تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816872764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بد اخلاقی اجتماعی، چرا؟ - مریم انجیدنی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob بد اخلاقی اجتماعی، چرا؟ - مریم انجیدنی در یکی از دعاهای ماه مبارک رمضان آمده است:اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ (خدایا در این روز هوش و آگاهی را روزی ام کن و از سفاهت و گمراهی دورم کن و از هر خیری بهره ام ده ، ای بخشنده بخشندگان).


رمضان، ماه نزول خیر و برکت است، در ماهی که به واسطه فضیلت هایی که برای آن برشمرده اند، احسان، نیکی و توجه به ارزش های اخلاقی بیش از هر زمان دیگری در بین ما مسلمانان اهمیت می یابد.
چنانکه آمارهای ارائه شده هم حاکی از کاهش جرم، نزاع، خشونت و بد اخلاقی اجتماعی در این ماه است.
چه نیکوست که خوبی کردن، نوع دوستی، پرهیز از غیبت و دروغ و توجه به سایر صفات اخلاقی شایسته همچنانکه در این ماه مورد توجه خاص است، رفته رفته در تمام اجزای زندگی و اعمال ما در تمام ماهها و طول سال مبنا قرار گیرند.
اما در شرایط کنونی اگر بخواهیم با واقع بینی به جایگاه اخلاق در جامعه بپردازیم با واقعیت دیگری روبرو هستیم، یعنی توجه به ارزشهای اخلاقی که از سوی پیامبران و ائمه اطهار (ع) در جوامع اسلامی مورد تاکید می باشد، متاسفانه امروز رنگ باخته است.
این در حالی است که شاهدیم هر روز دهها شبکه تلویزیونی، رادیویی صبح تا شام آیات و احادیث و روایت را در باب یک جامعه اخلاق مدار فریاد می زنند، اما فایده چندانی ندارد، علت چیست ؟
آری روزگار غریبی شده است... بد اخلاق شده ایم، صحبت از همدلی شعار شده است، کم فروشی بیداد می کند و مسوولیت ناپذیری موج می زند، قضاوت بر اساس اطلاعات ناقص و نادرست در حد اعلا صورت می گیرد، کژی و ناراستی زرنگی تلقی می شود و راستی و درستی سادگی تعبیر می گردد، حسادت و تنگ نظری رواج یافته و واژگان گذشت، تفاهم و اعتماد نامانوس اند، چرا ؟
داستان غازها را آیا شنیده اید که وقتی هر غاز در حال پرواز بالهای خود را به هم می زند و هوا را می شکافد، فضایی ایجاد می شود تا پرنده ای که بدنبال او پرواز می کند به جلو حرکت کند، بدین طریق یک دسته از پرندگان می توانند مسافتی خیلی بیشتر از هر غاز را به طور انفرادی طی کنند.
غازها نسبت به سرنوشت یکدیگر حساس و مسوول هستند، هر غاز می داند که باید به همان جایی برود که مجموعه قصد دارد به آنجا برود.
در فضایی که حلقه های جامعه همانند افراد بیگانه سعی دارند هر یک به شکل غیر متعارف، اهداف شخصی خود را محقق سازند، عدم پایبندی به اخلاق و رواج صفات ناپسند اخلاقی امری طبیعی می نماید.
در چنین فضایی افراد برای کسب موقعیت، نشان دادن برتری ها و امتیاز گرفتن از هر چیزی حتی اعتقاد و ایمان خود مایه می گذارند.
حضرت امیر المومنان (ع) در این باره می فرمایند: پیروی از هوا و آرزوهای دور و دراز دو چیزی است که از آن بر شما می ترسم.
در جلد هفتم دانشنامه امام علی (ع) به نقل از ایشان آمده است که فتنه های سیاسی که جامعه اسلامی را دچار تفرقه کرده و جناح ها و دسته بندی ها را پدید آورده است، ریشه در مفاسد اخلاقی و خودخواهی ها و هوا پرستی ها دارد.
بدین سان حضرت امام علی (ع) تاکید دارند که خودخواهی ها، هوا پرستی ها و خود محوری ها به نوآوری های بی معیار و بی بنیاد ضد دین در پوششی از دین تبدیل می شوند.
بر اساس فرمایش امیر المومنین (ع) با چنین رویکردی است که گروه گرایی کور آغاز می شود ،فتنه های اخلاقی به فتنه های فرهنگی تبدیل شده و در نهایت از فتنه سیاسی و اجتماعی سر بر می آورند و در چنین هنگامی است که فتنه گران برای توجیه مقاصد خود و امکان گسترش آن از چاشنی حق سوء استفاده کرده و حق نمایی می کنند.
پس بیاییم در ماه پر برکت رمضان در سکوت با خود خلوت کرده و نسبت به رعایت ارزش های اخلاقی در جامعه و کردار درست و نیکو خود را مورد مداقه قرار دهیم، ببینیم کجاییم و چنین شتابان به کجا می خواهیم برویم.
روایت حضرت امام رضا (ع) در این باره تامل برانگیز است که می فرمایند: نگاه نکنید به نماز بسیار خواندن، روزه بی شمار گرفتن و حج فراوان رفتن و شب را به ذکر خدا نگه داشتن، بلکه نگاه کنید به راستی در گفتار و درستی در کردار...
*خبرنگار ایرنا مرکز مشهد

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





24/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن