تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860641034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امير المومنین (ع) در نگاه مولانا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امير المومنین (ع) در نگاه مولانا
امير المومنین (ع) در نگاه مولانا تا هست على باشد تا بود على بودمولوى قطعا از نوادر روزگار در معرفت و ادب محسوب مى شود و مثنوى معنوى از ممتاز ترين آثار اوست. مولوى در بعضى ابيات نسبت به امير مومنان على عليه السلام اعتقاد خود را چنان بيان مى كند كه در مريد بودن او نسبت به آن مراد ازلى و ابدى ترديدى باقى نمى ماند: ‌ ‌اين كفر نباشد سخن كفر نه اينست تا هست على باشد تا بود على بودهم اول هم آخر و هم ظاهر و باطن هم عابد هم معبد و معبود على بود اعتقاد او نسبت به على عليه السلام، اعتقاد به انسان كامل كه واسطه فيض ربانى براى نوع بشر است مى باشد. در اينجا سعى شده تا صرفا گوشه اى از آنچه در كلام او نسبت به مولا امير مومنان عليه السلام، در مثنوى معنوى ظهور كرده، آورده شود. ‌‌از نكات جالب توجه در مثنوى، سخنان و فرموده‌هاى پيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره امام على(علیه السّلام) است كه مولوى به برخى از آن ها پرداخته است:در حديثى از پيغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره علم حضرت على(علیه السّلام) آمده است: «اَنَا مدينه«ُ العلم و علىٌّ بابُها فَمَن ارادَ العلم فليأتِ الباب.» در اين باره، در دفتر اول مثنوى چنين آمده است:چون تـــو بابى آن مدينه علم را چون شعاعى آفتاب حــلم راباز باش اى باب بر جوياى باب تا رسند از تو قشور اندر لبــابدر يكى ديگر از سخنان معروف حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره امام على (علیه السّلام)ا~مده است: «مَن كُنت مولاهُ فعلىٌّ مولاه اللّهم و الِ مَن والاه و عادِ مَن عاداهُ.» اين سخن را پيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در هنگام بازگشت از «حجه« الوداع» در منطقه غدير خم در مورد على(علیه السّلام) خطاب به مردم فرمود و ايشان را به عنوان جانشين و وصى خود انتخاب كرد. مولوى در اين باره در دفتر ششم مثنوى مى گويد:زين سبب پيغمبــرِ با اجتهاد نام خود و آن على «مـولا» نهادگفت: هركو را منم مولا و دوستابن عَم من على مــولاى اوسـتكيســت مولا آن كــه آزادت كندبنـد رقيّــــت زپايـت بـركنـدچو‌ن به آزادى نبوّت هادى استمؤمنان را زانبيا آزادى استدر تصويرى كه مولانا از سيماى روحى امام على(علیه السّلام) نقش مى‌زند، او را همچون پيشرو راستين سالكان راه حق و هادى و مرشدى كه لطايف طريق سير الى اللّه را از رسول خدا تلقى مى‌كند و به همين سبب، «اسوه» واقعى سالكان راه هدى و سرسلسله فتيان و اولياى خدا بايد تلقى شود، توصيف مى كند و صرفا كلمه مولا را به دوستى تقليل نميدهد. در حديثى از نبى اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده است كه «هيچ منافقى دوستدار على و هيچ مؤمنى دشمن على نيست.» مولوى اين مقصود پراحساس را به زبان خود باز مى گويد و على(علیه السّلام) را چنين مى ستايد: «على ترازوى منصف مطلق است كه هر كسى در آن ترازو بر حسب طينت و فطرت خود، سبك و سنگين مى شود و بها مى يابد»:تـو تــرازوى احــد خـــو بــوده اىبــل زبــانه هر تــرازو بوده اىتو تبار و اصل و خويشم بوده اى تو فروغ شمع كيشم بوده اىروايت كرده اند كه حضرت على(علیه السّلام) در تبيين اين انديشه مشهور، كه «عالم هستى در روح بى حدّ آدمى مندرج است» فرمود: دواى تو در توست و خود نمى دانى، و درد تو در توست و خود نمى بينى، و تو كتاب مبينى هستى كه حروفش هرچه را كه پنهان است آشكار مى سازد، و تو خود را جرم كوچكى مى‌پندارى و حال آن كه جهان بزرگ ترى در تو منطوى است:«دوائــكَ فيـــكَ و مــا تَشْــعَرُ و دائــك مِنـكَ و مـا تُنظُرو أنت الكتابُ المبــينُ الّذىبأحـــرُفه يظهـــرُ المُضــمرْوَ تَحْسَبُ أنّكَ جرمٌ صغيرٌ و فيك انطوى العالم الاكبــر»اين انديشه هاى على)عليه السلام( را مولوى در قالب ذيل باز مى گويد:چيست اندر خُم كه اندر نهر نيست چيست اندر خانه كه اندر شهر نيستاين جهان خُم است و دل چون جوى آباين جهان حجره است و دل شهر عُجابمنبع: http://isfahanziba.isfahan.ir/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن