تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834824378
رابطه تنگاتنگ بین نزول باران و معنویت
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
باران که میبارد، زمین گویی روح تازهای به خود میگیرد. درختان حیات تازه از سر میگیرند و جانوران به تبع آن شور و نشاط دیگری میگیرند.
باران نویدبخش زندگی دوبارهای است برای زمینی که در پی بیآبی مرده است ... خشک و لم یزرع و باران است که دوباره به آن حیات میبخشد ... باران، نویدبخش زندگی، رحمت واسعه الهی ....
باران، رحمت الهی ...
باران، رحمت الهی است. خداوند با فرو فرستادن این عامل حیات، سرسبزی و شادابی و نشاط را برای همگان رقم زده است.
قرآن باران را آب پاکیزه، آب پربرکت و رزق الهی دانسته و رابطه تنگاتنگی بین نزول آن و معنویت برقرار ساخته است.
قرآن از باران در آیات خود اینگونه یاد میکند:
وسیله طهارت: «وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا»؛ «و از آسمان آبى پاك فرود آوردیم».(1)
آب پربرکت: «وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُّبَارَكًا»؛ «و از آسمان آبى پر بركت فرود آوردیم».(2)
گسترش رحمت خداوندی: «وَهُوَ الَّذِی ینَزِّلُ الْغَیثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَینشُرُ رَحْمَتَهُ»؛ «و اوست كسى كه باران را پس از آنكه [مردم] نومید شدند فرود مىآورد و رحمتخویش را مىگسترد».(3)
رزق الهی: «وَینَزِّلُ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًا»؛ «و براى شما از آسمان روزى مىفرستد».(4)
سبب خوشحالی: «اللَّهُ الَّذِی یرْسِلُ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیبْسُطُهُ فِی السَّمَاء كَیفَ یشَاءُ وَیجْعَلُهُ كِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَن یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُون»؛ «خدا همان كسى است كه بادها را مىفرستد و ابرى برمى انگیزد و آن را در آسمان هر گونه بخواهد مىگستراند و انبوهش مىگرداند . پس مىبینى باران از لابلاى آن بیرون مىآید و چون آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد رسانید به ناگاه آنان شادمانى مىكنند».(5)
مایه ثبات قدم و دلگرمی رزمندگان خدا: «إِذْ یغَشِّیكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَینَزِّلُ عَلَیكُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیطَهِّرَكُم بِهِ وَیذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّیطَانِ وَلِیرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَیثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ»؛ [به یاد آورید] هنگامى را كه [خدا] خواب سبك آرامشبخشى كه از جانب او بود بر شما مسلط ساخت و از آسمان بارانى بر شما فرو ریزانید تا شما را با آن پاك گرداند و وسوسه شیطان را از شما بزداید و دلهایتان را محكم سازد و گامهایتان را بدان استوار دارد».(6)
معنویت و باران: «وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُم مَّاء غَدَقًا»؛ «و اگر [مردم] در راه درست پایدارى ورزند قطعاً آب گوارایى به ایشان نوشانیم».(7)
مفسران معتقدند: اینکه خداوند فرموده است: روزی شما در آسمان است؛ یعنی خداوند روزی شما را از آسمان فرو خواهد فرستاد؛ بدین گونه که باران را فرو میفرستد و زمین به یمن آن، انواع خوراکیها و پوشیدنیها و اشیای مفید را برای شما میرویاند.(8)
وصف «طهور» بیانگر پاکی و پاککنندهای باران است. در این باره نیز نظر مفسران چنین است: طهور یعنی پاکیزه است و پاکیزهکننده؛ هم آلودگیهای ظاهری را میزداید و هم نجاسات معنوی را از بین میبرد.(9)
در جنگ بدر مشرکان قبل از مسلمانان بر سر آب فرود آمدند و مسلمانان بر منطقهای خشک و شنزار. بدین سان بر اثر نداشتن آب هم تشنه شدند و هم نتوانستند بدن خود را از آلودگیها پاک سازند. شیطان به وسوسه پرداخت که شما باید با همین حالت آلودگی نماز بخوانید و پاهای شما در ریگ فرو رود؛ پس خداوند باران را بر آنان نازل کرد. مسلمانان در این آب زلال تن شستند و جان را جلا بخشیدند.(10)
در سخنی از امام علی(علیه السلام) پاکیزگی باران، مفهومی گستردهتر دارد: «از آب آسمان بنوشید که پاککننده بدن است و زداینده بیماریها».(11)
نزول باران به اندازه
قرآن درباره نزول به اندازه باران میفرماید: «وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ»؛ «و از آسمان آبى به اندازه [معین] فرود آوردیم و آن را در زمین جاى دادیم».(12)
در تفسیر این آیه شریفه نوشتهاند: باران به اندازهای که نیاز است، نازل میشود؛ نه زیادتر و نه کمتر؛ نه بدان سان زیاد که فساد آورد و نه آنگونه اندک که هلاکت را سبب شود؛ بلکه به گونهای که حکمت و صلحت آن را اقتضا دارد.(13)
برخی دیگر از مفسران نیز میگویند: باران به اندازه نازل میشود؛ اندازهای که از ضرر محفوظ بماند و از آن بهره برند یا به مقداری که ما از نیازها و مصالح مردم میدانیم باران را نازل میکنیم.(14)
احیای زمین
زمین خشکیده و تهی از گیاه مانند موجودی بیروح است که نه حیاطی دارد و نه نشاطی. زمین با بارش باران میشکفد و حیات و حرکت دوباره به زمین باز میگردد و زمین پرتحرک میشود.
قرآن از این پرتحرک شدن زمین اینگونه یاد میکند:
زنده شدن دوباره سرزمینها: «وَالَّذِی نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّیتًا»؛ «و آن كس كه آبى به اندازه از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن سرزمینى مرده را زنده گردانیدیم».(15)
جنبش و رشد زمین: «وَمِنْ آیاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِی أَحْیاهَا لَمُحْیی الْمَوْتَى»؛ «و از [دیگر] نشانههاى او این است كه تو زمین را فسرده مىبینى و چون باران بر آن فروریزیم به جنبش درآید و بر دمد. آرى همان كسى كه آن را زندگى بخشید قطعا زندهكننده مردگان است».(16)
احیای زمین، نشانه خداوند و مایه عبرت: «وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیاحِ آیاتٌ لِّقَوْمٍ یعْقِلُونَ»؛ «و آنچه خدا از روزى از آسمان فرود آورده و به [وسیله] آن زمین را پس از مرگش زنده گردانیده است و [همچنین در] گردش بادها [به هر سو] براى مردمى كه مىاندیشند نشانههایى است».(17)
شکافتن زمین: «أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاء صَبًّا ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا»؛ «كه ما آب را به صورت بارشى فرو ریختیم آنگاه زمین را با شكافتنى [لازم] شكافتیم».(18)
بارش باران، زمین را به حیات و حرکت و شور وا میدارد. زمینی که در حالت خشکی و گورستانی بود، پر نشاط و تحرک میشود. باران به آن حیات میبخشد. مفسران این حیات و تحرک زندگی را اینگونه تفسیر کردهاند:
«مقصود از احیای زمین مرده این است که با نزول باران سرزمین خشک دارای گیاه و درخت و میوه و مزارع میشود».(19)
«زمینی که گیاه در آن نروید، گویا مرده است و مراد از احیای آن، آباد ساختن آن است و گفته شده که مراد از احیای زمین، احیای اهل زمین است؛ زیرا با فراهم آمدن غذا، اهل زمین زنده میمانند».(20)
«مراد از زنده شدن زمین همان رویش گیاه پس از زمستان است».(21)
«نسبت احیا به زمین گرچه مجازی است، لکن نسبت آن به گیاه حقیقی است؛ چرا که گیاهان دارای تغذیه و رشد و تولید مثلاند که همگی از اصل حیات نشأت میگیرد».(22)
درباره جنبش زمین پس از باران نیز که در آیات به آن اشاره شده است، میگویند:
«زمین خشک وقتی که باران بر آن ببارد، برای رویش گیاه فعال میشود و خود قبل از رویش گیاه بالا میآید».(23)
«اهتزاز به معنای حرکت کردن به شدت است و زیاد شدن به معنی بالا آمدن و نشو و نما کردن. منظور از "اهتزاز" و "ربوه" زمین به حرکت درآمدن آن به وسیله گیاهانی است که از آن سر در میآورند».(24)
«زمین در رویش گیاه همانند رحم حیوانات است که پس از طی مراحل، جنین رشد میکند و کامل میشود».(25)
«اهتزاز و رشد زمین، تحرک آن با نباتات و بالا آمدن زمین به وسیله گیاهان است».(26)
پینوشت ها:
1. فرقان: 48.
2. ق: 9.
3. شوری: 28.
4. مۆمن: 13.
5. روم: 48.
6. انفال: 11.
7. جن: 16.
8. طبرسی، مجمعالبیان، ج 5، ص 156.
9. همان، ج4، ص 173.
10. همان، ج2، ص 526.
11. مۆمنون: 18.
13. مجمعالبیان، ج4، ص 101.
14. زمخشری، الکشاف، ج3، ص 179.
15. زخرف: 11.
16. فصلت: 39.
17. جاثیه: 5.
18. عبس: 26 ـ 25.
19. مجمعالبیان، ج5، ص 41.
20. همان، ج1، ص 246.
21. طباطبایی، المیزان، ج12، ص 307.
22. همان، ج17، ص 19.
23. مجمعالبیان، ج5، ص 15.
24. المیزان، ج17، ص 394.
25. همان، ج14، ص 346.
26. الکشاف، ج3، ص 145.
منبع:tebyan.net
مرتبط با مذهب آِیا خدا کسی را ثروتمند یا فقیر میکند؟
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]
صفحات پیشنهادی
رئیس نظام پزشکی چالوس: رابطه مالی بین پزشک و بیمار باید قطع شود
رئیس نظام پزشکی چالوس رابطه مالی بین پزشک و بیمار باید قطع شودرئیس نظام پزشکی شهرستان چالوس گفت باید نظام سلامت را به سمتی پیش ببریم که رابطه مالی بین پزشک و بیمار قطع شود و بهجای آن رابطه عقلانی و احساسی بین بیمار و پزشک ایجاد شود به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس عباسخطاب به بان کی مون و سازمانهای بینالمللی صادر شد: اعتراض بیش از 1200 پزشک به جنایات صهیونیستها در بمباران ب
خطاب به بان کی مون و سازمانهای بینالمللی صادر شد اعتراض بیش از 1200 پزشک به جنایات صهیونیستها در بمباران بیمارستانهای غزهبیش از 1200 پزشک سازمان تأمین اجتماعی با امضای بیانیهای خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد UN کمیته بین المللی صلیب سرخ ICRC و سازمان بهداشت جهتازه ترین پیش بینی در رابطه با قیمت طلای جهانی/ آینده قیمت طلا
تازه ترین پیش بینی در رابطه با قیمت طلای جهانی آینده قیمت طلا اقتصاد > جهان - بر اساس پیش بینی های صورت گرفته قیمت طلا در بازارهای جهانی روند نزولی خود را ادامه خواهد داد قیمت طلا در بازارهای جهانی بار دیگر با قیمتی کمتر از 1300 دلار برای هر اونس خبرسازی کرده استبررسي تجربي رابطه بين ارزش منابع انساني و نرخ بازده سهام
۷ مرداد ۱۳۹۳ ۵ ۲۱ق ظ بررسي تجربي رابطه بين ارزش منابع انساني و نرخ بازده سهام هدف اين پژوهش بررسي تجربي رابطه بين ارزش منابع انساني و نرخ بازده سهام شرکتهاي پذيرفتهشده در بورس اوراقبهادار تهران است به گزارش خبرگزاري موج گزيده اي از مقاله بررسي تجربي رابطه بين ارزش منابع انمعاون استاندار ایلام: تنظیم هرم جمعیتی کشور با بهبود فضای کسب و کار رابطه تنگاتنگی دارد
معاون استاندار ایلام تنظیم هرم جمعیتی کشور با بهبود فضای کسب و کار رابطه تنگاتنگی دارد ایلام- ایرنا- معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت تنظیم هرم جمعیتی کشور در سایه بهبود فضای کسب و کار و شرایط اقتصادی مردم امکان پذیر است به گزارش ایرنا حسین کلانتری روز یکشنبه در نشست شوربررسي رابطه بين جريان هاي نقد عملياتي، سود خالص و اجزاي اقلام تعهدي
۷ مرداد ۱۳۹۳ ۵ ۲۹ق ظ بررسي رابطه بين جريان هاي نقد عملياتي سود خالص و اجزاي اقلام تعهدي يکي از اهداف گزارشگري مالي پيش بيني جريان هاي نقد است که اين پيش بيني به سرمايه گذاران در اتخاذ تصميم هاي اقتصادي کمک فراواني مي کند به گزارش خبرگزاري موج گزيده اي از مقاله بررسي رابطه ببدنهای ذوب شده فلسطینیان در اثر بمباران غزه/ تعریف بین المللی تسلیحات ممنوعه را تغییر دهید!
بین الملل آفریقا و خاورمیانه گزارش مهر بدنهای ذوب شده فلسطینیان در اثر بمباران غزه تعریف بین المللی تسلیحات ممنوعه را تغییر دهید خبرگزاری مهر - گروه بین الملل باید به تعریف جهانی تسلیحات شیمیایی در جهان توسط مراجع بین المللی یک بند جدید اضافه کرد بمبهای شیمیایی یکی از خطرنپس از تأیید همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نماینده آمریکایی خواستار بمباران تأسیسات هستهای ایران
پس از تأیید همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمینماینده آمریکایی خواستار بمباران تأسیسات هستهای ایران شدنماینده تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا خواستار بمباران تاسیسات هستهای ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح اتمی و به خطر افتادن اسرائیل شد به گزارش خبرگزاری فارس پس از اعقرآن پنددهنده صادقی است که هرگز کسی را فریب نمی دهد/ داوری واقع بینانه میان حق و باطل
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه قرآن پنددهنده صادقی است که هرگز کسی را فریب نمی دهد داوری واقع بینانه میان حق و باطل خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه امام علی ع می فرمایند قرآن پنددهنده صادقی است که هرگز کسی را فریب نمی دهد و از آنجا که نصیحتهای قرآن صادقانه و دلسوزانه اجنایات صهیونیستها در غزه نتیجه چشمپوشی سازمانهای بینالمللی است
دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۱ یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه جنایات صهیونیستها با چراغ سبز سران عرب انجام میشود گفت جنایاتی که در حق مردم مظلوم فلسطین میشود مصداق بارزی از نادیده گرفتن حقوق بشر از سوی سازمانهای بینالمللی است حجتالاسلام سیدتاجالدین طاهری در گفتوگو با خبررژیم صهیونیستی در کنار سکوت مجامع بین المللی مردم فلسطین را بمباران می کند
استانها شمال گلستان آیت الله شاهرودی رژیم صهیونیستی در کنار سکوت مجامع بین المللی مردم فلسطین را بمباران می کند علی آبادکتول - خبرگزاری مهر نماینده مردم گلستان درمجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نباید آرمانهای قدس ضربه بخورد گفت رژیم صهیونیستی در کنار سکوت مجامع بین المرابطه بین فرهنگ و اقتصاد در سبك زندگی بررسی می شود
رابطه بین فرهنگ و اقتصاد در سبك زندگی بررسی می شود برنامه سبك زندگی در ادامه مباحث هفته های پیشین این هفته به موضوع رابطه بین فرهنگ و اقتصاد اختصاص دارد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی فریبا درویشی تهیه كننده برنامه سبك زندگیحاجت گرفتن در کلمه مبین سوره یس(روشی مجرب در ختم یس)
حاجت گرفتن در کلمه مبین سوره یس روشی مجرب در ختم یس هر كس سوره یس را با خود همراه داشته باشد از چشم زخم و از شر جنیان در امان بوده و خواب های خوش می بیند خاصیتی از سوره یس نقل از امام زمان علیه السلام شخصی از بندگان خدا در شهر یزد گرفتاری سختی داشت خدمت حضرت صاحب الزمانگناه حجابي است که بنده بين خود و خداي خويش ايجاد مي کند
دین و اندیشه دعای روز نوزدهم ماه رمضان گناه حجابي است که بنده بين خود و خداي خويش ايجاد مي کند خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان می خوانیم اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَكاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یامعنا، معناگرایی و نظریة روابط بینالملل
معنا معناگرایی و نظریة روابط بینالمللبا آغاز روند نقد مبانی مادیگرایانة نظریات جریان اصلی و فراهمشدن زمینة تنوع و تکثر با استنتاج وجوه سلبی و ایجابی جریانهای غالب نظری جریان خردگرا مکتب انگلیسی و انتقادی میتوان به گزارههایی دستیافت که مقوّم مبانی اولیة رویکردی جدید بکنفرانس بين المللي در جهت مانور قدرت اسلامي با تأکید بر هویت حقیقی قدس تشکیل شود
دین و اندیشه بيانيه شوراي هيئات مذهبي به مناسبت روز قدس کنفرانس بين المللي در جهت مانور قدرت اسلامي با تأکید بر هویت حقیقی قدس تشکیل شود شوراي هيئات مذهبي كشور ضمن محکوم کردن حملات بيرحمانه رژيم اشغالگر صهيونيستي در غزه همزمان با فرارسيدن روز جهاني قدس از کشورها و دولتهاي اسلاميرابطه بين هزينه حقوق صاحبان سهام با كيفيت سود شركتهاي پذيرفته شده در بورس
۲۹ تير ۱۳۹۳ ۲ ۵۳ق ظ رابطه بين هزينه حقوق صاحبان سهام با كيفيت سود شركتهاي پذيرفته شده در بورس گروهي از اقتصاددانان معتقدند رابطه بين هزينه حقوق صاحبان سهام با كيفيت سود شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسي شد به گزارش خبرگزاري موج در نشريه دانش حسابرسي مقاله ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها