تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803039784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله جوادی آملی: دانشگاه ها باید براساس علم دینی اداره شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیت الله جوادی آملی: دانشگاه ها باید براساس علم دینی اداره شوند تهران - ایرنا- حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید، گفت: زمانی نظام، کشور و دانشگاهی اسلامی خواهد که براساس علم سامان پذیرد.


به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار خود با حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: اسلامی شدن دانشگاه یک راه دارد و دیگر هیچ ، و راهش این است که دانش آن اسلامی باشد و سایر مسایل امور فرعی است.
وی ادامه داد: اموری چون داشتن نمازخانه، برگزاری نماز جماعت و تفکیک جنسیتی اعمال دینی است و نه علم دینی. درس خواندن برای رضای خدا و مسایلی که عنوان کردم دانشگاه را اسلامی نمی کند و علم دینی تنها چیزی است که دانشگاه را اسلامی می کند.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: هیچ کس مخالف این نیست که تعلیم در سوی پیشرفت مملکت باشد. شما شنیده اید در مالزی همایشی برگزار شد که علم دینی را به سخره گرفته است و گفته اند مگر چنین چیزی ممکن است و دبیر این همایش با طنز صحبت های خود را شروع و در پایان نتیجه گرفته است.
وی تصریح کرد: او گفته است نجوم، فیزیک، شیمی و سایر رشته های اسلامی نداریم و در نهایت علم اسلامی و غیر اسلامی هم وجود ندارد و این ها نه اسلام، نه علوم انسانی و نه علم را می دانند که چیست.
وی اظهار داشت: ما باید حواس خود را جمع کنیم و بدانیم زمانی دانشگاه برای مملکت مفید خواهد بود که اسلامی باشد. دانشگاه زمانی اسلامی می شود که مانند حوزه علمیه دانشش اسلامی باشد و سایر کارهای فرعی کار مسجد و حسینیه است. مسایلی چون نمازخانه، تقلب نداشتن در امتحانات و اینکه خروجی دانشگاه به سود مملکت باشد فرعی است ، وظیفه یک مسلمان اجرای آنها است اما دانشگاه را اسلامی نمی کند ، تنها چیزی که دانشگاه را اسلامی می کند دانش اسلامی است.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اینکه آیا ما دانش اسلامی داریم یا خیر؟ یک مساله است و کسی می تواند در این باره فتوا دهد که موضوع مساله، ربط مساله وصورت مساله را مجتهدانه بفهمد. در مورد اینکه ما علم دینی داریم یا خیر کسی می تواند نظر دهد که صورت مساله را بداند.
وی تاکید کرد: اگر کسی خواست سئوال کند که آیا علم دینی داریم یا خیر تنها راهش این است که از علمی سئوال کند که درباره جهان سخن می گوید و نه درباره مبدا، فیزیک، شیمی، اصول و فقه. تنها علمی که متولی جهان بینی، جهان دانی و جهانی آرایی است فلسفه بوده زیرا در باره جهان بحث می کند. در نهایت این فلسفه است که باید این مساله را که علم دینی داریم یا خیر را پاسخ بدهد.
حضرت آیت الله جوادی آملی، افزود: اگر برای پاسخ به این سئوال از فلسفه الحادی استفاده شود باید بدانیم که این فلسفه اول سکولار یعنی بی تفاوت نه ضد دین است و اگر این فلسفه راه کج رفته اول خود را مسموم می کند و بعد همه علوم را که در جهان است سم پاشی می کند و این می شود ضد دین، یعنی اگر خدا، وحی و قیامت وجود ندارد دینی هم نیست.
وی تاکید کرد: کسانی که دین را مسخره می کنند برای این است که بدهکار فلسفه الحادی هستند و جهان بینی آنها خدا نیست و در نتیجه علم دینی می شود افسون.
وی ادامه داد: اما اگرراه را کج نروند و راه مستقیم را طی کنند دو خدمت صورت می گیرد. با این کار اول به خود خدمت می کند و می شود فلسفه الهی چون ثابت کرد خدا، قیامت و وحی نبوتی وجود دارد و خود را معطر می کند و بعد همه علوم زیر مجموعه خود را معطر می کند و در نهایت می شود علم دینی زیرا این فسسفه می گوید چیزی در جهان نیست که به جز با کار خدا اداره شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی، گفت: پس جهان جز فعل خدا چیزی نیست و بحث در باره فعل خدا بحث دینی است. ما زمانی که در حوزه می گوییم خدا چنین گفته به معنای این است که بحث دینی کرده ایم پس آیا اگر استاد می گوید خدا چه کرده بحث دینی انجام نداده ایم؟
وی تاکید کرد: ما علم غیر دینی نداریم و دانشگاه غرق دین است و در آن درباره فعل خدا بحث می شود. فرضی وجود ندارد که علم غیر دینی داشته باشیم و این مساله باید برای دانشجویان عزیز حل شود و زمانی که این اتفاق رخ دهد دانشجو کشورش را دوست دارد و ابدی فکر می کند.
حضرت آیت الله جوادی آملی، اظهار داشت: در دین آمده انسان یک دشمن دارد و آن مرگ است و همیشه مقابل آن پیروز است و مرگ را می میراند. ما بعد از مرگ از پوسته در می آییم و نمی پوسیم پس باید ابدی فکر کنیم و در آن زمان دیگر اسم گناه را نخواهیم برد. ما مرگ را له می کنیم زمانی که وارد برزخ می شویم ما هستیم و مرگ نیست زمانی که وارد قیامت می شویم ما هستیم و مرگ نیست و زمانی هم که به امید خداوند وارد بهشت می شویم ما هستیم اما مرگ نیست.
وی تاکید کرد: اگر دانشجو بفهمد موجودی ابدی است دیگر به فکر این نیست که بورسیه بگیرد و برود و به کشور نیاید و در آن زمان به فکر این است که سرزمین خود را آباد کند.
وی افزود: ما هر چه کشیدیم از بیگانه بوده و همیشه به برکت اسلام یک سروگردن از خیلی ها بالاتر هستیم. جنگ جهانی اول و دوم را آنها راه اندازی کردند و حاصل کارشان کشته شدن 80 میلیون آدم بود و ما هیچ گاه چنین کارهایی را نکرده ایم. اینکه می بینید امروز آنها دم از دموکراسی می زنند به خاطر همین آدم کشی ها است و تا کجا می خواهند جنگ کنند. چه 1+5 چه 2+ و 3+ این ها از بس آدم کشته اند خسته شده اند و الان هم هرچه جنگ است از سوی همین ها رخ می دهد.
وی افزود: باید بدانیم پرچم کشور، مکتب ایران برای ما فرع است و قرآن، اسلام و مکتب اسلامی برای ما اصل است. دانشجویان عزیز ما اگر با این فضا آشنا شوند دیگر به این فکر نمی کنند که محصولات علم خود را به بیگانه بدهند و در آن زمان ما دیگر گرفتار اختلاص سه هزار میلیاردی نخواهیم شد.
فراهنگ **9118**1601**

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن