محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830134045
آیات مهدویت در قرآن از منظر احادیث تفسیری
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
آیات مهدویت در قرآن از منظر احادیث تفسیری
آیات زیادی در قرآن کریم هست که بر اساس روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، به ابعاد مختلف مهدویت اشاره دارند. این احادیث گاهی به تفسیر یا تأویل یا بطن یا مصادیق آیات اشاره دارند و از نظر موضوع نیز به موضوعهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و تاریخی متعدد اشاره دارند.
بخش اول چکیده تعبیر «نُزِلَت» ـ که در روایات تفسیری ذیل آیات مهدویت آمده ـ گاهی به معنای تطبیق آیه بر مورد غیر شأن نزول، گاهی به معنای تأویل و بطن آیه و گاهی نیز به معنای تفسیر آیه است. روایات تفسیری مهدویت در ذیل سیصد و بیست و چهار آیه آمده است. این آیات را میتوان چهار دسته کرد: آیاتی که تفسیر آن در مورد مهدویت است، مثل: آیات اظهار دین (توبه / 33) و آیه رفع فتنه از جهان (انفال / 39)؛ آیاتی که بر اساس روایات تفسیری، بر مهدویت تطبیق شده است، مثل: ایام الله (ابراهیم / 5) و بقیةالله (هود / 86)؛ آیاتی که تأویل و بطن آن در مورد مهدویت است، مثل: حروف مقطعه حم، عسق (شوری / 1 و 2)؛ آیاتی که بر اساس احادیث تفسیری، مرتبط با مهدویت است، مثل: تشبیه جریان مهدویت به جریان طالوت و جالوت. (بقره / 249) از بررسی آیات و روایات این نتیجه به دست میآید که آیات و روایات تفسیری مهدویت دلالت و اعتبار یکسانی ندارند و گاه به موضوعهای مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و تاریخی مهدویت اشاره دارند. واژگان کلیدی: آیات مهدویت، روایات مهدویت، بطن، تأویل، جری و تطبیق. طرح مسئله آینده روشن بشریت در پرتو منجی آخرالزمان از موضوعاتی است که در ادیان الهی مطرح بوده است. (بنگرید به: کتاب مقدس، 1987 و 1932م، مزامیر، مزمور 37، ش 18 ـ 9 و مزمور 96، ش 13 ـ 10؛ ملحقات عهد جدید، نامه دوم به پولوس، باب سوم؛ اوپانیشادها (کتاب مقدس هندوها)، 737؛ کتاب جاماسب (زرتشتیها)، نامه 121) مسئله مهدویت در اسلام نیز در روایات شیعه و سنی آمده است (مجلسی، 1385: 13) حتی در برخی روایات نام و مشخصات مهدی آلمحمد(ص) آمده است (صافی گلپایگانی، 1419) البته در قرآن کریم نام «مهدی» (محمد بن الحسن(عج)) به صورت صریح نیامده است؛ بلکه نام هیچ کدام از امامان‘ به خاطر حکمتهای خاصی بیان نشده است، از جمله اینکه: اولاً. قرآن در پی نام بردن از صحابه و بستگان پیامبر(ص) نبوده؛ مگر در موارد استثنائی، مثل داستان زید (احزاب / 37) و ابولهب (مسد / 1) که برای بیان مطلبی (همچون حکم ازدواج زید و نفرین بر ابولهب) نام آنها ضرورت داشت که بیاید، از اینرو در موارد متعددی، مطالب مربوط به زنان پیامبر و منافقان در قرآن آمده است؛ ولی نامی از آنها برده نشده است. (سوره تحریم، منافقین و...) ثانیاً. نام بردن از افراد، موجب انگیزش حبّ و بغضها و زمینهساز تحریف قرآن میشود. ثالثاً. امام صادق(ع) در پاسخ به دلیل نیامدن نام امام علی و اهلبیت(ع) در قرآن، به نماز اشاره کرد که حکم آن در قرآن نازل شده، ولی از سه یا چهار رکعت بودن آن نامی به میان نیامده است تا خود رسول خدا(ص) برای آنان تفسیر کند (فیض کاشانی، 1365: 2 / باب 30) ولی در احادیث و تفاسیر، سیصد و بیست و چهار آیه مرتبط با وجود مقدس امام عصر(عج) شمرده شده است که البته دلالتهای آنها و نیز اعتبار احادیث تفسیری آنها یکسان نسیت. در این نوشتار میخواهیم این آیات را بیان و دستهبندی و شیوههای برداشت از آنها را بررسی کنیم. در این راستا به روایتهای ذیل آیات اشاره و بعد از بیان فهرست کلی آیات، برخی از مهمترین آنها را در هر دسته بررسی میکنیم. الف) مفهومشناسی 1. قرآن: مقصود از قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است که شش هزار و دویست آیه دارد و به صورت متواتر از پیامبر(ص) به ما رسیده و تحریف نشده است و در عصر کنونی بیشتر با قرائت حفص از عاصم منتشر میشود. 2. مهدویت: مقصود اعتقاد به منجی است که در آخرالزمان ظهور میکند و بشر را نجات میدهد. این منجی در ادیان الهی و اسلام مطرح شده و در شیعه با نام محمد بن الحسن(عج) و لقبهایی مثل «مهدی آل محمد(ص)» به عنوان دوازدهمین امام معصوم(ع) مشخص شده است. 3. تفسیر: در اصل به معنای کشف و پردهبرداری است و در اینجا به کشف معانی واژهها و جملههای قرآن و توضیح مقاصد و اهداف آنهاست. به عبارت دیگر، تبیین مراد استعمالی آیات و آشکار کردن مراد جدّی آن بر اساس قواعد ادبیات عرب و اصول عقلایی محاوره مورد نظر است. 4. تأویل: در اصل به معنای بازگشتدادن است و گاهی به معنای توجیه متشابه، و معنای خلاف ظاهر لفظ میآید که به وسیله قرینه حاصل میشود. (برای واژة تأویل بیش از ده معنای استعمالی بیان شده است که در اینجا دو معنایی که در متن مقصود ماست، بیان شد. (بنگرید به: راغب اصفهانی، 1332: مادة اول؛ طبرسی، 1395: 3 / 13؛ سیوطی، 1407: 2 / 192؛ ذهبی، بیتا: 1 / 13؛ معرفت، 1428: 3 / 28) همانطور که گاهی به معنای باطن نیز میآید (معرفت، 1428: 3 / 28؛ همو، 1425: 1 / 21) البته در قرآن گاهی به معنای تعبیر خواب (یوسف / 6) و تحقق خارجی عینی مطلب (یوسف / 100؛ اعراف / 53) نیز میآید. 5. بطن: در اصل به معنای پوشیده و غیرظاهر است، و در اینجا مقصود معنایی از قرآن است که از ظاهر کلام به دست نمیآید و گاهی در احادیث بیان شده است. (مجلسی، 1385: 92 / 97) برخی صاحبنظران آن را به معنای قاعده کلّی، برگرفته از آیه میدانند که با الغای خصوصیت به دست میآید. (معرفت، 1383: 1 / 30؛ همو، 1425: 1 / 21) برای واژه «بطن» معانی دیگری نیز بیان شده است، ولی ما در اینجا معنایی را بیان کردیم که در متن مقصود ماست. (بنگرید به: طباطبایی، 1393: 3 / 65 ـ 44؛ شاکر، 1382: بحث بطن؛ رضایی اصفهانی، 1387: مبحث بطن) 6. تطبیق (جری): در اصل به معنای انطباق یک مفهوم عام و کلی بر فرد خاص و جزئی است، مثل وقتی که «انسان» را بر «عباس» اطلاق و تطبیق میکنیم. از این شیوه در روایات تفسیری استفاده شده و در برخی احادیث نیز بدان اشاره شده است. امام محمدباقر(ع) در این زمینه فرمودند: ظهره تنزیله و بطنه تأویله منه ما قد مضى و منه مالم یکن یجری کما یجری الشمس و القمر. (مجلسی، 1385: 92 / 97) گاهی هم از آن با عنوان قاعده «جری و تطبیق» یاد میشود. (طباطبایی، 1393: 1 / 41) 7. واژه «نُزِلت»: در اصل به معنای نزول آیات قرآن در مورد حادثه یا واقعه خاص است و بیشتر در مورد شأن نزولهای قرآن به کار میرود؛ هر چند که گاهی در مورد قصههای گذشته و بیان حکم و تکلیف شرعی دائمی نیز میآید. (معرفت، 1428: 1 / 254؛ بحرانی، 1334: 1 / 31 و 32) این واژه در احادیث تفسیری مهدویت در چند معنا به کار میرود: یک. به معنای تطبیق یک آیه خاص بر غیر شأن نزول آن: در حدیث، آیهای بر یکی از مسائل مهدویت تطبیق و از تعبیر «نزلت» استفاده میشود. برای مثال: در مورد آیه «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً مَا تَذَکَّرُونَ؛ (نمل / 62) بلکه آیا (معبودان شما بهترند یا) کسى را که درمانده، هنگامى که او را مىخواند، اجابت مىکند و (گرفتارى) بدی را برطرف مىسازد و شما را جانشینان (خود یا گذشتگان در) زمین قرار مىدهد؟! آیا معبودى با خداست؟! چه اندک متذکّر مىشوید»، از امام باقر(ع) نقل شده است: «نزلت فی القائم ...» (مفید، 1413: 328؛ مجلسی، 1385: 2 / 369)؛ در حالی که آیه مطلق است و شامل هر فرد مضطّر میشود؛ ولی در روایت بر یکی از مصادیق کامل یا مصداق اکمل تطبیق شده است. دو. گاهی تعبیر نُزِلت به معنای تأویل و بطن آیه به کار میرود. برای مثال در مورد آیه «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْراً فَمَن یَأْتِیکُم بِمَاءٍ مَعِینٍ؛ (ملک / 30) بگو: آیا به نظر شما، اگر آب (سرزمین) شما [در زمین] فرو رود، پس چه کسى آب روانى براى شما مىآورد؟!»، امام باقر(ع) فرمود: هذه نزلت فی القائم یقول: إن أصبح إمامکم غائباً لا تدرون أین هو فمن یأتیکم بإمام ظاهر یأتیکم بأخبار السماء والارض وحلال الله و حرامه؟ ثم قال(ع): و الله ما جاء تأویل هذه الآیة ولابُدّ أن یجئی تأویلها. (صدوق، 1395: 1 / 325؛ مجلسی، 1385: 51 / 52) در حالی که ذیل حدیث سخن از تأویل (و بطن) آیه است؛ اما در صدر حدیث تعبیر «نزلت» به کار رفته است، پس مقصود از نزول در اینجا بیان بطن و تأویل آیه است. سه. واژه «نُزِلت» گاهی به معنای تفسیر آیه میآید؛ همانگونه که در مورد آیه پنجاه و پنج سوره نور: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ؛ خدا به کسانى از شما را که ایمان آورده و [کارهاى] شایسته انجام دادهاند، وعده داده است که قطعاً آنان را در زمین جانشین خواهد کرد»، از امام صادق(ع) نقل شده است: «نزلت فی القائم و اصحابه» (مفید، 1413: 247) که تنها تفسیر آیه مربوط به امام عصر(عج) و یاران ایشان است. ب) پیشینه در مورد آیات مهدویت در منابع تفسیری و حدیثی شیعه و اهل سنت مطالبی آمده است، از تفاسیر اهل سنت میتوان به تفسیر قرآن کریم ابنکثیر (774 ق) (ابنکثیر، 2000: 2 / 615 و ...) و از تفاسیر شیعه: تفسیر مجمع البیان، تفسیر عیاشی، تفسیر نور الثقلین، تفسیر البرهان، تفسیر صافی، المیزان فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر قرآن مهر، و... اشاره کرد. بعد از این تفاسیر کتابها و مقالههای مستقل متعددی در این مورد نوشته شده است. ج) فهرست اجمالی آیات مهدویت در مجامع حدیثی سیصد و بیست و چهار آیه قرآن با احادیث مربوط ذکر شده که مرتبط با مهدویت است. البته باید گفت که ارزش و دلالت این آیات با مباحث مهدویت یکسان نیست. (بنگرید به: الهیئة العلمیة من مؤسسة المعارف الاسلامیة، 1428: الجزء السابع؛ و کتب تفسیر روایی، مثل البرهان، نورالثقلین، صافی، نمونه و ...) یادآوری: در برخی مجامع روایی و تفاسیر قرآن، آیات دیگری را مربوط به مباحث مهدویت دانستهاند؛ ولی با بررسیهای به عمل آمده روشن شد که برخی از این موارد از معصومان(ع) نقل نشده یا نسبت دادن آنها به معصومان(ع) مشکوک است. برای مثال ذیل حج / 60 (ابنکثیر، 2000: 2 / 87؛ الهیئة العلمیة ... ، 1428: 7 / 383) و صف / 13 (ابنکثیر، 2000: 2 / 366، الهیئة العلمیة ... ، 1428: 7 / 603)، تفسیر قمی آیهها را مربوط به مهدویت دانسته است؛ در حالی که به ظاهر، تعبیر از صاحب تفسیر است نه امام معصوم و در یونس / 50 (ابنکثیر، 2000: 1 / 312؛ الهیئة العلمیة ... ، 1428: 7 / 246)، از ابوالجارود نقل شده است که معتبر نیست. در طه / 113 ـ 110 (قمی، 1404: 2 / 65؛ الهیئة العلمیة ... ، 1428: 7 / 350)، عنکبوت / 10 (قمی، 1404: 2 / 149؛ الهیئة العلمیة ... ، 1428: 7 / 467) و جن / 26 (قمی، 1404: 2 / 391؛ الهیئة العلمیة ... ، 1428: 7 / 619) با تعبیر «قال» نقل شده و استناد آن به معصوم روشن نیست. در کتب معجم الاحادیث المهدی، آنها را در ردیف آیات مفسّر ذکر کرده است. برخی روایات مهدویت نیز از ابنعباس نقل شده است، مثلاً در مورد آیه 59 سوره نمل از ابنعباس حکایت شده است که اهل بیت(ع) صفوة الله هستند. (الهیئة العلمیة ... ، 1428: 7 / 435) عجیب اینکه برخی موارد از کعب الاحبار نقل شده است که از ناقلان اسرائیلیات بود و روایات او نزد شیعه و سنی بیاعتبار است. برای مثال ذیل آیه 55 سوره آلعمران (الهیئة العلمیة ... ، 1428: 7 / 78) و ذیل آیه 47 سوره حج (همان: 381؛ صدوق، 1416: 2 / 474 و 475) از کعب الاحبار روایتی نقل شده؛ در حالی که به پیامبر(ص) نیز نسبت داده نشده است. روشن است که نقل این اخبار، ضعیف و مرسل موجب وهن آیات مهدویت میشود؛ از این رو ما این آیات را در فهرست آیات مهدویت ذکر نکردیم. منابع و مآخذ 1. آلوسی، ابوالفضل شهابالدین سید محمود، 1405 ق، روح المعانی فی تفسیر القرآن، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چ 4. 2. ابن شهر آشوب، محمد بن علی، 1379 ق، المناقب آل ابیطالب(ع)، قم، علامه. 3. ابنجوزی، ابوالفرج عبدالرحمن بن علی، 1380، تفسیر زادالمسیر فی علم تفسیر، بیروت، دارالکتاب العربی. 4. ابنحجام، محمد بن عباس، 1420 ق، تأویل ما نزل من القرآن الکریم فی النبی و آله صلیالله علیهم، قم، دفتر نشر الهادی. 5. ابنحنبل، احمد، 1415، مسند احمد، بیروت، داراحیاء التراث العربی، الطبعة الثالثة. 6. ابنکثیر، اسماعیل بن عمر، 2000 م، تفسیر ابنکثیر، بیروت، موسسة الرسالة. 7. اربلی، علی بن عیسی، 1381 ق، کشف الغمة فی معرفة الائمة(ع)، تبریز، مکتبة بنیهاشمی. 8. بابایی، علیاکبر و دیگران، 1385، روششناسی تفسیر قرآن، تهران، سمت. 9. البحرانی، سید هاشم الحسینی، 1334، البرهان فی تفسیر القرآن، قم، دارالکتب العلمیة. 10. ترمذی، محمد بن عیسی، 1421 ق، الجامع الصحیح (سنن الترمذی)، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 11. ثعلبی نیشابوری، ابوسحاق احمد بن محمد بن ابراهیم، بیتا، الکشف و البیان فی تفسیر القرآن (تفسیر ثعلبی)، [نسخه خطی]، قرن پنجم. 12. 1422 ق، الکشف و البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 13. حافظ برسی، رجب بن محمد، 1255 ق، مشارق الانوار الیقین، [نسخه خطی]. 14. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، 1411 ق، المستدرک علی الصحیحین، بیروت، دارالکتب العلمیة. 15. حسینی استرآبادی، سیدشرفالدین علی، 1409 ق، تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، قم، مؤسسة نشر الاسلام، وابسته به جامعه مدرسین قم. 16. حویزی عروسی، عبدعلی بن جمعه، 1383 ق، نورالثقلین، قم، المطبعة العلمیة، الطبعة الثانیة. 17. خزار قمی، علی بن محمد، 1401 ق، کفایة الأثر، قم، بیدار. 18. ذهبی، محمدحسین، بیتا، التفسیر و المفسرون، بیروت، دارالارقم. 19. .رازی، فخرالدین، 1411 ق / 1990 م، تفسیر کبیر (مفاتیح الغیب)، بیروت، دارالکتب العلمیة. 20. راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد، 1332، مفردات الفاظ القرآن، تهران، المکتبة الرضویة. 21. رضایی اصفهانی، محمدعلی، ، 1383، درآمدی بر تفسیر علمی قرآن، تهران، اسوه، چ 2. 22. 1385، منطق تفسیر قرآن (2): روشها و گرایشهای تفسیر قرآن، قم، نشر جامعة المصطفی(ص) العالمیة. 23. 1387، تفسیر قرآن مهر، قم، پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن. 24. سیوطی، جلالالدین، 1407 ق، الاتقان فی علوم القرآن، بیروت، دارالکتب العلمیة. 25. شاکر، محمدکاظم، 1382، مبانی و روشهای تفسیری، قم، جامعة المصطفی العالمیة. 26. صادقی تهرانی، محمد، 1408 ق، الفرقان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات فرهنگ اسلامی، الطبعة الثالثة. 27. صادقی، مصطفی ، 1403 ق، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، بیروت، دارالفکر. 28. 1382، «الفتن ابنحماد، قدیمیترین کتاب در مهدویت«، آینهپژوهش، ش 84 . 29. صافی گلپایگانی، لطفالله، 1377 / 1419 ق، منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر(عج)، قم، مؤسسة السیدة المعصومة÷. 30. صدوق، ابوجعفر محمد بن علی ، 1395 ق، کمالالدین و تمامالنعمة، قم، دارالکتب الاسلامیة، چ 2. 31. 1416 ق، الخصال، قم، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة. 32. طباطبایی، سید محمدحسین، 1393 ق، المیزان، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان. 33. طبرسی، امین الاسلام ابوعلی الفضل بن الحسن، 1395 ق، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، المکتبة الاسلامیه، الطبعة الخامسة. 34. طبری آملی مازندرانی ، 1393 ق، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار المعرفة. 35. 1383 (افست حیدریه نجف)، دلائل الامامة، قم، دارالذخائر للمطبوعات. 36. طوسی، محمد بن حسن، بیتا، الغیبه، بیجا، بینا. 37. عیاشی، محمد بن مسعود بن عیاشی السلمی، بیتا، کتاب التفسیر، تهران، المکتبة العلمیة الاسلامیة. 38. فیض کاشانی، محمدمحسن، 1402 ق، تفسیر صافی، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، الطبعة الثانیة. 39. 1365، وافی، اصفهان، مکتب الامام امیرالمؤمنین علی(ع) العامة. 40. قرطبی، 1405 ق، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، داراحیاء التراث العربی، الطبعة الثانیة. 41. قمی، علی بن ابراهیم، 1404 ق، تفسیر علی بن ابراهیم القمی، قم، مؤسسة دارالکتاب، چ 3. 42. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم حسینی بلخی، 1308 ق، ینابیع المودة، [چاپ سنگی]، طهران، بینا. 43. کاشانی، ملا فتحالله، 1346، تفسیر منهج الصادقین، تهران، کتابفروشی اسلامیه. 44. کتاب مقدس، (شامل تورات و انجیل و کتابهای مقدس یهودیان و مسیحیان)، تهران، انجمن کتاب مقدس ایران. 45. کوفی، فرات بن ابراهیم، 1410 ق، تفسیر فرات الکوفی، تهران، مؤسسه چاپ و نشر وابسته به وزارت ارشاد اسلامی. 46. مجلسی، علامه محمدتقی، 1385، بحارالانوار، تهران، المکتبة الاسلامیة. 47. معرفت، محمدهادی ، 1379، التفسیر و المفسرون، قم، مؤسسة التمهید. 48. 1383، التفسیر الاثری الجامع، قم، مؤسسة التمهید. 49. 1417 ق، التمهید فی علوم القرآن، قم، مؤسسة النشر الاسلامی. 50. مفید، محمد بن محمد بن نعمان، 1413 ق، الغیبة (اربع رسلات فی الغیبة)، قم، کنگره جهانی هزاره مفید قم، چ 2. 51. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، 1364، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة. 52. میبدی، احمد بن محمد، 1376، کشفالاسرار و عدةالابرار (تفسیر خواجه عبدالله انصاری)، تهران، امیرکبیر. 53. الهیئة العلمیة فی مؤسسة المعارف الاسلامیة، 1428 ق، معجم احادیث الامام المهدی(عج)، قم، مؤسسة المعارف الاسلامیه مسجد جمکران. محمدعلی رضایی اصفهانی/ دانشیار گروه قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه منبع: فصلنامه قرآن و متون اسلامی شماره4 ادامه دارد..........
93/05/02 - 01:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
شرایط رهبر جامعه اسلامی از منظر قرآن
شرایط رهبر جامعه اسلامی از منظر قرآن اصولاً انتخاب رهبر در جامعه در قدرت و اراده خداوند است زیرا او طبق بیان قرآن شرایطی دارد که فقط خدای متعال آن را معین میکند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از اساسیترین ملزومات هر جامعهای وجود رآياتي از قرآن کريم که دلالت بر توبه دارند
آياتي از قرآن کريم که دلالت بر توبه دارند اي کساني که ايمان آورده ايد بسوي خدا توبه کنيد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز خداوند درآيات مختلف قرآن کريم دعوت به توبه می کند آياتي از قرآن کريم که دلالت بر توبه دارند «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُمرحله استانی جشنواره قرآنی «مدهامتان» آغاز شد/ زمان برگزاری مرحله کشوری دهه دوم دیماه
دین و اندیشه حجتالاسلام اربابسلیمانی اعلام كرد مرحله استانی جشنواره قرآنی مدهامتان آغاز شد زمان برگزاری مرحله کشوری دهه دوم دیماه دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد مرحله استانی جشنواره قرآنی مدهامتان از۲۱ تیرماه در استانهای سراسر کشور آغاز شد و مرحلاهتمام دولت بر این است که قرآن به عنوان بستر فعالیتهای فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گیرد
دین و اندیشه علی جنتی اهتمام دولت بر این است که قرآن به عنوان بستر فعالیتهای فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گیرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از خادمان قرآن با بیان اینکه تکریم از کسانی که عمر خود را وقف قرآن کرده اند وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت اهتمام دول6 پیشکسوت قرآنی شهر تهران تجلیل شدند
دین و اندیشه 6 پیشکسوت قرآنی شهر تهران تجلیل شدند در همایش عمری با قرآن که شب گذشته در برج میلاد برگزار شد از 6 پیشکسوت قرآنی شهر تهران تجلیل و از خانواده شهید احمد انصاری به خاطر فعالیتهای قرآنی قدردانی شد به گزارش خبرگزاری مهر همایش «عمری با قرآن» شامگاه روز گذشتهباید با استفاده از ظرفیت رسانهها صدای قرآن را به گوش جهانیان رساند
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۷ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت در مسابقات قرآنی امسال تمامی رسانهها و ارگانها با ما همکاری کردند و این همکاری به دلیل آن است که مسابقات قرآنی متعلق به کل نظام و آبروی نظام است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتپیشکسوتان قرآنی شهر تهران تجلیل می شوند
دین و اندیشه فردا در برج میلاد پیشکسوتان قرآنی شهر تهران تجلیل می شوند مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با عنوان سیزدهمین همایش عمری با قرآن فردا سه شنبه 24 تیرماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهرانمایشگاه قرآن، جلوه های این کتاب آسمانی را در منظر مردم قرار می دهد
معاون وزیر فرهنگ نمایشگاه قرآن جلوه های این کتاب آسمانی را در منظر مردم قرار می دهد تبریز- ایرنا - معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت وظیفه داریم تا آثار هنرمندان و بهترین جلوه های قرآنی را در منظر مردم قرار دهیم که نمایشگاه های قرآن به بهترین شکل این هدف را محقق مپرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب(۲) تعبیر رهبری از انقلاب اسلامی به «شجره طیبه»/ امامخمین
پرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب ۲ تعبیر رهبری از انقلاب اسلامی به شجره طیبه امامخمینی ره ریشه شجره طیبه انقلابمقام معظم رهبری در سخنان خود در ۲۵ سال اخیر ۴۴ بار از واژه شجره طیبه استفاده کردند که معظمله اغلب از انقلاب اسلامی به عنوان شجره طیبه یاد کردهاند به گزارتأثیرپذیری شاگرد از قرآن مستلزم رفتار قرآنی آموزگار است
سهشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۱ یک حافظ قرآن گفت یک مربی و معلم قرآنی باید رفتار و کردارش بهگونهای باشد که قرآنآموزان و شاگردانش از وی تأثیر بپذیرند و این در گروی آن است که شاگردان عمل به قرآن را در رفتار و کردار معلم خود شاهد باشند نیلوفر سپهوند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دمراسم اختتامیه بیست ودومین نمایشگاه قرآن کریم برگزار می شود
دین و اندیشه مراسم اختتامیه بیست ودومین نمایشگاه قرآن کریم برگزار می شود مراسم اختتامیه بیستودومین نمایشگاه قرآن کریم امشب 31تیر ماه با حضور محمدباقر نوبخت معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور در سالن همایشهای باغ موزه دفاع مقدس برگزار میشود به گزارش خبرگزای مهر مراتأکید بر بازگشت به قرآن برای رهایی از مشکلات به وجود آمده در جهان اسلام
دین و اندیشه در بیانیه همایش تجلیل از خادمان قرآن بیان شد تأکید بر بازگشت به قرآن برای رهایی از مشکلات به وجود آمده در جهان اسلام دبیرخانه بیست و دومین همایش تجلیل از خادمان قرآن به مناسبت برگزاری این همایش بیانیه ای را صادر و در آن بر بازگشت به قرآن برای رهایی از مشکلات جهان اسمعرفی قرآن در شبکه های مسیحی به نام کتاب خشونت + ویدئو
معرفی قرآن در شبکه های مسیحی به نام کتاب خشونت ویدئو از تمام کسانیکه به این آیات اشکال کرده و آن را نوعی خشونت معرفی میکنند سوال میکنیم که اگر عده ای نزدیکانتان را به قتل برسانند و شما را از خانه هایتان بیرون کنند آیا شما دست روی دست خواهید گذاشت تا اینکه حکم قتل شما را نیز صادتعامل مسئولان و خانوادهها راهگشای ترویج قرآن کریم است
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۵ یک کارشناس امور قرآنی گفت والدین تلاش کنند فرزندان خود را با قرآن کریم انس بدهند و شیوههای تربیتی خود را با قرآن کریم مطابقت بخشند که اگر چنین فرهنگی در جامعه توسعه پیدا کند بسیاری از آسیبها و ناهنجاریها از میان خواهد رفت روحالله شفیعی در گفتوگو بااسامی خادمان قرآن در بیست و دومین همایش تجلیل از خادمان قرآنی/ تجلیل از حسین انصاریان
دین و اندیشه اسامی خادمان قرآن در بیست و دومین همایش تجلیل از خادمان قرآنی تجلیل از حسین انصاریان همایش تجلیل از خادمان قرآنی شب گذشته21 تیرماه با حضور رئیس جمهور برگزار شد از جمله افرادی که در این همایش تجلیل شدند می توان به حجت الاسلام حسین انصاریان محمدعلی لسانی فشارکی وگزارش قرهشیخلو از مهمترین طرحهای در حال اجرای سازمان دارالقرآن
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۵ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با حضور در برنامه خبری شبکه قرآن و معارف سیما به بیان مهمترین طرحهای در حال اجرای این سازمان پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهدی قرهشیخلو درباره وضعیت حفظ قرآن در کشور به بیان اطلاعات مربوضرورت اتحاد جامعه قرآنی برای کمک به مردم غزه/ قراء آیات مربوط به پیروزی مسلمانان را بخوانند
ضرورت اتحاد جامعه قرآنی برای کمک به مردم غزه قراء آیات مربوط به پیروزی مسلمانان را بخوانندیک داور بینالمللی قرآن کریم با اشاره به ضرورت اتحاد جامعه قرآنی برای کمک به مردم غزه گفت قاریان قرآن در این ایام آیات مربوط به اسرائیل و پیروزی مسلمانان را تلاوت کنند حجتالاسلام محمدر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها