واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
سومین شماره فصلنامه تحقیقات کلامی منتشر شد + چکیده شماره های گذشته خبرگزاری رسا ـ سومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی ویژه بهار و تابستان 1393 از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه چاپ و روانه بازار شد. در این شماره از فصلنامه میخوانیم: «ایمان موهبتی از منظر آیات و روایات»«اثبات و تحلیل شأن وساطت فیض امامان علیهمالسلام»«گستره علم امام در اندیشه علمای شیعه»«بررسی تأثر شیعیان کوفه از فرهنگ رأی و قیاس در نیمه اول سده دوم»«مقصود اصلی در اعتقادات»«مناسبات امامیه و زیدیه(از آغاز غیبت صغری تا افول آلبویه)»«طینت و عدل الهی». ایمان موهبتی از منظر آیات و روایاتسیدمحمود موسوی رسول احمدی چکیده:«ایمان» از اساسی ترین مفاهیم اعتقادی اسلام است، که آن را به اعتقاد قلبی همراه با اقرار زبانی و عمل جوارحی معنا میکنند. مطابق آیات و روایات، ایمان آنگاه محقق میشود که مسبوق به معرفتی باشد. این معرفت هم میتواند اکتسابی باشد و هم فیض و عنایت الهی آن را برای انسان حاصل کند. البته در هر دو صورت، تصدیق آن معرفت(قلبی یا لسانی) در حوز اختیار انسان تعریف میشود. ایمانی که از این فرآیند حاصل میشود اکتسابی است و زیربنای ایمانی قرار میگیرد که براساس تعابیر روایات، آن را «ایمان موهبتی» مینامیم. ایمان موهبتی، ایمانی است که در ورای ایمان مصطلح قرار داشته و بنا بر آیات و روایات، عطیه و نوری است که بر قلب مؤمن تابانده میشود. نوشتار حاضر بر آن است که به مستندات روایی و قرآنی این نوع از ایمان بپردازد. اثبات و تحلیل شأن وساطت فیض امامان علیهمالسلاممحمدحسین فاریاب چکیده: براساس روایات پرشمار، «وساطت فیض» یکی از شؤون تکوینیِ امامان علیهمالسلام است. مقصود از وساطت فیض، آن است که خداوند به واسطه ایشان نعمتهای خاص و عام خود را بر بندگانش فرو میفرستد. در معنایی بالاتر، این عالم و پایداری آن چیزی جز فیض خداوند نیست که خداوند چنین فیضی را به واسطه وجود امامان علیهمالسلام انجام میدهد. نگارنده در این پژوهش، با رویکردی نقلی به اثبات این شأن و تحلیل آن پرداخته است. اگرچه در نگاه نخست، شأن وساطت فیض غالیانه مینماید و ممکن است مورد انکار برخی قرار گیرد، در روایات معتبر و متعددی این شأن برای امامان علیهمالسلام ثابت شده است. گسترۀ علم امام در اندیشۀ علمای شیعهمحمدرضا بهدار چکیده: «علم امام» از مسائلی است که همواره اذهان علما و متفکران شیعی و حتی بسیاری از پیروان ائمه علیهمالسلام را به خود مشغول کرده است. بدین روی، سبب ایجاد پرسشهایی از ائمه اطهار علیهمالسلام در این باره شده است. با توجه به پرسشهای متعددی که در این زمینه مطرح است، این نوشتار تنها از یک منظر به این مسأله میپردازد که آن، علم امام از منظر علمای شیعه است؛ به اینکه شعاع این علم چه مقدار است و تا کجا امتداد و وسعت دارد. با وجود وحدت نظر اندیشمندان شیعی در برخی حوزههای بحث علم امام، در بعضی موارد از جمله پرسش مزبور، پاسخهای واحدی دریافت نمیشود و به طور کلی، همۀ نظریهها را میتوان در سه دیدگاه تقسیم کرد: رویکرد تردید و سکوت؛ رویکرد محدودیت علم امام؛ رویکرد احاطۀ علمی کامل امام به همه چیز. بررسیِ تأثرشیعیان کوفه از فرهنگ رأی و قیاس در نیمۀ اول سدۀ دوم حسن طارمیراد محمدصادق واحدیفرد سوسن فخرایی سیدعبدالحمید ابطحی چکیده:توسعه فرهنگ رأی و قیاس در سدۀ اول، به گونهای مکمل و جبرانکننده فقدان دسترسی به وحی شده بود و دستکم در موارد نبود موضوعی در کتاب و سنت، مسائل از طریق رأی و اجتهاد حل میشد. توسعۀ این روال در نظام فقهی و قضایی رایج موجب شد، افراد بسیاری آن را امری عادی تلقی کنند. این فرهنگ در میان برخی شیعیان عمدتا کوفی که تازه هدایت شده یا بیشتر با جریان عامه در تعامل بودند، تأثیراتی را آشکار کرده بود، و امام صادق علیهالسلام تلاش کردند شیعیان را از لغرشگاههای این فرهنگ دور کنند. مقالۀ حاضر میکوشد به بررسی تأثر شیعیان کوفه از این فرهنگ در نیمۀ اول سدۀ دوم بپردازد. مقصود اصلی در اعتقاداترضا برنجکار مهدی نصرتیان اهور چکیده:یکی از مباحث مهم کلامی که فقط در کتابهای اصولی از آن بحثی گذرا شده، تعیین مقصود اصلی در واجبات اعتقادی است. در اینباره، دو دیدگاه عمده وجود دارد: «معرفت عقلی» و «تدین و اعتقادورزی». پیروان هر یک از این دو دیدگاه درصددند تا اثبات کنند یکی از وجوبها نفسی و دیگری مقدمه یا متولد از آن است. در این مقاله، دلایل دو نظریه بررسی و در نهایت نظریۀ دوم برگزیده شد. مناسبات امامیه و زیدیه(از آغاز غیبت صغری تا افول آلبویه)سیداکبر موسوی تنیانی چکیده:زیدیه و امامیه از دیرینهترین گروههای اسلامیاند. آگاهی از روابط این دو نحله اثرگذار، برای شناخت بهتر تاریخ فکری تشیع رهگشاست. در این نوشتار سعی شده است، تعامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیز تقابل این دو گروه در دوره غیبت صغری تا افول آلبویه(دورۀ اقتدار تشیع در جهان اسلام) بررسی شود. واکاوی گزارشهای تاریخی نشانگر این است که در این دوره، همکاری زیدیان و امامیان در عرصههای گوناگون، روند رو به رشدی داشته است؛ البته به دلیل اختلاف در برخی از مبانی فکری، همچنان تمایزگذاری فرقهای خویش را در قالب مناظرههای علمی و ردّیهنگاری دنبال کردهاند. طینت و عدل الهیمهدی ذاکری اصغر غلامی چکیده:در احادیث متعدد و معتبری، از اختلاف طینت مؤمنان و کافران سخن به میان آمده است. بر اساس این احادیث، اختلاف طینتها در سعادت و شقاوت افراد مؤثر است. برخی اندیشمندان ظاهر این احادیث را با عدل الهی ناسازگار پنداشته، درصدد توجیه و تأویل آنها برآمدهاند. این مقاله پس از طرح و ارزیابی مهمترین دیدگاهها در این زمینه، با استناد به مجموع احادیث طینت و آغاز حدوث عالم نتیجه گرفته است که اختلاف مخلوقات مربوط به ابتدای حدوث عالم نیست، بلکه بر اثر عوارض ناشی از نحوۀ عملکرد مخلوقات در برابر تکلیف و امتحان الهی رخ داده است و این موضوع با عدل الهی سازگاری تام دارد. برای دسترسی به چکیده شماره های گذشته اینجا را کلیک کنید. سومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه، به مدیر مسؤولی هادی صادقی ویژه بهار و تابستان 1393 به قیمت 5000 تومان منتشر شده است./907/ن604/ق
۱۳۹۳/۶/۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]