محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827418555
راهی برای شناخت امام حسین (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
راهی برای شناخت امام حسین (ع)
نهضت جهاني سيّد شهدا حسينبنعليبنابيطالب(صلوات الله و سلامه عليهما)، چون حقمدار بود و عقل و عدل, پيرو حقّ هستند
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله برنامه های "نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل" که به مناسبت ایام محرم الحرام برگزارمی شود با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین و زیارت وارث فرمودند: حسين بن علي خونِ جگر و قلب خود را داد تا مردم را از جهل برهاند و از ضلالت نجات دهد؛ [1] از جهل برهاند و عاقلشان کند، از ضلالت و گمراهي ظلم و ستم برهاند و عادلشان کند، همان کاري که انبيا به عنوان تعليم کتاب و حکمت از يک سو و تزکيه نفوس از سوي ديگر داشتند، حسين بن علي(سلام الله عليه) که وارث انبياست همين کارها را دارد.
متن کامل فرمایشات معظم له در اولین برنامه از "نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل" در ادامه تقدیم علاقمندان می گردد.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
أَعظم الله أُجورنا و أُجورکم بمصابنا بالحسين(عليه السلام) و جعلنا و إيّاکم من الطالبين لثاره(عليه الصلاة و عليه السّلام)
نهضت جهاني سيّد شهدا حسينبنعليبنابيطالب(صلوات الله و سلامه عليهما)، چون حقمدار بود و عقل و عدل, پيرو حقّ هستند؛ لذا به صورت نهضت عقل و عدلمداري بازگو شد. اين مطلب را از زيارتنامههاي آن حضرت هم در زيارت «اربعين» و هم در بعضي از زيارتهايي که در حرم مطهر آن حضرت خوانده ميشود، کاملاً ميتوان استفاده کرد و آن اين است که به خدا عرض ميکنيم پروردگارا! حسينبنعلي خونِ جگر و قلب خود را داد تا مردم را از جهل برهاند و از ضلالت نجات دهد؛ [1] از جهل برهاند و عاقلشان کند، از ضلالت و گمراهي ظلم و ستم برهاند و عادلشان کند، همان کاري که انبيا به عنوان تعليم کتاب و حکمت از يک سو و تزکيه نفوس از سوي ديگر داشتند، حسينبنعلي(سلام الله عليه) که وارث انبياست همين کارها را دارد.
سرّ اينکه آنچه کار انبياست در نهضت سالار شهيدان(سلام الله عليه) مشهود است، اين است که حسينبنعلي وارث انبياست. اين زيارتهاي آن حضرت ـ همانطوري که در نوبت قبل به عرضتان رسيد ـ تبيين سيره, سريره و سنّت سالار شهيدان است که اگر کسي خواست حسينبنعلي(سلام الله عليهما) را بشناسد، يکي از راههاي آن, بررسي اين زيارتنامههاست که ائمه بعدي(علهيم السلام) دستور دادند که زائران از دور يا از نزديک در اربعين يا اول ماه رجب يا نيمه ماه رجب يا نيمه ماه شعبان، در فرصتهاي مناسب، در زمان خاص يا در زمين مخصوص آن حضرت را زيارت کنند. بررسي اين زيارتها نشان ميدهد که ائمه(عليهم السلام) در صدد تبيين سيره علمي و عملي وجود مبارک سالار شهيدان بودند؛ اين زيارت «وارث» همين مطلب را تعيين ميکند که ميفرمايد شما وارث آدم بوديد, وارث نوح بوديد, وارث ابراهيم خليل و موساي کليم و عيساي مسيح(سلام الله عليهم) بوديد, وارث وجود مبارک پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) بوديد و همچنين وارث امامان بعدي.
نکتهاي درباره ارث به عرضتان برسد تا روشن شود که وارث بودن انسان کامل از انسان کامل به چه معناست. ارث مادي يک فرق جوهري با معاملات ديگر دارد و آن اين است که در معاملات ديگر نظير خريد و فروش و مانند آن مال به جاي مال مينشيند; يعني ثمن به جاي مثمن و مثمن به جاي ثمن قرار ميگيرد، لکن در ارث مالک به جاي مالک مينشيند، نه مال به جاي مال، اين مطلب اوّل.
مطلب دوم آن است که در ارث مادي تا مورّث نميرد، چيزي به وارث نميرسد؛ در ارث ملکوتي و معنوي تا وارث نميرد چيزي از مورّث به او نميرسد که موت ارادي «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»[2] همين مطلب را به همراه دارد؛ اگر وارث به مرگ ارادي مُرده است، آنگاه صلاحيّت پيدا ميکند که به جاي مورّث بنشيند.
مطلب سوم آن است که در ارث مادي اگر وارث به جاي مورّث نشست, مورّث ديگر مالک چيزي نيست; لکن در ارث ملکوتي, وارث که به جاي مورّث مينشيند، مورّث همچنان سر جاي خودش محفوظ است; يعني پيامبري که معارف الهي را به امام بعدي ارث داده است معنايش اين نيست که امام به جاي پيامبر نشسته است و پيامبر فاقد آن ملکات علمي است، بلکه هم آن مورّث «بالفعل» مالک است و هم اين وارث؛ سرّش اين است که در مجرّدات, تزاحمي نيست؛ در مجرّدات, تمانعي نيست؛ در مجرّدات, جابهجايي نيست و مانند آن. بنابراين اين جهات فارق بين ارث مادي و معنوي از يک سو, وارث مادي و معنوي از سوي ديگر, مورّث مادي و معنوي از سوي سوم, اين سه نکته را از فرق بين ارث مادي و معنوي بايد در نظر داشت. وجود مبارک حسينبنعلي(سلام الله عليه) برابر زيارت «وارث», وارث همه انبياي گذشته است; يعني آنچه خوبان همه داشتند وجود مبارک حسينبنعلي دارد، بدون اينکه چيزي از آنها کم شود، البته خصيصه نبوّت و وحي تشريعي داشتن که مربوط به نبيّ است حساب خاصّ خود را دارد.
مهمترين ارثي که وجود مبارک سيّدالشهداء(سلام الله عليه) از انبياي گذشته دارد، همان مسئله وارث آدم صفي بودن است؛ «صفوة», برجستگي, طهارت و مانند آن را از ناحيه علم «اسماء» به دست آورده است. برجستهترين نکته آدم(سلام الله عليه) که مورّث حسينبنعلي(سلام الله عليهما) است، همين است که او از علم «اسماء» طَرْفي بسته است ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها﴾،[3] اين «اسماء» که جمع محلاّ به الف و لام است، اسماي الهي است؛ جهان با اسماي الهي اداره ميشود. شما در دعاهايي نظير «سمات», «ندبه» و در بسياري از ادعيه ديگر ميبينيد که با فلان اسم خداي سبحان آسمان يا زمين را آفريد يا درياها را مهار کرد و مانند آن. منظور از اين اسم، اين الفاظ نيست، يک؛ مفاهيمي که «مداليل» اين «اسماء» هستند نيست، دو؛ مصاديق خارجيه که مصداق اين «اسماء» میباشند، نيستند، سه؛ بلکه حقايقي که مصاديق خارجيِ مظاهر آن حقايق هستند، آنها «اسماء» هستند و قهراً اين الفاظي که ما تلفّظ ميکنيم «اسم الاسم الاسم» هستند که در مرحله چهارم قرار دارد و از اين لفظ کاري ساخته نيست، از اين مفهوم کاري ساخته نيست، از مصداق خارجي که مظهر آن حقيقت است به وسيله آن حقيقت کاري ساخته است و در حقيقت کار اصلي براي آن حقيقت است که ظاهر در اين مظاهر است و وجود مبارک انسان کامل با آن حقيقتِ اسم که آن فعلي از افعال الهي است يکسان يا متحد است و مانند آن، البته اين اذکار ثواب خاصّ خودش را دارد.
آن تأثيراتي که مربوط به ادعيه و اذکار و امثال آن است آنها را به همراه دارد؛ اما اگر کسي بتواند و بخواهد با يک لفظ يا تصوّر مفهوم لفظ، مُردهاي را زنده کند و بگويد من فلان اسم را آشنا هستم، اينچنين نيست که جهان با مفهوم اداره شود يا با لفظ اداره شود، بلکه با حقيقت اداره ميشود که در دعاي «سمات» يا در دعاي «ندبه» گفته ميشود که با فلان اسم وجود مبارک موساي کليم اين کار را کرد يا در کوه «طور» اينچنين شد يا طوفان نوح آنچنان شد و مانند آن؛ درياها با آن اسم آرام ميگيرند, صحراها با فلان اسم آرام ميگيرند, آسمانها و نظام کهکشان با فلان اسم آرام ميگيرند که اينها معلوم ميشود به آن حقايق برتر برميگردد؛ آن حقايق برتر را ذات اقدس الهي به انسان کامل يعني آدم(سلام الله عليه) تعليم داد که آن حقيقت را وجود مبارک حسينبنعلي(سلام الله عليه) به ارث برده است، او در اين بخش وارث آدم است؛ در آن معارف توحيدي معارفي که وجود مبارک نوح آورده است وارث نوح پيامبر است.
اين زيارتنامهها را شما يک بار مطالعه کنيد؛ غير از خواندن که ثواب دارد، کسي که بخواهد سيره حسينبنعلي, سنّت حسينبنعلي و موقعيّت حسينبنعلي(سلام الله عليهما) را خوب بررسي کند، يکي از بهترين راهها بررسي زيارتنامههاست؛ در بخشي از زيارتنامهها نسبت به اهل بيت مخصوصاً حسينبنعلي و شهدا آمده است که شما قيام کرديد تا توحيد را حفظ کنيد؛ اين سخن خيلي معنا دارد، توحيد را شما احيا کنيد نشان ميدهد که اينها آشنا به اسماي الهي بودند و به اين فکر بودند که مسمّا را در جامعه به ياد مردم دهند تا مردم از نظر علمي عاقل شوند و از نظر عمل عادل شوند.
«غفر الله لنا و لکم و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»
[1]. تهذيب الاحکام، ج6، ص113؛ «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ».
[2]. بحارالانوار، ج69, ص59.
[3]. سوره بقره, آيه31. مهر
۱۱/۰۸/۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
یکی از راههای شناخت امام حسین (ع) بررسی زیارتنامه هاست -
برنامه تلویزیونی نهضت سيدالشهداء بر مدار عقل و عدل 3 یکی از راههای شناخت امام حسین ع بررسی زیارتنامه هاست آیت الله جوادی آملی در سومین برنامه از سلسله برنامه های نهضت سيّدالشهداء بر مدار عقل و عدل با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین و زیارت وارث فرمودند حسين بن علي خونفضیلت زیارت امام حسین(ع) از زبان ثامنالحجج
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۱ امام رضا ع خطاب به صحابی خود میفرمایند اگر به گونهای بر حسین گریه کنی که اشکهایت بر گونههایت جاری شود خداوند هر گناهی که مرتکب شده باشی- چه کوچک چه بزرگ چه کم و چه زیاد- خواهد بخشید به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا عیون اخبار الرضاعلت حرکت امام حسین (ع) به سمت کوفه پس از اطلاع از شهادت حضرت مسلم
امام حسين ـ عليه السلام ـ بعد از مرگ معاويه با حکومت یزید مواجه کشد که از او بيعت مي خواست با توجه به شناختي که از يزيد داشت از بيعت امتناع و دست به حرکت عملي مخالف حکومت زد از آنجا که شيعيان و دوست داران اهل بيت در کوفه از حضرت خواسته بودند که به سمت ايشان برود حضرت ابتدا عامام حسین(ع) برای نجات بشریت قیام کرد
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۶ یک استاد حوزه علمیه خواهران گفت واقعه عاشورا و حادثه کربلا پدیدهای دینی است که متعلق به تمام جهان بشریت است چون امام حسین ع برای نجات مسلمانان و نجات بشریت قیام کرد معصومه ظهیری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گرماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا |اخبار ایران و جهان
ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا روایت حضرت آیتالله خامنهای از گفتوگوی حضرت امام حسین علیهالسلام و عمر سعد در کربلا که در سایت KHAMENEI IR منتشر شده است رهبر انقلاب این سخنان را در تاریخ بیستم مهرماه سال ۱۳۶۳ در نماز جمعهی تهران بیان کردهاند کد خبر ۴۴۵۵۰توصیههای آیتالله مکارم به مداحان امام حسین(ع)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۷ آیتالله مکارمشیرازی با هشدار شدید مبنی بر اینکه مبادا در جلسات عزاداری به مقدسات مذاهب دیگر توهین شود گفت نتیجه توهین به مقدسات دیگران این است که خون شیعیان بیگناه در نقاط مختلف عالم ریخته میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجعآخرین یار امام حسین(ع) در روز عاشورا چه کسی بود/ جریان ازدواج حسن مثنی با دختر اباعبدالله(ع) -
آخرین یار امام حسین ع در روز عاشورا چه کسی بود جریان ازدواج حسن مثنی با دختر اباعبدالله ع بنا بر سنت روضه خوانی معمول روز پنجم محرم اختصاص به روضه خوانی شهادت عبدالله بن حسن ع کودک خردسال امام حسن ع دارد که در حمایت از عموی بزرگوارش حضرت سیدالشهدا ع در آخرین ساعات روز عاشوهشتم محرم؛ گفتوگوی امام حسین (ع) با عمربن سعد و نایاب شدن آب در خیمهها
یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۳ محرم سال 61 هجری قمری است و در صحرای کربلا روزها ساعتها دقایق و ثانیهها میگذرند و امام حسین ع با وجود اینکه هدفشان محو باطل و منکر و جبهه آن است تلاش میکند که افراد هرچه کمتری در این جبهه قرار گیرند شاید بتوان تلاشهای ایشان برای منسیزدهمین منزلگاه امام حسین(ع)
سیزدهمین منزلگاه امام حسین ع بنابر نقلى در اين منزل عبداللّه بن سليم و مذرى بن مشهل كه هر دو از بنى اسد بودند از مكه به طرف امام حسين عليه السلام مى آمدند كه كسى را ملاقات كردند كه خبر از شهادت جناب مسلم و هانى داد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوزپشتِ پرده اعتراض به پرچم امام حسین (ع) درسامرا + عکس
پشتِ پرده اعتراض به پرچم امام حسین ع درسامرا عکس نصب پرچم امام حسین علیه السلام بر فراز مأذنۀ الملویه در سامرا با اعتراض تندروها همراه شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شبکه العالم پس از درگیری های شدید با داعش و پاکسازی بسیاری ازنصب پرچم امام حسین(ع) بر فراز گلدسته «الملویه» سامرا
نصب پرچم امام حسین ع بر فراز گلدسته الملویه سامرا تعدادی از نیروهای داوطلب مردمی به همراه شماری از مردم سامرا پرچم امام حسین ع را بر فراز گلدسته تاریخی الملویه نصب کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی «المسله&rچرا ایرانیان از امام حسین (ع) دفاع نکردند؟
چرا ایرانیان از امام حسین ع دفاع نکردند چرا حسین کوفه را برگزید چرا ایرانیان از ایشان دفاع نکردند دسته بندی های سیاسی و مذهبی در کوفه چگونه بود چرا امام حسين ع كوفه را انتخاب كرد آيا شيعیان جاي ديگري وجود نداشتند مثلا ايران يا يمن بهتر است در پاسخ بگوییم کوفه امام را اچرا امام حسین(ع) کربلا را انتخاب کرد؟
چرا امام حسین ع کربلا را انتخاب کرد در روز دوم محرم بود که امام حسین ع وارد سرزمین کربلا شد این کاروانی که از روز هشتم ذی الحجه از مکه حرکت کرده بود روز دوم محرم یعنی بعد از 24 روز به سرزمین کربلا رسیدند آنجا که رسیدند خود حضرت فرمود که اینجا پایین بیایید به گزارش خبرگزارینخستین دیدار حر و امام حسین؛حرتشنه و امام سیراب
نخستین دیدار حر و امام حسین حرتشنه و امام سیرابحر به دستور عبیدالله زیاد به سرعت رانده و آمده است تا مانع رسیدن امام حسین به کوفه شود تا اینکه وسط روز به امام رسید و امام دید اسبها و مردهایش همه تشنه هستند در منزل پیش اباعبدالله دستور داده اند که هرچه مشک هست را بیاورند و حر رچرا در ظهر عاشورا امام حسین(ع) در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند؟
چرا در ظهر عاشورا امام حسین ع در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند از اهداف مهم امامان ع در تمام لحظات زندگی توجه دادنِ عملی به اهمیت احکام شرعی میباشد و هیچ کار مهمی آنها را از این وظیفه و هدف باز نمی داشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویامام حسین(ع) با قیام تاریخی خود بشریت را برای همیشه بیدار کرد
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۵ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه قیام امام حسین ع را به قصد اصلاح دین و اجرای شیوه جدش دانست و گفت این قیام تاریخی منجر به بیداری بشریت و مسلمانان در دنیا شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری جمعه ششعر مناجات با امام حسین علیه السلام
مانند نور آمدی و لا مکان شدی پرواز آسمانی هفت آسمان شدی با جلوه های نوری بالانشین خود خورشید صبح و ظهر و غروب اذان شدی تا اینکه انبیا به تو نزدیکتر شوند روضه شدی و در همه دوران بیان شدی محرابهای مسجد دنیا خدا نداشت از عرش آمدی و خدا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها