محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832814934
شانزدهمین شماره فصلنامه حکمت اسراء منتشر شد/ بررسي مسأله اراده خداوند از منظر حکمت متعاليه و مکتب تفکيک
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
شانزدهمین شماره فصلنامه "حکمت اسراء" منتشر شد/ بررسي مسأله اراده خداوند از منظر حکمت متعاليه و مکتب تفکيک
شماره شانزدهم فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت و فلسفه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با نام "حکمت اسراء" در 194 صفحه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر،در این شماره از این فصلنامه تخصصی مقالات زیر به چاپ رسیده است:
نقش التفاتي و کشفي ايده انسان کامل ابن عربي در امامت شيعي، در آثار فيض کاشاني به قلم شهناز شايان فر
در چکیده این مقاله آمده است: در سنت عرفاني ابن عربي، بعد از وحدت وجود، مولفه محوري اي با عنوان «انسان کامل» مطرح است. برخي شارحان نيز «انسان کامل» و «توحيد» را دو مساله اساسي عرفان نظري دانسته اند. ولايت، مقام خليفه اللهي، تصرف در عالم و سريان در آن، خزانه دار اسرار الاهي و آينه دانايي و شاهيِ حق، پاره اي از ويژگيهاي انسان کامل است. بنابراين، مولفه انسان کامل، همانند مفهوم «قيم کتابِ» سهروردي، همان اوصاف امام در احاديث شيعي را دارد و مخاطب شيعي، آن را به مصداق «امام» بسيار نزديک مي يابد. ايده انسان کامل در منظومه فکري فيض کاشاني به عنوان متفکري شيعي سبب شده او به آن دسته از رواياتي که در ميان انديشمندان شيعي به ويژه متکلمان، کمتر مورد توجه قرار گرفته، التفات دوباره و جدي کرده است؛ و با استمداد از ايده يادشده، به کشف دلالت هاي پنهان آيات و روايات و يا تثبيت دلالت هاي آشکار آن ها بپردازد. در اين جستار، نقش التفاتي انسان کامل در امامت مطرح شده است و بر اساس آثار فيض کاشاني و نيز در پرتو ايده انسان کامل، از چگونگي کشف دلالت هاي پنهان روايات در باب جايگاه وجودي امام و تثبيت دلالتهاي آشکار آن بحث مي شود.
وحدت وجود از ديدگاه علامه طباطبايي به قلم سيدمحمود نبويان و سيدمحمدمهدي نبويان
در چکیده این مقاله آمده است: مساله وحدت وجود، از مسائل کلان هستي شناختي است که در فضاي عرفاني پديد آمده و آرام آرام به فضاي فلسفي،وارد شده است. قبول يا رد آن، تمام مسائل فلسفي را تحت الشعاع قرار مي دهد؛ زيرا با قبول وحدت وجود، عالَم رنگ ديگري به خود گرفته و عليت از ميان موجودات رخت برمي بندد. همچنين وحدت وجود، تحليل ديگري از وجود حضرت حق و شريعت به دست خواهد داد. فيلسوفان پيش از صدرالمتالهين در اين باب بحث کرده اند، اما ملاصدرا مدعي برهاني ساختن اين مساله و تبيين صحيح و دقيق آن شده است. پس از ملاصدرا، تابعان مکتب او نيز درباره چنين مساله اي بحث و گفت وگو کرده اند که از مهم ترين ايشان، علامه طباطبايي است. در اين مقاله به بيان تقرير علامه طباطبايي و ادله وي در باب وحدت شخصي وجود مي پردازيم. علامه از سه راه «وجود رابط»، «صرف الوجود» و «عدم تناهي» به اثبات وحدت وجود پرداخته است.
بررسي مسأله اراده خداوند از منظر حکمت متعاليه و مکتب تفکيک به قلم علي ارشد رياحي و زهره السادات نصر
در چکیده این مقاله آمده است: در انديشه صدرالمتالهين، اراده الاهي، علم او به نظام اصلح و از صفات ذات است. خداوند، علت تامه مخلوقات است و صدور فعل از او، ضروري مي باشد. در مقابل ديدگاه صدرا، به باور اهل تفکيک، اراده الاهي نه به معناي علم، بلکه به معناي قدرت و سلطه بر فعل و ترک است؛ و در نتيجه، از صفات فعل به شمار مي آيد. با چنين توصيفي، خداوند، فاعل مختار است و نتيجه قول به علت تامه بودن او، فاعل موجب بودن او است. از جمله اشکالاتي که پيروان مکتب تفکيک بر ديدگاه ملاصدرا وارد کرده اند، اشکال به معناي اراده و ضروت علي و معلولي ميان خداوند و مخلوقات است که منجر به فاعل موجب بودن خداوند مي گردد. در اين نوشتار، ديدگاه صدرالمتالهين در تقابل با مکتب تفکيک در باب اراده الاهي، بررسي شده و به اشکالاتي پاسخ داده شده است که پيروان مکتب تفکيک در اين باره بر صدرا وارد کرده اند.
بررسي انتقادي تلاشهاي عقلي متکلمان و فيلسوفان اسلامي در مسأله حشر حيوانات به قلم طوبي کرماني، کرامت ورزدار
در چکیده این مقاله آمده است: در اين نوشتار، تلاش متکلمان و فيلسوفان اسلامي در باب حشر حيوانات، از دو جنبه امکان عقلي حشر و علت آن، بررسي شده است. پاسخ هاي متکلمان به سوال اول، مختلف است. برخي با توجه به اين که اساساً هيچ مجردي غير از خداوند را قبول ندارند، حشر حيوانات را نيز همچون حشر انسان، به صورت جمع کردن مجدد اجزاي پراکنده شده، مي دانند؛ برخي ديگر، به دليل تساوي رتبي حيوان و انسان، منکر نفس مجرد در حيوانات شده و حشر آن ها را انکار مي کنند؛ و گروهي نيز با دليلي مبتني بر استقرا، در صدد اثبات نفس مجرد در حيوانات برآمده اند. اما از منظر فيلسوفان، نفس حيواني در مرتبه ادراکي خيالي سکنا دارد؛ به همين دليل، فارابي نفوس حيواني را به دليل عدم ادراک عقلي، غيرمجرد مي انگارد. در آثار بوعلي و شيخ اشراق در باب تجرد خيال، دوگانگي به چشم مي خورد که مدعاي قوي تر، انکار تجرد خيال و بالتبع، منکر تجرد نفوس حيواني و حشر آن ها هستند. صدرالمتالهين با اثبات تجرد خيال، گامي نوين در توجيه امکان عقلي حشر نفوس حيواني برداشته است. متکلمان درباره سوال دوم، بر مساله عوض تاکيد کرده است که به دليل عدم جامعيت، مورد نقد است. علامه طباطبايي با بحث اختيار و شعور درحيوانات، به نوعي تکليف در حيوانات، قائل شده است. صدرا در اين مساله، از طريق برهان علت غايي، اثبات مي کند که تمام موجودات به سمت مبدا بازخواهند گشت؛ و گرنه دچار تناقض و خلف خواهيم شد. اين پژوهش با نگاهي متفاوت، و با طرح ديدگاهي نو، نشان مي دهد که مي توان حشر حيوانات را حشر برخي از انسان ها به صورت حيوانات مختلف در روز قيامت به شمار آورد که در واقع، همان عدم صعود از مرتبه حيواني به مرتبه انساني است.
نقد و بررسي ديدگاه فلاسفه درباره حسن و قبح عقلي به قلم سيدحسين موسوي راد و سيدجابر موسوي راد
در چکیده این مقاله آمده است:در ميان فلاسفه، مشهور است که اصل حسن و قبح عقلي، امري مشهور و از آراي محموده است و اعتباري جز بناي عقلا ندارد؛ و از اين رو، در جدل قابل استفاده است. اما به نظر مي رسد اين اصل، يکي از يقينيات است و در برهان قابل استفاده مي باشد. در اين مقاله ابتدا ديدگاه مشهور فلاسفه نقد شده و نيز توجيهات مربوط به اين ديدگاه ناصواب ذکر شده است. در مرحله بعد، دو ديدگاه معاصر درباره معيار حسن و قبح عقلي، بررسي شده و در نهايت، ديدگاه «بديهي بودن حسن و قبح قضاياي ذاتي عقل عملي» برگزيده و تبيين شده است.
معناشناسي بديهيات از منظر سه فيلسوف مسلمان (ابن سينا، سهروردي، ملاصدرا) به قلم جعفر شانظري و فاطمه زارع
در چکیده این مقاله آمده است: تبيين جايگاه بديهيات در نظام فکري فلاسفه اسلامي، يکي از اساسي ترين مسائل فلسفي است که با وجود اهميت فراوان و نقش بي بديلش در نظام معرفتي فيلسوفان، از جنبه هاي مختلف، بررسي نشده است؛ به گونه اي که ابهامات موجود در معناشناسي بديهيات و عدم تمايز بين ادراکات بديهي و نظري، موجب استفاده نادرست از قضاياي نظري و بديهي و در نتيجه، حصول معارف مبهم در نظام معرفتي مي گردد. بررسي معناي دقيق مفاهيم بديهي، شمار بديهيات و منشا حصول بديهيات، از جمله مسائلي است که اين مقاله به عهده گرفته است. با اشاره اجمالي به ديدگاه هاي اين سه فيلسوف، درمي يابيم که تحليل ايشان در تبيين منطقي مفهوم بديهيات ـ با وجود اختلاف تعابير گوناگون ـ مشابه يکديگر است؛ اما ابن سينا و ملاصدرا به تبيين فلسفي مفهوم بديهيات نيز نظر داشته اند، به گونه اي که بدون بديهيات، هيچ استدلال و بياني امکان پذير نيست. با توجه به اين نکته، بديهيات از نظر فلسفي نه قابل اثبات است و نه قابل انکار. چنين نکته اي در آراي سهروردي مشهود نيست. نظر ابن سينا و ملاصدرا در شمار بديهيات يکسان است و سهروردي تعداد آن ها را به سه قسم فرو کاسته و صريحاً به تضييق دايره بديهيات پرداخته است. درباره منشا حصول بديهيات، ابن سينا استمداد از عقل فعال و سهروردي، شهود و ملاصدرا حس را مطرح مي کند.
سياست در انديشه فارابي به قلم سيدمحمدتقي چاوشي و سيدآصف احساني
در چکیده این مقاله آمده است: فارابي در طرح سياسي خود، به دنبال اجراي همان پروژه متافزيکي خويش در عرصه حيات بشري است. سياست، جزء جدايي ناپذير حيات انسان است و تنها پروژه سياسي که امکان خوشبختي و سعادت افراد بشري را در حيات دنيوي و اخروي فراهم مي نمايد، سياست فاضله و برپايي اجتماع فاضل خوانده مي شود. از منظر فارابي، سياست به معناي تربيت و پرورش مردمان مدينه فاضله است و براي تحقق اهداف رئيس اول مدينه، عمل مي نمايد. هدف از تاديب شهروندان مدينه، برپايي نظم الاهي در مدينه انساني اعلام شده است. در واقع، سعادت فقط در چهارچوب و محدوده قانون و نظم خداوند، قابل دستيابي است. از اين رو، فيلسوف ـ نبي به عنوان رئيس و خداوندگار مدينه، به دنبال تدبير سياسي حقيقت و پياده کردن نظم و ناموس الاهي در عرصه زندگي انساني است. بدين سان، در مدينه فاضله، افق و چشم اندازي نسبت به حقيقت و وجود فراروي باشندگان آن گشوده مي شود و انسانيت انسان در آن قوام مي يابد. از ديگر سو، مدينه فاضله به مثابه روشنگاه وجود عمل مي کند؛ اين مدينه تنها عرصه و ساحتي است که وجود در آن ظهور کرده، تجلي مي يابد.
۱۳۹۳/۶/۱۲ - ۱۰:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]
صفحات پیشنهادی
چهارمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «سیاست متعالیه» منتشر شد/ بررسی فقه و حقوق شهروندی
دین و اندیشه قرآن و متون دینی چهارمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی سیاست متعالیه منتشر شد بررسی فقه و حقوق شهروندی چهارمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی سیاست متعالیه با مقالات متنوعی مانند فقه و حقوق شهروندی فقه فردی و فقه حکومتی بایستهها و کاستیها اصول راهبردی صلح در ابررسی معنای زندگی در ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت/ ویژه نامه ای به مناسبت صدمین شماره مجله
دین و اندیشه قرآن و متون دینی بررسی معنای زندگی در ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت ویژه نامه ای به مناسبت صدمین شماره مجله یکصدمین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت از سوی مؤسسه اطلاعات به چاپ رسید که موضوع محوری دفتر این ماه معنای زندگی۳ است به گزارش خبرگزاری مهر آنچه درانتشار بیستمین شماره فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام/ بررسی نقش دبیران ایرانی در تحول نظام اداری عباسیان
دین و اندیشه قرآن و متون دینی انتشار بیستمین شماره فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام بررسی نقش دبیران ایرانی در تحول نظام اداری عباسیان به همت پژوهشکده تاریخ اسلام بیستمین شماره فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام حاوی 10 مقاله مانند بررسی جایگاه اجتماعی سادات سیفی حسنی قزوین در عصر صفوی نعلامه مجلسی معتقد بود بسیاری از مباحث حکمت متعالیه مخالف اسلام است/ رابطه علامه با صوفیه
دین و اندیشه به مناسبت روز بزرگداشت علامه مجلسی علامه مجلسی معتقد بود بسیاری از مباحث حکمت متعالیه مخالف اسلام است رابطه علامه با صوفیه خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه جماعتی که پاره ای از افکار مشایی و پاره ای از افکار اشراقی را در هم آمیخته و نام آنرا حکمت متعالیه نهکتاب ملاحظاتی درباره قانون مجازات اسلامی ۹۲منتشر شد/ نقد و بررسی فقهی حقوقی
دین و اندیشه قرآن و متون دینی کتاب ملاحظاتی درباره قانون مجازات اسلامی ۹۲منتشر شد نقد و بررسی فقهی حقوقی کتاب ملاحظاتی درباره قانون مجازات اسلامی ۹۲ نقد و بررسی فقهی حقوقی تألیف دکتر ناصر قربان نیا به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزدومین همایش سراسری حدیث رضوی به کار خود پایان می دهد/ رونمایی از کتاب حکمتنامه رضوی
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی با سخنرانی آیت الله ری شهری دومین همایش سراسری حدیث رضوی به کار خود پایان می دهد رونمایی از کتاب حکمتنامه رضوی معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از برگزاری اختتامیه دومین همایش سراسری حدیث رضوی در قم خبر داد و گفتهمايش عقلانيت در حكمت سينوي در همدان آغاز شد
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها با قرائت پیام آیت الله جوادی آملی همايش عقلانيت در حكمت سينوي در همدان آغاز شد همايش عقلانيت در حكمت سينوي با حضور بزرگان حكمت و فلسفه كشور صبح امروز اول شهريور ماه در همدان آغاز شد و تا عصر امروز ادامه خواهد داشت توکل دارایی رئيس روابط عموميآغاز همایش عقلانیت در حکمت سینوی با حضور بزرگان فلسفه در آرامگاه ابن سینا
آغاز همایش عقلانیت در حکمت سینوی با حضور بزرگان فلسفه در آرامگاه ابن سینا فرهنگ > دین و اندیشه - همایش عقلانیت در حکمت سینوی امروز اول شهریور ماه با حضور بزرگان حکمت و فلسفه کشور در همدان آغاز شد ادای احترام به مقام شیخالرئیس بوعلیسینا در همایش حکمت سینوی ادااعلام برنامه آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی در سال تحصیلی جدید
دین و اندیشه اندیشکده ها اعلام برنامه آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی در سال تحصیلی جدید برنامه آموزشی سال تحصیلی 94-93 مجمع عالی حکمت اسلامی اعلام شد که دراین دوره دروسی مانند بدایة الحکمة نهایة الحکمه جلدهای مختلف اسفار شرح اصول کافی شرح چهل حدیث امام خمینی ره الهیات شفا وعدم توانايي انسان در تفسير مسير حكمت الهي با توسّل
دین و اندیشه عدم توانايي انسان در تفسير مسير حكمت الهي با توسّل بر آساس آموزه های دین مبین اسلام و قرآن مجید توسّل چيز خوبي است اما با توسل نميشود مسير حكمت پروردگار را تغيير داد چرا که خداوند فرمود يَا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ به گزارش خبرگزاری مهر بعشماره 26 فصلنامه علمی ـ پژوهشی «روانشناسی و دین» منتشر شد
شماره 26 فصلنامه علمی ـ پژوهشی روانشناسی و دین منتشر شد خبرگزاری رسا ـ بیست و ششمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی روانشناسی و دین سال هفتم ویژه تابستان 1393 به صاحبامتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةاللهعلیه و مدیرمسؤولی محمدناصر سقای بیریا منتشر شد به گزارشتازه ترین شماره فصلنامه موسیقی ماهور منتشر شد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی تازه ترین شماره فصلنامه موسیقی ماهور منتشر شد شصت و سومین فصلنامه موسیقی ماهور ویژه بهار سال 1393 با عنوان ویژه نامه ریتم در موسیقی منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر شصت و سومین فصلنامه موسیقی ماهور ویژه بهار سال 1393 به مدیر مسئولی محمد موسویدوفصلنامه حکمت عرفانی در گام دوم
دوفصلنامه حکمت عرفانی در گام دوم خبرگزاری رسا ـ دومین شماره پیاپی 6 دوفصلنامه علمی - تخصصی حکمت عرفانی ویژه پاییز و زمستان 1392 به صاحبامتیازی مؤسسه آموزشی امام خمینی رحمةاللهعلیه و مدیرمسؤولی علیرضا کرمانی به چاپ رسید به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا این شماره از دوفصلنانتشار چهارمین شماره فصلنامه سیاست متعالیه
انتشار چهارمین شماره فصلنامه سیاست متعالیه خبرگزاری رسا ـ چهارمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی سیاست متعالیه سال دوم ویژه بهار 1393 به صاحبامتیازی انجمن مطالعات سیاسی حوزه و مدیرمسؤولی غلامرضا بهروزی لک از چاپ خارج شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا چهارمین شماره فصلنامهشماره 18 دوفصلنامه تربیت اسلامی منتشر شد + دانلود شمارههای قبل
شماره 18 دوفصلنامه تربیت اسلامی منتشر شد دانلود شمارههای قبل خبرگزاری رسا ـ شماره 18 دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا شماره 18 دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی با موضوع فلسفه تعلیم و تربیت اسلامیسومین شماره فصلنامه تحقیقات کلامی منتشر شد + چکیده شماره های گذشته
سومین شماره فصلنامه تحقیقات کلامی منتشر شد چکیده شماره های گذشته خبرگزاری رسا ـ سومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه منتشر شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی ویژه بهار و تابستان 139حجتالاسلام سعید بهشتی در گفتوگوی مشروح با فارس: ملاصدرا بین فلسفه و عرفان آشتی برقرار کرد/ وضعیت فلسفه اسلام
حجتالاسلام سعید بهشتی در گفتوگوی مشروح با فارس ملاصدرا بین فلسفه و عرفان آشتی برقرار کرد وضعیت فلسفه اسلامی نامطلوب است تلفیق ۴ روش فکری اسلامی در حکمت متعالیهمدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی میگوید حکمت متعالیه با ابن سینا آغاز شده اما با صدرا تم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها