تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833157877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه بر لطف خداوند امید داشته باشیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶




Mohsen Qaemi-18.jpg

آیت‌الله سبحانی در نوشتاری سه عامل موثر در تقویت روحیه امید به کمک و لطف خداوند را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از حوزه‌نیوز، متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح ذیل است. «1. مغفرت گسترده خدا نخستین عامل آفریننده امید در قلوب افراد با ایمان، پس از تلاش‌های شایسته، همان اعتقاد به رحمت گسترده خدا است، خدایی که رحمت او بر خشم او مقدم می‌باشد.(1) قرآن در مواردی بر این معنی، تصریح کرده و می‌فرماید: (قُلْ یا عِبادیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّاللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ).(2) «بگو به آن بندگانم که در ارتکاب گناه زیاده روی کرده‌اند از رحمت خدا مأیوس نباشند، خداوند همه گناهان را می‌بخشد او بخشاینده و مهربان است». و در آیه دیگر می‌فرماید: (...وَإِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَة لِلنّاسِ عَلی ظُلْمِهِمْ...).(3) «پروردگار تو به مردم در حالی که ستمکار و گناهکارند، دارای بخشایندگی است». این گونه آیات بخصوص آیه دوم، مربوط به آن نوع بخشایندگی است که گاهی بدون توبه شامل حال بندگان می‌گردد، و اگر مقصود آن نوع از بخشایندگی بود که از طریق توبه عاید انسان می‌گردد، لفظ (علی ظلمهم)(درحالی که گنهکارند) لزومی نداشت. گذشته از این، لحن آیه نخست، به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را بر خصوص حالت توبه حمل کرد، زیرا لحن آیه از یک رحمت وسیع و مغفرت گسترده حکایت می‌کند و می‌خواهد در دل بندگان بدور افتاده، نور امید و بارقه رجا را روشن سازد. 2. استغفار فرشتگان از عوامل امید آفرین، طلب آمرزش فرشتگان است، زیرا حاملان عرش و آنها که پیرامون آن هستند در حق افراد باایمان طلب آمرزش می‌کنند آنجا که می‌فرماید: (الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرشَ وَمنْ حَولَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وََسِعَتْ کُلَّ شَیء رَحْمَةً وَعِلماً...).(4) «فرشتگان حامل عرش و آنها که دور آن هستند، با ستایش خدا، او را تسبیح می‌گویند هم خود به خدا ایمان دارند و هم درباره افراد با ایمان طلب آمرزش می‌کنند و می‌گویند پروردگارا! رحمت و علم بی نهایت تو، همه جا را فرا گرفته است». 3. شفاعت اولیای الهی سومین عامل رجا و امید، شفاعت اولیا خداوند است که قرآن از آن درباره رسول گرامی به عنوان «مقام محمود» نام می‌برد و می‌فرماید: (وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً).(5) «بخشی از شب را با انجام نمازهای نافله، بیدار و متهجد باش، شاید خدایت تو را به مقام بس پسندیده برگزیند». در آیه دیگر یادآور می‌شود که شفاعت خدا پیامبر(ص) را تا آن حد می‌پذیرد که او را راضی سازد آنجا که می‌فرماید: (وَلَسَوفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی).(6) «خدای تو آن اندازه به تو می‌دهد (و در سایه شفاعت تو گنهکاران امت را می‌بخشد) که تو راضی شوی». آیا آیه نخست که درباره لطف گسترده خدا سخن می‌گوید بیشتر امیدآفرین است، یا آیه اخیر که مربوط به شفاعت پیامبر است، احادیث خاندان رسالت حاکی است که آیه مربوط به شفاعت بیش از آیه نخست، رجا آفرین می‌باشد. هر چند که دیگران خلاف آن را برگزیده‌اند. ولی از امیرمؤمنان حدیثی نیز نقل شده است که قول نخست را تأیید می‌کند.(7) در پایان یادآور می‌شویم که با بودن یک چنین وسایل رحمت وعوامل امیدآفرین نباید خود را فریب داد و به امید این عوامل از انجام وظایف خودداری کرد. همان طور که امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: عارف به مقامات خدایی کسی است که مردم را از رحمت خدا مأیوس نسازد و آنان را از بازتاب گناهان مطمئن ننماید(8). 1 . یا من سبقت رحمته غضبه. 2 . زمر/53. 3 . رعد/6. 4 . غافر/7. 5 . اسراء/79. 6 . ضحی/5. 7 . به مجمع البیان، ج4، ص 503، ط صیدا. وبه احیاء العلوم، ج4، ص 167 مراجعه بفرمائید. 8 . انما العالم الذی لایقنط الناس من رحمة اللّه و لایؤمنهم من مکر اللّه (کافی، ج1، ص 36). برگرفته از منشور جاوید، ج3، ص 200 203. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن