تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819300927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوفصلنامه حکمت عرفانی در گام دوم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




دوفصلنامه حکمت عرفانی در گام دوم خبرگزاری رسا ـ دومین شماره (پیاپی 6) دوفصلنامه علمی - تخصصی حکمت عرفانی ویژه پاییز و زمستان 1392 به صاحب‌امتیازی مؤسسه آموزشی امام خمینی رحمةالله‌علیه و مدیرمسؤولی علیرضا کرمانی به چاپ رسید.



 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این شماره از دوفصلنامه شامل عناوین زیر است: «نخستین سخن»«ویژگی‌های حقیقت قلب در عرفان اسلامی»«نسبت تصوف و عرفان با تشیع و خاستگاه شیعی عرفان از منظر علامه طباطبایی»«تفسیر عرفانی وجود رابط و پیامدهای آن»«جایگاه هستی‌شناسانه ملائکه نسبت به انسان کامل»«تعلق ذاتی نفس به بدن از نگاه ابن عربی»«جایگاه کرامات در عرفان اسلامی» ویژگی‌های حقیقت قلب در عرفان اسلامیمحسن پارسانژاد چکیده: «قلب» در عرفان اسلامی دارای ویژگی‌هایی است که فهم و شناخت آنها موجب ارائه تصویر روشنی از ماهیت انسان در ذهن می‌شود. این ویژگی‌ها بخصوص برزخیت بین وجوب و امکان، تناسب قلب با حق تعالی را به دنبال دارد و زمینه‌ساز معرفت به اسماء الهی می‌گردد. در نهایت، انسان را قابل تجلی حق بما هو حق می‌گرداند. برزخیت، قابلیت، کشف و شهود از مهم‌ترین ویژگی‌های قلب در عرفان اسلامی است که این مقاله با رویکرد نظری و تحلیلی به آنها پرداخته است. نسبت تصوف و عرفان با تشیع و خاستگاه شیعی عرفان از منظر علامه طباطباییاصغر نوروزی چکیده: امروزه پس از گذشت نزدیک به دو قرن از پژوهش‌های تاریخی، دیگر تردیدی درباره خاستگاه اسلامی عرفان و تصوف نیست؛ اما اثبات خاستگاه شیعی عرفان نیازمند ژرف کاوی بیشتری است که این هدف دستیابی به شواهد تاریخی و ماهویِ روشن‌تری می‌طلبد. بررسی دقیق و همه جانبه پیوندهای ماهوی و تاریخی تشیع و تصوف می‌تواند ابعاد گوناگون این ارتباط را آشکارتر سازد. علامه طباطبائی با زبانی ساده و با استدلال‌های بسیار روشن، جنبه معنوی و عرفانی شیعه و وجوهی از ارتباط تاریخی تشیع و تصوف را بیان می‌کند. مفهوم و معنای باطنی امامت، تعلیم اسرار و معارف باطنی در محیط شیعه، مقاومت اهل بیت علیهم‌السلام و شیعیان در برابر اکثریت به منظور حفظ معنویت اسلام، جلوگیری از سقوط معنوی جامعه در پی به وجود‌آمدن انحراف از تعالیم پیامبر‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، تأثیر عمیق تصوف از تعالیم اهل بیت علیهم‌السلام و پیروان ایشان، انحطاط تصوف و سرایت این انحطاط به برخی عرفای شیعه، از مباحث مهمی است که علامه طباطبائی در تبیین ارتباط تشیع و تصوف بدان‌ها پرداخته است. تفسیر عرفانی وجود رابط و پیامدهای آنعلی امینی نژادرضا احسان نیا  چکیده: با توجه به تکاملی و تعلیمی‌بودن مباحث در آثار صدرالمتألهین، می‌توان دو تفسیر از نظریه «وجود رابط» به دست آورد: نخست، تفسیر فلسفی، که در آن، وجود رابط به معنای «عین الربط» بودن وجود ممکنات در مقایسه با وجود واجب می‌باشد به طوری که ممکنات در این تفسیر، حظی از وجود دارند. در این تفسیرِ رایج از حکمت متعالیه، نظام تشکیکی وجودی حکم‌فرماست. برداشت دیگر، که به نظر می‌رسد هدف صدرالمتألهین از بیان همه مباحث فلسفی، رسیدن به این معنای «وجود رابط» بوده، همان تفسیر عرفانی این نظریه است؛ بر اساس این تفسیر، «وجود رابط» و «عین الربط» بودن ممکنات، به معنای اطوار و شئون‌بودن آن نسبت به خدای متعال است. هیچ حظی از وجود ندارند و حقیقت وجود در این تفسیر، واحد شخصی است که این خود نظریه عرفاست. ازجمله پیامدهای تفسیر عرفانی وجود رابط، برداشته‌شدن بساط جعل و علیت و حاکم‌شدنِ نظام عرفانی و وحدت شخصیه وجود است که در این نوشتار، پس از تبیین تفسیر عرفانی، از آن پیامدها نیز بحث خواهد شد. جایگاه هستی‌شناسانه ملائکه نسبت به انسان کاملعلیرضا کرمانیحسین صدری چکیده: بی شک نظام هستی توسط وسایط و رسولانی از جانب حق تعالی اداره و تدبیر می‌شود؛ برخی از این رسولان ملائکه هستند و در سراسر هستی از ابتدای تعینات خلقی حضور دارند. حضور ایشان در اولین مرتبه هستی موجب قرب و جایگاه ویژه‌ای برای آنها شده است. انسان‌ها نیز با اینکه در آخرین مرتبه هستی، یعنی عالم ماده جای گرفته‌اند، قادرند با سلوک و ابزار معرفتی به مراتب بالا صعود کرده، خود را قرین عوالم علوی کنند. در این میان، انسا‌ن‌های کامل به دلیل برخورداری از جامعیت اسمایی، به عنوان عالم اکبر و واسطه فیض بر سایر مخلوقات شرافت می‌یابند و در کمالاتی سیر می‌کنند که حتی کروبین و مقربین از ملائکه، هیچ‌گاه به رتبه وجودی ایشان نائل نمی‌شوند. از این رو، ملائکه در اصل خلقت و ادامه حیات خود، به انسان کامل نیازمندند و دائم در محضر و خدمت او می‌باشند؛ چراکه ایشان شأنی از شئون انسان کامل هستند. تعلق ذاتی نفس به بدن از نگاه ابن عربیمحمد میری  چکیده: ابن عربی اندیشه رسمی فیلسوفان معاصر خود، یعنی عارضیِ‌بودن تعلق نفس به بدن را رد کرده است؛ ایشان این نظریه را که نفس در ذات خود احتیاجی به بدن نداشته و قابل انفکاک از آن است را نمی‌پذیرد. وی برای اثبات تعلق ذاتی نفس به بدن، به عنصر شهود و آموزه‌های شریعت، تمسک جسته است. وی همچنین از مسئله «برزخیت کون جامع» و قاعده آفرینش انسان بر صورت الهی و غیر آن بهره می‌برد. این مقاله با رویکرد تحلیلی و اسنادی به موضوع تعلق ذاتی نفس به بدن از نگاه ابن عربی می‌پردازد. جایگاه کرامات در عرفان اسلامیعلیرضا کرمانیابوالفضل هاشمی سجزه ئی  چکیده: «کرامات» موضوع مهمی است که در عرفان اسلامی از آن بحث شده و دارای ابعاد گوناگونی است. یکی از جنبه‌های آن، جایگاه کرامت در عرفان است؛ یعنی اینکه در عرفان اسلامی، کرامت چه ارزش و اهمیتی دارد و نگاه عارفان به این پدیده چگونه است؟ این مقاله به منظور پاسخ به این سوال و همچنین برای جلوگیری از آسیب‌هایی که از این طریق ممکن است دامنگیر انسان شود سامان یافته است؛ مانند مفتون‌شدن در اثر مشاهده خرق عادت. این نوشتار با توصیف و تحلیل کلمات عارفان محقق، به بررسی جایگاه کرامات در عرفان اسلامی می‌پردازد. از جمله یافته‌های پژوهش حاضر این است که کرامت حقیقی، معرفت به خدا و تخلق به اخلاق الله است. اولیای حقیقی خداوند به کرامات و خرق عادات توجه نکرده و حتی آن را کتمان می‌کنند و تصرف در عالم در محضر خداوند را خلاف ادب می‌دانند. خرق عادت می‌تواند مکر و استدراج در حق متصرف باشد، در صورتی که به آن مشغول شود و از معرفت حق غافل گردد. کرامات موجب استقامت در سلوک و خشوع بیشتر عارف در برابر خدا و زیاد شدن یقین و بصیرت او به حق می شود. علاقه‌مندان جهت تهیه این دوفصلنامه می‌توانند با شماره تلفن: 32113471 ـ 025 تماس حاصل کنند. گفتنی است، دومین شماره (پیاپی 6) دوفصلنامه علمی - تخصصی حکمت عرفانی ویژه پاییز و زمستان 1392 به صاحب‌امتیازی مؤسسه آموزشی امام خمینی رحمةالله‌علیه و مدیرمسؤولی علیرضا کرمانی در 110 صفحه و با قیمت 5000 تومان به چاپ رسیده است./992/ن601/ق



۱۳۹۳/۵/۲۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن