محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843574432
سوگواری عاشورا از نگاه اروپاییان/ گزارش جهانگردان اروپایی از محرم و عزاداری -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
سوگواری عاشورا از نگاه اروپاییان/ گزارش جهانگردان اروپایی از محرم و عزاداری
در روزگاران پیش نیز اغلب سیاحان و جهانگردان اروپایی که به ایران سفر میکردند، مانند امروز، چنان تحت تأثیر قرار میگرفتند که بخشی از سفرنامه خود را به شرح مشاهداتشان از این ایام اختصاص میدادند. بهویژه آیین تعزیه و شبیهخوانی از جمله مراسمی بوده که نگاه سیاحان اروپایی را به خود جلب میکرده است و در گزارشهای بسیاری از آنان شرحی هر چند کوتاه در این باره میتوان دید. به گزارش خبرگزاری مهر، در دوران معاصر و نیز در روزگاران پیش، اغلب جهانگردان و سیاحان اروپایی که به ایران سفر میکردند، اگر زمان توقف ایشان با ایام عزاداری ماه محرم مصادف میگردید، چنان تحت تأثیر مراسم سوگواری شیعیان قرار میگرفتند که بخشی از گزارش یا سفرنامه خود را به شرح مشاهداتشان از ایام سوگواری ماه محرم و آیینهای آن اختصاص میدادند.نگاه بدون پیشداوریهای معمولخووان گویتیسولو، نویسنده و گزارشگر اسپانیایى، کتابی دارد با عنوان «قبله؛ سیر و سیاحت در جهان اسلام». او در این کتاب که دربرگیرنده چند جُستار و گزارش طولانی است، پارهای از پدیدههای اجتماعی و فرهنگی در سرزمینهای اسلامی را از منظری به تماشا نشسته است که تاکنون کمتر مورد توجه نویسندگان اروپایی قرار داشته است. مطالب کتاب، حاصل تأملات نویسنده است در سیر و سیاحتهایش به گوشه و کنار جهان پهناور اسلام؛ از بندر طنجه تا شهر سمرقند؛ از صنعا با خانههای هشت طبقهاش که چند سده قدمت دارند تا تکایا و خانقاههای فرقة بکتاشی؛ از زورخانههای تهران تا سینماهای مراکش؛ از قبرستانهای استامبول تا جای پای ابنبطوطه در غرناطه و از چگونگی مراسم حج تا خلسة آوازخوانان رباط.او در سفرهایش به کشورهایی چون ترکیه، ایران، یمن، عربستان، مراکش، سنگال، مالی، نیجریه و نیز به برخی جمهوریهای آسیای مرکزی مثل ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان کوشیده است تا با کنار زدن پوستهای که نگاه عمیق به پدیدههای اجتماعی و فرهنگی این سرزمینها را مانع میشود، تصویری نزدیک به واقعیت از جهان اسلام به دست دهد. خووان گویتیسولو مسافری است که همواره میان شرق و غرب در گشت و گذار بوده است. اسپانیایی است و زادة شهر بارسلون (برشلونه)، ولی خانهای در شهر پاریس دارد و منزلی در شهر مراکش. نگاهی از غرب به شرق مسلمان دارد، اما نگاهش عمیق است و خالی از پیشداوریهای معمول. نگاه گزارشگری است که از پیشینة تاریخی و فرهنگی سرزمینهای اسلامی شناخت کافی دارد؛ زیرا پیشینة تمدنی اسلام، بخشی از هویت فرهنگی او را نیز تشکیل میدهد و از این منظر، سفرش به سرزمینهای اسلامی، سفری است برای یافتن جای پای نیاکانش و بازشناسی آنچه به واقع میراث مشترک بشریت است. او در این سفرها میبیند که نیکانش نهتنها به اسلام بهمثابة قدرتی سیاسی نظر داشتند، بلکه در نگاه آنان، اسلام بهمنزلة هماوردی پرقدرت در عرصههای فلسفه و فرهنگ و هنر نیز بوده است. چنانکه هنوز بعد از گذشت قرنها، آثار تمدن اندلس - از مسجد قرطبه گرفته تا مدرسة طلیطله - در گوشه و کنار سرزمین اسپانیا اعجاب مسافران دور و نزدیک را برمیانگیزد.ایام سوگواری در ایران امروز«ایام سوگواری در تهران»، عنوان فصلی از کتاب «قبله؛ سیر و سیاحت در جهان اسلام» است که خووان گویتیسولو در آن به وصف مراسم عزاداری شیعیان ایران در ایام ماه محرم پرداخته است. این فصل از کتاب گزارشی است جالب از حضور این نویسنده اسپانیایی پس از انقلاب اسلامی در ایران که مصادف بوده است با روزهاى عاشورا و تاسوعاى حسینى و ایام عزادارى در ماه محرم. گزارش با نقل جملاتى از نامه علىبن ابىطالب به فرزندش، حسن ابنعلى (در کتاب اشتباهاً حسین ابنعلى آمده است) آغاز مىشود؛ به این مضمون: «پسَرَکَم! مبادا فریفته شوى که بینى دنیاداران بهدنیا دل مىنهند، و بر سر دنیا بر یکدیگر مىجهند. همانا دنیاپرستان سگانند عوعوکنان، و درندگانند در پى صید روان. برخى را برخى بد آید، و نیرومندانشان ناتوان را طعمه خویش نماید، و بزرگانشان بر خُرددست چیرگى گشاید. دنیا را پروردگار خود گرفتهاند و دنیا با آنان به بازى پرداخته و آنان سرگرم بازى دنیا، و آنچه را پس از آن است فراموش ساخته».گویتیسولو که بارها به ایران سفر کرده است، مینویسد که در ایام عزاداری ماه محرم، چهره شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای دور و نزدیک ایران بهگونهای چشمگیر دگرگون میشود. همه چیز و همه جا سیاهپوش میشود. بیرقها و علمهای سیاه و گاه سبزرنگ بر در و بام خانهها و معابر و مؤسسات افراشته میشود. زن و مرد و پیر و جوان سیاه میپوشند و برخی چهرهها و موهایشان را گِلآلود میکنند. مردان و بهخصوص جوانان در مساجد و معابر و تکایا جمع میشوند و به سر و سینة خود میکوبند تا از این طریق با کشتهشدگان نبرد نابرابری ابراز همدری کنند که در چهارده قرن پیش از این در صحرای کربلا به وقوع پیوست.سوگوارانی مهربان و همدلبرای نویسنده بیش از همه این نکته جالب است که عزاداران در این ایام به هیچوجه به لعن و نفرین مسببین واقعه کربلا نمیپردازند، بلکه تنها با سوگواری و سینهزنی و نوحهخوانی و گریه و زاریهای خود، از شهیدان این واقعه یاد میکنند. با آنکه شهر ظاهری پُرآشوب دارد و مملو از مردانی است که با زنجیر و دست به سر و سینة خود میکوبند.اما آنچه گویتیسولو را به شگفت میآورد، مشاهدة انبوه مردمانی است که از زن و مرد، پیر و جوان، بزرگ و کوچک، با مهربانی و همدلی در کنار هم سوگواری میکنند. او مینویسد مردمان در این دو سه روز با یکدیگر از زمانهای دیگر مهربانترند و همدلتر. نویسنده سپس به تفصیل بهشرح وقایعى مىپردازد که پس از رحلت پیامبر اسلام براى تعیین جانشین وى بهوقوع پیوست و سرانجام واقعه کربلا و شهادت امام حسین و یارانش را موجب شد. جالب آنکه او در شرح این وقایع تاریخى همهجا به روایات شیعیان استناد مىکند. برای مثال از کتاب "آثارالباقیة عنالقرونالخالیة" ابوریحان بیرونی، دانشمند ایرانی و مسلمانی که مذهبش مایل به تشیع بود، سخنانی نقل میکند که در شرح مصائب واقعة کربلا و روز عاشورا آمده است. بیرونی در این کتاب به ذکر تفصیلی واقعه عاشورا و مراسم غدیر خم پرداخته است.نوحهخوانان دیروز و مداحان امروزگویتیسولو تأکید دارد که سوگوارى شیعیان ایران در ماه محرم همواره بهصورت خودجوش بوده است و حکومتها دخالتى در راهاندازى دستههاى عزادار و برپایى مجالس سوگوارى نداشتهاند. با این همه، متذکر میشود که در دوران جدید، برخی از عزاداریها چهرهای حکومتی به خود گرفتهاند و نوحهخوانان قدیمی که بدون هیچ چشمداشتی و فقط در زمان فراغت از شغل اصلی خود، در مراسم سوگواری امام حسین شرکت میکردند و نوحه میخواندند، امروز جای خود را به مداحانی دادهاند که به حکومت و حاکمان نزدیکند و حتی برای آنان تبلیغ میکنند. این مداحان نه تنها در ایام محرم، بلکه تقریباً در تمام طول سال به مداحی و گرم کردن فضای مساجد و مجالس مشغولند و اکنون در ایران حرفهای پررونق به نام «مداحی» و صنفی پُرشمار با اسم «مداحان» بوجود آمده است. نویسنده که بهگونهای محسوس متأثر از مراسم عزادارى ماه محرم و بهخصوص علم و کتل و دستههاى سینهزنى و زنجیرزنى قرار گرفته است، مىگوید که کمتر مسافر غربى مىتواند این مراسم را ببیند و تحت تأثیر قرار نگیرد. جالب آن که گویتیسولو در یکى از سفرهایش به ایران که مصادف با ماه محرم بوده است، چند بار نیز به تماشاى یکى از مجالس تعزیه خوانى در تهران که هر سال در چادرى در تقاطع خیابان امام خمینى – ولى عصر پرپا مى شود، مى رود و به طرزی بسیار جالب مشاهدات خود را شرح مى دهد. او اشاره مى کند که در سفرهایش به کشورهایى چون ایران، معمولاً قیافه شرقى اش باعث مى شود که کمتر توجه افراد بومى را به خود جلب کند، ولى در ایام ماه محرم و به خصوص در دفعاتى که در مجلس تعزیه خوانى در تهران حضور داشته است، نگاههاى تماشاچیان، به ویژه نگاه زنان کنجکاو را متوجه خود مى بیند و بعد از مدتى درمى یابد که نپوشیدن لباس سیاه که نشانه عزادارى است و همچنین اصلاح هر روزه صورت علت آن نگاههاى کنجکاوانه بوده است.ایلچی فرنگی در صحنه تعزیهدر روزگاران پیش نیز اغلب سیاحان و جهانگردان اروپایی که به ایران سفر میکردند، مانند امروز، چنان تحت تأثیر قرار میگرفتند که بخشی از سفرنامه خود را به شرح مشاهداتشان از این ایام اختصاص میدادند. بهویژه آیین تعزیه و شبیهخوانی از جمله مراسمی بوده که نگاه سیاحان اروپایی را به خود جلب میکرده است و در گزارشهای بسیاری از آنان شرحی هر چند کوتاه در این باره میتوان دید. در سفرنامه بارون فیودورکوف روسی که در ۱۸۳۴ میلادی و در زمان ولایتعهدی محمدمیرزا قاجار در ایران بسر میبرده، صحنهای از یک مجلس تعزیه به تصویر کشیده شده است. نویسنده در شرح مشاهدات خود مینویسد: پس از نمایش شهادت امام حسین و به اسارت گرفته شدن خاندان او، ناگهان یک ایلچی فرنگی وارد دربار یزید میشود و از خاندان امام حسین شفاعت میطلبد و یزید را بخاطر کشتن امام سوم شیعیان سرزنش میکند. فیودورکوف اضافه میکند که بر تن فردی که نقش ایلچی فرنگی را دارد، لباسی بسیار مضحک پوشانده بودند که او از دیدن این صحنه به خنده میآید و اشاره میکند که برای شیعیان، عمق مصیبت شهادت امام حسین و شدت سوگواری چنان است که حتی با دیدن این صحنه مضحک و باورناکردنی نیز به عزاداری خود ادامه میدهند.مشاهدات یک باستانشناس و نقاش فرانسویاوژن فلاندن، نقاش و باستانشناس فرانسوی نیز در بخشی از مشاهدات خود در سفرش به ایران، صحنههایی از مراسم سوگواری عاشورا را ثبت کرده است. او که از سوی انستیتو فرانسه، در سال ۱۸۳۹ میلادی به ایران فرستاده میشود، دو سال در اصفهان زندگی میکند و در راه بازگشت از نقاط مختلف ایران، و از آنجمله همدان، شیراز و تبریز دیدار میکند. نقاشیهای بجامانده از او از پرسپولیس (تخت جمشید) به لحاظ باستانشناسی و نیز هنری دارای اهمیت است. فلاندن گوشهای از مشاهدات خود را از مراسم تعزیهخوانی در یکی از شهرهای ایران چنین به تصویر میکشد: «صحنهای که بیش از همه نظر من را به خود جالب کرد، نبردی بود که میان خاندان و پیروان امام حسین و لشکریان یزید به نمایش درآمد. این صحنه آنچنان بر تماشگران تأثیر میگذاشت که آدمی تصور میکرد که شاهد نبردی حقیقی است. تعزیه به صورت شعرخوانی اجرا میشد و بازیگران شعرها را با آهنگ و حالات و حرکاتی میخوانند که در مردم شور و هیجان ایجاد میکرد».نگاه سیاحی ایتالیایی به مراسم سوگواریاز نمونههای دیگر این گزارشها میتوان از سفرنامه «پیترو دلا واله» سیاح ایتالیایی نام بُرد که در دوره حکومت شاه عباس به ایران سفر میکند و در محرم سال ۱۰۲۷ هجری قمری (ژانویه ۱۶۱۸ میلادی) شاهد برگزاری مراسم عزادری شیعیان در اصفهان- پایتخت ایران در زمان شاه عباس- بوده است. او در سفرنامه خود دربارة این ایام از جمله مینویسد: «ایرانیان تمام این مدت را بهطور مداوم سوگوراری میکنند و ضمن تظاهرات عمومیِ عظیم، برای پایان غمانگیز زندگی حسین بنعلی، فرزند فاطمة زهرا، یگانه دختر پیامبر اسلام که در نظر همة مسلمانان مقدس ولی در نظر ایرانیان شیعی، امام بر حق نیز هست، به عزاداری مشغولند».دلا واله اضافه میکند که در این روزها «همه غمگین و مغموم بهنظر میرسند و لباس عزاداری به رنگ سیاه، یعنی رنگی که در مواقع دیگر هیچوقت مورد استفاده قرار نمیگیرد، به تن میکنند. هیچ کس سر و ریش خود را نمیتراشد و به حمام نمیرود و به علاوه نه تنها از ارتکاب هرگونه گناه پرهیز میکند، بلکه خود را از هرگونه خوشی و تفریح نیز محروم میسازد. جمعی در میدانها و کوچههای مختلف و جلوی خانههای مردم، برهنه و عریان، در حالی که فقط با پارچه سیاه یا کیسه تیرهرنگی ستر عورت کرده و سرتا پای خود را با مادهای سیاه رنگ زدهاند، حرکت میکنند. تمام این تظاهرات برای نشان دان مراتب سوگواری و غم و اندوه آنان در عزای امام حسین است».**نویسنده: خسرو ناقد
یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
مهمترین احکام عزاداری از نگاه آیتالله صافی
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۲ آیتالله صافیگلپایگانی در کتاب گفتمان عاشورایی درباره کیفیت عزاداری آداب و اخلاق عزاداری تعزیهخوانی نوع عزاداری بانوان سخنرانان و مداحان مجلس و آلات موسیقی عزاداری احکامی را بیان کردند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا میک عزاداری متفاوت برای امام حسین(ع) / برگزاری مسابقه کتابخوانی در شب های محرم
یک عزاداری متفاوت برای امام حسین ع برگزاری مسابقه کتابخوانی در شب های محرم فرهنگ > دین و اندیشه - دانشکده ادبیات دانشگاه علامه در یک حرکت متفاوت مراسم عزاداری شب های محرم را به همراه مسابقه کتابخوانی برگزار میکند به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه اتقی آزاد ارمکی: مراسم عاشورا یک پدیده ملی برای ایرانی هاست / در عزاداری شادی به معنای رها شدن هست
تقی آزاد ارمکی مراسم عاشورا یک پدیده ملی برای ایرانی هاست در عزاداری شادی به معنای رها شدن هست فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر آزاد ارمکی می گوید برای ایران فرهنگ و دین بسیار اهمیت دارد به همین دلیل حضورهای نمایشی در حوزه فرهنگ و دین بسیار مشاهده می شود که محتوای آنکماطلاعی مداحان از قیام عاشورا، در عزاداریها انحراف ایجاد میکند
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۰ رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه به مداحان و سخنرانان توصیه کرد در مداحیها و سخنرانیهای خود از منابع مستند استفاده کنند چراکه تنها در این صورت خواهند توانست فلسفه قیام عاشورا را به درستی تبیین کنند حجتالاسلام حجتالله فاضلیعزاداری شب هشتم محرم در کربلا |اخبار ایران و جهان
عزاداری شب هشتم محرم در کربلا عزاداری شب هشتم محرم در کربلای معلی - عراق کد خبر ۴۴۶۵۳۱ تاریخ انتشار ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۱ - 02 November 2014فارس گزارش میدهد قمهزنی بزرگترین آسیب در عزاداریهای محرم / دشمن تلاش دارد نهضت عاشورا را به انحراف بکشاند
فارس گزارش میدهدقمهزنی بزرگترین آسیب در عزاداریهای محرم دشمن تلاش دارد نهضت عاشورا را به انحراف بکشاندبا فرا رسیدن ماه محرم و آغاز عزاداریهای سرور و سالار شهیدان امام حسین ع سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان زاهدان حال و هوای ویژهای به خود گرفته و همگان آمادهاند تا علامهمترین احکام عزاداری از نگاه آیتالله صافی |اخبار ایران و جهان
مهمترین احکام عزاداری از نگاه آیتالله صافی آیتالله صافیگلپایگانی در کتاب گفتمان عاشورایی درباره کیفیت عزاداری آداب و اخلاق عزاداری تعزیهخوانی نوع عزاداری بانوان سخنرانان و مداحان مجلس و آلات موسیقی عزاداری احکامی را بیان کردند کد خبر ۴۴۵۰۵۳ تاریخ انتشار ۰۵ آبان ۱۳۹۳برنامه مراسم عزاداری محرم ۱۴۳۶ در حضور رهبر معظم انقلاب -
برنامه مراسم عزاداری محرم ۱۴۳۶ در حضور رهبر معظم انقلاب همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبداللهالحسینعلیهالسّلام امسال نیز همچون سالهای گذشته مجلس عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر این مراسم از هفتم تا دوازدهم محرم از شب هاولین شب عزاداری محرم در حسینیه امام خمینی(ره) |اخبار ایران و جهان
اولین شب عزاداری محرم در حسینیه امام خمینی ره اولین شب مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت أباعبدالله الحسین ع و یاران با وفای ایشان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی ره برگزار شد کد خبر ۴۴۶۴۹۵ تاریخ انتشار ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۴ - 02 November 2014راه اندازی تکیه عزاداری در فضای مجازی / دل نوشته های عاشورایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید
راه اندازی تکیه عزاداری در فضای مجازی دل نوشته های عاشورایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید فرهنگ > دین و اندیشه - تکیه عزاداری با عنوان تکیه مردم ما در فضای مجازی راه اندازی شد به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا شهر مجازی مردم ایران -از شبکه های اجتماعی بهعزاداری شب هفتم محرم در کربلا |اخبار ایران و جهان
عزاداری شب هفتم محرم در کربلا عزاداری شب هفتم محرم در بارگاه مطهر اباعبدالله الحسین -کربلا عراق کد خبر ۴۴۶۳۳۱ تاریخ انتشار ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۳ - 01 November 2014اقامه نماز ظهر عاشورا در عزاداریها
اقامه نماز ظهر عاشورا در عزاداریها حجتالاسلام قرائتی با اشاره به روایت إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَارا گفت بر مبنای این حدیث گاهی دل آمادگی دارد و هرچه بگویی میپذیرد و گاهی هم دل پس میزند بنابراین باید از شیوههای مختلف امر به معروف مدد گرفت به این مطلب امتیازدلیل وقوع واقعه عاشورا در ماه محرم جیست؟
دلیل وقوع واقعه عاشورا در ماه محرم جیست خواست خدا وقوع حادثه عاشورا در ماه محرم نبوده تا از فلسفه آن سؤال شود بلکه خواست خدا این بوده که این حادثه در ماه محرم واقع نشود زیرا خداوند از وقوع جنگ و خونریزی در ماههای حرام از جمله محرم کلاً منع فرموده است به این مطلب امتیاز دهیدضرورت نگاه محتوایی به محرم و پرهیز از نگاه سمبلیک
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۳ یک پژوهشگر حوزه دینی و مبلغ بینالملل خارج کردن مسائل مذهبی همچون مراسم عزاداری از حالت تقدسنمایی را مهم تلقی کرد حجتالاسلام یحیی جهانگیری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان اظهار کرد متاسفانه یکی از آسیبهایی کچرا باید عزاداریهای محرم امسال با سالهای قبل تفاوت داشته باشد
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۳ معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری به تبیین سیاستها و برنامههای مذهبی ویژه محرم و گزارشی از فعالیتهای هیئات مذهبی در سال گذشته پرداخت به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین روحانینژپاسخ به مسائل شرعی در حاشیه عزاداریهای محرم هامبورگ + تصویر
پاسخ به مسائل شرعی در حاشیه عزاداریهای محرم هامبورگ تصویر برنامه سوگواری ایام محرم در مرکز اسلامی هامبورگ در حالی برگزار میشود که در حاشیه این مراسم هر شب به مسائل شرعی علاقهمندان پاسخ داده میشود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از پایگاه اطلاع&37 درصد موقوفات تهران مرتبط با محرم و عزاداری امام حسین (ع) است -
مدیرکل اوقاف تهران 37 درصد موقوفات تهران مرتبط با محرم و عزاداری امام حسین ع است نیات 37 درصد موقوفات تهران مرتبط با محرم و عزاداری امام حسین ع است مدیر کل اوقاف و امور خیریه تهران با بیان اینکه نیات 37 درصد موقوفات تهران مرتبط با محرم و عزاداری امام حسین ع است گفت امسال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها