محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832990893
آیات و روایات بذر فلسفه اسلامی را گذاشتند/ فیلسوفان اسلامی نباید اینقدر بر قدمت زمانی عالم پافشاری می کردند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد:
آیات و روایات بذر فلسفه اسلامی را گذاشتند/ فیلسوفان اسلامی نباید اینقدر بر قدمت زمانی عالم پافشاری می کردند
رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با تأکید بر اینکه آیات و روایات بذر فلسفه اسلامی را گذاشتند، گفت: درباره نقش فلسفه یونان در شکل گیری فلسفه اسلامی باید نگاهی منصفانه و معتدلانه در پیش گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در مورد تأثیر قرآن و روایات بر فلسفه اسلامی و تفاوت آن با عقلانیت و فلسفه یونانی به خبرنگار مهر گفت: اولین نکته ای را که در این رابطه باید مورد توجه قرار دهیم این است که بذرهای اصلی و اساسی و بنیادین رویکرد اندیشمندان مسلمان به مباحث حکمی و فلسفی را قرآن و روایات اهل بیت(ع) گذاشته است. وقتی که به قرآن مراجعه می کنیم به صورت مکرر به عقل و جایگاه عقل و تفکر بها داده شده است. وی افزود: بسیاری از دانشمندان حتی غیر مسلمان اذعان کرده اند که کمتر کتاب آسمانی ای به اندازه قرآن به مسئله عقل و عقلانیت توجه کرده است. در آیات فراوانی صاحبان لوح مورد خطاب قرار می گیرند بی آنکه صحبتی از اسلام و نوعی دین باوری هم باشد. اگر قرآن را کتاب حکمی و عقلانی بدانیم (عقل به معنای آنچه که در متون وحیانی تعریف شده) ؛ سخن گزافی نگفته ایم. اگر خدای قرآن را خدای عقلای عالم و بنیانگذار عقل بدانیم سخن بی راهه ای نگفته ایم. در روایات هم مسئله عقل گرایی موج می زند. شاهد آن هم کتاب شریف کافی است که بخش اول آن «العقل و الجهل» است. رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: در روایت اول اصول کافی عقل به عنوان بزرگترین موهیت الهی تلقی می شود و روایت مفصل امام صادق(ع) خطاب به هشام در رابطه با جاده عقل آمده است. بنابراین بیراهه نیست که بگوییم بذرها و رهنمودهای دیگر را خود متون وحیانی گذاشته اند؛ منتها این حقیقت را هم نمی توانیم انکار کنیم که اندیشمندان مسلمان در اینکه نظام واره ای به مباحث عقلانی بدهند به میراث برجای مانده و کهن یونان باستان مراجعه کردند و ابایی هم نداشتند. مثل این است که الان بگوییم برای رشد علمی از میراث علمی اروپا و آمریکا استفاده کنیم. وی افزود: به هر حال اینکه میراث فکری یونان از کجا بوده آیا آن هم ریشه وحیانی داشته است یا نه، بحث و گفتگوی فراوانی درمیان است. حتی برخی ها معتقدند که شواهدی وجود دارد که سقراط را هم تا حد پیغمبری مطرح می کنند. بنابراین هیچ ایرادی ندارد که بگوییم ریشه های تفکر عقلانی یونان هم که نظام واره ای به مباحث عقلانی داد آن هم به نحوی از وحی و متون وحیانی بهره گرفته است. به هر حال اینکه از دوره کندی و فارابی بازخوانی تفکر حکمی یونان مورد توجه قرار گرفت قابل انکار نیست. منتها در اینجا چند تحلیل مطرح است که باید بر آن توجه داشت. یکی اینکه این تلقی می شود که اندیشمندان مسلمان فقط فلسفه یونان را ترجمه کردند و به نحوی تسلیم آن شدند یا به نحوی آموزه ها و تحلیلهای عقلی فلسفه یونان را بر متون وحیانی خود تحمیل کردند. نصیری اظهار کرد: این رویکرد از سوی مخالفان فلسفه یا حتی غربی هایی که می خواهند مسلمانان را محکوم کنند مطرح می شود. مخالفان فلسفه عموم حدیث گرایان این مسئله را به عنوان یکی از نقدهای جدی مطرح می کنند و می گویند فلاسفه این آموزه ها را بر متون وحیانی و دین تحمیل کردند و به نحوی تسلیم رأی آنها شده اند و صدمه زدند. این نگاه افراطی است اگر کسی به صورت مطلق بخواهد بگوید یعنی بالجمله بخواهد بگویید؛ این مسئله غیرمنصفانه است. وی افزود: نگاه دیگر، دفاع تمام قد و عیار از فلسفه اسلامی است که بدین معنا که عصر بازخوانی میراث یونانی را مورد انکار قرار دهیم یا اینکه بگوییم متفکران اسلامی در آن هیچگونه تسلیم و پذیرشی صورت ندادند و ادعا کنیم که فلاسفه ما کاملاً لباس نویی را به فلسفه یونان پوشاندند و یا بخواهیم ادعا کنیم که هر جا به متون وحیانی برخورد کردند عملا متون وحیانی را پیش انداختند. دلیل این مدعا هم آثار ابن رشد است که به خوبی نشان می دهد که او هم می پذیرد که بالاخره در رویکرد حکمی و عقلانی، متفکران مسلمان جانب عقل را پیش گرفته اند. این مسئله در آثار ابن سینا موج می زند. بنابراین باید تحلیل منصفانه و معتدلانه پیش بگیریم. این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی یادآور شد: از یک طرف کار فلاسفه را به کار صرف ترجمه، منوط و متوقف نکنیم و باز نگردانیم. اینکه بگوییم چیزی به این عرصه نیفزودند؛ این ادعا بسیار غیر منصفانه است. برای اینکه مقایسه ای نه چندان پر زحمت میان میراث فکری ای که از ارسطو بدست آمده و وجود دارد و آن چیزی که در آثار امثال ابن سینا و طرفداران و پیروان او بازتاب یافته، نشان می دهد که هم مسئله های جدید و نویی در فلسفه اسلامی به وفور یافت می شود و هم در فلسفه یونان که رنگ توحید و خداباوری و آخرت گرایی در آن چندان جدی نیست و حتی برخی ها آنرا نوعی فلسفه طبیعی تلقی کرده اند اینجا هم کاملا رنگ الهی و خدایی پیدا می کند؛ این مسئله قابل انکار نیست، یعنی اشراق آیات و روایات و اشراق نگاه و منظره دین و متون وحیانی را می شود در آن کاملا دید. این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نمونه اش اسفار ملاصدراست که بیش از هزار آیه در آن انعکاس یافته است. ابن سینا و حتی سهروردی و فارابی ملتزم هستند که اگر در جایی به آیه ای برخورد کنند آنرا بلافاصله در مباحثشان لحاظ کنند. ابن سینا در بحث برهان صدیقین از آیه «وَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيٍْ شَهِيدٌ» که آیه قوی ای در خصوص برهان صدیقین است؛ استفاده فراوان کرده است. نصیری اظهار کرد: از طرف دیگر نگاه معتدلانه این است که بگوییم فلاسفه اسلامی تلاش و کوشیدند که باور و اندیشه های فلسفی را بر متون وحیانی تحمیل نکنند؛ اولویت بندی آنها این بوده؛ اما حالا چقدر در این کار موفق بوده اند و چقدر می توانیم از این کار دفاع کنیم، قدری کار را دشوار می کند، یعنی اینکه روش و برون داد یا نتیجه کارشان چه چیز باشد قدری قابل تأمل است. از نمونه های بارز آن مسئله قدمت عالم است که بدون اینکه بخواهیم تعصبی داشته باشیم. در دفاع فلسفه یا رد فلسفه به نظر می آید که اینجا باید اعلام کنیم که متفکران ما لغزیده اند، یعنی نباید در قدمت زمانی عالم پافشاری می کردند که غزالی از همین نکته به شدت بر فلاسفه تاخته است؛ نباید اینقدر اصرار می کردند؛ در حالی که متون وحیانی بسیار بسیار صریح است. كَانَ اللَهُ وَ لَمْ يَكُنْ مَعَهُ شَيْءٌ. در عزمشان در تفسیر زمان که البته بعداً میرداماد تلاش کرد با نظریه دهر این معضل را طوری حل کند؛ لغزیده اند. وی تصریح کرد: این ناتوانی در تحلیل زمان، فلاسفه اسلامی را به اینجا کشاند که مسئله قدمت زمانی را و بعد حدوث ذاتی را مطرح کنند؛ که متکلمان در اینجا به شدت جلوی آنها ایستادند. در اینجا، لغزش فلاسفه مقداری جدی است. مسئله معاد جسمانی را هم گو اینکه انکار نکردند اما به تعبیر شیخ محمد علی آملی در شرحی بر ملا هادی سبزواری ایشان تأکید می کند در تحلیل معاد و معاد جسمانی اینگونه که وحی و متون وحیانی می گوید نتوانسته همپای هم حرکت کنند. البته بحث علم الهی را هم باید به این اضافه کنیم. رئیس موسسه معارف و وحی و خرد عنوان کرد: به هر حال این لغزشها موجود است و به قول امام علی(ع) در عقل بشری هم امکان خطا وجود دارد. این لغزشها را غزالی در تهافة الفلاسفه و پیروان او از سده چهارم به این طرف بهانه کردند و پیوسته سر فلاسفه کوبیدند به گونه ای که تفکر فلسفی در جهان اسلام و به خصوص غیر شیعه به طور کلی مرد. بحث افراط گرایی در رفتار که امروز داعش و وهابیت و سلفیون را به وجود آورده در مباحث فلسفی هم تفکر خشک و بی روح و بی جانی به وجود می آورد مثل ابن تیمیه و جلال الدین سیوطی را که با هر چه کلام و فلسفه و منطق است مبارزه می کنند و اصلاً اجازه تفکر عقلانی و حکمی نمی دهند؛ و یا امثال ابن حنبل و پیروان او هم همین طور است. این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی یادآور شد: در متون دینی و قرآن مفتخریم که این آیه «وَكَذٰلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا» این حرکت معتدلانه و میانه رو یعنی هر جایی که غیر وحی است نه دفاع جانبدارانه تمام قد باشد و نه رد تمام قد باشد، یعنی حرکت در سیاهی و سفیدی محض نشود. نکات مثبت و منفی را ببینیم؛ آن وقت اگر این طور نگاه کنیم فلسفه و مسائل حکمی را می توانیم در حوزه های فکری ما از این وضع دفاع و رد مطلق نجات دهیم، یعنی تفکر عقلانی را می توانیم نه فقط در جهان اسلام، با نگاه منصفانه و معتدلانه بسط دهیم.
۱۳۹۳/۵/۱۲ - ۰۸:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی نادرست است/ عقل و وحی دو منبع مهم معرفت زایی هستند
دین و اندیشه یک استاد دانشگاه تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی نادرست است عقل و وحی دو منبع مهم معرفت زایی هستند یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم براین باور است که تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی و یا غربی و شرقی نادرست است زیرا فلسفه با تکیه بر عقل و وحی به پاسخچرا فیلسوفان مسلمان به اخلاق فضیلتگرا رو آوردند/ نظریه اخلاقی فلاسفه اسلامی خاص خود آنهاست
دین و اندیشه اسلام در جهان بقایی در گفتگو با مهر بررسی کرد چرا فیلسوفان مسلمان به اخلاق فضیلتگرا رو آوردند نظریه اخلاقی فلاسفه اسلامی خاص خود آنهاست یک استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی از اصول اخلاقی ارائه شده در کتبی چون کیمیای سعادت قابوسنامه حتی گلستان سعدی امروزه منسوخ شتأکید فیلسوفان اسلامی به ثبات ارزشهای اخلاقی/ آیا علامه طباطبایی به ثابت بودن اصول اخلاق معتقد بود
دین و اندیشه اندیشمندان پورحسن در گفتگو با مهر بررسی کرد تأکید فیلسوفان اسلامی به ثبات ارزشهای اخلاقی آیا علامه طباطبایی به ثابت بودن اصول اخلاق معتقد بود دکتر قاسم پورحسن استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اخلاق فرازمان و فرامکان است گفت متفکران اسلامی عموماًفردوسی تاریخ ایران را اسلامیزه کرد/ روایت فردوسی از عاشورا فرازمانی است
دین و اندیشه رئیس کتابخانه مجلس در نشست قرآن و پارسینگاری فردوسی تاریخ ایران را اسلامیزه کرد روایت فردوسی از عاشورا فرازمانی است رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فردوسی تاریخ ایران را آگاهانه اسلامیزه کرده و آنرا روایت میکند گفت نگاه فردوسی به واقعه عاشورا فمرز جغرافیایی در جامعه اسلامی نمی تواند مانع همبستگی اعتقادی شود
دین و اندیشه اندیشمندان معاون پارلمانی رئیس جمهور مرز جغرافیایی در جامعه اسلامی نمی تواند مانع همبستگی اعتقادی شود حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت اگر عدهای با خود فکر کنند که مسئله قدس به ما مربوط نمیشود اساسا نگاهشان نگاه نادرستی است چون در جامعه اارائه «نظريه اسلامی علوم انسانی» توسط آیت الله رشاد
دین و اندیشه اندیشکده ها ارائه نظريه اسلامی علوم انسانی توسط آیت الله رشاد نظریه اسلامی علوم انسانی توسط آیت الله رشاد 11 تا 13 مردادماه در دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می شود به گزارش خبرگزاری مهر بنا به دعوت دانشگاه فردوسی مشهد آيت الله علی اكبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهتوصيه حاج آقا مجتبىٰ تهراني به رزمندگان مقاومت اسلامي
توصيه حاج آقا مجتبىٰ تهراني به رزمندگان مقاومت اسلامي تكيه و اعتمادتان به سلاحها و موشکها و تدابیر خودتان نباشد بلکه تکیهتان فقط به خدا باشد و بر شما باد به سلاح انبیاء به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز سید کمیل باقرزاده با ارسال خاطرهای ازبرگزاری همایش «علوم اجتماعی در جهان اسلام» در آیندهای نزدیک/ علوم اجتماعی اسلامی نیازمند توجه به واقعیات اجتم
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها در دومین ضیافت اصحاب علوم اجتماعی اسلامی ایرانی مطرح شد برگزاری همایش علوم اجتماعی در جهان اسلام در آیندهای نزدیک علوم اجتماعی اسلامی نیازمند توجه به واقعیات اجتماعی است دومین ضیافت اصحاب علوم اجتماعی اسلامی ایرانی با حضور اساتید و دانشجویاجامعه اسلامی نسبت به امام زمان خود مسئول است
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۵ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت جامعه اسلامی نسبت به امام زمان خود مسئول است و نباید باز هم به جبهه کفر اجازه بدهیم فرق ایمان را بشکافد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان حجتالاسلام والملسلمین مهدی طائب در سخنرانی پیش از خطبهگفتاری ازعلامه محمدتقیمصباحیزدی وهابیت مانع انسجام اسلامی
گفتاری ازعلامه محمدتقیمصباحیزدیوهابیت مانع انسجام اسلامیهوشیاری و بیداری اندیشمندان دنیای اسلام و حرکت به سمت تحقق آرمان دیرین پیامبر خدا ص با تکیه بر اشتراکات و دوری جستن از اختلاف و تفرقه راهکارهای اصلی برای بیتأثیر ساختن تلاش مانع اصلی انسجام اسلامی یعنی وهابیت است اشنهادهای تقریبی شیعه و سنی کشورهای اسلامی به یکدیگر متصل شوند
دین و اندیشه نهادهای تقریبی شیعه و سنی کشورهای اسلامی به یکدیگر متصل شوند رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در کنفرانس صلح اعتدال عقل سلیم و ابتکار علمای اسلام گفت لازم است مجمع تقریب مذاهب ایران سازمان دیانت ترکیه الازهر مصر و نهادهای تقریب گرای شیعه و سنی عراق ببرگی از تاریخ/ شورش خلیفه سنتگرا، بر عقلگرایی تمدناسلامی
برگی از تاریخ شورش خلیفه سنتگرا بر عقلگرایی تمدناسلامیمتوکل عباسی دهمین خلیفه عباسی بود که برخلاف گذشتگان خود تحت تاثیر اهل حدیث قرار گرفت و به دشمنی با معتزله و عقلگرایی تمدن اسلامی پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس متوکل عباسی که نام اصلیش جعفر بود دهمین خلیفه عباسی است دمجمع جهانی صلح اسلامی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی مجمع جهانی صلح اسلامی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرد در بخشی از بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی علیه جنایات صهیونیستها آمده است با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به ویژه اقدامات اخیر علیه مردم غزه که با نقضهر نوع شادی که با احکام اسلامی تعارضی نداشته باشد مورد قبول است/ اسلام منافی شادی نیست
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی در گفتگو با مهر مطرح شد هر نوع شادی که با احکام اسلامی تعارضی نداشته باشد مورد قبول است اسلام منافی شادی نیست یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اسلام مغایرتی با شادی ندارد گفت شادی که به محرمات احکام اسلامی نیانجامد اشکالی ندارند مثلابیانیه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت روز قدس
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۰ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت روز جهانی قدس با صدور بیانیهای از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این بیانیه با اشاره به اینکه روز جهانی قدس گرامیترین میراث حضرتهویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی
هویت علوم انسانی اسلامی از دیدگاه روششناختیجهت تحقق تمدن اسلامی به منظومه ای معرفتی نیازمندیم که علوم انسانی در لایة میانی اش قرار دارند به تعبیر دیگر سه لایة معرفتی برای شکل گیری تمدن اسلامی ضرورت می یابد نظام معارف دینی نظام علوم هماهنگ و دستیابی به الگوها و ساختارها جهتوزرای اوقاف کشورهای اسلامی به نسلکشی صهیونیستها واکنش نشان دهند
دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۲ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با صدور پیامی خواستار واکنش سریع وزرای اوقاف کشورهای اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و ارسال کمکهای فوری بشر دوستانه به این منطقه از جهان اسلام شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها