محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855472532
عاشورا فراتر از شور و شعور -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از خسرو باقری؛
عاشورا فراتر از شور و شعور
کسانی که می خواهند عاشورا را بزرگ بدارند، به جای آن که تنها با شور عزا بگیرند یا تنها با شعور به قضا بنشینند، باید با شور و شعور و شرزگی، بر تعیین هویت خویش و جایگاه خود در تاریخ آدمی برخیزند. به گزارش خبرگزاری مهر، یادداشت زیر توسط دکتر خسرو باقری نوع پرست استاد دانشگاه تهران نوشته شده و در صفحه شخصی اش در سایت آکادمیا قرار گرفته است. از دیرباز در جامعه ما برای مواجهه با عاشورا دو رویکرد در رقابت با هم قرار داشته اند: رویکرد عاطفی که بر هیجان و فغان وگریستن پای می فشارد و رویکرد شناختی که بر فهم منطق عاشورا تاکید می ورزد. رویکرد عاطفی طول و عرض گسترده تری داشته است زیرا هم در طول تاریخِ عزاداری بر امام حسین(ع) غلبه داشته و هم در پهنه جامعه، همواره مخاطبان بیشتر، یعنی عامه مردم را که از اکثریت برخوردارند، به خود اختصاص داده است. اما جانبداران این رویکرد در میان خواص تحصیل کرده نیز یافت میشوند. حامیان این رویکرد در پی آنند که در روزهای عزاداری جایی بیابند تا در آنجا غمگین شوند و اشکی بریزند و آرام بگیرند زیرا تا اشک نریزند، احساس نمیکنند که به واقع عزاداری کرده اند. این تصور، به ویژه خواص تحصیل کرده را گاه دچار تعارضی نیز می کند زیرا می بینند که برای عزاداری باید در مجلسی شرکت کنند که شعارهای سبک و گاه خرافه آمیز در آن می شنوند اما از سوی دیگر می دانند که اشک و فغان تنها در این گونه مجالس یافت می شود. در نهایت، آنان اغلب این گونه بر تعارض مذکور غلبه می کنند که به هر روی، مجلس را تحمل می کنند تا بتوانند به این رضایت درونی برسند که عزاداری کرده اند.این رویکرد، به لحاظ روش شناختی، جزئی نگر و تاریخی است و می کوشد به صورت قوم گرایانه، ترسیم دقیقی از وقایع عاشورا فراهم آورد و فرد را برای حضور در این شرایط خاص تاریخی مهیا سازد. رویکرد عاطفی با این روش همخوانی دارد زیرا عاطفه و احساس، همواره جزئی و معطوف به وقایع خاص است. تنها یک واقعه خاص میتواند ما را غمگین یا شاد کند. از این رو، در رویکرد عاطفی، تمام سعی بر آن است که شرایط خاص واقعه کربلا به صورتی هر چه دقیق تر (و گاه با تحریف آنها برای تحریک بیشتر عاطفه) ترسیم گردد و جزئیات حوادث، یک به یک و صحنه به صحنه، گزارش شود. البته از آنجا که گزارش صرف نمی تواند وقایع را به صورت زنده نشان دهد، از عوامل جانبی برای زنده کردن گزارش استفاده می شود مانند حزین کردن صوت، نواختن طبل برای نمایان کردن صحنه جنگ، پوشیدن لباس هایی شبیه به موقعیت کربلا و نظایر آن. در مقابل، رویکرد شناختی، مخاطبان و حامیان کمتری داشته است زیرا اغلب، روشنفکران دینی از چنین رویکردی حمایت کرده اند. در این رویکرد نظر بر آن است که باید منطق عاشورا را درک کرد و این درک با احساس و هیجان مناسبتی ندارد بلکه بر عکس، محتاج تفکر است. تفاوت مهمی که میان احساس و تفکر وجود دارد، به انضمامی و انتزاعی بودن آنها مربوط می شود. احساس انضمامی است و در رابطه با رخدادی معین و خاص تحقق می یابد. از این رو، چنان که گذشت، عزاداری عاطفه گرایانه، همواره بر ذکر جزئیات دقیق آنچه در کربلا گذشته است تمرکز می یابد و می کوشد مخاطب را به صحنه وقایع نزدیک و نزدیک تر کند و اوج موفقیت خود را در آن می بیند که افراد خود را در کربلا حاضر احساس کنند تو گویی که هم اکنون دارند وقایع را مشاهده می کنند. در مقابل، تفکر ماهیت انتزاعی دارد و همواره از سطح حوادث خاص درمی گذرد و میکوشد با قرار دادن آنها در مقولهبندیهای کلی، تصوری فراموقعیتی فراهم آورد.به این ترتیب، رویکرد شناختی، به لحاظ روش شناختی، کلی نگر و فراتاریخی است. مطلوب این دیدگاه آن است که بتواند "نوع" آدمها و جبههبندی میان آنها را در عاشورا ترسیم کند نه این که بر افراد خاص آن تمرکز یابد. به سبب همین انتزاعی بودن، دیدگاه شناختی، به تعمیم میاندیشد و در پی آن است که از عاشورا محملی برای درک امروز و فردا فراهم آورد. در حالی که برای رویکرد عاطفی، رخدادهای عاشورا، خود، موضوعیت دارند، از نظر رویکرد شناختی، آنها جنبه طریقیت دارند و باید با نظر به آنها و فراتر رفتن از آنها مقولههای کلی را صورت بندی کرد.به نظر می رسد هر یک از دو رویکرد عاطفی و شناختی، به نحوی دچار فروکاهش عاشورا هستند. در حالی که در رویکرد عاطفی، ابعاد فکری و شناختی به حاشیه رانده می شود و هیجان و عاطفه در کانون قرار میگیرد، در رویکرد شناختی، انسان به ماشین اندیشنده و انتزاعی تبدیل می شود و این البته ماشینی است که موتور محرک خود را که همان عاطفه و هیجان است از دست نهاده است.اگر بخواهیم به تصویر بدیلی بیندیشیم، باید هر دو بعد عاطفی و شناختی را در چارچوب وسیع تری که نمایانگر مناسبی از وضع آدمی است جای دهیم. این چارچوب را می توان در عاملیت انسان جستجو کرد. انسان موجودی است واجد عمل و با عمل های خود در پی آن است که چیستی خود را رقم بزند. اما عمل با زیرساختهای شناختی، عاطفی و ارادی تحقق می یابد. اختلال در هر یک از زیرساخت های شناختی، عاطفی یا ارادی، منجر به اختلال در عمل و در نهایت اختلال در هویت آدمی خواهد شد.حال اگر بخواهیم از منظر انسان عامل، مواجهه ای مناسب با عاشورا بیابیم، این مواجهه چگونه خواهد بود؟ در نخستین گام باید از نقاط قوت رویکرد شناختی بهره بگیریم و از نقاط ضعف رویکرد عاطفی برحذر باشیم. باید بپرسیم که امام حسین (ع) و یزید بر سر چه چیز با هم نزاع داشتند؟ باید منطق این منازعه را به دور از پیرایه ها و افزوده ها و خرافه ها بازیابی کنیم و به درستی درک کنیم. این درک باید به خوبی از خصیصه انتزاعی برخوردار باشد به طوری که فرد بتواند آن را به شرایط دیگر تاریخی تعمیم دهد. کسانی که از این درک به خوبی برخوردار نباشند، خود میتوانند قربانی وقایعی نظیر عاشورا شوند و احمقانه در جبهه یزیدی قرار بگیرند. امروزه کسانی که در جبهه هایی چون داعش، به قصد قربت شرکت می جویند و جان خود را تقدیم میکنند، سرتا پا شور و بی بهره از شعورند. از این رو، شجاعت را از سبعیت بازنمی شناسند و همچون اسبی کور، بی آن که از درست و نادرست رویارویی ها با خبر باشند، با قدرت شور کور، به پیش می تازند.در گام دوم، باید از نقاط قوت رویکرد عاطفی بهره بگیریم و از نقاط ضعف رویکرد شناختی دوری گزینیم. یادآوری عاشورا باید همچون گشودن زخمی کهنه باشد و در ما درد و غم برانگیزد. این وجهی از انسان بودن ماست که سلاخی انسان ها را تاب نمی آوریم هر چند در دیرزمانی دور از ما رخ داده باشد. از این رو، برآمدن غم در وجود ما در چنین مواجهه هایی نشانی از مدّ انسانیت است و مباد که جزر آن را در خود تجربه کنیم. این همه البته باید با هشیاری همراه باشد که کورانه در غم غوطه ور نشویم و از اشک بت نسازیم چنانکه گویی این آب به هر گونه ای بر گونه ما فروغلتد، ارجمند خواهد بود. مهم آن است که ابر غم بر آسمان دل بگسترد؛ و اگر هم بارشی هست از چنین ابر باروری باشد.سرانجام، در گام سوم، باید از هر دو بعد شناخت و عاطفه فراتر رویم و در مواجهه با عاشورا اراده و عزمی در خود بیابیم؛ عزمی برای تعیین جایگاه خود در این گونه صف بندی. عاشورا باید در ما پیمانی را استوار گرداند که طبق آن مصصم باشیم تنها و تنها در دو صف استقرار یابیم: یا «ایمان به خدا» که با همبسته هایی انفکاک ناپذیر همچون بینش، انصاف، شجاعت و شفقت همراه باشد و یا «آزادگی» که آدمی را از فرومایگی میرهاند و میل های فرودست را در فرودست وامی نهد و راه به فرادست را می گشاید؛ دو صفی که از هم چندان دور نیستند.به این گونه، عاشورا فراتر از شور و شعور می رود. عاشورا صحنه عمل است؛ عملی که شور آن در پرتو شعور به پیش می راند و شعور آن نردبانی است برای برآمدن به بلندای همت؛ عملی که هویت انسان برتر را رقم زد. اکنون کسانی که می خواهند عاشورا را بزرگ بدارند، به جای آن که تنها با شور عزا بگیرند یا تنها با شعور به قضا بنشینند، باید با شور و شعور و شرزگی، بر تعیین هویت خویش و جایگاه خود در تاریخ آدمی برخیزند.
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
هلاکت عبیدالله بن زیاد در روز عاشورا
هلاکت عبیدالله بن زیاد در روز عاشورااعدام انقلابی عبدالحسین هژیر وزیر رژیم پهلوی توسط سیدحسین امامی 1328 ش هلاکت عبیداللَّه بن زیاد توسط سپاهیان مختار درعاشورای حسینی و شهادت امام حسین ع به همراه یاران وفادارش در صحرای کربلا توسط سپاه یزید 61ق رویداد تاریخی 13 آبان اطرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا» برگزار میشود
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۸ سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور مراسم احیای قرآنی شب عاشورا را در قالب طرح ملی نوای قرآن در شب عاشورا برگزار میکند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از آنجا که تلاوت قرآن کریم به عنوان بهترین عبادت امت حضرت رسول ص ا«از قله عاشورا تا دریای ظهور» منتشر شد/ توصیفی شاعرانه از جریانی جهادگر -
از قله عاشورا تا دریای ظهور منتشر شد توصیفی شاعرانه از جریانی جهادگر از قله عاشورا تا دریای ظهور اثر اسماعیل شفیعی سروستانی که اخیرا منتشر شده در ارتباط با موضوع مهدویت و عاشوراست به گزارش خبرگزاری مهر نویسنده در ابتدای کتاب موضوع و خط مشی نوشته را چنین بیان کرده است &عزاداری شب عاشورا در حسینیه امام خمینی (ره) |اخبار ایران و جهان
عزاداری شب عاشورا در حسینیه امام خمینی ره در شب عاشورای حسینی شب ماتم و اندوه آل الله مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب با وفای ایشان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی جمعی از مسئولان و هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم در حسینیه امام خمینی رنوای آئینی عاشورایی _۱ |اخبار ایران و جهان
نوای آئینی عاشورایی ۱ کد خبر ۴۴۵۵۰۸ تاریخ انتشار ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹ ۱۳ - 28 October 2014 دانلود لینک لینک را کپی کنید دانلوددرسی که عاشورا به ما آموخت
درسی که عاشورا به ما آموخت امام حسین ع در آخرین لحظات فرمودند به رضای الهی راضی هستم به این مطلب امتیاز دهید به سرویس دینی جام نیوز آیت الله سبحانی در جمع رئیس و اعضای شورای سازمان پدافند غیر عامل اظهار کرد بر اساس روایات ائمه اطهار ع هر کاری که برای رضای الهی باشد ارزشمند ابسته کتابهای عاشورایی منتشر شد -
همزمان با ایام محرم بسته کتابهای عاشورایی منتشر شد انتشارات سروش همزمان با فرارسیدن ایام محرم و شهادت حضرت امام حسین ع بسته کتاب های عاشورایی خود را با آثاری از احمد عزیزی اسد حیدر رحیم پور ازغدی قیصر امین پور و ابراهیمی دینانی منتشر و روانه بازار نشر کرد به گزارش خبرگزارسوگواری عاشورا از نگاه اروپاییان/ گزارش جهانگردان اروپایی از محرم و عزاداری -
سوگواری عاشورا از نگاه اروپاییان گزارش جهانگردان اروپایی از محرم و عزاداری در روزگاران پیش نیز اغلب سیاحان و جهانگردان اروپایی که به ایران سفر میکردند مانند امروز چنان تحت تأثیر قرار میگرفتند که بخشی از سفرنامه خود را به شرح مشاهداتشان از این ایام اختصاص میدادند بهویژه آیبرگزاری سمينار ویژگیهایی زبانی قرآن در دانشگاه اندونزی/ برپایی نمایشگاه« از عاشورا تا ظهور» درکابل -
برگزاری سمينار ویژگیهایی زبانی قرآن در دانشگاه اندونزی برپایی نمایشگاه از عاشورا تا ظهور درکابل سمینار بین المللی زبان و دین با عنوان ویژگی هایی زبانی قرآن کریم در دانشکده زبان های خارجی دانشگاه سونان کالیجاگای اندونزی برگزار شد سمينار ویژگی هایی زبانی قرآن کریم در دانشگاهگذشت زمان بر شکوه و صلابت عاشورا می افزاید -
یادداشت گذشت زمان بر شکوه و صلابت عاشورا می افزاید خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه فجايع در تاريخ بسيار رخ داده است و ميدهد ولي با گذشت بي باز گشت زمان از شکوه و عظمت آن کاسته و از يادها محو ميشود اما کيفيت جنايات حادثه عاشورا شبيه و نظير ندارد و براي همين بعد از قرون متمابتلاء عظیم عاشورا/ بحثی در باب سیر و سلوک با زیارت عاشورا -
یادداشتی از حجت الاسلام میرباقری ابتلاء عظیم عاشورا بحثی در باب سیر و سلوک با زیارت عاشورا حجت الاسلام محمد مهدی میرباقری در یادداشتی که در سایت سوره اندیشه منتشر شده است نوشت عاشورا نقطه كانونی شفاعت نبیاكرم ص نسبت به مؤمنین و همه امم و حتی اولیاء و انبیاست یعنی مرتبهایآیین سوگواری متفاوت در روز عاشورا - خرم آباد |اخبار ایران و جهان
آیین سوگواری متفاوت در روز عاشورا - خرم آباد آیین گِل مالی عاشورای حسینی در لرستان عکس پوریا پاکیزه کد خبر ۴۴۶۹۰۸ تاریخ انتشار ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۴ - 04 November 2014طول سفر کاروان ابا عبد الله از مدینه تا کربلا و روز عاشورا
پس از هلاکت معاویه در سال شصت هجری یزید به خلافت رسید او به والی خود ولید بن عتبه بن ابی سفیان در مدینه نوشت تا به سرعت از امام حسین ـ علیه السلام ـ بیعت بگیرد 1 امام حسین ـ علیه السلام ـ با ولید در شب 27 رجب سال 60 هـ ق ملاقات کرد امام حسین ـ علیه السلام ـ آن شب را در مچاره بلا با زيارت عاشورا
علاّمه بزرگوار حضرت آقاى شيخ حسن فريد گلپايگانى كه از علماى طراز اول تهران هستند از استاد خود مرحوم آيت اللّه حاج شيخ عبدالكريم يزدى حائرى اعلى اللّه مقامه نقل نمود كه فرمود اوقاتى كه در سامرا مشغول تحصيل علوم دينى بودم وقتى اهالى سامرا به بيمارى وبا و طاعون مبتلا شدند و همه رچرا در ظهر عاشورا امام حسین(ع) در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند؟
چرا در ظهر عاشورا امام حسین ع در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند از اهداف مهم امامان ع در تمام لحظات زندگی توجه دادنِ عملی به اهمیت احکام شرعی میباشد و هیچ کار مهمی آنها را از این وظیفه و هدف باز نمی داشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویفهم درست قیام عاشورا، جامعه را متحول میکند
یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۹ یک کارشناس مسائل مذهبی رمز بقای شیعه را عزاداری و گریه بر مصائب اهلبیت علیهماسلام بهویژه عزاداری سیدوسالار شهیدان أباعبداللهالحسین دانست حجتالاسلام سیدسجاد موسوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان با تسلیت متقی آزاد ارمکی: مراسم عاشورا یک پدیده ملی برای ایرانی هاست / در عزاداری شادی به معنای رها شدن هست
تقی آزاد ارمکی مراسم عاشورا یک پدیده ملی برای ایرانی هاست در عزاداری شادی به معنای رها شدن هست فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر آزاد ارمکی می گوید برای ایران فرهنگ و دین بسیار اهمیت دارد به همین دلیل حضورهای نمایشی در حوزه فرهنگ و دین بسیار مشاهده می شود که محتوای آن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها