واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهدی محقق در آیین بزرگداشت آیت الله سعادت مصطفوی:
حکمت همان جایگاه فلسفه اسلامی است/آیتالله مصطفوی سنت حکمی را در ایران باقی گذاشتند
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: کلمه حکمت پس از اینکه ایران به مذهب تشیع تشرف یافت، جایگاه فلسفه شد، پس از آن دوره که فلسفه در ایران طرد شده بود و فلاسفه مورد تکفیر قرار گرفته بودند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیین بزرگداشت آیت الله سعادت مصطفوی دقایقی پیش 31 خرداد، با حضور مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، آیت الله سعادت مصطفوی، عالم و استاد بزرگ فلسفه ایران و جمعی از اساتید و صاحب نظران عرصه فرهنگ و علم کشور در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران آغاز شد. در ابتدای این مراسم مهدی محقق با اشاره به اینکه اساتید ما نیازی به تکریم ندارند ولی اینگونه مجالس باید پربار باشد تا نسل جدید ما با بزرگان آشنا و آنها را الگوی خود قرار دهند، گفت: ملاهادی سبزواری کلمه خیر کثیر را برای حکمت بکار برد کلمه حکمت از کلمات اساسی و کلیدی قرآن کربم است و به خداوند هم اطلاق شده از جهت اطعامی که خدا در موجودات و آیات خودش داشته است. وی در ادامه افزود: کلمه حکمت پس از اینکه ایران به مذهب تشیع تشرف یافت جایگاه فلسفه را یافت چون فلسفه یونان وقتی وارد اسلام شد در وسائل پزشکی و نجوم و سایر علوم، در معرفت اشکالی پیش نیاورد چون بیشتر مترجمان یهودی و مسیحی بودند نتوانستند اثر خودر ا طوری منتقل کنند که مورد قبول مسلمانان باشد پس یک اشتمئزاری در طی قرون به فلسفه شد حتی ابن سینا و فارابی را ننگ عالم اسلام گفتند. محقق با تأکید بر اینکه با این کیفیت حتی کلمه فلسفه که در یونانی به معنای فیلا و سوفیا است دانشمندان اسلامی آن را به دوستار دانش ترجمه کردند ولی برای این کلمه وجه اشتقاق جعلی و عوامانه درست کردند یادآور شد: از این جهت فلاسفه مورد تکفیر قرار گرفتند ولی پس از اینکه مردم ایران مشرف به مذهب تشیع شدند به جای فلسفه حکمت را به کار بردند حکمتی که به لقمان نامیده و خیر کثیر است دیگر کسی نمی توانست در شعر خود بگوید دین شکر است و فلسفه افیون است. وی یادآور شد: تدبیر دیگر مطالب فلسفی به آیات قرآن ارجاع و احادیث پیامبر اکرم و اخبار آنها رجوع می کردند اگر قبسات میرداماد را ببینیم در قبس چهارم تمام مطلب خود را به احادیث ائمه ترکیب کرده است. پس اینگونه شد که فلسفه احترام خاص خود را یافت و کسی به ابن سینا و فارابی اهانت نکرد و دانشمندان ما مثل ملاصدا و میرداماد و حاج ملاهادی سبزواری با احترام گذشتگان ذکر کردند اینگونه ایران مامن فلسفه شد. وی در پایان یادآر شد: ما در همین سال 81 یک همایشی تحت عنوان قرطبه و اصفهان برگزار کردیم و وجه نامگذاریش این بود که فرهنگی ها گفته بودند که روز خاکسپاری ابن رشد دیگر تفکر علمی در جهان اسلام مرد ما خواستیم ثابت کنیم در ایران همه چیز ادامه دارد. آیت ا لله سعادت مصطفوی سالیان دراز در مراکز علمی فلسفه و حکمت تدریس و این سنت را در مملکت باقی گذاشتند ما از خداوند برای ایشان عمر فزون می خواهیم. *آیت الله سعادت مصطفوی مصداق حسنه سنت تعلیم و تربیت هستند در ادامه برنامه حسینی معاون بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد که هجده سال پیش تااکنون شاگرد آیت الله سعادت مصطفوی بوده اما وقتی به نوع درسی و بحث ایشان توجه می کند متوجه می شود که ایشان شاگردان زیاد دارد و ایشان مصداق العلما ورث الانبیا ایشان هستند تقریبا همه شاگردان ایشان همه عمر با ایشان بودند از این بابت سنت تعلیم و تربیت را ایشان ادامه دادند. وی اظهار داشت: تعلیم و تربیت نیز از اهداف بعثت انبیاست علم ایشان هم تک بعدی و تک ساحتی نیست پس برا یجامعه اسلامی و دینی مورد استفاده است عمر ایشان برای کار فلسفه اسلامی گذشت بنابراین جزو سرامدان بودند میدواریم که سلامت و موفق باشند. انتهای پیام/
93/03/31 - 18:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]