محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798506107
یکسانسازی ذایقه آیینی مردم از طریق رسانه، کارکرد آیینهای مذهبی را تضعیف می کند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: «رسانهیی شدن آیینها، اتفاق مهمی است که اگر به طور دقیق و برنامه ریزی شده با آن مواجه نشویم، فرمالیسم برنامه های مذهبی صدا و سیما به سنت های محلی مذهبی مردم، به شدت ضربه خواهند زد و در نتیجه آیینها موجود نخواهند توانست کارکردهای لازم خود را برای جامعه انجام بدهند.» به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر جبار رحمانی در پژوهشی انسانشناختی در باب شب های احیاء آورده است: «شب های احیا یکی از مهمترین مناسک مذهبی شیعیان است. برای فهم این منسک، لازم است نگاهی فرهنگی نسبت به آیینها داشته باشیم. از منظر جامعه شناسی و انسانشناسی، آیین های مذهبی علاوه بر ابعاد دینی، دلالت های فرهنگی و اجتماعی خاصی دارند. فهم و تحلیل فرهنگی و اجتماعی یک آیین و منسک دینی، مستلزم در نظر گرفتن آن مناسک در بستر حیات اجتماعی مومنان است. آیینها معمولا سطوح مختلفی از زندگی درونی و فردی را با سطح کلان و جمعی به هم پیوند می دهند و از خلال این آیینهاست که حیات فرهنگی واجتماعی مومنان برساخته می شوند. نمی توان یک آیین خاص را عامل اصلی برساخت همه زندگی دانست، بلکه در هر جامعه دینی، به فراخور میراث مذهبی آنان، نظامی از مناسک و آیین های مذهبی وجود دارد که هر منسک یا هر گروه از مناسک، کارکرد خاصی برای ساماندهی حیات مومنان دارد؛ از این منظر فهم شب های احیاء نیز مستلزم فهم جایگاه آن در نظام مناسکی شیعی و اسلامی است. آیین های مذهبی مستلزم بزرگداشت یک مکان، یک شخصیت یا یک واقعه کلیدی هستند که نقشی حیاتی در برساخت و بازتولید نظامهای معنایی و جهانبینی آن مذهب دارند. این آیینها، بخشی معطوف به گذشته و بخشی معطوف به حال و بخشی نیز معطوف به آینده هستند. در سنت اسلامی - شیعی، می توان بر اساس طیف زمانی، سه دسته از مناسک را بازشناسی کرد؛ دسته اول مناسکی هستند که منشاء جامعه دینی را تبیین و تعریف می کنند؛ مانند مراسم مربوط به شهادت حضرت علی (ع) که بیانگر نقطه عطف تفکر شیعی در حیات تاریخی و سیاسی آن است، همچنین مناسک حج که نمادی از مامن اصلی نزول وحی محسوب می شود. دسته دوم آیینهایی هستند که هرچند ارجاع اولیه آنها به گذشته است، اما در اصل بیانگر نوعی تلاش آیینی و منسکی برای معنادار کردن زمان حال هستند که در فضای شیعی مهمترین این آیینها، مناسک عزاداری محرم است. شاید بسیاری با این ایده اولیه مخالف باشند و در نقد این ادعا بگویند که مناسک عزاداری برای بزرگداشت واقعه عاشوراست، اما در اصل میتوان گفت که واقعه عاشورا فلسفه حیات اجتماعی شیعی طی تاریخ محسوب می شود، مناسکی که از خلال آن حیات فرهنگی و اجتماعی شیعی در زمان حال خودش، معنادار شده و نظام معنایی شیعی وارد زندگی بدنه جامعه می شود. به همین سبب مناسک عزاداری محرم، بیش از هرچیز در جهت معنادار سازی زندگی حال و زمان حال جامعه شیعی است. در این میان برخی از آیینها و مناسک هستند که معطوف به آینده بوده و حیات جامعه شیعی را در مسیر روبه جلو معنادار می کنند که مهمترین این آیین ها، نیمه شعبان و شبهای احیاء هستند. این دو آیین را می توان آیینهای امید دانست، آیین هایی که امید به آینده و انرژی لازم برای تحمل حال و گذار از آن به سمت آینده را در روان فردی و جمعی مومنان شیعی ایجاد می کنند. در این میان شبهای احیاء، بیانگر آیینی است که در آن تطهیر فرد و جامعه مذهبی صورت می گیرد، تطهیری که نه تنها معطوف پاک شدن گناهان و تقصیرهای مومنان است، بلکه مهمتر از همه در دل آن باوری مبنی بر رقم زدن تقدیر مطلوب و رهایی از رنج ها نیز وجود دارد. به عبارت دیگر این دو آیین، نوید بخش آینده هستند، آینده ای بدون رنجها، بدون سرکوبها و محرومیتها. باید در نظر داشت که این طیف بندی آیین ها، لزوما قطعی و نهایی نیست، بلکه هر کدام از این آیینها می توانند کارکردی در سایر جهات زمانی نیز داشته باشند، اما آنچه که در بالا آمد، وجه غالب این آیینها و دلالتهای آنهاست. از این منظر می توان در دین شناسی تطبیقی نیز وارد شد. تمام ادیان، متضمن این گونه شناسی اولیه آیینی هستند، لذا در همه ادیان، شبهای رقم خوردن تقدیر وجود دارد و همیشه نیز آیینهایی برای بزرگداشت این مقاطع زمانی و تلاش برای تقدیری ناب وجود دارد. به همین سبب شبهای احیاء را باید در این ساختار آیینی فهمید. از سوی دیگر، گاه آیینها به طور دقیق از یکدیگر منفک نمی شوند وعملا مرزهای آیینی تداخلها و توازیهایی با هم دارند. مثال این تداخلها و توازیها را می توان در شبهای احیاء شیعی دید، این شبها عملا از یکسو آیین عزاداری شهادت امام علی (ع) هستند و از سوی دیگر شبهای احیا (شبی برای تطهیر و تقدیر)هستند و همچنین در خلال این آیینها، عزاداری امام حسین (ع) و اصحابشان در کربلا انجام میشود و در نهایت متوسل به ائمه (ع) و بالاخص امام زمان (عج) نیز می شوند. به عبارت دیگر شبهای احیاء از این جهت نقطه عطف آیینهای شیعی است که تمام دسته بندی سه گانه فوق در آن متجلی است و گذشته و حال و آینده تاریخ قدسی شیعی به همدیگر پیوند خورده و حیات شیعی در منطق زمان قدسی و اساطیری اش معنادار می شوند. به عبارت دیگر چگالی آیینی این شبها در حداکثر خودش قرار دارد و استقبال جامعه شیعی به این آیینها نیز ناشی از همین مساله است که هر کس می تواند درد و درمان خودش را در آن بجوید. از لحاظ فرهنگی طی چند دهه اخیر به واسطه رسانهیی شدن آیین ها و سیطره تلویزیون بر این ایام آیینی، چند تغییر مهم و شاید نامناسب رخ داده است، که مهمترین آنها، نوعی تلاش ضمنی رسانه یی برای یکسان سازی آیینهای شیعی در ایران به واسطه رسانه ملی است. پخش مراسم خاص و برنامهها و مجالس مذهبی خاص، حداقل منجر به نوعی یکسان سازی و تحمیل الگوی آیینی واحد در سراسر کشور خواهند شد، الگویی که امکانات رسانهیی آن سبب شده برخی از مردم به جای رفتن به مسجد و حسینیه و ...، در منزل و پای تلوزیون به مراسم عزاداری یا احیاء بپردازند. سبک آیینیای که متناسب با زندگی قشری خاص از تهران است بر سبک زندگی مردم بسیار متنوعی از سراسر ایران تحمیل میشود که عملا به تخریب و تضعیف سنتهای محلی و بومی آیینهای مذهبی منجر شده است. تقلیل و تضعیف سنتهای آیینی محلی، شاید زمینه ساز همان چیزی باشد که مسئولان فرهنگی آن را تهاجم فرهنگی یا دین گریزی نام نهاده اند، دریغ از آنکه یکی از زمینه سازان اصلی این مشکل، رسانه ملی است. زمانی که رسانه ملی با تحمیل الگوی خودش از آیینها، منجر به تغییر ذائقه آیینی مردم می شود، به تدریج سبب کاهش نفوذ سایر آیینهای مذهبی در محیط زندگی آن مردم بر آنها میشود. به عبارت دیگر رسانه ملی سبب اختلال ارتباطات آیینی مردم با سنتهای مذهبی در محیط خودشان میشود. به همین دلیل باید اجازه داد شبهای احیاء در هر منطقه به سنت همان منطقه به ذائقه آیینی مردم همان منطقه و رنگ و لعاب فرهنگ همان مردم برگزار شود، تا بتواند کارکردهای مذهبی و فرهنگی خودش را به نحو مطلوب انجام دهد.» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
دستور دولت چین: مردم در ماه رمضان نباید روزه بگیرند!/ هیچ آموزگاری نمیتواند اندیشههای مذهبی به دانشآموزان ت
دستور دولت چین مردم در ماه رمضان نباید روزه بگیرند هیچ آموزگاری نمیتواند اندیشههای مذهبی به دانشآموزان تلقین کند رویترز نوشت دولت چین به دانش آموزان و کارمندان دولت در منطقه شمال غرب این کشور دستور داده که از روزه گرفتن در ماه رمضان خودداری کنند به گزارش نامه نیوز به نقرواج خرافه با اعتقادات مردم چه میکند؟
رواج خرافه با اعتقادات مردم چه میکند یک پژوهشگر حوزهی مردمشناسی میگوید علت اینکه عدهای عقاید دینی مردم را مسخره میکنند رواج خرافه و بعضی رفتارهای غیر قابل دفاع برخی متولیان در کشور است آفتاب امیر هاشمی مقدم - پژوهشگر حوزهی مردمشناسی - در پاسخ به این مساله که به نظر15مرکز نیکوکاری کمک های مردمی استان اردبیل را جمع آوری می کند
15مرکز نیکوکاری کمک های مردمی استان اردبیل را جمع آوری می کند اردبیل – ایرنا - مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت در ماه مبارک رمضان 15مرکز نیکوکاری کمک های مردمی استان اردبیل را جمع آوری می کند به گزارش خبرنگار ایرنا بهروز زلالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود اینامام جمعه زاهدان: گروهک تروریستی داعش جنگ قومی ـ مذهبی را در کشورهای اسلامی دنبال میکند
امام جمعه زاهدان گروهک تروریستی داعش جنگ قومی ـ مذهبی را در کشورهای اسلامی دنبال میکندامام جمعه زاهدان گفت گروهک داعش قصد دارد درون کشورهای مسلمان جنگ داخلی به وجود بیاورد تا مرزهای ملی یک کشور به مرزهای قومی و مذهبی تبدیل کند به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان آیتالله عباسمخابرات باید به مردم ۱۰ استان خسارت پرداخت کند
به دلیل کمفروشی پهنای باند مخابرات باید به مردم ۱۰ استان خسارت پرداخت کند معاون نظارت رگولاتوری از تخلف در فروش پهنای باند بیش از حد مجاز از سوی شرکت مخابرات ایران در ۱۰ استان آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل بوشهر چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی فارس کردستان گیلان وسازمان حفاظت محیط زیست در قبال تهدید سلامت مردم سکوت نمی کند
معاون سازمان محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در قبال تهدید سلامت مردم سکوت نمی کند تهران - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت سازمان حفاظت محیط زیست در قبال تهدید سلامت مردم سکوت نمی کند و همواره بر تولید و توزیع بنزین سالم تاکید دارد به گزارش ایرنا ازقاضی پور: نکند مردم خودرو را گران کرده اند؟
قاضی پور نکند مردم خودرو را گران کرده اند عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با تأمل برانگیز خواندن ابراز تکدر رئیس جمهور و شورای رقابت به دلیل افزایش قیمت خودرو گفت وقتی دولت و شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو ابراز تکدر می کنند باید گفت لابد مردم عامل گرانی خودرو هستند کد خبر ۴امام جمعه شهر یاسوکند: عمل نکردن مسئولین به وعدهها سلب اعتماد مردم را در پیخواهد داشت
امام جمعه شهر یاسوکند عمل نکردن مسئولین به وعدهها سلب اعتماد مردم را در پیخواهد داشتامام جمعه شهر یاسوکند با بیان اینکه مسئولیتها در نظام جمهوری اسلامی مقدس است بر عملکرد صحیح مسئولان و عمل به وعدهها برای جلب اعتماد مردم تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار حجتالاسلاماجرای طرح تحول سلامت دغدغه مردم را رفع می کند
نماینده مجلس اجرای طرح تحول سلامت دغدغه مردم را رفع می کند تهران - ایرنا - رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح تحول نظام سلامت کشور از سوی وزیر بهداشت دولت یازدهم گفت این طرح از جمله برنامه های قابل توجه در عرصه بهداشت عمومی کشور اسرئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان: سیاست پولی حاکم سرمایهگذاری در کردستان را تضعیف میکند
رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان سیاست پولی حاکم سرمایهگذاری در کردستان را تضعیف میکندرئیس خانه صنعت و معدن کردستان گفت با سیاست پولی و مالی حاکم و با بهره حداقل 26 درصدی امکان سرمایهگذاری در استان ضعیف است به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج عبدالله کاردانی ظهر امروز در مرسازمان تاکسیرانی شهرداری نهاوند رضایت مردم را فراهم کند
استانها غرب همدان عبدالملکی سازمان تاکسیرانی شهرداری نهاوند رضایت مردم را فراهم کند نهاوند - خبرگزاری مهر فرماندار شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه به فعالیت 507 خودرو تاکسی در شهر نهاوند اعتقادی ندارم گفت سازمان تاکسیرانی شهرداری نهاوند رضایت مردم را فراهم کند به گزارشدولت خواهان بازبینی قیمت خودرو شد / شورای رقابت زیان مالی مردم را پرداخت می کند؟
دولت خواهان بازبینی قیمت خودرو شد شورای رقابت زیان مالی مردم را پرداخت می کند اقتصاد > صنعت - نوبخت از دستور دولت برای بازبینی قیمت ها خبر داده درحالی که انتشار لیست قیمت های جدید خودرو موجب شده تا قیمت خودرو در بازار آزاد هم افزایش یابد به گزارش خبرگزاري خبرآنلاآمریکا از چه طریق به تروریستهای داعش کمک میکند؟
آمریکا از چه طریق به تروریستهای داعش کمک میکند آمریکا با فراهم کردن تجهیزات و آموزشهای الکترونیکی و نرمافزاری از فعالیتهای سایبری تروریستهای داعش حمایت میکند به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تیوی آمریکا با فراهم کردن تجهیزات الکترونیکپاس کاری قیمت خودرو دردی از مردم دوا نمیکند
سلیمانی در تذکر شفاهی پاس کاری قیمت خودرو دردی از مردم دوا نمیکند نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه افزایش ناگهانی و با شیب زیاد قیمت خودرو مردم و رئیسجمهور را مکدر و نگران کرده است گفت پاسکاری میان شورای رقابت سازمان حمایت و وزارت صنعت دردی از مردم دوا نمیکند محمدمحبیان:نظام به دولت اطمینان کرده تا مشکل تحریم ها را حل کند/مردم انتظار می کشند
محبیان نظام به دولت اطمینان کرده تا مشکل تحریم ها را حل کند مردم انتظار می کشند سیاست > احزاب و شخصیتها - محبیان معتقد است که مردم در انتظار هستند تا با به نتیجه رسیدن مذاکرات بخشی از مشکلات امروزشان حل شود محمود عزیزی با امیر محبیان در خصوص یک سالگی دولت و برخی اظالجزایر جایزه فیفا را به مردم غزه اهدا می کند
جام جهانی 2014 الجزایر جایزه فیفا را به مردم غزه اهدا می کند تهران - ایرنا - اسلام سلیمانی مهاجم تیم ملی فوتبال الجزایر اعلام کرد که این تیم جایزه فیفا در ازای حضور در مسابقات جام جهانی 2014 را به مردم غزه اهدا خواهد کرد به گزارش دیلی میل تیم ملی فوتبال الجزایر در مسابقات جام جنماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس: کارگروه اشتغال معضل بیکاری را بررسی کند
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس کارگروه اشتغال معضل بیکاری را بررسی کندنماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس گفت کارگروه اشتغال وظیفه پرداختن اعتبار به بدهکاران بانکی را ندارد بلکه باید معضل بیکاری را مورد بررسی قرار دهد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمدعلی پورمختار-
گوناگون
پربازدیدترینها