تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798603656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرحله استانی جشنواره قرآنی «مدهامتان» آغاز شد/ زمان برگزاری مرحله کشوری دهه دوم دی‌ماه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی اعلام كرد:
مرحله استانی جشنواره قرآنی «مدهامتان» آغاز شد/ زمان برگزاری مرحله کشوری دهه دوم دی‌ماه
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد اظهار کرد: مرحله استانی جشنواره قرآنی «مدهامتان» از۲۱ تیرماه در استان‌های سراسر کشور آغاز شد و مرحله کشوری هم دهه دوم دی‌ماه برگزار می شود.



به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «افق» رادیو قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور و محمدرضا پورمعین، مجری‌کارشناس به بحث پیرامون کانون‌‌های فرهنگی، هنری مساجد و فعالیت‌های قرآنی این کانون‌ها پرداخت. حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور از سال 71 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است، گفت: آماری که طی چند سال اخیر در اختیار داریم، نشان‌دهنده آن است که ما توفیقات خوبی از زمان راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد به دست آورده‌ایم و حمایت‌هایی که باید از سوی دولت و مجلس به عمل می‌آمد، انجام شده است.

حمایت دولت و مجلس از کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد وی افزود: با نگاه رو به جلویی که مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد ترسیم کرده‌اند و بر حمایت از کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد تأکید داشته‌اند؛ دولت و مجلس شورای اسلامی نیز احساس کردند که باید حمایت بیشتری از این کانون‌ها داشته باشند و به همین دلیل نیز زمینه خوبی برای فعالیت کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد فراهم شد. دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور ادامه داد: اصل راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد که بر این اساس، برای کانون‌های مساجد هیئتی متشکل از دستگاه‌های فرهنگی و با مسئولیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در استان‌ها نیز هیئتی با حضور دستگاه‌‌های استانی و با دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل شد. وی در ادامه عنوان کرد: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور مورد حمایت‌های مالی وزارت ارشاد قرار می‌گیرد و در استان‌ها نیز، کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد از ظرفیت مردمی و مساجد برخوردار می‌شوند؛ همچنین بنا بر اساس‌نامه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد هر کانون در هر مسجد یک جایگاه قانونی دارد که در رأس هرم آن کانون، امام جماعت قرار دارد. حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی با تأکید بر لزوم اجرای برنامه‌های قرآنی در مساجد، گفت: اگر بخواهیم فعالیت‌های قرآنی مساجد را جمع‌بندی کنیم، باید به گذشته برگردیم و ببینیم مساجد چه توفیقاتی در نجات بشر داشته‌اند؛ اولین پایگاهی که برای هدایت و نجات بشر در نظر گرفته شده، خانه خدا است؛ اگر این جهت‌گیری را داشته باشیم، می‌بینیم که مهم‌ترین کارکرد مسجد هدایت انسان‌ها است که برای ادامه حیات در دنیا باید اتفاق بیافتد. وی با بیان اینکه همه انبیاء در طول تاریخ با مسجد ارتباط داشته و برای هدایت بشر از مسجد بهره گرفته‌اند، گفت: زمانی که پیامبر اکرم(ص) به پیامبری رسیدند، اولین گام‌شان در روستای قبا ابن بود که مسجدی را بنا کنند و زمانی که وارد مدینه شدند نیز اولین کارشان ساخت خانه خدا بود.

اولین گام در خانه خدا باید در جهت توجه به کتاب خدا باشد

مشاور وزیر ارشاد ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند که «پایگاه اصلی ترویج فرهنگ قرآن مسجد است»؛ با این نگاه هر کسی که خادم مسجد است، باید نسبت به موضوع قرآن حساسیت‌های لازم را داشته باشد و البته اولین گام در خانه خدا باید در جهت توجه به کتاب خدا باشد. وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت توجه به قرآن در مساجد، ما در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد نباید محوریت قرآن را فراموش کنیم که بر همین اساس، طرح «تلاوت نور» در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد مورد توجه قرار گرفته و در قالب این طرح هر شب یک صفحه قرآن در مساجد تلاوت می‌شود. حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی افزود: در حال حاضر با همتی که در مساجد اتفاق افتاده و با حمایت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور در حدود 29 هزار مسجد هر روز یک صفحه از قرآن توسط نمازگزاران تلاوت می‌‌شود. دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در ادامه یادآور شد: البته درخواست علما و بزرگان دینی کشورمان نیز این بود که نسبت به تفسیر روزانه قرآن در مساجد هم اقداماتی داشته باشیم که با تعاملات انجام شده، ائمه جماعات به میدان آمده‌اند، تا جلسات تفسیر قرآن نیز در هفت هزار مسجد کشور برپا شود. در طرح تفسیر آیات قرآن نیز که نوعی همگامی با قرآن و تفسیر قطره‌ای است، هر روز تفسیر یک آیه از قرآن برای نمازگزاران بیان می‌شود.

لزوم توجه به تفسیر قرآن در مساجد کشور وی با بیان اینکه برای انس بیشتر مردم با قرآن باید خودمان در مرحله اول نسبت به قرآن حساسیت لازم را داشته باشیم، گفت: باید بتوانیم ساعاتی از روز خود را به تلاوت و فهم آیات قرآن و به دنبال آن عمل به قرآن اختصاص دهیم؛ البته در این صورت می‌توانیم خانواده و جامعه خود را قرآنی به بار آوریم. همچنین در بحث توجه به تفسیر قرآن لازم است که این مهم در تمام مساجد کشور دنبال شود و هر مسجد در روز یک صفحه از قرآن را تلاوت و حداقل تفسیر یک آیه از قرآن را نیز داشته باشد. دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور درباره ساختار این ستاد و معاونت‌هایی که در آن فعالیت دارند، گفت: یکی از معاونت‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، معاونت آموزشی و پژوهشی است که به حمایت از فعالیت‌‌های آموزشی و پژوهشی کانون‌های فرهنگی، هنری می‌پردازد. وی با اشاره به استقرار معاونت فرهنگی، هنری در ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور عنوان کرد: معاونت فرهنگی، هنری همان گونه که از آن پیداست بیشتر به مقوله فرهنگ و هنر می‌پردازد. جشنواره‌های فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد در این معاونت اتفاق می‌افتد که یکی از این جشنواره‌ها، جشنواره قرآنی «مدهامتان» است. حجت‌الاسلام ارباب‌سیلمانی ادامه داد: معاونت توسعه از دیگر معاونت‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد است که این معاونت در جهت توسعه کمی کانون‌های مساجد تلاش می‌کند. در حال حاضر علاوه بر کانون‌های فرهنگی، هنری که در مساجد استان‌ها و شهرها است، هشت هزار و 500 کانون فرهنگی، هنری مساجد در روستاها راه‌اندازی شده که البته این کانون‌ها همچنان در حال توسعه هستند.
وی افزود: خبرگزاری شبستان از دیگر مجموعه‌های زیر نظر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد است. این خبرگزاری تنها خبرگزاری تخصصی در حوزه دین با محوریت مسجد است که طی سال‌های گذشته به خوبی فعالیت خود را دنبال کرده و توانسته جایگاه خود را در کشور و در میان سایر خبرگزاری‌ها پیدا کند.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی که از مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت: نخستین گام برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از مساجد شروع شود، زیرا به هر حال اهالی مساجد با فرهنگ دینی مأنوس بوده و معنای اسراف، مبارزه با اسراف، قناعت، تلاش و کوشش را می‌دانند و از زبان ائمه جماعات شنیده و با این آموزه‌ه آشنایی دارند.

تحقق شعار اقتصاد مقاومتی از مساجد آغاز شود

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی ادامه داد: برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی باید در خود مساجد از هر گونه اسراف پیش‌گیری کنیم؛ اگر از همین صرفه‌جویی در آب، برق و... آغاز کنیم و در همین پایگاه مردمی که الگوساز و فرهنگ‌ساز است، اموری را رعایت کنیم که دیگران وارد مسجد می‌شوند از روش ما الهام بگیرند یک گام اساسی در مسیر اقتصاد مقاومتی برداشته‌ایم.
وی ادامه داد: کسانی که در مساجد هستند، اگر بیرون از مساجد اسراف می‌بینند باید آنها را دعوت به خیر کنند؛ به هر حال گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی می‌تواند از مساجد شروع شود. البته بچه‌هایی که در مساجد رفت و آمد دارند باید نسبت به موضوع تولید ثروت هم فکر کنند و فعالیت‌هایی در جهت تولید علم در زمینه‌های انیمیشن؛ بازی‌های رایانه‌ای و.... داشته باشند که اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توانند با تهاجم فرهنگی مقابله کنند و اثر مثبت خود را در جامعه ایفا کنند.

تولید علم توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور در ادامه اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، تلاش داریم نیروهای مستعد و شایسته در حوزه آیینی را شناسایی کنیم و کمک کنیم تا این نیروها در مقابله جبهه دشمن در فضای سایبری ایستادگی کرده و به تولید علم بپردازند؛ ما نمی‌توانیم از فضای سایبری غفلت کنیم و لازم است که در کنار کارهای سنتی و جلسات سنتی قرآن اقداماتی نیز در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی داشته باشیم. وی یادآور شد: از اساتید دانشگاه صنعتی شریف هم دعوت کرده‌ایم تا در دوره‌های آموزشی ما حضور پیدا کنند و بتوانند گام‌های موثری را در جهت آموزش بردارند تا هم به موضوع اقتصاد و هم به موضوع فرهنگ پرداخته باشیم، البته در این صورت عزم ملی به میدان می‌آید و مدیریت جهادی نیز ایجاد می‌شود. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره قرآنی «مدهامتان» گفت: برگزاری این جشنواره از سال 86 در استان قزوین آغاز شده که پس از آن در سال 87 به میزبانی استان گیلان، در سال 88 به میزبانی کردستان، در سال 89 به میزبانی هرمزگان، در سال 90 به میزبانی زنجام و در سال 92 نیز به میزبانی خوزستان برگزار شد. این جشنواره تنها در سال 91 به دلیل مشکلات بودجه‌ای برگزار نشد. وی ادامه داد: واژه «مدهامتان» الهام گرفته از قرآن است که یک نوع سرسبزی و نشاط را به ارمغان می‌آورد؛ آن چه که ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد دنبال می‌کند این است که تمامی چهره‌های قرآنی در مساجد بتوانند با ظرفیت‌های قرآنی خود آشنا شوند و این ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی شود؛ جشنواره «مدهامتان» برای شناسایی ظرفیت‌های قرآنی مساجد و یک رقابت سالم قرآنی برنامه‌ریزی شد. وی گفت: انتظاری که از مساجد داریم این است که بتوانند در حوزه قرآنی چهره‌های شاخصی را تربیت و معرفی کنند؛ از طرفی در زمینه تفسیر هم کارهای خوبی در حال انجام است که متأسفانه بیشتر این فعالیت‌ها رصد نمی‌شود و چهره‌های فعال در این حوزه معرفی و تکریم نمی‌شوند و دلیل همین خلأها بوده است که ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد تصمیم گرفت جشنواره «مدهامتان» را برگزار کند. جشنواره قرآنی «مدهامتان» در رشته‌های قرائت، حفظ، ترتیل، تفسیر، مفاهیم قرآن، اذان، نهج‌البلاغه و تصحیح قرائت قرآن و اذکار نماز برگزار می‌شود.

دهه دوم دی‌ماه؛ مرحله کشوری جشنواره «مدهامتان» وی با بیان اینکه مرحله استانی جشنواره قرآنی «مدهامتان» از شنبه، 21 تیرماه آغاز شده است، اظهار کرد: مرحله استانی این جشنواره تا اول آذرماه ادامه دارد که زمان برگزاری مرحله کشوری نیز دهه دوم دی‌ماه خواهد بود و امیدواریم اهالی مساجد و چهره‌های قرآنی ورود جدی در این جشنواره داشته باشند. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در حال رشد هستند، عنوان کرد: همان گونه که در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد رشد کمی داریم، رشد کیفی هم داریم؛ اما به هر حال برخی از کانون‌ها در برخی از رشته‌ها خوش درخشیدند که جا دارد این کانون‌ها مورد حمایت ویژه قرار بگیرند. این کانون‌ها در قالب کانون‌های تخصصی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. وی با یادآوری اینکه تاکنون 22 رشته تخصصی در کانون‌های تخصصی مورد حمایت قرار گرفته‌اند، گفت: طبیعی است کانون‌هایی که به صورت تخصصی در برخی رشته‌ها فعالیت دارند، باید مورد حمایت‌های ویژه‌ قرار بگیرند و دوره‌های خاصی را برای رشد و ارتقای فعالیت آنها در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر کانون‌های تخصصی در مساجد، کانون‌های مصلی را نیز در شهرستان‌ها و استان‌ها داریم که این کانون‌ها در جوار مصلی‌ها راه‌اندازی شده‌اند. اگر در کشور 800 مصلی داشته باشیم، بیش از 300 مصلی کانون فرهنگی، هنری دارند. دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در پایان عنوان کرد: همچنین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانشگاه‌ها نیز در کشور فعالیت دارند؛ 400 دانشگاه در کشور مزین به مسجد هستند که خوب است از ظرفیت این مساجد در دانشگاه‌ها نیز استفاده کنیم.


۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۱۱:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن