محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844142932
فلسفه در مذهب تشیع با سهروردی ادامه پیدا کرد/ تحلیل فلسفی شاهنامه از طریق سهروردی ممکن است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر:
فلسفه در مذهب تشیع با سهروردی ادامه پیدا کرد/ تحلیل فلسفی شاهنامه از طریق سهروردی ممکن است
کمالی زاده استاد فلسفه دانشگاه زنجان با اشاره به نقش سهروردی درفرهنگ ایرانی گفت:تفکر و فلسفه و به ویژه تفکر در مذهب شیعه با سهروردی ادامه پیدا کرد. هویت اصلی ایران با این دو نفر یعنی سهروردی و ملاصدرا و فقط با همین دو نفر به ایران بر می گردد و نیاز امروزی ما و جامعه ما با این دو مطرح می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه رسیدن به سالروز سهروردی متفکر و فیلسوف ایرانی و اشراقی هستیم با توجه به اینکه درباره سهروردی کار زیادی انجام نشده و همچنین به دلیل شهادت وی و مسائل سیاسی که وی با آنها مواجه بوده لذا این متفکر و فیلسوف در تاریخ ما سالیان متمادی مورد توجه نبود تا اینکه هنری کربن فیلسوف فرانسوی به این فیلسوف می پردازد و بعد از او دیگران شروع به کنکاش در شخصیت و اندیشه های این متفکر ایرانی می کنند. در تقویم جمهوری اسلامی ایران به رسم یادبود هشتم مرداد را روز سهروردی نامگذاری کرده اند و این فرصتی شد که با اهل نظر در این حوزه گفتگوهایی داشته باشیم طاهره کمالی زاده استاد فلسفه دانشگاه زنجان یکی از کسانی است که بر روی آثار سهروردی کار کرده که آنچه در ادامه می آید حاصل گفتگو با وی است. *در ابتدای سخن میخواهیم از مرگ سهروردی شروع کنیم. برخی میگویند مرگ او بدین صورت بوده که به درخواست خودش او را در یک خانه محبوس می کنند و به او غذا نمی دهند تا از گرسنگی بمیرد. شما هم این روایت را پذیرفتید؟ اساساً بحث شهادت ایشان در تاریخ مسکوت مانده و یک روایت دقیق ارائه نشده است. این روایتی که مطرح کردید در واقع نزدیک به روایت سقراطی است. در واقع همان ماجرایی که برای سقراط در تاریخ فلسفه اتفاق افتاده را به نوع دیگری برای سهروردی روایت کردند. اما متاسفانه با توجه جو سیاسی آن زمان گزارش دقیقی به دست ما نرسیده و شاید همان اتفاقی که برای سقراط افتاده است همان را بدین صورت درباره سهروردی گزارش کرده باشند. * در مورد نوآوری هایی که سهروردی در منطق داشته نظرتان چیست؟ در قسمت آخر بحث منطق ایشان که موضوع محاکمات است انتقادات ایشان به فلسفه ابن سینا و فلسفه ارسطویی مطرح شده و در واقع رویکردی مشایی اسلامی دارد. فلسفه سهروردی، همان طور که نظر خود سهروردی هم این طور است به گونه ای است که ابتدا باید به سراغ تاریخ فلسفه رفت. ایشان به فلسفههای پیشین مسلط است. مسلط به فلسفه مشایی است و زمانی که آن را نقد میکند بر آن مسلط است. کتاب اولش هم یک صبغه مشایی دارد اما در واقع آن چیزی که سهروردی میگوید بحث تاسیس یا ابداع و ارائه یک حکمتی است که غیر از حکمت یونانی است. حال اگر بخواهیم فلسفه سهروردی را پیگیری کنیم باید فلسفه او را به افلاطون نسبت بدهیم و نه به هراکلیتوس. در این پیگیری تاریخی فلسفه سهرودی شاید بهتر باشد که به سراغ افلاطون برویم چراکه سهروری خودش را ادامه دهنده فلسفه او میداند. بعد از آن افلاطونیان و بعد حکمت ایران باستان، عرفای شیعی تا خود سهروردی وجود دارد و در ادامه راه نیز میتوانیم تفکر شیعی در ایران را ببینیم. * سهروردی معتقد است که ماهیت مقدم بر وجود است؟ شما هم به این موضوع معتقدید؟ هم وجود و امکان و ... جز اعتباریات لحاظ می کند یکی از این اعتباریات ماهیت است یعنی همانقدر که به اعتباری بودن وجود معتقد است به اعتباری بودن ماهیت هم معتقد است.
ایشان در حکمت الاشراق جعل وجود را به ماهیت نسبت میدهد اما برخی از نظرات خود را به صورتی مطرح میکند که به دلیل مسائل و شرایط سیاسی آن زمان برای اینکه معتزله حساب نشود. اما در کل ماهیت هم مانند وجود جز اعتباریات محسوب می شود. سهروردی بهتر است که بگویم اصالت نوری است تا اصالت ماهوی. ایشان میگوید اول و آخرش نور است و اصلاً او تمام بحثش نور است. سهروردی در همان ابتدا بحث وجود و ماهیت و امکان و ... را مشخص کرده و همه را جزء اعتباریات آورده است. بعد از آن مفصل نور، تالیف نور، اقسام نور، سلسله انوار نور و ...را طرح میکند. شما در نظرات سهروردی تماماً بحث نور می بینید و اصلاً حرف از ماهیت نمی بینید اما آن چیزی که از سهروردی مانده این است که اصلاً او فلسفههای وجودی را کنار میگذارد، فلسفه نوری را جایگزین می کند. بنابراین فلسفه سهروردی نه وجود محور است و نه ماهیت بلکه بحث سهروردی فلسفه نور است. با این وجود به تازگی می گویند که باید یک بحث ماهوی از خود نور ارائه کرد که آن هم خیلی دور از واقعیت است. در صورتیکه نوری که سهروردی مطرح می کند عین حقیقت اصلی است که مطلق حقیقت است و هیچ قالبی ندارد. * نقش سهروردی را در فرهنگ و ادبیات ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ سهروردی به تاریخ فلسفه یک مسیر خوب می دهد. فلسفه ابن سینا با نقدهای غزالی واقعاً به صورت جدی دچار مشکل شد. غزالی با نگارش تهافت الفلاسفه ایرادهایی به ابن سینا گرفت که واقعا وارد بود به فرض مثال بحث معاد جسمانی، جهان شناسی، معرفت شناسی و ... خلاء هایی بود که با این خلاء ها فلسفه نمی توانست ادامه راه دهد. با نقد های غزالی فلسفه ای که داشت در جهان اسلام و تشیع از بین می رفت رونق گرفت کما اینکه با مرگ ابن رشد فلسفه در جهان سنت تمام شد و بعد از ایشان دیگر ما فیلسوفی نداریم. در تفکر شیعی با وجود سهروردی است که فلسفه ادامه پیدا می کند و با ظهور ملاصدرا به کمال می رسد. سهروردی آمد و آن خلاء های فلسفه مشاء را پر کرد. * از نظر فلسفی این دو یعنی ملاصدرا و سهروردی مقابل هم نیستند؟ نه اصلاً نمی توانند مقابل هم باشند. یکی نورمحور است و یکی وجود محور است. این دو به موازات هم هستند چون فلسفه ابن سینا وثوق محور بود و یک موضوع از حیث روش بحثی صرف بود بعد همان بحث محض بودنش آن را دچار مشکل کرده بود. از طرف دیگر این فلسفه دینی شده بود. فلسفه ابن سینا و فارابی فلسفه مشایی اسلامی بود و انطباق آن با اسلام چون فلسفه بحث صرف بود انطباق آن با اسلام ذو بطن بود دچار مشکل می کند. تفاوت ملاصدرا و سهروردی در این بود که یکی وجود محور و یکی نور محور بود اما هر دو این ویژگی را دارند که هر دو بحثی و ذوقی اند. سنت ذوقی می تواند دسترسی به باطن امور را داشته باشد که با دین اسلام بیشتر قابل انطباق و سازگار است و البته با قرائت شیعی مورد نظر است. در این صورت ادامه حکمت اشراق سهروردی بعد از ایشان و هم فلسفه ملاصدرا قابل پیگیری است و هم در کلام شیعی. تفکر و فلسفه و به ویژه تفکر در مذهب شیعه با سهروردی ادامه پیدا کرد. هویت اصلی ایران با این دو نفر و فقط با همین دو نفر به ایران بر می گردد و نیاز امروزی ما و جامعه با این دو مطرح می شوند. می توان گفت همه چیز داریم جز این تفکر که باید گفت تفکر شیعی و ایران می شود همان ایران دیروزی که باید باشد. * می گویند شیخ اشراق متاثر از شاهنامه و مثنوی است. این را چگونه ارزیابی می کنید؟ در یک نگاه وسیعتر سهروردی می گوید که هر حکمتی نوری ایرانیان باستان بوده است یعنی قبل از من کسی نبوده است و می گوید من نفر اول در این کار هستم به اضافه اینکه عجم زنده کردم بدین پارسی که مطمئنا منظورش زبان فارسی نیست و منظور از عجم یک قوم خاصی نیست. حال اگر اینها را کنار هم بگذاریم می بینیم که یک فرهنگ یا یک تمدن یا یک حکمت نوری در ایران باستان بوده که تفکر و قرابت نوری ایرانی داشته است. در واقع این تفکر نوری بیشترین قرابت را هم با فرهنگ ایرانی داشته است. این دو به دو شیوه خاص یکی در ادبیات و دیگری در فلسفه این موضوع را ارائه داده اند و نمی توان گفت که متاثر از دیگری اند. چون هر دو متاثر از یک سرچشمه دیگریاند و آن حکمت ایرانیان باستان بوده است که آن حکمت را سهروردی در فلسفه برای خواص ارائه داده و فردوسی برای عموم مردم به نحو خیلی عامتر و سبکتر و قابل دسترستر در شاهنامه ارائه کرده است. در واقع اگر بخواهیم شاهنامه را تحلیل فلسفی کنیم باید به سراغ سهروردی برویم و سهروردی را اگر یک مقدار عمومیتر کنیم در واقع باید داستان های شاهنامه را ببینیم.
۱۳۹۳/۵/۷ - ۱۱:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
آثار فارسی سهروردی در زمره زیباترین آثار در حوزه فلسفه است
دین و اندیشه آثار فارسی سهروردی در زمره زیباترین آثار در حوزه فلسفه است معاون فرهنگی مرکز فرهنگی شهر کتاب سهروردی مبدع فلسفه اشراق است که آثار فارسی او در زمره زیباترین آثار فارسی در حوزه فلسفه است آثار سهروردی را بالغ بر 50 اثر میدانند که شامل چهار کتاب بزرگ تالیفی است و مهمنوآوریهای سهروردی در فلسفه و منطق بررسی می شود/ عصری با سهروردی
دین و اندیشه نوآوریهای سهروردی در فلسفه و منطق بررسی می شود عصری با سهروردی در آستانه روز بزرگداشت سهروردی نشست هفتگی شهر کتاب در روز سهشنبه ۳۱ تیر به بررسی نوآوریهای سهروردی در فلسفه و منطق اختصاص دارد که با حضور دکتر ضیاء موحد و دکتر سیدمحمود یوسفثانی در مرکز فرهنگی شهرسهروردی بر منطق ارسطویی مسلط بوده اما در منطق شاگرد ابن سینا است
سهروردی بر منطق ارسطویی مسلط بوده اما در منطق شاگرد ابن سینا است فرهنگ > دین و اندیشه - عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت از مجموعه مطالعات من نتیجه میشود که سهرودی در منطق شاگرد ابن سینا است با وجود این که در منطق ارسطویی مسلط بود اما به دنبال اینتعیین دقیق مرز میان فلسفه دین و الهیات فلسفی دشوار است/ فلسفه دین درباره الزامات باور دینی عقلانی می پرسد
دین و اندیشه استاد دانشگاه بتل تعیین دقیق مرز میان فلسفه دین و الهیات فلسفی دشوار است فلسفه دین درباره الزامات باور دینی عقلانی می پرسد پروفسور ریموند ونآراگون استاد دپارتمان فلسفه دانشگاه بتل با بیان اینکه شاید بتوان مرزی میان فلسفه دین و الهیات فلسفی در جایی یافت گفت جاییسهروردی نظریه قیاس را بسیار ساده میکند/ دانشگاه ها در شناساندن سهروردی کار کنند
دین و اندیشه سهروردی نظریه قیاس را بسیار ساده میکند دانشگاه ها در شناساندن سهروردی کار کنند یک عضو هیات علمی انجمن حکمت و فلسفه با بیان اینکه سهروردی نظریه قیاس را بسیار ساده میکند گفت با سهروردی نیم ساعته می توان قیاس را یاد گرفت به گزارش خبرگزاری مهر در آستانه روز بمدرسه تابستانی پژوهشکده فلسفه تحلیلی برگزار می شود
دین و اندیشه مدرسه تابستانی پژوهشکده فلسفه تحلیلی برگزار می شود پژوهشکدة فلسفة تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی دوره مدرسۀ تابستانی خود را از تاریخ 22 الی 24 شهریور ماه 1393 برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر پژوهشکدة فلسفة تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی دوره مدرسۀ تابستانبرای پیدا کردن دزد و اشیاء دزدیده شده این ذکر را بخوانید
برای پیدا کردن دزد و اشیاء دزدیده شده این ذکر را بخوانید اگر كسی با شرایط گفته شده آنرا انجام دهد محال است كه به گمگشده یا دزدیده شده خویش نرسد از عارف فرزانه آیت الله بهجت ره سئوال شد برای یافتن چیز دزدیده شده ویا گم شده چه باید کرد ایشان فرموده بودند برای یافتن هر چه که گیکسانسازی ذایقه آیینی مردم از طریق رسانه، کارکرد آیینهای مذهبی را تضعیف می کند
پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۰ عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد رسانهیی شدن آیینها اتفاق مهمی است که اگر به طور دقیق و برنامه ریزی شده با آن مواجه نشویم فرمالیسم برنامه های مذهبی صدا و سیما به سنت های محلی مذهبی مردم به شدت ضربه خواهند زد و در نتیجه آامام جمعه بوشهر: حمایت از مردم فلسطین حکم مذهب اسلام و تشیع است
امام جمعه بوشهر حمایت از مردم فلسطین حکم مذهب اسلام و تشیع استامام جمعه بوشهر گفت مکتب اسلام و تشیع حکم میکند که از مردم مظلوم دفاع کنیم و دشمن رژیم اشغالگر قدس باشیم به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر آیتالله غلامعلی صفاییبوشهری ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه بوشهر اظهار داشچرا مذاکرات تمدید شد؟/وقتی ایران و آمریکا میخواهند مذاکرات ادامه پیدا کند
چرا مذاکرات تمدید شد وقتی ایران و آمریکا میخواهند مذاکرات ادامه پیدا کند همه خود را برای تمدید مذاکرات آماده میکنند مذاکرات معاونین ایران و 1 5 تا ساعاتی پس از نیمه شب گذشته ادامه داشت و در حالی ادامه آن به صبح امروز جمعه موکول شد که همه در انتظار شنیدن خبر پایان مذاکرات هستنمایشگاه قرآن تا سی و یک تیرماه ادامه دارد
نمایشگاه قرآن تا سی و یک تیرماه ادامه دارد فرهنگ > دین و اندیشه - نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که قرار بود در نیمه رمضان به کار خود پایان دهد تا روز سه شنبه 31 تیرماه ادامه خواهد داشت به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی نمایشگاه بین المللی قرآن زمان برگزاریلیبرمن: عملیات نظامی باید تا کنترل کامل نوار غزه ادامه پیدا کند
لیبرمن عملیات نظامی باید تا کنترل کامل نوار غزه ادامه پیدا کندتاریخ انتشار سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۹ ۴۸ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته عملیات نظامی ارتش اسرائیل باید تا هنگام کنترل کامل نوار غزه ادامه پیدا کند به گزارش فارس آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته عملفارس گزارش میدهد عدم برگزاری مراسم روز استان در زنجان/ غربت سهروردی در دیار خود
فارس گزارش میدهدعدم برگزاری مراسم روز استان در زنجان غربت سهروردی در دیار خودروز استان و بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی در زنجان به دلیل عدم تخصیص اعتبارات برگزار نمیشود به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان مراسم بزرگداشت روز استان که همزمان با هشتم مرداد ماه و روز بزرگداشت شیخانهدام منزل رئیس قبیله سنی مذهب کرکوک توسط داعش
انهدام منزل رئیس قبیله سنی مذهب کرکوک توسط داعش نیروهای امنیتی عراق با کمک عشایر و داوطلبان به مبارزه با عناصر گروه تروریستی داعش در مناطق تحت سیطره این گروه در شمال عراق ادامه می دهند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از العالم ترویست های داعش خانه ریکیفیّت پیدایش شیعه
کیفیّت پیدایش شیعه پیامبر خدا صلى الله علیه وآله على و فاطمه و حسن وحسین را فراخواند و فرمود خدایا اینان خاندان من اند و در آن لحظه خطیر دیگران را شرکت نداد و به سوى دیگران روى نیاورد گویا بر روى زمین کسانى جز آنان شایسته آمین گویى به دعاى پیامبر صلى الله علیه وآله نبودناحسان اوغلو: مذهب جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است
دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۶ احسان اوغلو با اعلام اینکه مسلمانان امروز جنبه معنوی مذهب را از دست دادهاند بر لزوم اصلاح این مساله تاکید کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نوشته روزنامه حریت اکملالدین احسان اوغلو یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت دفلسفه و پیام روز قدس/42 العوادی: روز قدس درحالی برگزار میشود که جنایات صهیونیسم ادامه دارد
فلسفه و پیام روز قدس 42العوادی روز قدس درحالی برگزار میشود که جنایات صهیونیسم ادامه داردنماینده پارلمان عراق از فراکسیون صدر با اشاره به اینکه برخی کشورها از رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایاتش علیه ملت فلسطین حمایت میکنند تصریح کرد که روز قدس امسال درحالی برگزاری میشود که جنای-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها