محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844285092
آیا توسل شرک است؟ معیار شرک و توحید چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
آیا توسل شرک است؟ معیار شرک و توحید چیست؟
در مسجد النبى بین محراب و قبر پیامبر(ص) وهابیان تابلویى نصب کرده اند که بر آن نوشته شده: ادخرت شفاعتى لاهل الکبائر من امتى، پیامبرى که چنین مقامى دارد و مى تواند براى آلودگان به گناهان کبیره شفاعت کند، اگر او را بخوانیم و بخواهیم که در این دنیا واسطه شود، آیا کار غلط و شرک آمیزى است؟!
به گزارش خبرگزاری مهر، روایاتى از پیامبر اکرم(ص) میزان توحید و شرک را معلوم مى دارد و این روایات جواب افراطیون وهابى است، البته در واقع خود آنان مشرکند؛ زیرا برخلاف موازین اسلام، به همه مسلمانان تهمت مى زنند، آن هم تهمت شرک و از آن زشتتر سلطه یهود و نصارى را پذیرفته اند، در حالیکه قرآن مى فرماید: "من یتولهم منکم فانه منهم". رسول الله(ص) مى فرمایند: "من شهد ان لا الله الاّ الله واستقبل قبلتنا و صلى صلاتنا و أکل ذبیحتنا فذلک المسلم، له ما للمسلم و علیه ما على المسلم." و نیز: “أمرت ان اقاتل الناس حتى یقولوا لا اله الاّ اللّه و ان محمدا رسول الله، فإذا شهدوا ان لا اله الاّ اللّه و أنّ محمدا رسول اللّه و استقبلوا قبلتنا و أکلوا ذبیحتنا و صلّوا صلاتنا حرمت علینا دماؤهم و اموالهم الاّ بحقّها”. مضمون روشن این احادیث چیست؟ آیا مى توان به هر بهانه اى کسى را کافر یا مشرک خواند؟
و اما اصل موضوع: آن صاحب فتوى گفت: رافضه مشرکاند زیرا: على(ع) را همواره مى خوانند چه در سختى و چه در راحتى (و دلیل شرک آنان شرک بودن درخواست از اولیاء الهى است).
به راستى آیا شیعه وقتى على(ع) و یا سایر ائمه و الیاى الهى را مىخواند قائل به ربوبیت و تأثیر مستقل آنان در نظام هستى است و آیا (العیاذ بالله) کار شیعه مانند کار مشرکان جاهلى در بت پرستى است؛ و آیا عقیده شیعه مانند عقیده آنان در رب دانستن حقیقت آسمانى بتها (مانند فرشتگان و...) و یا خود بتها است.
جواب:
1ـ هیچ گاه شیعه چنین اعتقادى نداشته و ندارد، بلکه ما مى گوییم اولیاى الهى مقربان درگاه خداوندند و از آنجا که ما خود لیاقت و آبروى لازم را براى ارتباط و درخواست نداریم، از آنها مى خواهیم آنان وساطت کنند و از خدا بخواهند که مشکل ما را حل نماید و مى دانیم که تا خداوند اراده نکند کارى از هیچ کس برنمى آید.
آیا نخوانده اند که قرآن مى فرماید: "و لو انّهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله و استغفرلهم الرسول لوجدوا الله توّابا رحیما". خداوند در قرآن مى فرماید: اى رسول ما اگر آنان (مسلمانان) بر خود ظلم کردند و خدمت شما آمدند و از درگاه خداوند آمرزش طلبیدند و اگر پیامبر براى آنان آمرزش بطلبد، خداوند را تواب و توبه پذیر رحیم خواهند یافت.
از آیه به خوبى پیداست که مسلمانان از پیامبر خواسته اند براى آنان از خداوند آمرزش بطلبد و حضرت هم نه تنها رد نکرد، بلکه خداوند هم مى فرماید: اگر پیامبر براى آنان آمرزش بطلبد خداوند آنان را مى آمرزد. پس واسطه قرار دادن اولیاء مقرب الهى مانند پیامبر اکرم(ص) شرک نیست؛ بلکه ممدوح است. حضرت ابراهیم(ع) نیز براى عموى خود استغفار کرد و یعقوب به دنبال درخواست فرزندان فرمود: سوف استغفر لکم؛ حضرت یعقوب نفرمود درخواست شما شرک است و فقط از خدا بخواهید.
پس اساس واسطه قرار دادن باطل نیست، بلکه واسطه قرار دادن اشیاى بى جان و بى ارزش و از طرفى قائل بودن به تأثیر مستقل آنها شرک است و از طرفى مشرکان بخشى از تدبیر عالم را به بتها و یا رب النوع بالایى آنها نسبت مى دادند و حال آنکه شیعه و یا هر مسلمان درخواست کننده از اولیاء، فقط مى خواهد او آبروى خود را گرو بگذارد. اگر بگویند آنان نیز بتها را شفیع مىدانستند و شما هم همین طور؛ مى گوییم بت و یا افراد مورد پرستش کافران و مشرکان اشیاء و موجودات پست و بى ارزشى بودند که نه تنها مقرب نبودند، بلکه مبغوض نیز بودند، آنان موجودات چوبى و سنگى یا افراد فاسدى بودند که لیاقت هیچ وساطتى را نداشتند و حال آنکه رسول الله(ص) و اولیاى الهى آنقدر ارزش و اعتبار دارند که خداوند مى فرماید: "ما آتاکم الرسول فخذوه و مانهاکم عنه فانتهوا".
و آنان را حاکم بر امورات مردم قرار مىدهد و حتى بعضى خواستهاى پیامبر اسلام تشریع مى شود و خداوند به عنوان حاکم خود به مسلمانان امر مى کند، واجب است انجام دهند (مانند دو رکعت آخر نمازهاى چهاررکعتى و...)
نکته قابل دقت وهابیت که خود را از اهل سنت مى شمارد، چرا به سنت و آنچه از صحابه مورد احترام آنان نقل شده، وقعى نمى نهد و فقط اهانت به صحابه را (العیاذ بالله که شیعه به صحابه با تقوى و با ایمان اهانت کند) به شیعه نسبت داده و حربه دشمنى قرار مى دهد. طبرانى از أبى اُمامة بن سهل حنیف و او از عمویش عثمان بن حنیف نقل مىکند: مردى به علت حاجتى که داشت مرتبا نزد عثمان مى رفت ولى عثمان هیچ توجهى به او نکرده و نیاز او را برآورده نمى کرد. آن مرد با ابن حنیف ملاقات کرد و از آن وضع به او شکایت کرد، عثمان بن حنیف به او گفت: وضو بگیر و به مسجد برو و دو رکعت نماز بخوان و بگو: اللهم انى اسألک و اتوجه الیک بنبینا محمد(ص) نبى الرحمة یا محمد انى اتوّجه بک الى ربّى فتقضى لى حاجتى، فتذکر حاجتک و رح حتى اروح معک.
آن مرد رفت و آنچه را به او گفته بود انجام داد. سپس به در خانه عثمان بن عفان (خلیفه) رفت، دربان آمد و دست او را گرفت و به نزد عثمان برد و او را در کنار عثمان نشاند، عثمان گفت: چه حاجتى دارى؟ او حاجت خود را گفت و عثمان برآورد. آنگاه به آن مرد گفت: تا این ساعت به یاد حاجت تو نیفتادم!!... آن مرد بیرون رفت و عثمان بن حنیف را ملاقات کرد و به او گفت: خدا تو را جزاى خیر دهد، او هیچ توجهى به نیاز من نداشت و به من نگاه نمى کرد تا امروز تو با او سخن گفتى و وساطت کردى. ابن حنیف گفت: به خدا سوگند من با او سخنى نگفتم. بلکه من جریانى دیده بودم و براى تو نقل کردم و تو خود با مناجاتى که با رسول خدا کردى، کار خودت را درست کردى.
من شاهد بودم که گرفتارى خدمت رسول خدا(ص) رسید که بینایى خود را از دست داده بود. نبى اکرم(ص) به او فرمود: بینا و بابصیرت شو! او گفت: راهنمایى ندارم و براى من سخت است. حضرت به او فرمود: برو وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و به همین دعاها، دعا کن. ابن حنیف گفت: به خدا سوگند هنوز متفرق نشده بودیم (زیرا سخن بین ما به درازا کشیده بود) که همان مرد (کور) وارد شد و گویا هیچ مشکلى نداشت. این روایت و مانند آن نشان مى دهد که صحابه از پیامبر درخواست مى کردند و به ایشان متوسل مى شدند.
2ـ شکى نیست که دعا و درخواست و توسل به اعتقاد اینکه آنها اله یا ربّ یا خالق و... هستند و مستقل در تأثیرند یا مالک شفاعت و آمرزشاند، شرک و کفر است. امّا آیا این مطالب به ذهن هر مسلمانى که قرآن بخواند مى آید: هل من خالق غیراللّه ءاله مع اللّه، تعالى الله عما یشرکون، قل أغیراللّه ابغى ربا... و قل لا املک لنفسى ضرّا و لا نفعا الاّ ما شاء اللّه
پس قارى قرآن و مسلمان مى فهمد که على(ع) و ائمه طاهرین نه رباند و نه خالق و نه مستقل در تصرف؛ ولى از آنجا که به خود قرآن نگاه مى کند و مى بیند که اگر کسى مرتضى باشد و مأذون از جانب پرورگار مى تواند شفاعت کند، الهام مى گیرد که براى حل مشکلات باید محبوبان درگاه الهى را واسطه قرار داد.
این مسلمان آگاه به معارف اسلامى درمى یابد که اگر پیامبر اسلام مى تواند در قیامت مؤثر باشد و در نزد خداوند وساطت و شفاعت کند، اینجا که امور بسیار کوچکتر و آسانترند، خداوند شفاعت او را زودتر قبول مى کند.
عجیب این که در مسجد النبى بین محراب و قبر پیامبر همین وهابیان تابلویى نصب کرده اند که همه مسلمانان زائر ببینند و بر آن نوشته شده: ادخرت شفاعتى لاهل الکبائر من امتى، پیامبرى که چنین مقامى دارد و مى تواند براى آلودگان به گناهان کبیره شفاعت کند، اگر او را بخوانیم و بخواهیم که در این دنیا واسطه شود، آیا کار غلط و شرک آمیزى است؟!
اگر صحیح باشد که درخواست از دیگرى شرک است چرا وقتى برادران یوسف از یوسف خواستند که فاوف لنا الکیل و تصدّق علینا خداوند نفرمود: هذا شرک اگر بگویند پیامبر زنده با مرده فرق دارد مى گوییم: خداوند در مورد شهدا و کشته شدگان در راه خدا مى فرماید: و لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لا تشعرون
و در آیهاى دیگر و لا تحسبن الذین قتلوا فى سبیل الله امواتا بل احیاءٌ عند ربهم یرزقون آیا پیامبر خدا کمتراز شهداى در راه خداست. آنان زنده و رسول خدا مرده است در حالى که مى دانیم مرتبه شهدا در آیه کریمه سوم است:...فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین و الشهداء والصالحین... .
پس رسول خدا زنده است و فقط حیات ظاهرى را از دست داده است و او شاهد بر ماست و اینکه از او بخواهیم از مقام خود نزد خداوند استفاده کرده و براى ما کارى انجام دهد تا خداوند از ما راضى شده و مشکل ما را حل کند، هیچ شرکى نیست و هیچ مشکل عقلى و نقلى ندادند.* *نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین فرج الله میرعرب، عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن
۱۳۹۳/۶/۹ - ۰۸:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]
صفحات پیشنهادی
ملاك توحيد و شرك در گفتگو با درگذشتگان
ملاك توحيد و شرك در گفتگو با درگذشتگان ملاك توحيد و شرك را به دست شما و ما نداده اند كه هر چه را بخواهيم عين توحيد هر چه را بخواهيم عين شرك قرار دهيم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شفقنا حضرت آیت الله العظمی سبحانی به پرسشی در این باره کهمفتي سابق مصر: توسل و زيازت شرك نيست
مفتي سابق مصر توسل و زيازت شرك نيست مفتي سابق مصر به كسانيكه توسل و زيارت را شرك مي دانند حمله كرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس ديني جام نيوز مفتی سابق مصر توسل به اهل بیت و اولیاء الله را جایز دانست و گفت زیارت قبور اولیای خدا و تبرک جستن به قبور آنان هیچ ارتباطییک ژاپنی در جشنواره نامهای به امام رضا(ع) شرکت کرد
شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۶ سال گذشته یک ژاپنی در شهرستان آستارا مسلمان شد و نام خود را رضا گذاشت آتسوشی ناکانه مهندس رایانه ژاپنی با مطالعه فرهنگ اسلامی ایرانی به دین مقدس اسلام و مذهب تشیع مشرف و نام رضا را برای خود برگزید به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایهجدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن با شرکت 269 نفر آغاز شد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی هجدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن با شرکت 269 نفر آغاز شد هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حفاظ قرآن کریم ویژه برادران از روز گذشته اول شهریورماه با حضور نخستین گروه از برادران حافظ قرآن در مرکز امور قرآنی سازمان اوقثبت نام در آزمون سراسری قرآن و عترت پایان یافت / 63 هزار نفر داوطلب شرکت در آزمون
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی ثبت نام در آزمون سراسری قرآن و عترت پایان یافت 63 هزار نفر داوطلب شرکت در آزمون زمان ثبت نام برای آزمون سراسری قرآن و عترت به پایان رسید و 63 هزار نفر در این آزمون ثبت نام کردند و استانهای اصفهان خراسان رضوی و یزد بیشترین ثبت نام کننده رشرکت بیش از 700 نفر در هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
دین و اندیشه قرآن و متون دینی شرکت بیش از 700 نفر در هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حفاظ قرآن کریم از شنبه 25 مرداد تا 3 شهریورماه توسط این سازمان و با مشاضوابط شرکت در آزمون ارزیابی مدرک به قاریان و حافظان قرآن اعلام شد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی ضوابط شرکت در آزمون ارزیابی مدرک به قاریان و حافظان قرآن اعلام شد مدیر برنامهریزی و اجرایی دبیرخانه طرح ارزیابی اعطای مدرک به قاریان و حافظان قرآن گفت نهمین اطلاعیه برای شرکتکنندگان دوره سوم طرح ارزیابی که در آزمون نظری دوره سوم حضور داشدعوت فرهاد توحیدی برای شرکت در بزرگداشت گلابدرهای
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۸ فرهادی توحیدی از سینماگران خواست در مراسم بزرگداشت محمود گلابدرهای نویسنده فقید شرکت کنند این سینماگر و رییس هیأت مدیره خانه سینما در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با اشاره به برنامهای که روز شنبه هشتم شهریورماه برای بزرسرپرست معاونت بهرهبرداری شرکت آبفای اهواز خبر داد رفع مشکل قطعی آب مناطق شهری اهواز در آینده نزدیک
سرپرست معاونت بهرهبرداری شرکت آبفای اهواز خبر دادرفع مشکل قطعی آب مناطق شهری اهواز در آینده نزدیکسرپرست معاونت بهرهبرداری شرکت آبفای اهواز گفت تدابیری برای حل قطعی آب در 2 منطقه فرهنگشهر و پردیس 2 اهواز اندیشیدهایم سعید دشتیزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز اواگذاری مدیریت شرکتهای سهام عدالت به تعاونیهای سهامی عام
واگذاری مدیریت شرکتهای سهام عدالت به تعاونیهای سهامی عام معاون امور تعاونیهای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد را پنج درصد ذکر کرد و از وزارت امور اقتصاد و دارایی خواست با همکار سازمان بورس زمینه تبدیل شرکت های سهام عدالت استانی به تعاونیهای سهامیمدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان: 52 درصد مطالبات برق همدان از مشترکان، در بخش خانگی است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان 52 درصد مطالبات برق همدان از مشترکان در بخش خانگی استمدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه بدهی مشترکان به شرکت تاکنون 57 میلیارد تومان است گفت از این میزان 52 درصد مربوط به مشترکان خانگی در شهر و روستا است حاجیرضامدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی مطرح کرد برخورداری 335 روستای آذربایجان غربی از نعمت گاز
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی مطرح کردبرخورداری 335 روستای آذربایجان غربی از نعمت گازمدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی گفت 335 روستای آذربایجان غربی از نعمت گاز بهرهمند هستند منصور صادقیان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت 335 روستای آذربایجان غربی از نمراکز مسکونی منطقه 15 در طرح بلوک بندی بازیافت شرکت میکنند
مراکز مسکونی منطقه 15 در طرح بلوک بندی بازیافت شرکت میکنند مدیر اداره بازیافت شهرداری منطقه 15 از اجرای طرح بلوک بندی بازیافت در این منطقه خبر داد رضا دقیقی مدیر اداره بازیافت شهرداری منطقه 15 در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت اجرای طرح بلوک بندی بازیافت درمدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی اعلام کرد بهرهبرداری از 12 پروژه شرکت توزیع برق آذربایجان غربی د
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی اعلام کردبهرهبرداری از 12 پروژه شرکت توزیع برق آذربایجان غربی در هفته دولتمدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی از افتتاح 12 پروژه شرکت توزیع برق آذربایجان غربی در هفته دولت خبر داد حمید کاظمیکیا امروز در گفتوگو با خبرنگارمعاون شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با فارس: آخرین وضعیت رومینگ همراه اول با ایرانسل و رایتل
معاون شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با فارس آخرین وضعیت رومینگ همراه اول با ایرانسل و رایتلمعاون شرکت مخابرات ایران با تشریح آخرین وضعیت رومینگ همراه اول با ایرانسل و رایتل گفت آنتن های همراه اول در 10 استان روی رایتل و در 4 استان روی ایرانسل باز می شود داود زارعیان در گفت وگومدیرکل حملونقل استان تهران در گفتوگو با فارس اعلام کرد جریمه سنگین شرکتهای مسافری متخلف در ایمنی/تخفیف 1
مدیرکل حملونقل استان تهران در گفتوگو با فارس اعلام کردجریمه سنگین شرکتهای مسافری متخلف در ایمنی تخفیف 10 درصدی بهای بلیتمدیرکل پایانههای استان تهران با اشاره به نظارت دقیق بر عملکرد مدیران فنی شرکتها مبنی بر لزوم رعایت ایمنی و بررسی دقیق تخلفات آنها از راهاندازی سامانهپرداخت سود سهام به سهامداران شرکت فولاد در شعب بانک صادرات ایران
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۳ سود سهم سهامداران شرکت فولاد مبارکه اصفهان فولاد از طریق شعب بانک صادرات ایران پرداخت میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از روابط عمومی بانک صادرات ایران براساس قرارداد منعقده بین این بانک و شرکت فولاد مبارکه اصفهان سهم سود نق-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها