محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852469013
سرآغاز دین، خداشناسی است/ عقل بشری حتی از شناخت و درک گوشه ای از صفات خداوند عاجز است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی هر هفته با نهج البلاغه؛
سرآغاز دین، خداشناسی است/ عقل بشری حتی از شناخت و درک گوشه ای از صفات خداوند عاجز است
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: امام علی(ع) درباره مراتب خداشناسی می فرماید: سرآغاز دین، خداشناسی است و کمال شناخت خدا، باور داشتن او و کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست و کمال این شهادت، اخلاص و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است.
امام علی(ع) در خطبه یکصد و دوازدهم نهج البلاغه می فرماید: آيا هنگامى كه فرشته مرگ وارد منزلى مي شود او را با حس درك مى كنيد؟ و آيا وقتي كه كسى را قبض روح مى نمايد وى را مى بينيد؟ و حتى چگونگى قبض روح كردن چنين را در شكم مادر مى توانيد تشخيص دهيد؟ كه آيا از پيكر مادر وارد مى شود يا اينكه روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت مى كند (و خارج مى شود)؟ يا اينكه همراه او در رحم مادر ساكن است؟ آن كس كه از صفات مخلوقى مانند خود عاجز است چگونه مى تواند پروردگار خويش را توصيف كند؟! و آن كس كه چگونگى كار فرشته قبض ارواح را نمى داند با اينكه مخلوقى بيش نيست چگونه انتظار دارد به كنه ذات خدا پى ببرد و او را توصيف نمايد؟! ناتوانی انسان در شناخت خدا
عظمت بی کران خداوند باری تعالی آن چنان است که عقل بشری، نه تنها از شناخت ذات او، بلکه از شناخت و درک گوشه ای از صفات او نیز عاجز و ناتوان است. امیرمؤمنان حضرت علی (ع) در نخستین خطبه از نهج البلاغه در این باره چنین می فرماید: «سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند، و حسابگران از شمارش نعمت های او ناتوان، و تلاشگران از ادای حق او درمانده اند. خدایی که افکار ژرف اندیش، ذات او را درک نمی کند و دست غواصان دریای علوم به او نخواهد رسید. پروردگاری که برای صفات او حد و مرزی وجود ندارد و تعریف کاملی از آن نمی توان داشت. برای خدا وقت معینی وجود ندارد. او مخلوقات را با قدرت خود آفرید و به رحمت خویش بادها را به حرکت درآورد و به وسیله کوه ها، اضطراب و لرزش زمین را به آرامش تبدیل کرد». مراتب خداشناسی
در فرمایشی ارزشمند از مولای متقیان حضرت علی(ع) درباره مراتب خداشناسی و نیز دستیابی به شناختی صحیح و واقعی از حضرت حق که به دور از انحراف و باطل باشد، چنین آمده است: سرآغاز دین، خداشناسی است و کمال شناخت خدا، باور داشتن او و کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست و کمال این شهادت، اخلاص و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است... . دلها خدا را درمی یابند
نقل شده است که شخصی از حضرت علی(ع) چنین پرسید: ای امیرمؤمنان، آیا پروردگار خود را دیده ای؟ امام در پاسخ فرمود: آیا چیزی را که نبینم بپرستم؟ مرد گفت: چگونه او را می بینی؟! امام فرمود: «دیده ها هرگز او را آشکار نمی بیند، ولی دلها با ایمان درست او را در می یابند. خدا به همه چیز نزدیک است، نه آنکه به اشیا چسبیده باشد؛ از همه چیز دور است، نه آنکه از آنها بیگانه باشد؛ گوینده است، نه با اندیشه و فکر؛ اراده کننده است، نه از روی آرزو و خواهش؛ سازنده است، نه با دست و پا؛ لطافت دارد، نه آنکه پوشیده و مخفی باشد؛ بزرگ است، نه با ستمکاری؛ بیناست، نه با حواس ظاهری؛ مهربان است، نه با نازک دلی. چهره ها در برابر عظمتش به خاک افتاده و دل ها از ترس او بی قرارند». نظم آفرینش
نظم و هماهنگی دقیقی که در جهان آفرینش به چشم می خورد، جملگی حکایت از علم و قدرت بی پایان خداوند دارد که با حسابگری دقیق، پدیده ها را با نظم و تعادل بسیار در کنار هم قرار داده و هیچ گونه ناهماهنگی و تعارض که بر هم زننده نظام آفرینش باشد، در آنها دیده نمی شود. امیرمؤمنان(ع) در سخنانی درباره این مسأله می فرماید: «[خداوند] آنچه را آفرید، با اندازه گیری دقیقی استوار کرد و با لطف و مهربانی نظمشان داد و به خوبی تدبیر کرد. هر پدیده را برای همان جهت که آفریده شد، به حرکت درآورد؛ چنان که نه از حد و مرز خویش تجاوز نماید و نه در رسیدن به مراحل رشد خود کوتاهی کند و این حرکت حساب شده را بدون دشواری به سامان رساند تا براساس اراده او زندگی کند. پس چگونه ممکن است سرپیچی کند، در حالی که همه موجودات از اراده خدا سرچشمه می گیرند؛ خدایی که پدید آورنده موجودات گوناگون است». خداشناسی در آفرینش انسان
انسان با تفکر در آفرینش، جهانی از شگفتی و عجایب می بیند که هر جزء آن بر خالق و آفریدگاری حکیم و قدرتمند دلالت دارد. امیرمؤمنان(ع) در خطبه ای درباره این مسأله می فرماید: «ای انسان، ای آفریده راست قامت، ای پدیده نگهداری شده در تاریکی های رحم های مادران و قرار داده شده در پرده های تودرتو، آغاز آفرینش تو از گل و لای بود و سپس در جایگاه آرامی نهاده شدی تا زمانی مشخص و معین و آن گاه در شکم مادرت حرکت می کردی، نه دعوتی را می توانستی پاسخ دهی و نه صدایی را می شنیدی. سپس تو را از قرارگاهت بیرون کردند و به خانه ای آوردند که آنرا ندیده بودی و راه های استفاده اش را نمی دانستی. پس چه کسی تو را در مکیدن شیر، از پستان مادر هدایت کرد و به هنگام نیاز، جایگاه های طلب کردن و خواستن را به تو شناساند؟». منع تفکر در ذات خدا
پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی(ع) آمده است: «اگر وهم و خیال انسانها بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلبهای سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیت صفات او کوشش نماید و عقل با تلاش وصف ناپذیر، از راه های بسیار ظریف و باریک بخواهد ذات او را درک کند، دست قدرت بر سینه همه نواخته، باز گرداند؛ درحالی که در تاریکیهای غیب برای رهایی خود، به خدای سبحان پناه می برند و با ناامیدی و اعتراف به عجز از شناخت ذات خدا باز می گردند که با فکر و عقل نارسای بشری نمی توان او را درک کرد و اندازه جلال و عزت او، در قلب اندیشمندان راه نمی یابد».
امام علی(ع) در توصیف خداوند و عظمت او می فرمایند: «سپاس خداوندی را سزاست که همواره وجود داشت، پیش از آنکه کرسی یا عرش، آسمان یا زمین و جن یا انس پدید آیند. خداوندی که ذات او را فکرها و عقلهای ژرف اندیش نتوانند بشناسند و با نیروی اندیشه، اندازه ای برای او نتوانند تصور کنند... . خدایی که بدون اعضا و جوارح و زبان و کلام با حضرت موسی(ع) سخن گفت و آیات بزرگش را به او شناساند. ای کسی که برای توصیف کردن پروردگارت به زحمت افتاده ای، اگر راست می گویی، جبرئیل و میکائیل و لشکرهای فرشتگان مقرب را وصف کن که دربارگاه قدس الاهی سر فرود آورده اند و عقلهایشان در درک خدا، سرگردان و درمانده است. تو چیزی را می توانی درک کنی که دارای شکل و اعضا و جوارج و دارای عمر محدود و اجل معین باشد». خداوند و هدایت انسانها
یکی از نعمتهای خداوند بر بندگانش، فرستادن پیامبرانی به منظور شناخت صحیح آفریدگار جهان و نیز شناخت دنیا و ویژگیهای آن و چگونه زیستن در آن تا رسیدن به کمال حقیقی است. امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه ای راجع این مسأله می فرماید: «ستایش خداوندی را سزاست که شناخته شد، بدون آنکه دیده شود و آفریده بی آنکه دچار رنج و زحمتی گردد. با قدرت خود پدیده ها را آفریده و با عزت خویش، گردن کشان را بنده خویش ساخت و با بخشش خود بر همه بزرگان برتری یافت. او خدایی است که دنیا را مسکن مخلوقات برگزید و پیامبران خود را برای هدایت جن و انس فرستاد تا دنیا را آن گونه که هست بشناسانند و از زیانهای دنیا بر حذر دارند و با مطرح کردن مثلها، عیوب دنیاپرستی را نشان دهند و آنچه را مایه عبرت است، از تندرستی ها و بیماریها و حلال و حرام تذکر دهند و آنچه خداوند برای بندگان اطاعت کننده و نافرمان از بهشت و جهنم آماده کرده که وسیله کرامت یا سقوط و پستی است، بازگو نمایند». سررشته کارها به دست خداست
امیرمؤمنان علی(ع) در یکی از دعاهایشان چنین می فرمایند: «پروردگارا!، تو با دوستانت از همه بیشتر انس می گیری و نیازهای توکل کنندگان را برطرف می کنی. بر اسرار پنهانشان آگاه و به آنچه در دل دارند آشنایی. دیدگاه های آنان و رازشان نزد تو آشکار و دلهایشان در حسرت دیدار تو داغدار است. اگر تنهایی و غربت به وحشتشان اندازد، یاد تو آرامشان می کند. اگر مصیبتها بر آنان فرود آید، به تو پناه می برند و روی به درگاه تو دارند؛ زیرا می دانند که سررشته کارها به دست توست و همه کارها از خواست تو نشأت می گیرد. خدایا، اگر برای خواستن درمانده شوم یا راه پرسیدن را ندانم، تو مرا به اصلاح کارم راهنمایی فرما و قلبم را به آنچه مایه رستگاری است، هدایت کن... . پروردگارا، مرا با بخشش خود بپذیر و با عدل خویش، با من رفتار مکن».
۱۳۹۳/۵/۱۴ - ۰۸:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
کاوش کهنترین استقرار شناخت شده بشری در جیرفت
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۱ کهن ترین استقرار شناخت شده بشری در حوزه جیرفت مورد کاوش باستانشناسان قرار گرفت علی مهاجری مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کویر با اعلام این خبر گفت این استان دارای بیش از 2هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی
هویت علوم انسانی اسلامی از دیدگاه روششناختیجهت تحقق تمدن اسلامی به منظومه ای معرفتی نیازمندیم که علوم انسانی در لایة میانی اش قرار دارند به تعبیر دیگر سه لایة معرفتی برای شکل گیری تمدن اسلامی ضرورت می یابد نظام معارف دینی نظام علوم هماهنگ و دستیابی به الگوها و ساختارها جهتولايت امام علی(ع) در كتاب و سنت بررسي شد/ اثبات دلایل عقلي بر لزوم عصمت امام
دین و اندیشه قرآن و متون دینی ولايت امام علی ع در كتاب و سنت بررسي شد اثبات دلایل عقلي بر لزوم عصمت امام ولايت در كتاب و سنت عنوان اثري از غلامرضا مغيثه است كه به بررسي مسأله ولايت امام علي ع از منظر كتاب و سنت ميپردازد به گزارش خبرگزاری مهر كتاب ولايت در كتاب و سنت نوشتهرد فرقه تكفيري وهابيت در كتاب فجر صادق/ وهابيت و كنار نهادن عقل، اجماع و قیاس
دین و اندیشه قرآن و متون دینی رد فرقه تكفيري وهابيت در كتاب فجر صادق وهابيت و كنار نهادن عقل اجماع و قیاس كتاب فجر صادق في الرد علي الفرقة الوهابيه المارقه از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت و انتشارات مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر و روانه بازار شد به گزارش خبتأمل در رزق، عامل شناخت رازق/ چرا باید لباسهایمان را تا کنیم، نه آویزان؟
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله قرهی تأمل در رزق عامل شناخت رازق چرا باید لباسهایمان را تا کنیم نه آویزان آیت الله قرهی در جلسه بیستم شرح دعای ابوحمزه ثمالی گفت پروردگار متعال می فرماید در رزق تامل کنی رزاق را می شناسی که اینطوری بیخود به دست نیامده و یکی دیگر در پشتحاج اقا مجتبی تهرانی می گفت با خدا ساده صحبت کن / رضایت خانواده و راحتی مردم برایشان مهم بود
حاج اقا مجتبی تهرانی می گفت با خدا ساده صحبت کن رضایت خانواده و راحتی مردم برایشان مهم بود فرهنگ > دین و اندیشه - محسن اسماعیلی شاگرد آقامجتبی تهرانی گفت ایشان به شدت بر روی مسائلی چون راحتی مردم حساس بودند یک بار ماشینهای یکی از مقامات کشوری که چند سال بود بهمرحله دوم طرح اعطای مدرک به حفاظ نیمه دوم مردادماه آغاز می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی مرحله دوم طرح اعطای مدرک به حفاظ نیمه دوم مردادماه آغاز می شود آزمون مرحله دوم نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از نیمه دوم مردادماه آغاز و به مدت یک ماه در استانهای کشور برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر آزمونتعیین دقیق مرز میان فلسفه دین و الهیات فلسفی دشوار است/ فلسفه دین درباره الزامات باور دینی عقلانی می پرسد
دین و اندیشه استاد دانشگاه بتل تعیین دقیق مرز میان فلسفه دین و الهیات فلسفی دشوار است فلسفه دین درباره الزامات باور دینی عقلانی می پرسد پروفسور ریموند ونآراگون استاد دپارتمان فلسفه دانشگاه بتل با بیان اینکه شاید بتوان مرزی میان فلسفه دین و الهیات فلسفی در جایی یافت گفت جاییکاوش کهن ترین استقرار شناخت شده بشری در حوزه جیرفت
فیسبوک تویتر Google Cloob کاوش کهن ترین استقرار شناخت شده بشری در حوزه جیرفت کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت کهن ترین استقرار شناخت شده بشری در حوزه جیرفت مورد کاوش قرار گرفت به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنبرگی از تاریخ/ شورش خلیفه سنتگرا، بر عقلگرایی تمدناسلامی
برگی از تاریخ شورش خلیفه سنتگرا بر عقلگرایی تمدناسلامیمتوکل عباسی دهمین خلیفه عباسی بود که برخلاف گذشتگان خود تحت تاثیر اهل حدیث قرار گرفت و به دشمنی با معتزله و عقلگرایی تمدن اسلامی پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس متوکل عباسی که نام اصلیش جعفر بود دهمین خلیفه عباسی است دتقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی نادرست است/ عقل و وحی دو منبع مهم معرفت زایی هستند
دین و اندیشه یک استاد دانشگاه تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی نادرست است عقل و وحی دو منبع مهم معرفت زایی هستند یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم براین باور است که تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی و یا غربی و شرقی نادرست است زیرا فلسفه با تکیه بر عقل و وحی به پاسخحامیان رژیم صهیونیستی در جرائم این رژیم ضد بشری شریک هستند
اجتماعی قضایی و حقوقی آیت الله آملی لاریجانی حامیان رژیم صهیونیستی در جرائم این رژیم ضد بشری شریک هستند رئیس قوه قضاییه گفت کشورهایی که در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده و از این رژیم ضد بشری دفاع می کنند در جرائم صهیونیستی ها شریک هستند به گزارش خبرنگار مهر آیت اللهحضور بازیکن خبرساز و درگیری تماشاگران/ مدیرعامل استقلال را نشناختند!
حضور بازیکن خبرساز و درگیری تماشاگران مدیرعامل استقلال را نشناختند دیدار فینال نخستین دوره جام شهدا در شرایطی برگزار شد که بازیکن پیشین تیم فوتبال استقلال پس از مدتها در میادین ورزشی حاضر شد و مورد استقبال تماشاگران هم قرار گرفت همچنین ماموران مستقر در ورودی ورزشگاه تختی بهرامسردبیر خاورمیانه بیبیسی: مدرکی دال بر استفاده حماس از مردم به عنوان سپر انسانی ندیدم
سردبیر خاورمیانه بیبیسی مدرکی دال بر استفاده حماس از مردم به عنوان سپر انسانی ندیدمجرمی بوئن که یک هفته را در غزه سپری کرده میگوید ادعای مقامات رژیمصهیونیستی درست نیست و هیچ نشانهای مبنی بر استفاده نیروهای مقاومت از مردم به عنوان سپر انسانی وجود ندارد به گزارش خبرگزاری فاوالاستریت ژورنال: حتی اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، باز هم ایران امتیازات خوبی از آمریکا گرفته است
والاستریت ژورنال حتی اگر مذاکرات به نتیجه نرسد باز هم ایران امتیازات خوبی از آمریکا گرفته است یک روزنامه آمریکایی در گزارشی اذعان کرده که حتی اگر مذاکرات هستهای ایران و 1 5 به نتیجه نرسد باز هم ایران توانسته امتیازات خوبی از واشنگتن بگیرد آفتاب به گزارش فارس روزنامه آمریدلیل ناراحتی و جدایی احتمالی دی ماریا از رئال مادرید/چرا به فدراسیون آرژانتین ایمیل زدید؟
دلیل ناراحتی و جدایی احتمالی دی ماریا از رئال مادرید چرا به فدراسیون آرژانتین ایمیل زدید ورزش > فوتبال جهان - دی ماریا از رئالی ها ناراحت است اما هنوز مشخص نیست در این تیم می ماند یا نه به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از الکونفیدنشال آنخل دی ماریا فقط به یک دلآژانس: برای نظارت بر برنامه هستهای ایران در ۴ ماه آینده یک میلیون یورو احتیاج داریم
آژانس برای نظارت بر برنامه هستهای ایران در ۴ ماه آینده یک میلیون یورو احتیاج داریمآژانس بین المللی انرژی اتمی میگوید که برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران طی ۴ ماه آینده به یک میلیون یورو پول بیشتر نیاز دارد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از جروزالم پست آژانس بین المللی انرژی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها