تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798289946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا فیلسوفان مسلمان به اخلاق فضیلتگرا رو آوردند/ نظریه اخلاقی فلاسفه اسلامی خاص خود آنهاست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > اسلام در جهان بقایی در گفتگو با مهر بررسی کرد؛
چرا فیلسوفان مسلمان به اخلاق فضیلتگرا رو آوردند/ نظریه اخلاقی فلاسفه اسلامی خاص خود آنهاست
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی از اصول اخلاقی ارائه شده در کتبی چون کیمیای سعادت، قابوسنامه حتی گلستان سعدی امروزه منسوخ شده گفت: برای نمونه آنجا که سعدی می گوید: « نه همین لباس زیباست نشان آدمیت» در جامعه مدرن جایگاهی ندارد.



دکتر محمد بقایی(ماکان) در خصوص این موضوع که چرا  فیلسوفان مسلمان تاکید بر اخلاق فضیلت گرا داشتند به خبرنگار مهر گفت: اخلاق اصولاً فضیلت گرا است حال چه از آنسو چه از اینسو. اخلاق در هر حوزه اخلاقی و در هر جای جهان به هر صورت فضیلت گراست یعنی نظر به علم معنا یا دیدگاههای متعالی دارد. وی در ادامه تصریح کرد: حال این متعالی بودن هم خود امری نسبی است یعنی جزو مفاهیم اعتباری به شمار می آید که ممکن است در یک حوزه اخلاقی مفهوم خاصی داشته باشد و در حوزه اخلاقی دیگری معنای دیگری پیدا کند. این محقق یادآور شد: بنا بر این از این مقدمه نتیجه می گیریم که اخلاق اصولاً امری اعتباری است حال این اصول چه در نحله خاصی باشد یا در تفکرات دیگری قرارداشته باشد؛ خواه مادی و خواه معنوی باشد. وی تأکید کرد: از اینرو از زمانیکه بشر وارد تفکرات اخلاقی شد که بیشتر در دستگاه فکری فیلسوفان بروز کرد به خصوص اگر بخواهیم این اصطلاح را ریشه یابی کنیم باید گفت که در دو حوزه فکری ایرانی و یونانی بطور موازی در دامان دو فلسفه رشد کرد که یکی به قول سهروردی حکمت خسروانی بود و یکی هم به قول ارسطو، اخلاق نیکوماخوسی.  بنا بر این هر دو قطب اصول اخلاقی، تعاریفی برای خودشان داشتند که خاص دیدگاه های خودشان بود. بقایی ماکان در خصوص این موضوع که آیا علل انتخاب فضیلت گرایی دراخلاق از سوی فیلسوفان مسلمان که متاثراز اندیشه های افلاطون وارسطو بوده به دلیل نزدیکی این اصول اخلاقی به آموزه های اسلام بوده است نیز تصریح کرد: البته این مفاهیم بعدها با آموزهای دینی در آمیخت یعنی اخلاق نیکوماخوسی با  تحقیقاتی که فلاسفه ای چون آگوستین در فلسفه افلاطون و آکوئیناس در فلسفه ارسطو به عمل آوردند اخلاق مسیحی را مبتنی بر دیدگاه های افلاطون وارسطو کردند وآمیزه ای از این دوقطب پدید آمد که در واقع بنیان اصول اخلاقی دنیای غرب را تشکیل می داد. این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در شرق به خصوص در ایران نیز وضعیت به همین ترتیب است. یعنی فلاسفه ای مانند سهروردی و پورسینا و فارابی حتی صدرای شیرازی و هادی سبزواری دیدگاه ها و آموزه های دینی را وارد فلسفه کردند و آمیزه ای بنام اصول اخلاقی پدید آوردند که خاص دستگاه فلسفی خود آنها است. وی یادآور شد:  البته این را هم باید اضافه کرد که در این تحقیقات فلسفی که اخلاق طبیعتا بخشی از این دستگاه فکری را شامل می شود بی تاثیر از دیدگاه های فلسفی یونان نبوده است. ولی به هر صورت آنچه که پدید آمد به مقدار زیادی رنگ و بوی شرقی داشت. مؤلف "لعل روان، شرح و بررسی تطبیقی غزلهای اقبال" تأکید کرد: نتیجه اینکه فلاسفه اسلامی وقتی صحبت از اخلاق می کنند چیزی نیست که بگوییم به طور کامل و تمام و کمال از تراوشات ذهنی آنهاست و پیشتر سابقه یا ریشه ای در هیچ یک از نحله ها و دستگاه های فکری دیگری نداشته است. وی افزود:  برای مثال در حدیث نبوی است که (لا تَسبّ الدَهرانّ الدَهر هُوالله ) به زمان دشنام ندهید که زمان همان خداوند است. این حدیث یک اصل اخلاقی است، یعنی یکی از تعالیم اخلاقی دین مبین است که برای مسلمانان صدر اسلام که بسیار از روزگار می نالیدند و به زمان لعنت می کردند روایت شده است. این اقبال پژوه در ادامه تصریح کرد: اما این تفکر اگر از جانب فیلسوفی تکرار بشود و استناد بشود به این حدیث خود این تفکر ریشه "زروانی" دارد زیرا اولین کسیکه گفت به زمان دشنام ندهید که زمان همان خداوند است از گفته های آئین زروان یا از آموزه های زروانیست است شواهدی از این دست زیاد است. بنا بر این وقتی صحبت ازاخلاق می شود باید به مفاهیم اعتباری بیشتر توجه کرد تا به معانی قطعی. بقایی در خصوص این موضوع که آیا ارزشهای اخلاقی در طول زمان ثابت می مانند نیز یادآور شد: اخلاق به هیچ روی جنبه قطعییت ندارد همچون سیماب لغزنده است هرلحظه به شکلی در می آید ممکن است چیزی که تا چند سال پیش اخلاق محسوب می شده امروز بر اساس یافته های جدید علمی یا تحقیقات اجتماعی و پیشرفت های دانش روانشناسی و امثال اینها دیگر اخلاق به شمار نیاید یا بسیاری از اصولی که پیشتر اخلاقی دانسته نمی شد اکنون اخلاق به شمار آید. لذا این که متفکران چه در دنیای مسیحیت چه در دنیای اسلام آنچه می گویند تحت الشعاع این قاعده کلی قرار می گیرد. وی تأکید کرد: از همین روست که بسیاری از کتابهای اخلاقی که در طول تاریخ نوشته شده از جمله در ادب فارسی مثل کیمیای سعادت، قابوسنامه حتی گلستان سعدی مواردی در آن هست که امروز دیگر به کار بشر نمی آید. این استاد دانشگاه در پایان افزود: برای مثال آنجا که سعدی می گوید: « نه همین لباس زیباست نشان آدمیت» ممکن است تا اواخر دوره قاجار که یک جامعه ژولیده به مزاق خیلی ها به عنوان یک اصل اخلاقی خوش می آمد، امّا امروز در جامعه آراستگی نشانه بارز مدنیت است.


۱۳۹۳/۴/۲۹ - ۰۹:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن