محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844111172
جهان عربی و اسلامی شخصیت علی(ع) را محدود کرده است/ برای فهم امام علی، 40 بار نهج البلاغه را خواندم
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
جهان عربی و اسلامی شخصیت علی(ع) را محدود کرده است/ برای فهم امام علی، 40 بار نهج البلاغه را خواندم فرهنگ > دین و اندیشه - جرج جرداق می گوید: «بسیاری از کسانی که در مورد امام علی صحبت کرده بودند درباره مسائل تاریخی ایشان سخن گفته بودند. مثل اینکه آیا خلافت و ولایت حق او بود یا خیر و ... به نظر من این مسائل چیزی نیست که فرزندان قرن جدید و حتی شیعیان این زمان به دنبال آن باشند.»
به گزارش خبرآنلاین، خبرگزاری ایبنا در سالروز شهادت امام علی(ع) گفت وگویی را با جرج جرداق، نویسنده کتاب «امام على، صدای عدالت انسانی»منتشر کرده است. متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید. «از همه زیبایی های یک شهر بندری، روی دماغهای کوچک در کنار مدیترانه که بگذری، از همه لذتی که نشستن در حاشیه صخره الروشه و قدم زدن در غار جعيتا به دست می آوری، در عبور از همه لذتی که در گفت وگو با شاعران و نویسندگان لبنانی داری، دیدار و گفت وگو با او برای هر نویسنده ایرانی با دغدغه های ایمانی، یک ضرورت و دلیل برای سفر به لبنان قلمداد می شود. او «جرج سجعان جرداق» نویسنده و محقق مسیحی است. ... و ما با او دیدار کردیم تا در عبور از قرن ها خاموشی صدای عدالت انسانی، از «علی» بگوییم و از کتابی که صدای علی است یا بهتر بگوییم صدای همه انسانیت است. از بزرگ مردی که به قول جرداق: « کاش می شد جهان، هر چه قدرت و نیرو داشت به کار می برد تا در هر عصری رهبری مانند علی را - با آن عقلش ، با آن قلبش، با آن زبانش و با آن ذوالفقارش- به جامعه انسانی می بخشید.» کتاب های و تالیفات هر نویسنده و مولفی در یک فضای خاصی شکل می گیرند. در نوشتن کتاب «امام علی، صدای عدالت انسانی» اولین فضایی که شما را تحت تاثیر قرار داده، چه بود؟ آیا گرایش شما به شخصیت امام علی تاثیر خانواده بوده یا فضای اجتماعی یا علمی خاصی شما را با کتابی مانند نهج البلاغه انس داده است؟ محيط اجتماعي من داراي مشخصات خاصي است که مايلم آن را به محيط خاص و محيط عام تقسيم كنم. اول محيط كشورم و سپس محيط خانوادهام. فضاي كشور لبنان فضاي عربي خالص است زيرا انسانهايي كه با آنها زندگي ميكنم همگي عرب هستند. در اين محيط تمام عرف عربي شامل اسلامي، عربي يا وثني كه قبل از اسلام و مسيحيت وجود داشته است و هر چيزي كه اختصاص به عرب دارد، موجود است. اين ميراث ماست. نكته جالب آن است كه امام علي را عرب به خودش تخصيص ميدهد. همانگونه كه شيعه او را فقط متعلق به خود ميداند. چون او از اين لحاظ جزو ميراث ماست. از سویی شما ميدانيد كه مواردي همچون شعرخواني و پايكوبي و دور هم جمع شدن همگي از آداب عربي قديمي است كه بعداً هم در اين كشور زيادتر شده. اين از زاويه فضاي عمومي آن، در مورد فضاي اختصاصي و محيط خصوصي كه محيط خانه و خانواده خود من است، بايد بگويم خانواده ما معروف به خانواده اهل علم و دانش هستند. پدران و اجداد من همگي با دانش ارتباط مستقيم داشتهاند و كتابخانه شريفي كه تمام اين كتابهاي تاريخي و يادگار در آن است و از ميراث پدران و اجداد من به شمار ميروند،دليل و شاهدي بر مدعاي من است. هنگامي كه بچه كوچكي بودم در محيط جغرافيايي بسيار زيبا زندگي ميكردم. وقتي از مدرسه باز ميگشتم به طرف گياهان خاص،صخره يا زير درختان ميرفتم و كتابهاي عربي همچون «مجمعالبحرين» شيخ نصيف النزجي و متنبي را حفظ ميكردم. پدر ،مادرم و معلم من، مرا درك نميكردند. به همين دلیل سراغ برادر بزرگم میرفتم. او شاعر و دانشمند رياضي و زبان بود. يادگيري اين مطالب نزد وي از مطالب مدرسه برایم شيرينتر بود. پس در حالي كه نوجواني كوچك بودم به سراغ برادر بزرگم فؤاد رفتم. وي سراينده قصيدههايي در مدح امام علي بود كه آنها را براي زائران ایشان ميخواند. با تشویق او تصميم گرفتم «نهجالبلاغه» را بخوانم و آن را حفظ كنم. در حقيقت من چيزي حدود 70درصد مطالب نهجالبلاغه را حفظ کردم. تمامي اين فضاها شامل مطالعه «نهجالبلاغه« در دوران كودكي و تمام چيزهايي كه من از برادر بزرگتر خود شنيده بودم همگي باعث رشد فكري من در مورد امام علي شد و امام علي به عنوان فردي واقعاً عظيم و بزرگ در ذهن و ضميرم جا گرفت و هرچه پیش می رفتم بیشتر به این نتیجه می رسیدم که باید درباره امام علی کاری جهانی کرد و شخصیت او را به شکل متفاوتی معرفی کرد که حاصل تاثیر همه این ها، همین کتابی شد که شما به آن اشاره می کنید. شما در کتابتان دائم از گروه های مختلف سوال می کنید. این ادبیات استفهامی چه دلیلی دارد؟ دائم می پرسید: «آیا بزرگی را می شناسید؟ آیا درباره حاکمی پرسیده اید....؟» این حالت استفهامی کلمات، یک اثرگذاری خاصی در نثر و محتوای کتاب شما آفریده است. چرا؟ آیا این استفهام ها، شیوه نثر شماست یا روایتی از یک نوع نگاه فلسفی یا انسانی شماست؟ من برای فهم امام علی، 40 بار نهج البلاغه را خواندم. این کار نوعی تفکر و نوعی احساس شگرف در من به وجود آورد. یادم نیست اما وقتی کتاب را می نوشتم یک فضایی مرا یاری می کرد. نهج البلاغه برای من یک اثر آسمانی دل انگیز بوده است. فکر می کنم مهم ترین متون فلسفی و ادبی عرب را که هر جویای علمی به آن نیاز دارد ، در خود جای داده است. انشاء علــی(ع) پس از قــرآن، عالی ترین نمونه بلاغت است. بلاغت و ادبیات علی (ع) همیـشه در خدمت تمدن و بشریت بوده و خواهد بود . در رویارویی با این کتاب و این نثر عظیم چه می توانستم بگویم و بنویسم جز آنکه از خودم و از بشر پرسش کنم. استفهام های پی در پی من از انسان و انسانیت است. چون علی صدای همه انسانیت است. واقعا سزاوار است که در جهان امروز، آتش افروزان جنگ و عوامل و مسببین بدبختی های ملت ها و افراد، به سخنـان و کلمات قهرمان اندیشه انسانی، بزرگ مــرد وجدان انسانی، عــلی بن ابی طالب (ع) گوش فرا دهند و آن ها را حفظ کنند و در مقابل گوینده بزرگ آن سخنان، سر تعظیم فرود آورند. کتاب شما یک ویژگی منحصر به فرد دارد که کمتر اثری توانسته با آن رقابت کند و آن اینکه امام علی را در چارچوب های بسته تعریف نمی کنید. نه چارچوب تاریخ، نه چهارچوب مذهب. نه چارچوب سیاست. چطور به این انگیزه و منطق رسیدید و این ضرورت یا خلاء را شناسایی کردید؟ آیا این را باید متاثر از مسیحی بودن شما دانست یا ادیب و شاعر بودن شما؟ یا مولفه تاثیرگذار دیگری نقش داشته است؟ سوال خوبی کردید. وقتی از مدرسه فارغالتحصيل شده بودم و به نوشتن در روزنامه هاي عربي در دانشكدههاي بيروت می پرداختم. در همان دوران نوجوانی پس از تشویق برادرم پی بردم که ادبیات امام علي (ع) در این کتاب براي عمیق شدن در دو موضوع یکی ادبيات عربي و دیگری در فلسفه عربي کمکم خواهد کرد. اول با این نظر شروع به مطالعه نهج البلاغه کردم. پس از سال ها مطالعه، دانش من درباره امام علي افزایش یافت اما بعدها دوست داشتم دانش و معلوماتم را با توجه به اينكه در حال تدريس اين دو موضوع در دانشكده بود، افزايش دهم. پس دنبال مطالبي که درباره امام علي نوشته شده بود و خصوصاً كتابهاي نويسندگان معاصر مثل العقاد، التحسين و دیگران گشتم. بسيار مطالعه كردم و هرچه بیشتر مطالعه می کردم بیشتر پی می بردم که اين مرد بزرگوار در جهان مظلوم است و لازم است که امام علی با آثاری متفاوت و ادبیاتی جهان شمول به جهان معرفی شود. بسياري از كساني كه در مورد ايشان صحبت كرده بودند درباره مسائل تاريخي ايشان سخن گفته بودند. مثل اينكه آيا خلافت و ولايت حق او بود يا خير، چه كسي موافق و چه كسي مخالف او بود و ساير مسائل اينچنيني. به نظر من اين مسائل چيزي نيست كه فرزندان قرن جدید و حتي شيعيان اين زمان به دنبال آن باشند. بلكه مسائلي فراتر از اين موضوع مطرح است. امام علی بزرگتر از چارچوب تاريخي است كه او را در آن محدود كردهاند. من فکر می کنم اگر روشنفکران و نویسندگان جهان فقط با یک کتاب نهج البلاغه آشنا شوند و مفاهیم آن را درک کنند، آثار جهانی بزرگی درباره او خلق خواهند کرد. اما جهان عربی و اسلامی شخصیت او را محدود کرده است. هرچه جلو می رفتم بیشتر احساس می كردم که لازم است «نهجالبلاغه» را دوباره بخوانم. به «نهجالبلاغه» بازمی گشتم. پس ديدم كه در آن نكات زيادي هست كه هنوز بزرگي و عظمت اين مرد در آن كشف نشده است. بر من آشكار شد كه او يك رهبر مصلح به خاطر تفكر وجودياش است، رهبر وجودي در باطن و در فقر و نياز است و به ذهنم رسيد كه روی این کتاب کار كنم. /6262
شنبه 28 تیر 1393 - 16:05:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]
صفحات پیشنهادی
ماجرای شفای مرحوم آیتالله علی صافی گلپایگانی در حرم امام رضا(ع)
دین و اندیشه ماجرای شفای مرحوم آیتالله علی صافی گلپایگانی در حرم امام رضا ع فرزند آیت الله علی صافی گلپایگانی با بیان ماجرای شفا یافتن بیماری پدر توسط امام رضا ع گفت پدر در کوچکترین امور و حتی در امور سیاسی و اجتماعی اخلاقیات را به طور کامل رعایت می کردند و بر اخلاقیات تأکیدامام علی(ع) آینه وجود خداست
شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۹ یک استاد عالی حوزه گفت حضرت علی ع آینه وجود خداست و خوبی های جهان در وجود او نهاده شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در سحرگاه روز 21 ماه رمضان مصادف با شهادت امام علی ع در جمع زائران درجاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند!/ امام علی(ع) از نظر ابن ابی الحدید معتزلی
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه جاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند امام علی ع از نظر ابن ابی الحدید معتزلی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه اگر از جهاد و نبرد سخن به ميان آيد او سيد مجاهدان و نبردكنندگان است و اگر از وعظ و اندرز سخن گفته شود او بنسل جوان، انسان امروز و روشنفکر جامعه اسلامی چه نیازی به شناخت علی(ع) دارد؟/ سخنان دکتر علی شریعتی
نسل جوان انسان امروز و روشنفکر جامعه اسلامی چه نیازی به شناخت علی ع دارد سخنان دکتر علی شریعتی فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر علی شریعتی می گوید اگر به یک مذهب خاص هم معتقد نباشی باز به شناخت علی نیازمندی که انسان امروز و بالاخص روشنفکرِ مسئول در جامعههای اماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی(ع)/ تازیانهای اخلاقی که مسیر زندگی جوانی را عوض کرد
دین و اندیشه فرزند علامه جعفری مطرح کرد ماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی ع تازیانهای اخلاقی که مسیر زندگی جوانی را عوض کرد فرزند علامه جعفری با بیان ماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی ع و تازیانهای اخلاقی که مسیر زندگی جوانی را عوض کرد گفت پدر معتقد بودجامعه اسلامی نسبت به امام زمان خود مسئول است
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۵ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت جامعه اسلامی نسبت به امام زمان خود مسئول است و نباید باز هم به جبهه کفر اجازه بدهیم فرق ایمان را بشکافد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان حجتالاسلام والملسلمین مهدی طائب در سخنرانی پیش از خطبهآیا واقعا حرم امام حسین علیه السلام بوی سیب می دهد؟
آیا واقعا حرم امام حسین علیه السلام بوی سیب می دهد در مورد بوی سیب و استشمام آن از حرم امام حسین ع از حسن بصری و ام سلمه روایتی وارد شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز برخی در خصوص روایات وارده در خصوص امام حسین علیه السلام این مسئله را مطرح ممردم زمانه امام علی(ع) اتصال ایشان به ذات لایتناهی را ندیدند/ ولایت مغز دین است نه لفظ دین
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد مردم زمانه امام علی ع اتصال ایشان به ذات لایتناهی را ندیدند ولایت مغز دین است نه لفظ دین یک پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی گفت عرب زمان امام علی ع لطف الهی و عشق الهی و محبت و معرفت الهی به علی ع و اتصال ایشان به ذات لایتناهی را نمی دیدنمحکومیت اعلام خلافت اسلامی گروه داعش توسط اتحادیه جهانی علمای مسلمان
محکومیت اعلام خلافت اسلامی گروه داعش توسط اتحادیه جهانی علمای مسلمان فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت اتحادیه جهانی علمای مسلمان در بیانیه ای اعلام خلافت اسلامی توسط پیکارجویان شبه نظامی داعش در مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی دربررسی علل خانه نشینی و شهادت امام علی (ع)/ چرا حدیث غدیر به اشتباه تفسیر شد
دین و اندیشه رستم نژاد در گفتگو با مهر بررسی علل خانه نشینی و شهادت امام علی ع چرا حدیث غدیر به اشتباه تفسیر شد یک قرآن پژوه درباره تحریف در اصل ولایت و امامت بعد از پیغمبر ص گفت عدالت نمی گذارد آدم راحت بخوابد زیرا وقتی عدالت بیاید خیلی ها هم باید هزینه آن را بپردازند مردمعدالت خواهی، اصلاح طلبی و اعتدال جویی، مثلث شخصیت علی(ع)/ زبان حال غزه در نیایش دکتر شریعتی
عدالت خواهی اصلاح طلبی و اعتدال جویی مثلث شخصیت علی ع زبان حال غزه در نیایش دکتر شریعتی فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده ویژه خبرآنلاین در شب شهادت امام عدالت با مطالبی از آیت الله جوادی آملی علامه جعفری استاد مطهری امام موسی صدر دکتر شریعتی و به دوستداران ادعایی که امام علی(ع) هنگام افطار میخواند
بارها هنگام افطار این دعا را از تلویزیون شنیدهایم بسم اللّه اللّهم لک صمنا وعلى رزقک افطرنا فتقبل منّا انَّک انت السمیع العلیم و کمتر کسی است که میداند این دعا را امیرالمؤمنین ع لحظه افطار زمزمه میکرد در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی در خصوص آداب افطار در لحظات ملکوتی اذان مغبسته کتاب های زندگی و سیره امام علی(ع) معرفی شد
دین و اندیشه درآستانه شب های قدر و ایام شهادت امام علی ع بسته کتاب های زندگی و سیره امام علی ع معرفی شد انتشارات سروش در آستانه لیالی شریف قدر و ایام شهادت مولای متقیان امیرمومنان حضرت امام علی ع بسته کتاب های خود با مضمون زندگی و سیره آن حضرت را برای مطالعه علاقمندان معتشریح برنامههای «روز بزرگداشت امامزادگان» و طرح «کاروان کرامت»/ بیبی حکیمه از ۱۴ کشور عربی زائر دارد
دین و اندیشه در شورای هماهنگی جشنهای دهه کرامت صورت گرفت تشریح برنامههای روز بزرگداشت امامزادگان و طرح کاروان کرامت بیبی حکیمه از ۱۴ کشور عربی زائر دارد در هشتمین نشست شورای هماهنگی جشنهای دهه کرامت برنامههای روز بزرگداشت امامزادگان با محوریت تکریم بی بی حکیمه امامزامام علی نماد عدالت خواهی و ظلم ستیزی در جهان است
امام جمعه رشت امام علی نماد عدالت خواهی و ظلم ستیزی در جهان است خبرگزاری رسا ـ امام جمعه رشت امام علی ع را نماد عدالت خواهی و ظلم ستیزی در جهان معرفی کرد و با بیان این که سیره علوی بهترین الگو برای جامعه بشری است افزود باید تلاش کنیم تا عدالت علوی در همه بخش های جامعه اسلامیفرمان امام علی به مالک اشتر منشور بی بدیل حاکمیت اسلامی است
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل فرمان امام علی به مالک اشتر منشور بی بدیل حاکمیت اسلامی است خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به لزوم توجه به فرمایشات امام علی ع در جامعه اسلامی گفت فرمان امام علی به مالک اشتر منشور بی بدیل حاکمیت اسلامی است به گزارامام جمعه فیروزکوه: امام علی(ع) مظلوم ترین شخصیت تاریخ اسلام است
فیسبوک تویتر Google Cloob امام جمعه فیروزکوه امام علی ع مظلوم ترین شخصیت تاریخ اسلام است تهران بزرگ- ایرنا- امام جمعه شهرستان فیروزکوه گفت امام علی ع مظلوم ترین شخصیت تاریخ اسلام است که شدیداً مورد محبت دوستان و کینه و عداوت دشمنان بودند حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی استی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها