تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833360399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امير المومنین (ع) در نگاه مولانا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امير المومنین (ع) در نگاه مولانا
امير المومنین (ع) در نگاه مولانا تا هست على باشد تا بود على بودمولوى قطعا از نوادر روزگار در معرفت و ادب محسوب مى شود و مثنوى معنوى از ممتاز ترين آثار اوست. مولوى در بعضى ابيات نسبت به امير مومنان على عليه السلام اعتقاد خود را چنان بيان مى كند كه در مريد بودن او نسبت به آن مراد ازلى و ابدى ترديدى باقى نمى ماند: ‌ ‌اين كفر نباشد سخن كفر نه اينست تا هست على باشد تا بود على بودهم اول هم آخر و هم ظاهر و باطن هم عابد هم معبد و معبود على بود اعتقاد او نسبت به على عليه السلام، اعتقاد به انسان كامل كه واسطه فيض ربانى براى نوع بشر است مى باشد. در اينجا سعى شده تا صرفا گوشه اى از آنچه در كلام او نسبت به مولا امير مومنان عليه السلام، در مثنوى معنوى ظهور كرده، آورده شود. ‌‌از نكات جالب توجه در مثنوى، سخنان و فرموده‌هاى پيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره امام على(علیه السّلام) است كه مولوى به برخى از آن ها پرداخته است:در حديثى از پيغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره علم حضرت على(علیه السّلام) آمده است: «اَنَا مدينه«ُ العلم و علىٌّ بابُها فَمَن ارادَ العلم فليأتِ الباب.» در اين باره، در دفتر اول مثنوى چنين آمده است:چون تـــو بابى آن مدينه علم را چون شعاعى آفتاب حــلم راباز باش اى باب بر جوياى باب تا رسند از تو قشور اندر لبــابدر يكى ديگر از سخنان معروف حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره امام على (علیه السّلام)ا~مده است: «مَن كُنت مولاهُ فعلىٌّ مولاه اللّهم و الِ مَن والاه و عادِ مَن عاداهُ.» اين سخن را پيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در هنگام بازگشت از «حجه« الوداع» در منطقه غدير خم در مورد على(علیه السّلام) خطاب به مردم فرمود و ايشان را به عنوان جانشين و وصى خود انتخاب كرد. مولوى در اين باره در دفتر ششم مثنوى مى گويد:زين سبب پيغمبــرِ با اجتهاد نام خود و آن على «مـولا» نهادگفت: هركو را منم مولا و دوستابن عَم من على مــولاى اوسـتكيســت مولا آن كــه آزادت كندبنـد رقيّــــت زپايـت بـركنـدچو‌ن به آزادى نبوّت هادى استمؤمنان را زانبيا آزادى استدر تصويرى كه مولانا از سيماى روحى امام على(علیه السّلام) نقش مى‌زند، او را همچون پيشرو راستين سالكان راه حق و هادى و مرشدى كه لطايف طريق سير الى اللّه را از رسول خدا تلقى مى‌كند و به همين سبب، «اسوه» واقعى سالكان راه هدى و سرسلسله فتيان و اولياى خدا بايد تلقى شود، توصيف مى كند و صرفا كلمه مولا را به دوستى تقليل نميدهد. در حديثى از نبى اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده است كه «هيچ منافقى دوستدار على و هيچ مؤمنى دشمن على نيست.» مولوى اين مقصود پراحساس را به زبان خود باز مى گويد و على(علیه السّلام) را چنين مى ستايد: «على ترازوى منصف مطلق است كه هر كسى در آن ترازو بر حسب طينت و فطرت خود، سبك و سنگين مى شود و بها مى يابد»:تـو تــرازوى احــد خـــو بــوده اىبــل زبــانه هر تــرازو بوده اىتو تبار و اصل و خويشم بوده اى تو فروغ شمع كيشم بوده اىروايت كرده اند كه حضرت على(علیه السّلام) در تبيين اين انديشه مشهور، كه «عالم هستى در روح بى حدّ آدمى مندرج است» فرمود: دواى تو در توست و خود نمى دانى، و درد تو در توست و خود نمى بينى، و تو كتاب مبينى هستى كه حروفش هرچه را كه پنهان است آشكار مى سازد، و تو خود را جرم كوچكى مى‌پندارى و حال آن كه جهان بزرگ ترى در تو منطوى است:«دوائــكَ فيـــكَ و مــا تَشْــعَرُ و دائــك مِنـكَ و مـا تُنظُرو أنت الكتابُ المبــينُ الّذىبأحـــرُفه يظهـــرُ المُضــمرْوَ تَحْسَبُ أنّكَ جرمٌ صغيرٌ و فيك انطوى العالم الاكبــر»اين انديشه هاى على)عليه السلام( را مولوى در قالب ذيل باز مى گويد:چيست اندر خُم كه اندر نهر نيست چيست اندر خانه كه اندر شهر نيستاين جهان خُم است و دل چون جوى آباين جهان حجره است و دل شهر عُجابمنبع: http://isfahanziba.isfahan.ir/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن