محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844276897
رابطه عدل خدا و نوزدان ناقص الخلقه چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
رابطه عدل خدا و نوزدان ناقص الخلقه چیست؟ چه بسا در میان انسان هاى ناقص الخلقه افرادى یافت مى شوند که در کمال انسانى و خوشبختى واقعى به مراتب بالاتر از بسیارى از تامّ الخلقه ها مى باشند...
اگر خدا عادل است چرا نوزادان ناقص الخلقه به وجود مى آیند؟ و آیا این با عدل ، سازگار است که فردى یک عمر با نقص عضو در نهایت زحمت و بدبختى زندگى کند؟ مثلا از چشم ، کور و یا از گوش ، کر و یا از زبان ، لال و یا از پا یا دست ، شل و فلج باشد؟چرا این پرسش در مورد شخصى که مثلا در تصادف ماشین یا در اثر تجاوز و جنایت عمدى و یا غیر عمدى دیگرى یا اشتباه طبیب ، گرفتار همین نقص هاى عضوى شده نیز مطرح نمی شود.این بیچاره هم یک عمر از تندرستى و اعضاى سالم محروم مى گردد و روى راحتى و آسایش را نمى بیند، پس چرا فقط از نقص عضوى که طفل در هنگام ولادت دارد پرسش مى کنیم و از این نقص عضوها نه تعجب مى کنیم و نه ایراد و اعتراضى مى نماییم؟ واکثرا این پاسخ را می دهیم که چون این گونه نقص عضو ها که در اثر تصادف یا عمد و اشتباه پیدا مى شود علتش غفلت راننده یا عمد یا اشتباه دیگرى است و مسؤل ، شخصى است که مرتکب اشتباه یا عمد شده است .این پیشامدها و نارسایی ها علل و عواملى دارد که وقتى آن علل و عوامل موجود شد، معلول و معمول نیز وجود پیدا مى کند مثل سایر وقایع و حوادثى که اتفاق مى افتد از جنگ و مرض و فقر و صلح و ثروت و علم و صنعت که مسؤ ل و به وجود آورنده و علت و عامل در این گونه وقایع و اتفاقات خود بشر است.اسباب و علل و معلولات طبیعى و غیر طبیعى فقط در آنچه بعد از ولادت واقع مى شود مؤ ثر نیست بلکه این عوامل قبل از تولّد نیز مؤثر است . هم در گذشته این مسأله ثابت بوده است و هم در دنیاى علم امروز تحقیقات و تجسّسات و کاوش هاى علما در رشته هاى مختلف این مطلب را ثابت کرده است که نقص عضو، موالید، معلول علل طبیعى و غیر طبیعى بسیار است که قسمتى از آن ها حتى مربوط به ایام باردارى و حمل است . چه بسا ضربه اى موجب اختلال رشد جنین یا از بین رفتن بعض قواى او، مثل فکر یا حافظه مى شود ؛ عینا مثل نقصى که بعد از ولادت در اثر ضربه اى پیدا مى شود. بنابراین ، پرسش کننده چون سلسله علل و معلولات را فقط در عالم خارج از رحم و بعد از ولادت مشاهده مى کند و گمانش این است که در عالم رحم و پیدایش جنین ، نظامات آن بدون علل و عوامل خارجى تغییر مى کند و از تأثیر اعمال و کارهاى والدین بلکه جدّ او، بر روى طفل و امور دیگر غافل است ، این سؤ ال را مى نماید و آن را خلاف عدل مى پندارد ولى با توجه به این عوامل این اعتراض و سؤ ال خود به خود مرتفع و پاسخ داده مى شود.
این پیشامدها و نارسایی ها علل و عواملى دارد که وقتى آن علل و عوامل موجود شد، معلول و معمول نیز وجود پیدا مى کند مثل سایر وقایع و حوادثى که اتفاق مى افتد.پس خدا عادل است و عالم طبیعت را بر اساس نظم عادلانه و صحیح قرار داده است که طبق جریان صحیح و مستقیم آن ، همه موالید باید صحیح الاعضاء و داراى مشاعر مستقیم باشند. ولى انحرافاتى که بشر به عمد یا به جهل یا به اشتباه ، در مسیر این جریان طبیعى به وجود مى آورد موجب این اختلافات و نقص ها مى گردد و عوامل و علل باعث این نارسایی ها مى شود ؛ چنانچه در عالم بعد از رحم نیز عوامل و علل ، نقص ها و کمبود ها را به وجود مى آورند که شناخت این علل و عوامل به طور تفصیل ، در سلسله هاى طولانى و شعبى که دارند، همان شناخت اسرار قضا و قدر الهى است که احاطه به آن براى افراد عادى که آگاه به آنچه نزد خداست نیستند هرچه هم عالم و دانشمند باشند میسّر نیست.مطلب دیگرى که در اینجا تذکرش لازم است این که : این گفته که به موالید ناقص الخلقة ظلم مى شود، بر اساس حساب مادّى و دنیایى است و اینکه همه چیز از دیده آسایش و راحتى یا زحمت و ناراحتى دنیایى بررسى شود و ناقص الخلقه ها را بدبخت و تندرست ها را خوشبخت بشمارند و زحمات و صدمات و مصایب و مجاهدات آنان ، تلافى و تدارک نشود. در این صورت هرچه بر سر این افراد بیاید خسارت و زیان جبران ناپذیر و بدون تدارک است و این افراد در زندگى محکوم به بدبختى هستند و غیر از این رنج و زحمت و نگرانى و گرفتارى و سختى بهره اى از زندگانى نمى برند.
بر اساس حساب دنیایى و مکتب مادّى ، ثمره همین است و غیر از این نیست . این افراد هیچ نتیجه اى از زندگى نمى برند و بهتر این است که هرچه زودتر حیاتشان - اگرچه به خودکشى باشد - پایان پذیرد. بلکه بنا براین حساب ، تامّ الخلقه ها بالا خره چون زندگیشان آلوده به مرارت ها وتلخی ها و ناکامی ها و نگرانی هاست و حیات و وجودشان ترجمه و تفسیرى که واقعا دلپسند و آرامبخش باشد ندارد، عدمشان بهتر از وجودشان بوده است . و اگر هم فرض کنیم هیچ گونه نگرانى برایشان پیش نیاید، اگر فقط حساب زندگى این جهان است باز هم این حیات براى آنان حاصلى ندارد.اما بر حسب مکتب زنده و امید بخش و الهى اسلام ، هیچ فردى محکوم به بدبختى نیست و زندگیش بیهوده و بى ثمر نمى باشد، مکتب اسلام عالیترین تفسیر و ترجمه را از حیات بشر کرده و جمال واقعى حیات را به بشر نشان داده و او را شیفته و دلباخته آن مى کند و یأس و ناامیدى در قاموس این مکتب وجود ندارد.مکتب اسلام مى گوید: تمام افراد در مسیر کسب کمال انسانیّت قرار دارند و دنیا مقدمه آخرت است و لذت واقعى و خوشبختى حقیقى وقتى حاصل مى شود که شخص ، خود را نایل به کمال انسانیت ببیند و براى هرکس رسیدن به کمال انسانى و سعادت واقعى فراهم است و مى تواند هم در این دنیا سعادتمند باشد و هم در آن دنیا و اگرچه به ظاهر امکانات بعضى بیشتر باشد ولى آنانکه امکانات کمتر دارند چون مسؤلیت و تکالیفشان کمتر است با آنها در امکان توفیق کسب کمال برابرند.کسى که چشم ندارد و گوشش کر است و زبانش لال ، مى تواند انسان کاملى باشد و بسا در میان انسان هاى ناقص الخلقه افرادى یافت مى شوند که در کمال انسانى و خوشبختى واقعى به مراتب بالاتر از بسیارى از تامّ الخلقه ها مى باشند و درک و فهم و تفسیر و تعبیرشان از مطالب حیات ، عالى و امید بخش و مشحون از رضا بگذشته و حال و آینده است ؛ چون صعود به آسمان بلند انسانیت بدون چشم و دست و پا و بدون مال و مکنت و ثروت و کاخ و تمتّعات مادّى دیگر هم ممکن است و نداشتن گوش و دست و پا و مال و منال کسى را از کسب خوشبختى و لذت حقیقى و آنچه ارزش یک انسان به آن است باز نمى دارد.
خدا عادل است و عالم طبیعت را بر اساس نظم عادلانه و صحیح قرار داده است که طبق جریان صحیح و مستقیم آن ، همه موالید باید صحیح الاعضاء و داراى مشاعر مستقیم باشند. ولى انحرافاتى که بشر به عمد یا به جهل یا به اشتباه ، در مسیر این جریان طبیعى به وجود مى آورد موجب این اختلافات و نقص ها مى گردد.بر حسب عقاید اسلامى و تعالیم مکتب اسلام ، کاستی هایى را که بندگان مؤ من داشته باشند، خدا در جهان دیگر جبران مى نماید و عوض مى بخشد و به مصیبت دیدگان و صابرین ، پاداش بى حساب مى دهد. و آن قدر این مردم پاداش مى گیرند که آرزو مى نمایند کاش بلا و مصیبات آنان زیادتر شده بود تا به پاداش بیشتر و ثواب زیادتر مى رسیدند. در روایات رسیده است که : آرزو مى کنند بدن هاى آنان در دنیا با مقراض بریده شده بود و صبر کرده بودند تا امروز به اجر زیادتر مى رسیدند. خلاصه تمام فقدانات آنان تدارک مى شود. بیمارى که به درد مبتلا مى گردد و سلامتى و تندرستیش را به طور موقت یا دایم از دست مى دهد، فقیرى که محتاج مى گردد و هرکس صدمه اى بخورد بدون عوض نخواهد بود. بنابراین ، از این نظر هم خسارت و زیانى بر این افراد نیست جز اینکه مدت زحمت آنها بسا از نظر ما، در دنیا زیاد شمرده شود که آن هم پس از گذشت حیات دنیایى با دیگران تفاوت ندارد و مانند کسى است که براى هزارها سال ، ناز و نعمت و راحتى چند ساله خود را در زحمت و رنج بیندازد.
ایمانپس با حساب مکتب ایمان به خدا و پاداش روز جزا و فهم و درک لذت کمال انسانى و اینکه خدا عالم به استحقاق بندگان و چگونگى شرایط و موانع و امکانات هرکس است و هیچ کس را کمتر از استحقاقش عطا نمى کند، این مسایل حل شده است . شداید و سختی ها و درد و مرض و فقر و مصیبت بر افرادى که واقعا در مکتب اسلام تربیت شوند پیروز و غالب نخواهد شد و چنین افراد عارف و موفق ، در همین دنیا هم بدبخت نیستند و با رضا به قضا و قدر الهى و ارتباط با ملأ اعلى و عالم غیب و با یاد و ذکر خدا و ایمان به ثواب و وعده هاى الهى بر تمام جراحات روحى و جسمى مرهم مى گذارند. و چون با چشم خوش بینى مى نگرند زحمت درد و الم را مى پذیرند و زهر را مانند شهد مى نوشند. و از اینکه نعمت و ناز دنیا مانع از توجه آنان به خدا نشده و آنان را مغرور و سرگرم و متکبر نکرده و درد و الم و مصیبت ، آنان را به ذکر و یاد خدا و گفتن یا اللّه ! و یاربّ! و دعا و مناجات مشغول داشته است ، خوشحالند. و بدترین حالات و سخت ترین مصایب را غفلت و فراموشى از یادخدا مى دانند و مى گویند:
درد بهتر آمد از ملک جهان
تا بخوانى مر خدا را در نهان
صلوات و رحمت خدا آنان را آرام مى کند «أُولَـئِكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»1؛ بر ایشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راهیافتگان [هم] خود ایشانند. که هدایت شده و راه یافته اند. با بى پایى چنان سیر و سلوکى در عوالم انسانیت دارند که آدم هاى با پا در تمام عمر، آن سیر و سلوک را ندارند. بنابراین مطالب و توضیحات و بر حسب این نظرات ، هرگز کسى که ناقص الخلقه باشد یا ناقص الخلقه بشود محکوم به بدبختى و خسارت و بیچارگى نیست و براى او سعادت و خوش بختى اگر بیشتر از دیگران امکان نداشته باشد، حد اقل کمتر نمى باشد.خداوند متعال ما را به معارف قرآن و اسلام که در هر ظلمت و تاریکى ، چراغ و یگانه وسیله نجات است ، هدایت فرماید.اسلام کوئستمطالب مرتبط:تولد نوزادان ناقص الخلقه ، از عوارض...درگذشت نوزاد دوسر دزفولی +عکسچهره عجیب یک نوزاد عجیب الخلقه + تصاویر
جمعه 14 شهریور 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]
صفحات پیشنهادی
مهمترین بدقولی های انسان به خدا چیست؟
مهمترین بدقولی های انسان به خدا چیست در این مقاله به معرفی مهمترین بدقولی های آدمی در برابر خداوند متعال می پردازیم بدقولی هایی که نشان از بی معرفتی آدمی دارد که حتی در برابر آفریدگار خود نیز حاضر به رعایت عهد و پیمان خود نبوده و بارها زیر قولش می زند اگر فرزندی صالح به ما دهجامعه امروز ما به کدام ویژگی رئیس مکتب شیعه نیاز دارد؟ / توصیه های امام صادق (ع) برای رابطه با خدا
جامعه امروز ما به کدام ویژگی رئیس مکتب شیعه نیاز دارد توصیه های امام صادق ع برای رابطه با خدا فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین برای شهادت ششمین امام توسعه دهنده علم و فرهنگ شیعه با مطالبی درباره ارتباط شناخت رئیس مکتب تشیع کتاب ها و چند روایت ناب از رفتآیا کودکان با اعتقاد ذاتی به خدا متولد می شوند؟
دین و اندیشه آیا کودکان با اعتقاد ذاتی به خدا متولد می شوند درحالی که امروزه بسیاری از محققان اهمیت آموزش دینی به کودکان را مورد تأکید قرار داده اند یک روانشناس از دانشکده الهیات فولر بر این باور است که اعتقاد کودکان به خداوند یک مسئله ذاتی است اما محققی دیگر آموزش دینی کودک راانتظار از کسبه و بازاریان شهرستان ری چیست؟
سهشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۰ رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت به اعتقاد ما ارواح طیبه حضرت عبدالعظیم الحسنی و امامزادگان والامقام علیهم السلام حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله محمد محمدی ریشهری تولیت آستان مدلیل تشرف غیرمسلمانان به دین اسلام چیست؟
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۷ شناخت خدا دلت را آرام میسازد و روحت را از پاکی لبریز میکند گرویدن به اسلام مثل این است که خداوند یک ریسمانی را میفرستد تا یک سری از افراد به آن چنگ زنند و به تجلی و تعالی معنوی و روحی برسند اگر این گونه به اسلام نگاه کنیم پذیرش اسلام برای همگان مچهار گناهی که خدا سخت می بخشد
چهار گناهی که خدا سخت می بخشد اين گناهان اينقدر نحس هستند که صاحبانشان گاهي موفق به توبه نميشوند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز استاد فاطمي نيا در جلسهاي با ذکر چند نکته اخلاقي و عرفاني فرمود خدمت آيت الله بهاالديني رسيدم گفتم آقا راز مقامرابطه قرآن و دانش فقه
رابطه قرآن و دانش فقهفقه القرآن محل تلاقی دو دانش فقه و تفسیر است لذا لازم است محقق حوزه فقه القرآن بر مبانی هر دو دانش اطلاع داشته باشد بخش دوم و پایانی بخش دوم چیستی فقه قرآنی پس از آنکه بیان شد در قرآن کریم دانشی به نام فقه با آن جایگاه رفیع وجود دارد باید چیستی این علم درمواردی که زن می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود چیست؟
مواردی که زن می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود چیست براساس منابع فقهی لازم است زوجه به عقد دائم جهت خروج از منزل رضایت زوج را جلب کند سوال مواردی که زن می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود چیست امام خمینی ره اذن همسر لازم است مگر شرط ضمن عقد کرده باشد یا به خاطر کاآیا توسل شرک است؟ معیار شرک و توحید چیست؟
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی آیا توسل شرک است معیار شرک و توحید چیست در مسجد النبى بین محراب و قبر پیامبر ص وهابیان تابلویى نصب کرده اند که بر آن نوشته شده ادخرت شفاعتى لاهل الکبائر من امتى پیامبرى که چنین مقامى دارد و مى تواند براى آلودگان به گناهان کبیره شفاعتباوجود شر در دنیا خداوند چگونه خیر محض است ؟
باوجود شر در دنیا خداوند چگونه خیر محض است خداوند از آنجا که عالم و قادر و خیرخواه مطلق است نظام هستی را به بهترین وجه خلق کرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیا خوبی و بدی دنیا با خیر محض بودن خدا نسبتی دارند پاسخ سؤال مطرح شده درغزه توانست به خواست خدا و عزم راسخ فرزندان جنگ را با پیروزی به پابان ببرد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی بیانیه مجمع جهانی تقریب مذاهب به مناسبت پیروزی غزه غزه توانست به خواست خدا و عزم راسخ فرزندان جنگ را با پیروزی به پابان ببرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیانیه ای پیروزی مردم غزه بر دشمن ظالم صهیونیستی را تبریک گفت در بخشی از این بیاپایه و اساس فرهنگ اهل بیت(ع) خدامحوری است
چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۴ معاون بین الملل حوزههای علمیه کشور گفت جایگاه اهل بیت ع در میان همه اقوام و مذاهب مورد احترام است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان حجتالاسلام زمانی در هشتمین همایش فضایل رضوی در زاهدان بیان کرد اهلدرسهای قرآن «معلم دوستداشتنی» انواع مجازات خدا در جهنم/ هدف از خلقت چیست؟
درسهای قرآن معلم دوستداشتنی انواع مجازات خدا در جهنم هدف از خلقت چیست حجتالاسلام والمسلمین قرائتی در یکی از درسهای قرآن خود با اشاره به هدف خلقت انسان انواع مجازات گناهکاران در جهنم را تشریح کرده است به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس حجتالاسلام قرائتی که ببرنامه «خدام رضوی» در مدت حضورشان در تهران
چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۸ جشنهای مردمی زیر سایه خورشید با حضور 12 نفر از خدام رضوی از 10 شهریورماه به مدت یک هفته در تهران برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این برنامه از امامزاده روح الله بازار تهران آغاز شده و در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شام ولاحقیقت شفاعت چیست؟
حقیقت شفاعت چیست اگر آنان که به خویش ستم کردند نزد تو مى آمدند و از خدا آمرزش مى طلبیدند و پیامبر هم براى آنان آمرزش مى طلبید خداوند را توبه پذیر و مهربان مى یافتند به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز پرسش حقیقت شفاعت چیست پاسخ شفاعت آن است که رحمت و آمرزش و فیض اعلامه مجلسی معتقد بود صوفیه بدعت هایی در دین اسلام آورده اند/ رابطه علامه با صوفیه
دین و اندیشه به مناسبت بزرگداشت علامه مجلسی علامه مجلسی معتقد بود صوفیه بدعت هایی در دین اسلام آورده اند رابطه علامه با صوفیه خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه علامه مجلسى در رساله اعتقادات مى نويسد جماعتى از مردم عصر ما به نام صوفيه بدعتهایى را آورده و آن را مسلك خود قرارراه نجات کشور از فقر، جهاد است/ خدا فرموده ثروت، عامل ايستادگي يک ملت است
دین و اندیشه آیت الله جوادی آملی راه نجات کشور از فقر جهاد است خدا فرموده ثروت عامل ايستادگي يک ملت است آیت الله جوادی آملی در دیدار با مهندسین قرارگاه خاتم الانبیاء ص گفت داشتن اقتصاد پویا لازمه مقاومت در مقابل مستکبران است خداوند در اوايل سوره مبارکه نساء فرمود ثروت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها