وارث به جاي مورّث نشست, مورّث ديگر مالک چيزي نيست; لکن در ارث ملکوتي, وارث که به جاي مورّث مينشيند، مورّث همچنان سر جاي خودش محفوظ است; يعني پيامبري که معارف الهي را به امام بعدي ارث داده است معنايش اين نيست که امام به جاي پيامبر نشسته است و پيامبر فاقد آن ملکات علمي است، بلکه هم آن مورّث «بالفعل» مالک است و هم اين وارث؛ سرّش اين است که در مجرّدات, تزاحمي نيست؛ در مجرّدات, تمانعي نيست؛ در مجرّدات, جابهجايي نيست و مانند آن. بنابراين اين جهات فارق بين ارث مادي و معنوي از يک سو, وارث مادي و معنوي از سوي ديگر, مورّث مادي و معنوي از سوي سوم, اين سه نکته را از فرق بين ارث مادي و معنوي بايد در نظر داشت. وجود مبارک حسينبنعلي(سلام الله عليه) برابر زيارت «وارث», وارث همه انبياي گذشته است; يعني آنچه خوبان همه داشتند وجود مبارک حسينبنعلي دارد، بدون اينکه چيزي از آنها کم شود، البته خصيصه نبوّت و وحي تشريعي داشتن که مربوط به نبيّ است حساب خاصّ خود را دارد.
مهمترين ارثي که وجود مبارک سيّدالشهداء(سلام الله عليه) از انبياي گذشته دارد، همان مسئله وارث آدم صفي بودن است؛ «صفوة», برجستگي, طهارت و مانند آن را از ناحيه علم «اسماء» به دست آورده است. برجستهترين نکته آدم(سلام الله عليه) که مورّث حسينبنعلي(سلام الله عليهما) است، همين است که او از علم «اسماء» طَرْفي بسته است ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها﴾،[3] اين «اسماء» که جمع محلاّ به الف و لام است، اسماي الهي است؛ جهان با اسماي الهي اداره ميشود. شما در دعاهايي نظير «سمات», «ندبه» و در بسياري از ادعيه ديگر ميبينيد که با فلان اسم خداي سبحان آسمان يا زمين را آفريد يا درياها را مهار کرد و مانند آن. منظور از اين اسم، اين الفاظ نيست، يک؛ مفاهيمي که «مداليل» اين «اسماء» هستند نيست، دو؛ مصاديق خارجيه که مصداق اين «اسماء» میباشند، نيستند، سه؛ بلکه حقايقي که مصاديق خارجيِ مظاهر آن حقايق هستند، آنها «اسماء» هستند و قهراً اين الفاظي که ما تلفّظ ميکنيم «اسم الاسم الاسم» هستند که در مرحله چهارم قرار دارد و از اين لفظ کاري ساخته نيست، از اين مفهوم کاري ساخته نيست، از مصداق خارجي که مظهر آن حقيقت است به وسيله آن حقيقت کاري ساخته است و در حقيقت کار اصلي براي آن حقيقت است که ظاهر در اين مظاهر است و وجود مبارک انسان کامل با آن حقيقتِ اسم که آن فعلي از افعال الهي است يکسان يا متحد است و مانند آن، البته اين اذکار ثواب خاصّ خودش را دارد.آن تأثيراتي که مربوط به ادعيه و اذکار و امثال آن است آنها را به همراه دارد؛ اما اگر کسي بتواند و بخواهد با يک لفظ يا تصوّر مفهوم لفظ، مُردهاي را زنده کند و بگويد من فلان اسم را آشنا هستم، اينچنين نيست که جهان با مفهوم اداره شود يا با لفظ اداره شود، بلکه با حقيقت اداره ميشود که در دعاي «سمات» يا در دعاي «ندبه» گفته ميشود که با فلان اسم وجود مبارک موساي کليم اين کار را کرد يا در کوه «طور» اينچنين شد يا طوفان نوح آنچنان شد و مانند آن؛ درياها با آن اسم آرام ميگيرند, صحراها با فلان اسم آرام ميگيرند, آسمانها و نظام کهکشان با فلان اسم آرام ميگيرند که اينها معلوم ميشود به آن حقايق برتر برميگردد؛ آن حقايق برتر را ذات اقدس الهي به انسان کامل يعني آدم(سلام الله عليه) تعليم داد که آن حقيقت را وجود مبارک حسينبنعلي(سلام الله عليه) به ارث برده است، او در اين بخش وارث آدم است؛ در آن معارف توحيدي معارفي که وجود مبارک نوح آورده است وارث نوح پيامبر است.
اين زيارتنامهها را شما يک بار مطالعه کنيد؛ غير از خواندن که ثواب دارد، کسي که بخواهد سيره حسينبنعلي, سنّت حسينبنعلي و موقعيّت حسينبنعلي(سلام الله عليهما) را خوب بررسي کند، يکي از بهترين راهها بررسي زيارتنامههاست؛ در بخشي از زيارتنامهها نسبت به اهل بيت مخصوصاً حسينبنعلي و شهدا آمده است که شما قيام کرديد تا توحيد را حفظ کنيد؛ اين سخن خيلي معنا دارد، توحيد را شما احيا کنيد نشان ميدهد که اينها آشنا به اسماي الهي بودند و به اين فکر بودند که مسمّا را در جامعه به ياد مردم دهند تا مردم از نظر علمي عاقل شوند و از نظر عمل عادل شوند.«غفر الله لنا و لکم و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»
[1]. تهذيب الاحکام، ج6، ص113؛ «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ».
[2]. بحارالانوار، ج69, ص59.
[3]. سوره بقره, آيه31.
یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
چه کسانی از خانواده امام حسین(ع) با او همراه نشدند؟ / وقتی گفتن هر شنیده ای، دروغ گویی است
چه کسانی از خانواده امام حسین ع با او همراه نشدند وقتی گفتن هر شنیده ای دروغ گویی است فرهنگ > دین و اندیشه - هماهنگی عشق و عقل در واقعه عاشورا اطلاعاتی از منازل مورد توقف امام حسین ع در مسیر مکه تا کربلا و پوشیده شدن حق را در پرونده خبرآنلاین در روز چهارم محرممنزلگاه امروز امام حسین(ع)
منزلگاه امروز امام حسین ع امام حسين ع 18 منزلگاه ميان مكه و كوفه را براي رسيدن به كربلا پشت سر گذاشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز قيام امام حسين ع از روزي كه بيعت با يزيد را نپذيرفت تا روز عاشورا 175 روز به طول انجاميد كه از اين زمان 12 روزاهانت مفتی اعظم عربستان به امام حسین (ع)
اهانت مفتی اعظم عربستان به امام حسین ع شیخ عبدالعزیز آل الشیخ درباره قیام امام حسین ع علیه یزید و واقعه کربلا گفت یزید به طور مشروع در جایگاه حاکم مسلمانان قرار داشت و اطاعت از او واجب بود و قیام حسین بن علی در مقابل او خروج بر حاکم اسلامی بود که حرام است به این مطلب امتآیا امام صادق(ع) زنجیر تیغدار یا قمه بر سر میزدند؟/ چرا شیعه با قمه زنی در اینترنت شناخته می شود؟
آیا امام صادق ع زنجیر تیغدار یا قمه بر سر میزدند چرا شیعه با قمه زنی در اینترنت شناخته می شود فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام رشاد می گوید این درد را باید به کجا برد که وقتی شما وارد اینترنت بشوید و کلمه شیعه را جستجو کنید صحنههای فجیع قمهزنی نشان دادهماجرای گفتوگوی امام حسین(ع) و عمر سعد در بیانات رهبر معظم انقلاب
ماجرای گفتوگوی امام حسین ع و عمر سعد در بیانات رهبر معظم انقلاب وقتى مىآید توى خیمه امام حسین ع سؤال مىکنند یابنسعد تو چرا حاضر نیستى که با ما حرکت کنى قیام کنى او مىگوید که من بچههایم در آن جایند و گیر مىافتند حضرت مىگویند برو پس نجنگ با ما یعنى حضرت او راچرا ایرانیان از امام حسین (ع) دفاع نکردند؟
چرا ایرانیان از امام حسین ع دفاع نکردند چرا حسین کوفه را برگزید چرا ایرانیان از ایشان دفاع نکردند دسته بندی های سیاسی و مذهبی در کوفه چگونه بود چرا امام حسين ع كوفه را انتخاب كرد آيا شيعیان جاي ديگري وجود نداشتند مثلا ايران يا يمن بهتر است در پاسخ بگوییم کوفه امام را اگفتگوی امام حسین (ع) با فرزدق در راه کوفه
گفتگوی امام حسین ع با فرزدق در راه کوفه مسلم بهسوی رَوح خدا و رضوان خدا رهسپار شد آنچه بر عهده داشت انجام داد و آنچه ما بر عهده داریم هنوز بر ذمّه ماست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز هنگامی که امام حسین ع عزم رفتن به سمپنجم محرم؛ ممانعت عبیدالله از پیوستن افراد به امام حسین(ع)در صحرای کربلا
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۹ در روز پنجم محرمالحرام سال 61 هجری قمری حصین بن نمیر به همراه سپاهش وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این روز حصین بن نمیر به دستور عبیدالله بن زیاد با چهار هزار سواره وارد کربلا شدند البته براساسچرا در ظهر عاشورا امام حسین(ع) در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند؟
چرا در ظهر عاشورا امام حسین ع در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند از اهداف مهم امامان ع در تمام لحظات زندگی توجه دادنِ عملی به اهمیت احکام شرعی میباشد و هیچ کار مهمی آنها را از این وظیفه و هدف باز نمی داشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویصبر امام حسین (علیه السلام)، نجات اسلام
صبر امام حسین علیه السلام نجات اسلام امام حسین علیه السلام به برکت صبر دین را زنده کردند این صبرِ آسانی نبود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز صبر امام حسین علیه السلام اسلام را در طول تاریخ تا امروز بیمه کرده است واقعاً اگر امام حسین علیک استاد اخلاق: اشک برای امام حسین(ع) در اخلاق و رفتار تحول ایجاد میکند
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۶ یک استاد اخلاق و عرفان گفت کسی با سبک جدید در مداحیها مخالف نیست ولی در مداحیها خطوط قرمزی وجود دارد که آن خطوط باید رعایت شود نباید سبکهایی را برای مداحی انتخاب کنیم که خدای ناکرده دل امام زمان عج شکسته شود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاریثواب عزاداری برای امام حسین(ع) |اخبار ایران و جهان
ثواب عزاداری برای امام حسین ع عزاداری برای امام حسین ع علاوه بر شور باید دارای شعورهم باشد اکنون که وارد ماه محرم شدیم چه بهتر که علاوه بر عزاداری بر روی معرفتافزایی افراد بهخصوص جوانان هم کار کنیم کد خبر ۴۴۴۷۶۴ تاریخ انتشار ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۸ - 26 October 2014 عزاداریامام حسین(ع) برای نجات بشریت قیام کرد
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۶ یک استاد حوزه علمیه خواهران گفت واقعه عاشورا و حادثه کربلا پدیدهای دینی است که متعلق به تمام جهان بشریت است چون امام حسین ع برای نجات مسلمانان و نجات بشریت قیام کرد معصومه ظهیری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گرامام حسين(ع) به اسب من وشما احتياجي ندارد! |اخبار ایران و جهان
امام حسين ع به اسب من وشما احتياجي ندارد گفته اند امام خود به داخل خيمه او رفته و طلب ياري و کمک کردند اما عبيدا گفت به خدا سوگند مي دانم که هر کسي از تو پيروي کند سعادتمند خواهد بود ولي نصرت من تو را از قتال با دشمن بازنمي دارد کد خبر ۴۴۵۷۹۴ تاریخ انتشار ۰۸ آبان ۱۳۹۳ -چرا در میان ائمه فقط حسین بن علی(ع) قیام کرد؟/ فرمانده ای که در مقابل امام حسین بی ادبی نکرد
چرا در میان ائمه فقط حسین بن علی ع قیام کرد فرمانده ای که در مقابل امام حسین بی ادبی نکرد فرهنگ > دین و اندیشه - دلایل ماندگاری واقعه کربلا اولین رویارویی کاروان امام با سپاه حر و سابقه سوگواری های مذهبی در ایران را در پرونده خبرآنلاین در روز پنجم محرم بخوانید &امام حسین(ع) درباره درد بشر امروز چه میفرمود؟ / آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است؟
امام حسین ع درباره درد بشر امروز چه میفرمود آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است فرهنگ > دین و اندیشه - رییس مرکز اسلامی انگلیس می گوید ما باید ببینیم که مشکل انسان معاصر چیست آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است اینکه 1400 سال گذشته بین اشعر مناجات با امام حسین علیه السلام
مانند نور آمدی و لا مکان شدی پرواز آسمانی هفت آسمان شدی با جلوه های نوری بالانشین خود خورشید صبح و ظهر و غروب اذان شدی تا اینکه انبیا به تو نزدیکتر شوند روضه شدی و در همه دوران بیان شدی محرابهای مسجد دنیا خدا نداشت از عرش آمدی و خدا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها