تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804275303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ولايت امام علی(ع) در كتاب و سنت بررسي شد/ اثبات دلایل عقلي بر لزوم عصمت امام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
ولايت امام علی(ع) در كتاب و سنت بررسي شد/ اثبات دلایل عقلي بر لزوم عصمت امام
ولايت در كتاب و سنت عنوان اثري از غلامرضا مغيثه است كه به بررسي مسأله ولايت امام علي(ع) از منظر كتاب و سنت مي‌پردازد.



به گزارش خبرگزاری مهر، كتاب ولايت در كتاب و سنت نوشته غلامرضا مغيثه با تدوين پژوهشكده حج و زيارت و از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در خردادماه ۹۳ منتشر شده است.

بررسي مسأله ولايت امام علي(ع) از منظر كتاب و سنت، موضوع اين كتاب است؛ اين مجموعه در دو بخش تنظيم شده كه هر بخش داراي چند فصل است: بخش نخست درباره نقد و بررسي ادله خلافت ابوبكر از منظر اجماع، كتاب و سنت است و در بخش دوم دلايل خلافت امام علي(ع) مطرح مي‌شود.

در فصل اول بخش دوم، آيات قرآني درباره امامت حضرت علي(ع) بررسي شده و در فصل دوم، با استناد به چهار حديث، ولايت آن حضرت اثبات شده است؛ همچنين در هر بخش به مهمترين شبهات درباره همان بحث، پاسخ داده مي‌شود.

نويسنده اثر درباره مباحث مرتبط با حديث غدير كه ولايت در كتاب و سنت مطرح شده، آورده است: اگرچه مباحث مرتبط با حديث غدير از كتاب ارزشمند الغدير كه نتيجه سال‌ها تلاش مرحوم علامه اميني است گرفته شده، با اين حال، به طور مستقيم به بسياري از منابع اين كتاب نيز مراجعه كرده‌ايم.

در بخش دوم اين كتاب و ذيل عنوان مباحث تمهيدي به دليل عقلي بر ضرورت امامت و عصمت امامت برمي‌خوريم كه در بخشي از نوشتار آن آمده است: به طور اجمال مي‌توان گفت كه وجود امام معصوم، لطفي بر امت است و از نظر عقلي لطف بر خداوند واجب است؛ پس به حكم عقل نصب امام بر خداوند واجب است.

اين دليل كه در كتب كلامي آمده، بر سه امر مبتني است: مقصود از لطف به مكلفان، فراهم كردن زمينه‌اي است كه موجب مي‌شود آنان تكاليف خود را به آساني ادا كنند و از سوي ديگر انجام اصلح بر خدا لازم است؛ زيرا افعال خداوند بر حكمت و مصلحت مبتني است و بي‌گمان انجام اصلح بر ترك آن رجحان دارد.

به عنوان دليل سوم عقلي بر ضرورت امامت در اين بخش آمده است: وجود امام معصوم، بي‌گمان از مصاديق لطف است؛ زيرا پيشوايي كه مردم را از فتنه و فساد و ظلم باز مي‌دارد و با گفتار و رفتار خود زمينه را براي اداي تكاليف هموار و آنان را به پاس داشتن عدالت و انصاف و مروت و دوري از ظلم و گرفتن حق مظلوم از ظلم و اقامه حدود الهي و توجه به خداوند ترغيب مي‌كند، لطف بر بندگان خواهد بود.

همچنين در اثبات دليل عقلي بر لزوم عصمت امام در اين بخش مي‌خوانيم: غرض اصلي نصب امام، حفظ دين، اجراي فرائض الهي، اقامه حدود، رفع ظلم و گرفتن حق مظلوم از ظالم، خشكاندن ريشه فتنه و فساد، ترغيب مردم به پرستش خدا و اجتنابشان از محرمات است و اگر امام، معصوم نباشد، چنين غرضي منتفي است؛ زيرا گفتار و رفتار امام غير معصوم، براي ديگران حجت نيست.

پس لزوم امامت و عصمت امام را از ديدگاه عقل چنين مي‌توان گفت كه امامت دنباله نبوت است؛ يعني خداوند كه بشر را براي رسيدن به كمال و سعادت آفريده است، بايد براي راهنمايي او به سوي كمال، پيامبراني معصوم مبعوث كند؛ براي دنبال شدن اين راه بعد از رحلت پيامبرش نيز بايد جانشينان معصومي براي آنان قرار دهد تا جامعه انساني در پرتو هدايت وي به سوي كمال راه پويد.

كتاب ولايت در كتاب و سنت به قلم غلامرضا مغيثه در قطع وزيري، ۲۱۶ صفحه، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و به قيمت ۶ هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنر مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، خردادماه ۹۳ منتشر شده است..

كتابخانه تخصصي حج و زيارت به عنوان نخستين كتابخانه ديچيتالي در پايگاه اطلاع رساني حج و زيارت با بيش از يكهزار عنوان كتاب با موضوع حج و زيارت قابل دسترسي عموم مردم است.


۱۳۹۳/۵/۱۲ - ۰۸:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن