تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799880936




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد فرقه تكفيري وهابيت در كتاب فجر صادق/ وهابيت و كنار نهادن عقل، اجماع و قیاس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
رد فرقه تكفيري وهابيت در كتاب فجر صادق/ وهابيت و كنار نهادن عقل، اجماع و قیاس
كتاب فجر صادق «في الرد علي الفرقة الوهابيه المارقه» از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت و انتشارات مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر و روانه بازار شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، وهابيت فرقه‌اي است كه در قرن ۱۲ هجري در درعيه از مناطق نجد عربستان ظهور يافت و بر اساس انديشه ظاهرگرايي محمدبن عبدالوهاب و در سايه شمشير محمد بن سعود رشد نمود. باورها و آموزه‌هاي اين فرقه از همان آغاز با نقد انديشمندان جهان رو به رو شد.

در اين كتاب مي‌خوانيم: «وهابيت و منشأ آن»، «گفتاري درباره ستم وهابيت»، «عقيده وهابيت»، «بطلان مذهب وهابيتِ خارج از دين»، «تجسيم در مذهب وهابيت»، «وهابيت و كنار نهادن عقل»، «وهابيت و نفي اجماع»، «اجماع چيست»، «وهابيت و نفي قياس»، «قياس چيست» و «وهابيت و تكفير تقليدكنندگان».

در ذيل موضوعي با عنوان وهابيت و منشأ آن آمده است: «وهابيت فرقه اي است منسوب به محمد ابن عبدالوهاب. ابتداي ظهور وي در سال ۱۱۴۳ بود. وي پس از پنجاه سال به شهرت رسيد و عقايد انحرافي خود را در نجد آشكار ساخت. محمد بن سعود حاكم «درعيه» سرزمين مسيلمه كذاب نيز او را در اين امر ياري رساند و اهالي آن سرزمين را به پيروي از محمد بن عبدالوهاب مجبور كرد.

آنان نيز از او پيروي كردند! و پيوسته قبيله به قبيله فريفته او شدند تا اينكه فتنه او فراگير و آوازه‌اش بلند و نيرومند شد و اهل باديه از او به هراس افتادند. ابن عبدالوهاب به مردم مي‌گفت: من شما را جز به توحيد و شرك‌ نورزيدن در عبادت خداوند متعال فرا نمي‌خوانم. آنان نيز در پي او رفتند تا آنكه ملك عقايدش گسترش يافت. وي در سال ۱۱۱۱ به دنيا آمد و در سال ۱۲۰۷ درگذشت.

در بخش ديگري از اين كتاب به موضوعاتي همچون «وهابيت و تكفير مسلمانان»، «وهابيت و نفي توسل»، «توسل و ادله جواز آن»، «وهابيت و تكفير كسي كه مي‌گويد يا رسول‌الله(ص)»، «وهابيت و تكفير زائران قبور» و «وهابيت و تكفير كسي كه به غير خدا سوگند مي‌خورد و نذر و قرباني مي‌نمايد» پرداخته شده است.

وهابيت و تكفير مسلمانان عنوان موضوع ديگري از كتاب فجر صادق است كه ذيل آن مي‌خوانيم: ابن عبدالوهاب همان‌گونه كه گفتيم، با پيروي از هواي نفس خويش، در پي ابداع دين جديدي بود تا در سايه آن به رياست برسد. ولي دريافت كه چنين چيزي جز در سرزمين‌هايي كه مردمان آن، از سويي بسيار جاهل باشند و از سويي تمسك به اسلام داشته باشند، عملي نيست.

از اين رو، بدعتهاي خود را در قالب دين اسلام مطرح نمود و براي تكميل كادر خود، با شبهه‌اي قرآني به تكفير تمام مسلمانان پرداخت. بهانه وي براي تكفير مردم، توسل آنان به پيامبر اكرم(ص) و ديگر انبياء و اولياء و صالحين بود.

وي همچنين نذرها و قرباني‌ها و … كه در پي اين توسل‌ها انجام مي‌شد را عبادت دانسته با تمسك به اينكه در قرآن عظيم آمده است كه هر كس غير خداوند را عبادت كند مشرك است، تمام موحدان را به سبب انجام اين امور مشرك قلمداد كرد و پس از تكفير تمام مخالفان خود، بلاد آنان را نيز بلاد حرب اعلام كرد و خون آنان را مباح و اموالشان را حلال دانست. اين در حالي است كه خداوند مي‌فرمايد: «ان الدين عندالله الاسلام: دين در نزد خدا، اسلام (تسليم‌ بودن در برابر حق) است».

كتاب فجر صادق (في الرد علي الفرقة الوهابيه المارقه) نوشته جميل صدقي زهاوي و ترجمه سيدابوالقاسم غضنفري از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر در زمستان ۱۳۹۲ با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه در ۱۲۰ صفحه به قيمت ۳۰۰۰ تومان چاپ و روانه بازار شده است.

كتابخانه تخصصي حج و زيارت به عنوان نخستين كتابخانه ديچيتالي در پايگاه اطلاع رساني حج و زيارت با بيش از يكهزار عنوان كتاب با موضوع حج و زيارت قابل دسترسي عموم مردم است.


۱۳۹۳/۵/۱۳ - ۰۹:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن