تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833029679
پای منبر آیتالله شبزندهدار/7 چرا نمیتوان روح سید بن طاووس را احضار کرد/ خوشحالی علامه حلی بعد از ۲۵ سال
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای منبر آیتالله شبزندهدار/7
چرا نمیتوان روح سید بن طاووس را احضار کرد/ خوشحالی علامه حلی بعد از ۲۵ سال
مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت: اهل احضار ارواح گفتهاند که اصلاً ابن طاووس را نمیشود احضار کرد. چرا؟ چون به فرموده شیخ بهایی، ایشان همیشه در عالم برزخ همراه امیرالمؤمنین(ع) است و از آن مقام نزول نمیکند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز ماه مهمانی خدا بر آن شدیم که پای درس اخلاق آیتالله محمدمهدی شبزندهدار بنشینیم که بخش هفتم آن با موضوع «ضرورت شناخت و درمان امراض نفسانی» در ادامه میآید: *منشاء فسادی که از انسان سر میزند بحث ما درباره موعظه قرآنی بود که در آیه 77 سوره مبارکه قصص ذکر شده است و به بخش آخر آیه رسیده بودیم: «وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» در ذیل این آیه مبارکه حدیث شریفی است که در آن بیان شده منشاء فسادی که از انسانها سر میزند، فساد باطن است و فساد باطن از عللی نشأت میگیرد که جامع آن علل، غفلت از خدای تبارک و تعالی است. به حسب این نقل، امام صادق(ع) در مقام علاج این منشاء فساد بر آمدند که چه کنیم این غفلت که منشاء رذایل و مفاسد باطنی است، علاج شود، بعضی از علاجهایی که حضرت(ع) بیان فرمودهاند، باعث تصفیه باطن از آن رذایل و منشاء غفلت از خداوند تبارک و تعالی میشود، ولی بعض از آنها ممکن است تصفیه باطن نکند، اما فایدهاش یا ایجاد مانع سر راه آن مقتضیها یا اعدام شرط است. رذایلی مثل حسادت و بخل که در نفس وجود دارند، باعث میشوند که در ظاهر هم انسان بخیل و حسود باشد و از پرداخت واجبات مالی یا غیر مالی یا مستحبات و یا دستگیری از مستمندان امتناع داشته باشد، اگر کسی موفق شود ریشههای حسادت و بخل را از نفس خودش پاک کند، این مرتبهای بسیار عالی است، اما اگر انسان موفق به این کار نشد، حداقل بتواند جلوی تاثیر آن صفات رذیله را بگیرد، که این هم کار بسیار مهمی است. *حکایتی از مرحوم علامه حلی در احوالات مرحوم علامه حلی هست که روزی شاگردان، ایشان را بشاش و شاداب دیدند و سؤال کردند که وجه این خوشحالی شما چیست؟ فرمودند: امروز وقتی در باطن خودم نگاه میکنم، میبینم هیچ حالت حسادتی به کسی ندارم و من امروز نتیجه زحمت 25 سالهام را گرفتم. انسانهایی که به فکر خودشان هستند، واقعاً این گونه خواهند شد. درمان این رذایل خیلی مشکل و زمانبر است. شاید انسان نتواند در زمان کوتاهی ریشه این رذایل را قطع کند، ولی میتواند از راهکارهایی استفاده کند که از بروز و ظهور این رذایل جلوگیری کند، راهکارهایی را حضرت صادق(ع) بیان فرمودهاند که در جلسات قبل به برخی از آنها اشاره شد و در این جلسه برخی دیگر را ذکر میکنیم: عادات به دو قسمت تقسیم میشود، عادات نیکو و آنچه که انسان به آنها در خیرات عادت میکند. مثلاً عادت میکند که همیشه نماز را در اول وقت بخواند یا عادت دارد که همیشه از دیگران دستگیری کند. این عادات خیر است. انقطاع از اینها که مقصود نیست، بلکه انقطاع عنالخیر باعث انقطاع نعم الهی و باعث حبس دعا میشود. ترک عادات حسنه خودش مذموم است. *یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا «وَ عِلَاجُ ذَلِکَ الْفِرَارُ مِنَ النَّاسِ وَ رَفْضُ الدُّنْیَا وَ طَلَاقُ الرَّاحَةِ وَ الِانْقِطَاعُ عَنِ الْعَادَاتِ وَ قَطْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ» این ترک عاداتی که در روایت ذکر شده، عادات ناروا و ناپسند است. مثلاً کسی عادت کرده است که بعد از نماز صبح بین الطلوعین بخوابد. این یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا و اهل سلوک است، چون بینالطلوعین یک وقت بسیار ویژه برای عنایات الهی است. اصلاً خوابیدن بینالطلوعین سیره اولیای خدا و انسانهای وارسته و سالک الیالله نبوده است. این از امثال ما که تحت تربیت روایات اهل بیت(ع) و منتسب به آنها هستیم، بسیار زشت و ناروا است، به خصوص که این عادت از عاداتی است که سرایت هم میکند. پس باید این را ترک کرد و ترک عادت هم کمی مشکل است. مثلاً اگر بعد از نماز صبح داخل اتاق بنشینید، خوابتان میگیرد. برای جلوگیری از آن، قدم بزن و به حرم یا زیارت اهل قبور برو که روایاتی هست که در بینالطلوعین اموات متوجه میشوند. از این رو بود که اعلام بزرگ در نجف اشرف بینالطلوعین به سمت وادیالسلام مشرف میشدند، به این وسیله میتوان مانع از خوابیدن بینالطلوعین شد. هر کاری مدیریت و اقدام میخواهد، انسان با اقدام درست میتواند این حالات و عادت ناپسند را از خودش دفع و رفع کند، مثلاً کسی عادت کرده از بچگی زیاد میخورد و حتی از حد سیر شدن هم میگذراند. این یک عادت بسیار بدی است که هم اشکالات جسمی و هم اشکالات روحی برای انسان ایجاد میکند. *اسباب ایجاد شهوات بعد فرمودند: «و قلع عروق منابت الشهوات»، شهواتی که انسان دارد، دارای دامنه گستردهای هستند. برخی از شهوات جنسی است، اما شهوتهای دیگری هم مثل شهوت ریاست و شهرت و آقایی هست و همه اینها از اقسام شهوت هستند. در سنین مختلف ممکن است که فرق کند. این شهوات منابتی دارد که از آنجا میجوشد و سرچشمه میگیرد. آن منابت باعث میشود که این شهوات شاخ و برگ پیدا کنند. هر درختی را که شما شاخ و برگ هایش را بزنید و حرس کنید، گاهی این کار باعث تنومندتر شدن آن میشود. اگر بخواهید این درخت خشک شود، منابت و عروقش را باید از بین ببرید. حضرت(ع) میفرمایند کسی که میخواهد این رذایل را پاک کند و یا حداقل نگذارد آثارش در او پیدا شود، باید «قلع عروق منابت الشهوات» کند. این فراز از آن جاهایی است فقط این جور نیست که مانعی ایجاد کند و یا شرط را از بین ببرد، بلکه اصلاح نفس کرده و نفس را پاک می کند. یکی از عروق شهوات، عبارت از خود چشم و نظر کردن است. در روایات هم هست که خود نگاه کردن باعث میشود که شهوت در وجود انسان رشد کند. وقتی چشم دید، کار مشکل میشود. لذا بعضی از اهل توجه حتی به جاهایی که زرق و برقهای دنیا زیاد هست - مثل بعضی پاساژها، مغازهها، بعضی بازارها- ورود و خروج پیدا نمیکنند؛ نه اینکه اینها دل ندارند، بلکه مقاصد عالیتری را دنبال میکند. آنها خیلی خوب فهمیدهاند که دنیا چیست و آخرت چیست. فهمیدهاند که عین حماقت است که انسان برای این دارفانی و مشحون به همه جور ناکامیها و مشکلات، آن آخرت زیبا و آن دار بقا و آن ابدیت را از دست بدهد. بعد آنجا هم که میروند، خیلی مراتب دارد. چقدر فرق است بین کسی مثل سید بن طاووس که جالس همیشگی امیرالمؤمنین(ع) است، با دیگرانی که بهشت میروند. اهل احضار ارواح گفتهاند که اصلاً ابن طاووس را نمیشود احضار کرد. چرا؟ در یک جریان معتبری نقل است ایشان را خواستهاند احضار کنند؛ به شخص احضارکننده گفته بودند مرحوم شیخ بهایی فرمودهاند که ایشان همیشه در عالم برزخ همراه امیرالمؤمنین(ع) است و از آن مقام نزول نمیکند. بعد حضرت(ع) فرمودند: «و قلع عروق منابت الشهوات بدوام ذکر الله و لزوم الطاعه له» *نتایج ذکر قلبی و لسانی دائمالذکر بودن، انسان را موفق میکند و باعث میشود که آن عروق خشکانده شود. توجه به خدای متعال و توجه ذهن به او، باعث میشود که انسان به شهوات و به منشاء شهوات بیرغبت شود. این بیرغبتیها کم کم آنها را ازاله میکند. نظیر وسواس که میگویند اگر میخواهی خوب شوی، باید به آن بیاعتنا باشی و خلاف آن را عمل کنی. وقتی انسان دوام ذکر داشت -که البته بیشتر منظور توجه و ذکر قلبی است؛ البته لسانی هم توصیه شده است- و توجه قلبی و لسانی برای انسان محقق شد، باعث میشود که شهوات در وجود انسان ریشهکن شود. امیدواریم خداوند به ما توفیق مداومت بر ذکر قلبی و زبانی را عنایت فرماید. انتهای پیام/ک
93/04/14 - 11:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
پای منبر آیتالله شبزندهدار/6 امام خمینی(ره) به حال کدام افراد غبطه میخورد
پای منبر آیتالله شبزندهدار 6امام خمینی ره به حال کدام افراد غبطه میخوردمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت یک جمله از مرحوم حضرت امام ره دیدم که میفرمایند بعضی افراد هستند که من به حالشان غبطه میخورم آدم خداشناس و مؤمن و بیهوا در حالی که کسی هم ایشان را نمیشناسد بهپای منبر آیتالله شبزندهدار/2 مجتهدی که مانع شرکت در درس آیتالله قاضی شد/ عالمی سختکوشتر از علامه حلی
پای منبر آیتالله شبزندهدار 2مجتهدی که مانع شرکت در درس آیتالله قاضی شد عالمی سختکوشتر از علامه حلیمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه درباره جایگاه علمی آیتالله میرزا کاظم تبریزی قاروبی گفت درباره ایشان متحیر بودیم که ایشان چه کرده استاد هر درسی رفته بود تقریراتش را نوشتهپای منبر آیتالله شبزندهدار/4 ماجرای رؤیای صادقه همسر آیتالله کاشانی/ برخی مصادیق فساد فیالارض
پای منبر آیتالله شبزندهدار 4ماجرای رؤیای صادقه همسر آیتالله کاشانی برخی مصادیق فساد فیالارضمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت بعد از فوت آیتالله العظمی بروجردی به خیلیها حالت یأس دست داده بود که حوزه از بین میرود حضرت امام ره در مجلسی که علما جمع بودند فرمود تمامپای منبر آیتالله شبزندهدار/۱ حکایت دغدغهمندی مؤسس حوزه علمیه قم/ ماجرای بدهکاری میلیاردی آیتالله حائری
پای منبر آیتالله شبزندهدار ۱حکایت دغدغهمندی مؤسس حوزه علمیه قم ماجرای بدهکاری میلیاردی آیتالله حائریمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه میگوید خادم مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری نقل کرده است زمستان منقل را آتش کردم که برای ایشان ببرم گرم شوند تا بردم داخل اتاق ایشان فرپای منبر آیتالله شبزندهدار/5 علت گرفتاریهای نفسانی/ نصیحتی لازم برای طلاب/ حکایتی از آیتالله فشارکی
پای منبر آیتالله شبزندهدار 5علت گرفتاریهای نفسانی نصیحتی لازم برای طلاب حکایتی از آیتالله فشارکیمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت علت اینکه بیماریهای نفسانی در وجود انسان پیدا میشوند این است که انسان غافل از خدای متعال میشود و نعمتهایی خداوند را فراموش میکند پسپای منبر آیتالله شبزندهدار/3 مواردی که باعث فساد روزه میشود/ ماجرای جوشاندهای که آیتالله حائری تهیه کرد
پای منبر آیتالله شبزندهدار 3مواردی که باعث فساد روزه میشود ماجرای جوشاندهای که آیتالله حائری تهیه کردمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه میگوید از بعضی روایات استفاده میشود که احسان عبارت است از اینکه انسان کاری را که انجام میدهد درست انجام دهد بنابراین هر عملی وقتی پاکچرا به تخلفات احمدینژاد رسیدگی نمیشود؟
یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۵ وزیر بهداشت دولت اصلاحات درباره شواهد و قرائنی که از تلاش احمدینژاد برای بازگشت به عرصه سیاست خبر میدهند گفت هر رئیسجمهور یا بهتر بگویم هر سیاستمدار سابقی میتواند به عرصه سیاست برگردد و نظام ما این قابلیت را دارد ولی اینکه چه کسی وارد شود باید موردسیدجواد جعفری در نشست خبری اعلام کرد سفارش آثار ادبی و سینمایی درباره فرهنگ رضوی/ برپایی ۳۵۰ هزار جشن در دهه ک
سیدجواد جعفری در نشست خبری اعلام کردسفارش آثار ادبی و سینمایی درباره فرهنگ رضوی برپایی ۳۵۰ هزار جشن در دهه کرامت برگزاری سه ویژهبرنامه در آمریکادبیر دوازدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا ع گفت قصد داریم در جشنواره امام رضا ع آثار سینمایی نمایشنامه و رمان برای تفرزند آیتالله گلپایگانی عنوان کرد کرامت امام رضا(ع) به آیتالله گلپایگانی/ خاطرهای از سفر مرجع تقلید به لندن
فرزند آیتالله گلپایگانی عنوان کردکرامت امام رضا ع به آیتالله گلپایگانی خاطرهای از سفر مرجع تقلید به لندن وهابیها میگفتند قرآن شیعه 40 جزء دارد فرزند آیتالله گلپایگانی گفت نخستین قدمی که حاج آقای گلپایگانی بعد از مرجیعت خود برداشت اعلام این بود که طلاب حافظ قرآن شهریهشگزارش مشروح فارس از بزرگداشت مدرس شهیر فلسفه سینوی آیتالله مصطفوی دستپرورده مکتب تهران است/ ضرورت احیاء مکتب
گزارش مشروح فارس از بزرگداشت مدرس شهیر فلسفه سینویآیتالله مصطفوی دستپرورده مکتب تهران است ضرورت احیاء مکتب فلسفی طهرانرئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت جناب آیتالله مصطفوی دستپرورده مکتب تهران است در حقیقت ایشان در تهران شروع کردند و به سطوح عالی رسیدند متأسفانه امرترجمه مجموعهکتابهای «استینک» به پایان رسید/پایان بازگردانی رمانی درباره طلاق والدین
فرهنگ و ادب ادبیات جهان جعفری خبر داد ترجمه مجموعهکتابهای استینک به پایان رسید پایان بازگردانی رمانی درباره طلاق والدین ریحانه جعفری از اتمام ترجمه مجموعه کتابهای داستانی استینک اثر مگان مکدونالد برای کودکان و رمان جدیدی از باربارا پارک درباره طلاق والدین برای نوجواناپایتخت 3 و زیر زمین به شبکه آی فیلم رسیدند
پایتخت 3 و زیر زمین به شبکه آی فیلم رسیدند خبرگزاری پانا شبکه آیفیلم در ایام ماه مبارک رمضان سریالهای کمدی زیرزمین علیرضا افخمی و پایتخت 3 سیروس مقدم را پخش میکند ۱۳۹۳ يکشنبه ۱ تير ساعت 12 41 به گزارش سرویس فرهنگی پانا سری سوم از سریال «پایتخت» به کارگردانیگفتوگوی مشروح فارس با سیدمهدی شجاعی درباره کتاب «مرد رویاها» هنرمند نباید در دام روزمرگیهای سیاسی
گفتوگوی مشروح فارس با سیدمهدی شجاعی درباره کتاب مرد رویاهاهنرمند نباید در دام روزمرگیهای سیاسی و بازیهای حزبی بیفتد مرد رویاها از ابتدا به نیت ساخت نوشته شد 10سال منتظر ساخت سریال چمران بودمسید مهدی شجاعی گفت کسی که پیوسته توصیهاش به دیگران این است که نویسنده و هنرمند نبایپنجمین جشنواره نمایشهای رادیویی به ایستگاه پایانی رسید
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون پنجمین جشنواره نمایشهای رادیویی به ایستگاه پایانی رسید برگزیدگان پنجمین جشنواره نمایشهای رادیویی همزمان با جشن سومین سال راهاندازی رادیو نمایش شامگاه 5 تیرماه در مجموعه فرهنگی سعدآباد معرفی شدند به گزارش خبرنگار مهر مهدی دهقان نیری مدیر رادیو نمصباح یزدی و پایداریها؛ گرفتار در زمین بازی هاشمی رفسنجانی/ چرا آیتالله حذف شدنی نیست؟
مصباح یزدی و پایداریها گرفتار در زمین بازی هاشمی رفسنجانی چرا آیتالله حذف شدنی نیست مجلس دهم و مجلس خبرگان رهبری تازه ترین زمین بازی میان هاشمی رفسنجانی و مخالفان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سپهر سیاست ایران است مصطفی داننده سرپرست وزارت کشور رئیس مجلس شورای اسلامی امسیدمهدی طباطبایی: منبرهای ماه رمضان باید به دور از توهین و حرمت شکنی باشد/ کسی که وارد ضیافتخانه الهی شود، قطع
سیدمهدی طباطبایی منبرهای ماه رمضان باید به دور از توهین و حرمت شکنی باشد کسی که وارد ضیافتخانه الهی شود قطعا به رشد معنوی میرسد طباطبایی استاد اخلاق با تاکید براینکه منبرها در ماه رمضان باید به دور از هتک حرمت و توهین باشد خاطرنشان کرد منبرها باید در خدمت دعوت مردم به سوی خبه همراه جدیدترین تصاویر ماجرای زندگی یک زن پلیس در «زخم»/ تصویربرداری اپیزود اول به پایان رسید
به همراه جدیدترین تصاویرماجرای زندگی یک زن پلیس در زخم تصویربرداری اپیزود اول به پایان رسیدتصویربرداری اپیزود سه قسمتی اول مجموعه تلویزیونی زخم به تهیهکنندگی محسن علی اکبری و کارگردانی مسعود آبپرور به پایان رسید محسن علی اکبری تهیه کننده سریال زخم در گفتوگو با خبرنگار رادی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها