محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829149953
پای منبر آیتالله شبزندهدار/5 علت گرفتاریهای نفسانی/ نصیحتی لازم برای طلاب/ حکایتی از آیتالله فشارکی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای منبر آیتالله شبزندهدار/5
علت گرفتاریهای نفسانی/ نصیحتی لازم برای طلاب/ حکایتی از آیتالله فشارکی
مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت: علت اینکه بیماریهای نفسانی در وجود انسان پیدا میشوند، این است که انسان غافل از خدای متعال میشود و نعمتهایی خداوند را فراموش میکند. پس زیر بنای گرفتاریهای نفسانی انسان، غفلت از خداست.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز ماه مهمانی خدا بر آن شدیم که پای درس اخلاق آیتالله محمدمهدی شبزندهدار بنشینیم که بخش پنجم آن با موضوع «امراض نفسانی» در ادامه میآید: نصیحتی لازم برای طلاب بحث ما در مورد موعظه قرآنی بود که در آیه 77 سوره مبارکه قصص ذکر شده است. چند نصیحت مهم در این آیه مبارکه ذکر شده بود که به این نصیحت رسیدیم. «وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» ممکن است کسی به ذهنش بیاید که این نصیحت خیلی با صنف ما طلاب علوم دینی ارتباطی ندارد و شبیه نهی از شرب خمر و گناهان آنچنانی است که مبتلا به ما نیست. اما با مقداری تأمل متوجه میشویم که اتفاقاً این از آن نصایحی است که ارتباطی قوی با این صنف هم دارد. البته سنخ فسادهایی که ممکن است از روحانیون و طلاب و علما سر بزند، با فسادهایی که از دیگران سر میزند، فرق میکند. گاهی انسان میبیند در یک سخنرانی یا در درسی، سخنی گفته میشود که به مقتضای شعاع نفوذ کلمه آن شخص، منشأ فساد و غیبت و اختلافات و منشا ناامیدی میشود. خیلی پیش آمده که کسی مطلبی را از یکی از بزرگان و یا مراجع تقلید در منبر یا در درس نقل میکند بدون اینکه توجه داشته باشد که آن مرجع تقلید این سخن را به چه نحوی و در چه جایی و برای چه اشخاص فرمودهاند. همین نقل کردن در منبر و یا درس، گاهی موجب فساد میشود. همچنین گاهی انسان در میان اقوام و خویشان و عشیره مطلبی را نقل میکند که این مطلب موجب فساد در آن خانواده و آن گروه و آن اقربا میشود؛ به خصوص وقتی که طرف روحانی و طلبه باشد که دیگر شک نکرده و فکر میکنند حتماً راست گفته و درست است. این دقتها خیلی مهم و لازم است یکی از بزرگان را میشناختم که اگر در جایی اطلاعیهای زده میشد که مطالب مناسبی در آن نوشته نشده بود، نمیایستادند که آن را بخوانند؛ میفرمودند اگر من بایستم و آن را بخوانم، نظر خیلیها جلب میشود که آقای فلانی مثلاً دارد فلان اطلاعیه را میخواند و این کار هم موجب ترویج آن امر ناصواب میشود و هم باعث می شود افرادی که بیتفاوت رد میشدند و انگیزهای برای خواندن آن نداشتند، الان متوجه این مطلب بشوند و انگیزه برای خواندن پیدا کنند و پس از خواندن، این مطالب را در جاهای مختلفی نقل کنند و همین باعث انتشار این مطلب شود. این دقتها خیلی مهم و لازم است. کسی که روحانی میشود و مورد توجه مردم است، باید با دقت به این امور توجه کند. سادگی بسیار بزرگ بنده یادم هست که در دوران نزدیک به انقلاب بود که یکی از اعاظم علمایی که از نظر علمی قابل توجه و نویسنده توانایی بود، وقتی ایشان از مرز عراق وارد ایران شد، در مرز، آن خبیثها که میخواستند از هر چیزی استفاده کنند، با ایشان مصاحبهای کرده بودند. ایشان هم به عنوان اینکه این شاه تنها شاه شیعه و شاه تنها کشور شیعه در عالم هست، دعایی کرده بودند؛ آن دعا هم معلوم نیست چه بوده است. بنده شاهد بودم که ایشان وارد مجلس ختمی شد و مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی و بزرگان دیگری که بودند، اصلاً بلند نشدند. چرا؟ چون آن وقت تجلیل از این آقا با اینکه آدم خوب و ملایی بود، ولی با این سادگی بسیار بزرگ این اشتباه را انجام داده بود و این احترام از طرف مراجع عظام این نتیجه را میداد که تقویت آنها بود. لذا مراجع و بزرگان با این مداقه و با این محاسبه جلوی ایشان در بین جمعیت بلند نمیشدند تا مردم بدانند که این راه ناصواب است و این شخص مورد حمایت نیست و این مقال درست نیست. منشأ فساد در انسان «إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» در ذیل همین آیه شریفه روایت جالبی در تفسیر کنزالدقایق آمده و مرحوم مجلسی هم در باب الفساد این روایت را نقل فرموده است که بخشی از آن را در جلسه قبل عرض کردم، در این روایت بیان شده است که منشا فساد در انسانها از درون خودشان نشأت میگیرد. این فساد ظاهر، منشأ درونی دارد و منشأ اصلی آن غفلت از خداوند متعال است. این غفلتی که منشأ فساد ظاهری است، از سه امر دیگر نشأت میگیرد: «و هذا الفساد یتولد من طول الامل و الحرص و الکبر» ضرورت شناخت امراض نفسانی آنچه را که ائمه(ع) میفرمایند، برای این است که ما اگر بخواهیم بیماریهای نفسانی و مشکلات اخلاقی خودمان را درمان کنیم و مهذب باشیم، باید منشأ بیماریها را بشناسیم و به فکر ریشهکن کردن آنها باشیم. اگر انسان آنها را اصلاح نکند، به مجرد غفلت یا خسته شدن یا عوامل دیگر، فوراً آن امر درونی کار خودش را میکند. کسی که حسادت درونی خودش را حل نکرده است، هر چقدر هم سعی کند که در ظاهر حسادت نورزد، ممکن است که تا مدتی موفق باشد، ولی ناگهان سر بزنگاهی ظاهر میشود. بخل و حب به شهوات و امراض دیگر نفسانی نیز همه این گونه هستند. لذا در برخی از روایات، منشأ این امراض را به ما تذکر میدهند و میفرمایند که اگر میخواهید کار حسابی انجام دهید که دیگر گرفتار نشوید، باید منشأ واقعی آن را اصلاح کنید و دنبال اصلاح آنها باشید. حب دنیا منشأ اینکه انسان حرص میورزد و آرزوهای طولانی و درازمدت دارد که حتی از عمرش هم بلندتر است، چیست؟ حضرت(ع) طبق این نقل میفرمایند: «اصلها من حب الدنیا و جمعها و متابعة النفس و هواها واقامه شهوات ها و حب المحمدة و مرافقة الشیطان و اتباع خطواته و کل ذالک یجتمع تحت الغفلة عن الله و نسیان مننه» علاقهمندی به دنیا و جمع کردن مال دنیا باعث میشود که هر روز حرص انسان بیشتر شود و آرزوها و آمالش افزون و طولانیتر شود و حالت تکبر و نخوت در او به وجود آید. بعضیها خیال میکنند که مال و ثروت داشتن امتیازی است و برای همین بر فقرا و کسانی که در آن سطح از ثروت نیستند، تکبر میورزند و دیگر دوست ندارند که با آنها هم غذا و همنشین شوند و رفت و آمد کنند. علت این بیماری چیست؟ حب دنیا و جمع کردن مال دنیا. چون چند تا باغ و خانه و ماشین دارند، وقتی اینها را که حساب میکنند، خودشان را از دیگران بالاتر میبینند. همچنین منشأ دیگری هم ذکر کردهاند که پیروی کردن از مشتهیات و خواسته های نفس است؛ نفسی که تربیت نشده و خواستههایش، خواستههای ناصوابی است. گاهی نعوذبالله همین چیزهایی که ظاهرش هم دنیا نیست، اما در واقع دنیاست، انسان را فریفته میکند. برخی از مناصب روحانی، مثل همین تدریس کردن، گاهی همین گونه است؛ از اینکه افاده و تدریس کند و کر و فر داشته باشد و حرفها را نقد کند و طرف مقابل را از نظر علمی مقهور خود کند، لذت میبرد و قصدش از این کار، اقامه حق و ابطال باطل نیست. حکایتی از آیتالله سیدمحمد فشارکی آقای شیخ مرتضی حائری نوشتهاند که والد ما میفرمود که مرحوم سیدمحمد فشارکی میفرمودند «من بحمدالله توفیق دارم که درسی را که میگویم، برای خدا باشد، ولی هنوز یک چیز برای من حل نشده و آن این است که اگر کسی به من اشکال کند و بخواهد حرفم را رد کند، وقتی جواب اشکال را میدهم، نمیدانم برای خدا و دفاع از حق است یا اینکه دفاع از نفس است.» این بزرگان با این چنین دقتهایی کارهای خودشان را محاسبه و بررسی میکردند و دلسوز به حال خودشان بودند. ما باید در این قسمتها به خدا پناه ببریم، چون از همین جاها کم کم شیطان تقویت میشود تا به جاهای بالاتر میرسد. حالا ببینید تا کجاها میرسد. شلمغانی را که حالش را شما میدانید که چقدر مرد بزرگی بوده است! کتاب التکلیف شلمغانی یک رساله عملیهای بوده که بین امامیه منتشر بوده است. اما وجه انحرافش را آن طور که در شرح حالش نوشتهاند، این بود که بعد از اینکه حضرت مهدی(عج) او را برای اینکه از نواب خاص حضرت باشد، انتخاب نکردند، انحراف پیدا کرد و از دین خارج شد. منشأ دیگری که حضرت(ع) ذکر فرمودهاند، این است: «و حب المحمده»؛ یعنی آدم دوست داشته باشد که دیگران او را ستایش و تمجید کنند. البته این حب تا حدودی مطابق طبق انسان است، اما این حب وقتی طغیان کند، باعث میشود که انسان مبتلای به فساد شود. منشأ دیگری که حضرت(ع) ذکر فرمودهاند: «و موافقه الشیطان»؛ القائات و خطراتی که شیطان به نفس انسان وارد میکند، انسان را به فساد میکشاند. علت اینکه این بیماریها در وجود انسان پیدا میشوند و رشد میکنند، چیست؟ همه اینها برای این است که انسان غافل از خدای متعال میشود و نعمتهایی را که خداوند داده، فراموش میکند. زیر بنای گرفتاریهای نفسانی انسان، غفلت از خداست. انتهای پیام/ک
93/04/12 - 11:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
پای منبر آیتالله شبزندهدار/3 مواردی که باعث فساد روزه میشود/ ماجرای جوشاندهای که آیتالله حائری تهیه کرد
پای منبر آیتالله شبزندهدار 3مواردی که باعث فساد روزه میشود ماجرای جوشاندهای که آیتالله حائری تهیه کردمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه میگوید از بعضی روایات استفاده میشود که احسان عبارت است از اینکه انسان کاری را که انجام میدهد درست انجام دهد بنابراین هر عملی وقتی پاکپای منبر آیتالله شبزندهدار/4 ماجرای رؤیای صادقه همسر آیتالله کاشانی/ برخی مصادیق فساد فیالارض
پای منبر آیتالله شبزندهدار 4ماجرای رؤیای صادقه همسر آیتالله کاشانی برخی مصادیق فساد فیالارضمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت بعد از فوت آیتالله العظمی بروجردی به خیلیها حالت یأس دست داده بود که حوزه از بین میرود حضرت امام ره در مجلسی که علما جمع بودند فرمود تمامپای منبر آیتالله شبزندهدار/2 مجتهدی که مانع شرکت در درس آیتالله قاضی شد/ عالمی سختکوشتر از علامه حلی
پای منبر آیتالله شبزندهدار 2مجتهدی که مانع شرکت در درس آیتالله قاضی شد عالمی سختکوشتر از علامه حلیمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه درباره جایگاه علمی آیتالله میرزا کاظم تبریزی قاروبی گفت درباره ایشان متحیر بودیم که ایشان چه کرده استاد هر درسی رفته بود تقریراتش را نوشتهپای منبر آیتالله شبزندهدار/۱ حکایت دغدغهمندی مؤسس حوزه علمیه قم/ ماجرای بدهکاری میلیاردی آیتالله حائری
پای منبر آیتالله شبزندهدار ۱حکایت دغدغهمندی مؤسس حوزه علمیه قم ماجرای بدهکاری میلیاردی آیتالله حائریمدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه میگوید خادم مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری نقل کرده است زمستان منقل را آتش کردم که برای ایشان ببرم گرم شوند تا بردم داخل اتاق ایشان فرشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی/۱ علت زنجیر بودن شیطان در ماه رمضان/ کدام خواب در ماه مبارک عبادت اس
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی ۱علت زنجیر بودن شیطان در ماه رمضان کدام خواب در ماه مبارک عبادت استمدیر حوزه علمیه امام مهدی عج گفت اول ماه مبارک رمضان که میشود شیاطین در غل و زنجیرند این است که شبها خیلی جاها جمعیتهای متفاوت کم و زیاد مردم بیدارند و مشغول بهانتقادهای آیتالله جبهه پایداری از دولت روحانی/ کنایههای مصباح یزدی از رای روحانی تا تحصیلات او در انگلستان +
انتقادهای آیتالله جبهه پایداری از دولت روحانی کنایههای مصباح یزدی از رای روحانی تا تحصیلات او در انگلستان جدول آیتالله مصباح یزدی در فضای سیاسی کشور به عنوان مهمترین منتقد دولت روحانی شناخته میشود مصطفی داننده این روزها در گوشهی از شهر قم و از یک موسسه علمی ساز مخالفتبعدازظهر امروز صورت گرفت دیدار امام جمعه موقت قزوین با آیتالله محمودی گلپایگانی
بعدازظهر امروز صورت گرفتدیدار امام جمعه موقت قزوین با آیتالله محمودی گلپایگانیامام جمعه موقت قزوین با نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین دیدار کرد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت قزوین که توسط حجتالاسلام والمسآیتالله صافی گلپایگانی: مطالب برخی روزنامهها خطرناک است
آیتالله صافی گلپایگانی مطالب برخی روزنامهها خطرناک استیکی از مراجع تقلید قم گفت در بعضی روزنامهها فکرها و حرفهایی زده میشود که خطرناک است و در صورتی که اینها ادامه پیدا کند و ما آن طوری که باید موضع نگیریم ارزشها رو به اضمحلال میرود به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقلآیتالله صافی گلپایگانی: شناخت امام علی(ع) محور شناخت دین و اهل بیت(ع) است
آیتالله صافی گلپایگانی شناخت امام علی ع محور شناخت دین و اهل بیت ع استآیتالله صافی گلپایگانی گفت شناخت امیرالمؤمنین علی ع محور شناخت دین و اهل بیت علیهم السلام است به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دفتر آیت الله صافی گلپایگانی این مرجع تقلید در دیدار اعضآیتالله موسوی اردبیلی: وزیر ارشاد، فردی شایسته است و باید به او کمک کرد
آیتالله موسوی اردبیلی وزیر ارشاد فردی شایسته است و باید به او کمک کرد فرهنگ > مدیریت فرهنگی - ایرنا نوشت آیتالله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید در قم گفت علی جنتی یک فرد شایسته است و باید در کارها به او کمک کرد آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلیمهدی محقق در آیین بزرگداشت آیت الله سعادت مصطفوی: حکمت همان جایگاه فلسفه اسلامی است/آیتالله مصطفوی سنت حکمی ر
مهدی محقق در آیین بزرگداشت آیت الله سعادت مصطفوی حکمت همان جایگاه فلسفه اسلامی است آیتالله مصطفوی سنت حکمی را در ایران باقی گذاشتندرئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت کلمه حکمت پس از اینکه ایران به مذهب تشیع تشرف یافت جایگاه فلسفه شد پس از آن دوره که فلسفه در ایران طرد شآیتالله مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: علو همت را در میان طلاب زنده کنیم
آیتالله مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم علو همت را در میان طلاب زنده کنیمعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم علو همت را رمز خلق بسیاری از آثار بزرگ شیعه دانست و گفت باید تلاش کنیم تا این علو همت همواره در میان طلاب زنده و تا آخر مسیر همراه آنها باشد به گزارش خبرگزاری فارس از قماستقبال از پرسشها و پاسخهای دانشجویی آیتالله جوادی آملی
استقبال از پرسشها و پاسخهای دانشجویی آیتالله جوادی آملی فرهنگ > کتاب - چاپ سیزدهم پرسشها و پاسخهای دانشجویی آیتالله جوادی آملی منتشر شد به گزارش خبرآنلاین دفتر بیستم «پرسشها و پاسخهای دانشجویی» با عنوان «توصیه&rمسئول موسسه دارالزهرا(س) خبر داد عرضه 110 جلد از آثار آیتالله صافی گلپایگانی در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم
مسئول موسسه دارالزهرا س خبر دادعرضه 110 جلد از آثار آیتالله صافی گلپایگانی در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریممسئول موسسه دار الزهرا س وابسته به دفتر آیتالله صافی گلپایگانی گفت 110 جلد از آثار فاخر این مرجع تقلید در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم عرضه میشود حجتالاسلام سیدابواخوبان همه گرد آمدند/ از صراحت ملاقلیپور تا رفاقت دکتر حسابی و آیتالله مطهری
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی رونمایی پوستر خصلت خوبان خوبان همه گرد آمدند از صراحت ملاقلیپور تا رفاقت دکتر حسابی و آیتالله مطهری پوستر خصلت خوبان شامل تصاویر 124 شخصیت علمی دینی و فرهنگی طی مراسمی رسمی در سازمان فرهنگی – رسانه ای اوج رونمایی شد به گزارش خبرنگار مهترور حضرت آیتالله خامنهای به روایت تصاویر
شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۷ تصاویر زیر صحنههایی از سوء قصد به جان حضرت آیتالله خامنهای در سال 60 در مسجد ابوذر تهران را نشان میدهد به گزارش ایسنا این عکسها را سایت فرارو منتشر کرده است انتهای پیامشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی/2 چگونه انجام اعمال طولانی برای انسان ممکن میشود
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی 2چگونه انجام اعمال طولانی برای انسان ممکن میشودمدیر حوزه علمیه امام مهدی عج گفت امام صادق ع به فرزندانش موقعی که ماه مبارک رمضان شروع میشد فرمود فاجهدوا أنفسکم فإن فیهِ تقسم الأرزاق کوشش و جهد و تلاشتان را زیاد کنید زیرا در این م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها