تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798683617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«بند» نازکی به نام عطاران!!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: «بند» نازکی به نام عطاران!!

«بند» نازکی به نام عطاران!!

رضا عطاران با فاکتور مستعدی از اجرای کمدی موقعیت و با چاشنی خلاقیت هایی ریشه در ذات بازی اش، گاها به ترسیم نماهایی خنده دار می رسد.

نقدی بر فیلم فرش قرمزاگر تیم فوتبال آرژانتین در جام جهانی تنها متکی به پاهای مسی بوده، فیلم فرش قرمز نیز تنها به بازی عطاران بند است و این بند نازک تصویر نمی تواند نشانی از مقصود عظیم اثری سینمایی باشد و نتیجه تنها خنده هایی چند ثانیه ای است که گذری به احوال مانای زیبایی ندارد. ایده ای کمتر از یک سطر از حضور یک سیاهی لشکرِ ساده دل در آسمان رنگارنگ جشنواره کن که بارها در فیلمفارسی ها به نام هایی مختلف نقش داشته و از تقابل متضاد یک ایرانی با فرهنگ متفاوت در خارج از کشور، به صحنه هایی مضحکانه می افتد و عطاران نیز با همه محدودیت ها در نمایش عریان ایده هایی در این بستر و با همان رویه همیشگی فی البداهه بودن موقعیت ها با همراهی یک دوربینِ مسافر! به ساخت فیلمی کاملا دم دستی که با اغماض می توان نام تجربی به آن نهاد، می رسد. فیلم در ابتدا با تلفیق تیتراژی از فیلم رویایی کاراکتر با واقعیت بیرونی خلق اثر، ترکیبی نوآورانه می یابد، اما در ادامه بدون هیچ پرداختی از شخصیت و تنها متکی به نبوغ ذاتی بازیگرش به موقعیت هایی کمیک می رسد. فیلم ردکارپت، بی مقدمه پای به وادی پرهیاهویی می نهد که رسیدن به بسط و پردازش موقعیت در آن، نیاز به وجود فیلمنامه نویسی خلاق است تا همه چیز همچون چوبِ شعبده بازی یک آن ظاهر نشده و لحظه ای دیگر غیب نگردد. اگرچه سازندگان اثر در توجیه چرایی کمبود بن مایه در فیلمنامه به چیستی مستند وار فیلم رجعت می دهند، اما در واقع باید اذعان داشت که حتی آثار مستند نیز می بایست دارای شاکله ای از پیش تعیین شده و پرداختی فکر شده باشند تا نشانه ای از تولید سینمای واقعی را به خود گیرند. جایگاه حرکت سوژه می بایست کدگذاری شود و شخصیت های موجود به ترسیمی مناسب درآیند. مواردی که در فیلم ردکارپت تهی مانده و شخصیت ها، رها در دل موقعیت شده اند . به طور نمونه شخصیت فرعی همچون جمال بی هیچ قاعده ای مشخص در جهت پیشبرد داستان تنها برای انجام ماموریت از پیش هویدای دزدی! نمی تواند جایی در قامت سینما داشته باشد.همچنین جایگزین کردن فاصله روایت با انواع موسیقی های شرقی تا غربی نیز نمی تواند راه گشا باشد! رضا عطاران با فاکتور مستعدی از اجرای کمدی موقعیت و با چاشنی خلاقیت هایی ریشه در ذات بازی اش، گاها به ترسیم نماهایی خنده دار می رسد، اما این لبخندها به شکل گیری چهارچوبی هدفمند و همراه با تفکر هنرمندانه نمی رسد و در نتیجه، فیلم تنها به بامزه بودن حضور عطاران در هیاهوی فرشی قرمز از مشهورترین عوامل سینما می رسد. عطاران که در سریال های به نمایش درآمده در سیما و تنها فیلم قبلی خود، «خوابم می آد» به نشانه هایی کمرنگ از ارایه سینمایی کمدی و همراه با قریحه ای هنرمندانه رسیده بود، در ردکارپت به علت شتاب در ثبت موضوعی در بازه زمانی مشخص که در یک محدوده مکانی و با موقعیت های عمدتا بدون قاعده رخ داده، نمی تواند به تکمیل سینمایی خلاق از کمدی ایرانی دست یابد. فیلم رد کارپت که به لحاظ ساختار هویتی به آثار مستند شباهت می یابد، قدرت ساخت روایتی یکپارچه از دل موقعیت هایی فی البداهه را ندارد و به زرق و برق مانده در دهکده ای خوش آب و رنگ همچون کن و ستارگان اش دل خوش می کند.همچنین مکان ارایه شده در فیلم استفاده ای بهینه نمی یابد، به طوری که می توان هر لوکیشن دیگری را با چنین موقعیت متضاد رفتاری در نظر گرفت. از طرفی ایده تضاد میان علایقِ ساده دلانه یک سیاهی لشگر در بطن فضای پر رنگ و لعابِ سردمداران این عرصه می توانست موثر تر به کار آید. نقش و جایگاه زاویه دوربین نیز تنها برای همراهی کاراکتر بوده و به خلاقیتی در جهت ترسیم تفاوت رفتاری و فاصله باور از درونیات دنیای ذهنی کاراکتر و بیرون سینمای غالبِ امروز نمی پردازد. شوخی با خط قرمزهای رفتاری در داخل ایران و در نهایت تحول آنی در انتهای فیلم نیز کاملا بی هویت بوده و لکنت روایت در داستان که ناشی از نبود فیلمنامه ای از پیش تعیین شده است، منجر به ضربه زدن در ساختار فیلم شده است. فیلم دومِ عطارانِ کارگردان، اگرچه قابلیت مناسبی جهت دستیابی به موقعیت های روایتی مورد نظر در چهارچوب طرح را داشته، اما به نظر می رسد که تهیه کنندگان تنها به خلق اثری با ظواهر مستند گونه رضایت داده و حضور عالیجنابانی همچون اسپیلبرگ و جیم جارموش و البته عینک وودی آلن! به بسنده بودن نگاه سازندگان منتهی شده است. عطاران اگرچه سعی کرده خلاقیت هایی در شوخی با عوامل سینما به خرج دهد، اما این لحظه ها به تشکیل بافتی منسجم از سلول های حیاتی فیلم نشده است و در نهایت سکانس پایانی فیلم نیز برخلاف رویه طی شده از شخصیت با پرداختی کاملا شعاری به پایان می رسد تا پیام اخلاقی نیز سوغات سفر توریستی به کن باشد!









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن