محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803954614
![نمایش مجدد: میراث یونانی میهمان خوش قدمی در تمدن اسلامی بوده است/ چرا فیلسوفان اسلامی به فضیلتگرایی رو آوردند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
میراث یونانی میهمان خوش قدمی در تمدن اسلامی بوده است/ چرا فیلسوفان اسلامی به فضیلتگرایی رو آوردند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1391/12/05/IMG17261354.jpg)
دین و اندیشه > اندیشمندان استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مهر:
میراث یونانی میهمان خوش قدمی در تمدن اسلامی بوده است/ چرا فیلسوفان اسلامی به فضیلتگرایی رو آوردند
دکتر احد فرامرزقراملکی استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نظریه های اخلاقی فیلسوفان مسلمان به دیدگاه های فضیلت گرایی در غرب نزدیک تر است، می گوید: میراث فلسفی یونان اعم از آثار افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان ترجمه و مورد توجه نخستین فیلسوفان اخلاق قرار گرفت.
دکتر احد فرامرز قراملکی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این موضوع که دلیل گرایش فیلسوفان مسلمان به اخلاق فضیلتگرا چیست و آیا دلیل آن شباهتهای آموزه های اسلامی با آموزه های این اخلاق بوده است، گفت: در بحث فضیلت گرایی اخلاقی در تمدن اسلامی چند نکته مهم وجود دارد. اول اینکه اساساً طبقه بندی مکاتب اخلاقی به فضیلت گرا یا وظیفه گرا و ... هرکدام شروط خاص خود را دارند. این تقسیم بندی یک تقسیم بندی پیشینی نیست، بلکه یک تقسیم بندی توصیفگر از جریانهای مختلف اخلاقی در تمدن غرب است. وی تصریح کرد: این به این معناست که این طبقه بندی لزوماً مطابق با رشد اخلاق در تمدن اسلامی نیست و اگر لزوماً جریانهای اخلاقی را در یکی از این طبقه بندی ها بگنجانیم شاید به تخصیص نظریه های اخلاقی در تمدن اسلامی برسیم و این نکته مهم و مقدماتی است. مدیر گروه اخلاق حرفه ای دانشگاه تهران افزود: در تمدن اسلامی جریانهای مهم دیگری نیز وجود دارد. نکته دیگر این که آنچه که در مکاتب اخلاقی در تمدن اسلامی رشد علمی پیدا کرد نظریه اخلاقی فلسفی است. اما این به آن معنا نیست که جریان های دیگر را نادیده بگیریم. به عنوان مثال نظریه های اخلاقی مخصوص به حقوق که از رساله الحقوق امام سجاد(ع) شروع می شود تا به کتاب العشره یا اخلاق زیست علامه مجلسی می انجامد اساساً جریان های مستقل دیگری از اخلاق هستند که بیش از آنکه به فضیلت گرایی نزدیک باشد بیشتر به وظیفه گرایی نزدیک است. مؤلف کتاب "اخلاق حرفه ای" یادآور شد: واقعیت این است که اساساً نظریه های اخلاقی فیلسوفان مسلمان به دیدگاه های فضیلت گرایی در غرب نزدیک تر است. وی تصریح کرد: این موضوع چند دلیل دارد. یک دلیل این است که به هر روی میراث فلسفی یونان اعم از آثار افلاطون و ارسطو و آثار نوافلاطونیان ترجمه و مورد توجه نخستین فیلسوفان اخلاق قرار گرفت. کسانی مثل کندی و فارابی و حتی ابن سینا تحت تأثیر این جریانهای اخلاقی بوده اند. از طرف دیگر برداشتی که در تمدن اسلامی از منابع دینی ما شده است با مکاتب فضیلت گرا نسبت معناداری داشته اند. وی با بیان اینکه استعداد متون دینی ما در فضیلت گرایانه تفسیر شدن، استعداد بالایی است، تأکید کرد: به این دلیل که اساساً نگاه آموزه های دینی به تحول اخلاقی آدم نگاهی استکمالی و تحول کمال محور است. این تحول کمال محور در آثار یونانی هم در میان بود و این نگاه استکمالی به انصاف با مکتب اخلاقی فضیلتگرا همخوانی دارد. این همخوانی در سطح بسیار بالایی وجود داشته است. این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش افزود: به طوری که نظریه ملکه اخلاقی که اساساً بر علم النفس یونانی استوار است و نوعی پایه و مبنا برای نظریه فضیلتگرا طرح شده در قرآن با آیه «قُل کلٌ یَعَلوُا عَلی شاکِلَته» بیان شده است و مفهوم شاکله، تفیسر ملکه را می توانست بپذیرد و این اتفاق نیز رخ داد. قراملکی در ادامه سخنانش یادآور شد: در واقع کافی بود فیلسوفی شاکله را به ملکه تفسیر کند. اگر بحث تحول اخلاق را به تحول ملکه برگردانیم نظریه های فضیلتگرا خود را به خوبی نشان می دهند. وی با اشاره به اینکه فارابی تحت تأثیر میراث یونانی فرضیه رفتار را از ملکه جدا می دانست. او معتقد بود رفتار یا خیر است یا شر. اگر اخلاق را به اینجا وصل می کردند شاید به فضیلتگرایی اخلاقی نمی رسیدند و می پرسیدند ملاکهای خیر و شر چیست؟، افزود: زکریای رازی از طریق تراز نامه لذت و رنج برای رفتار خیر و شر ملاک قرار می دهد و معتقد است هر رفتاری که میزان رنجش بیشتر از لذتش باشد رفتار ناروای اخلاقی است. اما فارابی معتقد است رفتار خیر و شرّ با فضیلت و رذیلت متفاوت است. او فضیلت و رذیلت را به ملکه ربط می دهد. مقسم فضیلت و رذیلت ملکه نفسانی است و این ملکه نفسانی است که فضیلت یا رذیلت است. این استاد دانشگاه تأکید کرد: در نظریه اخلاقی فارابی مفهوم فلسفی ملکه اساس نظریه اخلاقی قرار می گیرد و این مفهوم ملکه برمی گردد به نظریه خاصی در رشد اخلاقی که رشد اخلاقی را استکمال نفس می داند. از طریق اکتساب ملکات لازم است که اخلاق را نیز برگردانیم به ملکات آنوقت مقسم فضیلت و رذیلت قرار می گیرد. وی تشریح کرد: نگاه تحول و رشد اخلاقی کاملاً در متون دینی ما وجود داشته است و میراث یونانی میهمان ناخوانده ای به تمدن اسلامی نبوده، بلکه میهمان خوش قدمی نیز بوده و در تمدن اسلامی جا افتاده است. به همین دلیل گرایشهایی که به تفسیر اخلاق بر مبنای فضیلت بوده در میان دانشمندان اسلام رواج پیدا کردند.
۱۳۹۳/۵/۱۴ - ۰۸:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
چرا فیلسوفان مسلمان به اخلاق فضیلتگرا رو آوردند/ نظریه اخلاقی فلاسفه اسلامی خاص خود آنهاست
دین و اندیشه اسلام در جهان بقایی در گفتگو با مهر بررسی کرد چرا فیلسوفان مسلمان به اخلاق فضیلتگرا رو آوردند نظریه اخلاقی فلاسفه اسلامی خاص خود آنهاست یک استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی از اصول اخلاقی ارائه شده در کتبی چون کیمیای سعادت قابوسنامه حتی گلستان سعدی امروزه منسوخ شبرگی از تاریخ/ شورش خلیفه سنتگرا، بر عقلگرایی تمدناسلامی
برگی از تاریخ شورش خلیفه سنتگرا بر عقلگرایی تمدناسلامیمتوکل عباسی دهمین خلیفه عباسی بود که برخلاف گذشتگان خود تحت تاثیر اهل حدیث قرار گرفت و به دشمنی با معتزله و عقلگرایی تمدن اسلامی پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس متوکل عباسی که نام اصلیش جعفر بود دهمین خلیفه عباسی است دتأکید فیلسوفان اسلامی به ثبات ارزشهای اخلاقی/ آیا علامه طباطبایی به ثابت بودن اصول اخلاق معتقد بود
دین و اندیشه اندیشمندان پورحسن در گفتگو با مهر بررسی کرد تأکید فیلسوفان اسلامی به ثبات ارزشهای اخلاقی آیا علامه طباطبایی به ثابت بودن اصول اخلاق معتقد بود دکتر قاسم پورحسن استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اخلاق فرازمان و فرامکان است گفت متفکران اسلامی عموماًآیات و روایات بذر فلسفه اسلامی را گذاشتند/ فیلسوفان اسلامی نباید اینقدر بر قدمت زمانی عالم پافشاری می کردند
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد آیات و روایات بذر فلسفه اسلامی را گذاشتند فیلسوفان اسلامی نباید اینقدر بر قدمت زمانی عالم پافشاری می کردند رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با تأکید بر اینکه آیات و روایات بذر فلسفه اسلامی را گذاشتند گفت درباره نقش فلسفه یونان در شکل گیری فلسفهوزیر امور اسلامی فلسطین نسبت به طرح تقسیم مسجدالاقصی توسط صهیونیستها هشدار داد
دین و اندیشه در حالی که دنیا به غزه نگاه می کند وزیر امور اسلامی فلسطین نسبت به طرح تقسیم مسجدالاقصی توسط صهیونیستها هشدار داد وزیر اوقاف و امور اسلامی فلسطین هشدار داد در شرایطی که دنیا روی جنگ و تجاوز صهیونیستها در غزه متمرکز شده رژیم اشغالگر قصد در نظر دارد طرح تقسیم مسجدالاارائه «نظريه اسلامی علوم انسانی» توسط آیت الله رشاد
دین و اندیشه اندیشکده ها ارائه نظريه اسلامی علوم انسانی توسط آیت الله رشاد نظریه اسلامی علوم انسانی توسط آیت الله رشاد 11 تا 13 مردادماه در دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می شود به گزارش خبرگزاری مهر بنا به دعوت دانشگاه فردوسی مشهد آيت الله علی اكبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهفردوسی تاریخ ایران را اسلامیزه کرد/ روایت فردوسی از عاشورا فرازمانی است
دین و اندیشه رئیس کتابخانه مجلس در نشست قرآن و پارسینگاری فردوسی تاریخ ایران را اسلامیزه کرد روایت فردوسی از عاشورا فرازمانی است رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فردوسی تاریخ ایران را آگاهانه اسلامیزه کرده و آنرا روایت میکند گفت نگاه فردوسی به واقعه عاشورا فوزرای اوقاف کشورهای اسلامی به نسلکشی صهیونیستها واکنش نشان دهند
دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۲ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با صدور پیامی خواستار واکنش سریع وزرای اوقاف کشورهای اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و ارسال کمکهای فوری بشر دوستانه به این منطقه از جهان اسلام شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایربا ترویج فرهنگ رضوی، فرهنگ اسلامی را به نسلها منتقل میکنیم
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۱ با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت مدیره بنیاد بینالمللی امام رضا ع نشست ستاد برگزاری جشنواره بینالمللی امام رضا ع برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علیاصغر کاراندیش مروستتوصيه حاج آقا مجتبىٰ تهراني به رزمندگان مقاومت اسلامي
توصيه حاج آقا مجتبىٰ تهراني به رزمندگان مقاومت اسلامي تكيه و اعتمادتان به سلاحها و موشکها و تدابیر خودتان نباشد بلکه تکیهتان فقط به خدا باشد و بر شما باد به سلاح انبیاء به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز سید کمیل باقرزاده با ارسال خاطرهای ازتقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی نادرست است/ عقل و وحی دو منبع مهم معرفت زایی هستند
دین و اندیشه یک استاد دانشگاه تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی نادرست است عقل و وحی دو منبع مهم معرفت زایی هستند یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم براین باور است که تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی و یا غربی و شرقی نادرست است زیرا فلسفه با تکیه بر عقل و وحی به پاسخمجمع جهانی صلح اسلامی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی مجمع جهانی صلح اسلامی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرد در بخشی از بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی علیه جنایات صهیونیستها آمده است با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به ویژه اقدامات اخیر علیه مردم غزه که با نقضآیتالله شب زندهدار از حامیان همیشگی انقلاب اسلامی بود
یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۸ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت عالم ربانی آیتالله حسین شب زندهدار جهرمی را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این پیام تسلیت آمده است خبر درگذشت عالم ربانی و فقیه اهل بیت س حضرت آیت الله حاج شیخ حسیبیانیه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت روز قدس
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۰ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت روز جهانی قدس با صدور بیانیهای از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این بیانیه با اشاره به اینکه روز جهانی قدس گرامیترین میراث حضرتلوازم اسلاميسازي علوم
لوازم اسلاميسازي علوم در شماره های گذشته به طرح و نقد برداشت های مختلف از علم دینی پرداخته شد و معنای منتخب علم دینی از منظر علامه مصباح یزدی تبیین گردید در این شماره به عنوان آخرین شماره از این سیر ستون فلسفتنا رابطه علم و دين در انديشه علامه مصباح يزدي به لوازمهویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی
هویت علوم انسانی اسلامی از دیدگاه روششناختیجهت تحقق تمدن اسلامی به منظومه ای معرفتی نیازمندیم که علوم انسانی در لایة میانی اش قرار دارند به تعبیر دیگر سه لایة معرفتی برای شکل گیری تمدن اسلامی ضرورت می یابد نظام معارف دینی نظام علوم هماهنگ و دستیابی به الگوها و ساختارها جهتگفتاری ازعلامه محمدتقیمصباحیزدی وهابیت مانع انسجام اسلامی
گفتاری ازعلامه محمدتقیمصباحیزدیوهابیت مانع انسجام اسلامیهوشیاری و بیداری اندیشمندان دنیای اسلام و حرکت به سمت تحقق آرمان دیرین پیامبر خدا ص با تکیه بر اشتراکات و دوری جستن از اختلاف و تفرقه راهکارهای اصلی برای بیتأثیر ساختن تلاش مانع اصلی انسجام اسلامی یعنی وهابیت است اش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها