محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852516680
آيا اسلام دين شمشير است؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آيا اسلام دين شمشير است؟
برخي از مستشرقين ميگويند اسلام دين شمشير است و به زور شمشير گسترش يافته، آيا اين گفته درست است؟
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، اسلام دين جامعي است كه در همه ابعاد براي زندگي سعادتمندانه بشر، برنامه دارد. از جمله برنامههايي كه اسلام به آن توجه خاص دارد، مسئله جهاد ميباشد. جهاد در رديف نماز و روزه، بر مسلمانان واجب شده است. جهاد به عنوان يكي از فروعات دين، ماية مباهات اسلام واقع شده و درست در نقطة مقابل، در نزد دشمنان خصوصاً مستشرقين، يك نقطه ضعف مهم تلقي شده است. مسيحيت، دين خود را مبتني بر صلح و صفا و دين اسلام را براساس جنگ و خونريزي معرفي كرده است. قضاوت دربارة اين ديدگاه، منوط به آن ميباشدكه بررسي نمائيم آيا جنگ به طور مطلق بد و امري نبايستني و صلح در هر شكل و وضعيت آن، امري پسنديده و بايستني است؟ يا اينكه بد و خوب بودن جنگ و صلح بسته به موقعيت و هدفي است كه براي آن واقع شده است. عقل تصديق ميكند كه جنگ در قالب دفاع از خود و اموال و ناموس و كيان سرزمين و دين، نه تنها جايز بلكه واجب است. و هيچگونه سهلانگاري و مماشات در اينباره از انسان پذيرفته نميشود. آنچه عقل آن را بد ميداند، خوي تجاوزكاري و چشم طمع به سرمايه و سرزمين ديگران و تحقق شعارها و اهداف غيرانساني از جمله شعار برتري نژادي ميباشد. از آن طرف، عقل انسان هرگونه صلحي را نميپذيرد. صلح شرافتمندانه كه با آن دشمن خواهان همزيستي مسالمتآميز باشد، مورد تأييد عقل است. و صلح خفتبار كه با آن دشمن در صدد تحميل نظرات و منافع يكسويه خود باشد، از نظر عقل مردود ميباشد. حال بايد ديد آيا جهاد و جنگ اسلام مبتني بر معيارهاي ارزشي ديني و انساني بوده، يا خير؟ و آيا در اسلام همواره بر طبل جنگ كوبيده شده، يا سخن از صلح و آرامش نيز وجود دارد؟اسلام و جهاد در اسلام سخن از دوگونه جهاد است: يكي جهاد دفاعي و ديگري جهاد ابتدايي. اولين آيات مربوط به جهاد در قرآن كه در سال دوم ورود پيامبر به مدينه نازل شده، مربوط به جهاد دفاعي مسلمانان است. خداوند در اين آيات به كساني كه جنگ بر آنها تحميل شده. اجازة جهاد داده و علت اين امر را مورد ستم قرار گرفتن آنها ميداند.(1) و در آية بعد تأكيد ميكند كه اين مسلمانها، كساني هستند كه به ناحق از شهر و خانة خود رانده شدهاند و تنها جرم آنها اين بوده كه خداي يكتا را پروردگار خود ميدانستهاند.(2) خداوند در همان آيه فلسفه جالبي را براي اين اجازه جهاد بيان ميكند، كه اگر خداوند بعضي از مردم را به وسيلة بعضي ديگر دفع نكند، ديرها و صومعهها و معابد يهود و نصارا، و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده ميشود، ويران ميگردد!(3) در آيه صد و نود سوره بقره نيز به مسلمانها فرمان نبرد با كساني صادر شده كه با آنها ميجنگند. و در آية سي و شش سوره توبه، خداوند خواهان پيكار دسته جمعي مسلمين با مشركين ميباشد، به اين علت كه آنها به طور جمعي به جنگ با مسلمانها پرداختهاند. از ملاحظة اين آيات بدست ميآيد كه يكي از اهداف اصلي اسلام در جهاد، دفاع مشروع در برابر بيگانگاني است كه زندگي مسلمين را مورد تهديد جدي قرار دادهاند.(4) آيا در اينجا عقل ميپسندد كه ما دست متجاوز را باز گذاشته و دست مظلوم را ببنديم و از وي بخواهيم از حقِ دفاع خود صرفنظر كند؟! قسم دوم از جهاد، جهاد ابتدايي است. جهاد ابتدايي در جايي بر مسلمانها واجب ميشود كه عدهاي از مسلمانها تحت فشار و آزار مشركان باشند. در اين حالت اسلام اجازه ميدهد جهت رهايي آنها، مسلمين به نبرد با مشركين بپردازند.(5) و يا آنكه عدهاي در صدد برآيند راه تبليغ و ترويج دين اسلام را سدّ نمايند، در اين مورد نيز اسلام جهت مهيا نمودن زمينه توصيه و دعوت اسلامي، اجازه جهاد داده است. و ديگر اينكه جهت آزادي بشر از قيود شرك و گرايش به ايمان، اسلام اجازه ميدهد كه با مشركان جهاد شود. اين سه مورد از موارد مهمّ اجازه جهاد ابتدايي به مسلمانها ميباشد. اسلام و مشروعيت جهاد ابتداييقسم اوّل جهاد يعني جهاد دفاعي، مبتني بر امري طبيعي در ميان موجودات زنده ميباشد كه در مقابل هرگونه خطر، از خود واكنش نشان ميدهند. لذا هيچگونه ايرادي بر اين قسم وارد نيست. ايراد و حمله مخالفين متوجه قسم دوّم جهاد يعني جهاد ابتدايي شده است. با توضيحي كه ميآيد، مشروعيت اين قسم روشن خواهد شد. در بخش اوّل ما مواجه با دفاع از ارزشهاي شخصي و ملي بوديم و اين اجازه را حق طبيعي هر فرد دانستيم كه از حقوق شخصي و ملي خود دفاع كند. در بخش دوّم ما با ارزشهاي انساني روبرو هستيم. ارزشهاي انساني، اصولي فراتر از فرد و جمع خاص بوده و مربوط به همه انسانهاست. يكي از اين ارزشهاي عامّ، دين و ايمان است. و همچنانكه امروزه پزشكان بدون مرز، به خود اجازه ميدهند تا با هرگونه آسيبديدگي جسمي، در اقصي نقاط جهان، مقابله كنند. مدافعان حقوق و ارزشهاي انساني نيز اجازه مييابند، تا در هر جا اين امور مورد مخاطره واقع شوند، در جهت رهايي بشر، كوشا باشند. بنابراين اسلام كه تمام شئون زندگي بشر، اعم از اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي را در نظر گرفته، نميتواند قانون جهاد نداشته باشد، ولي مسيحيت به لحاظ محدوديت و اينكه مبتني بر اندرز صِرف است. قانون جهاد ندارد.(6) عدم اجبار در پذيرش دين تنها ايراد اساسي دربارهي جهاد ابتدايي، وادار نمودن مردم به پذيرش دين است. و چون پيروي از شريعت مبتني بر پذيرش عقل و تسليم قلب ميباشد، دين اجباري فاقد ارزش است. قرآن در آيات بسياري، از به كارگيري اجبار در پذيرش دين نهي نموده است.(7) ولي بايد دانست كه در جهاد ابتدايي هيچگونه تهديد و زوري جهت پذيرش اسلام انجام نميشود. آنچه در اينباره تحقق مييابد ايجاد زمينههاي مناسب جهت گرايش به دين است. اسلام ديوارها و موانعي كه راه تفكر مردم دربارهي حقيقت اسلام را بسته است از ميان برداشته و تيرهگيهايي كه روي حقيقت را پوشانده كنار ميزند. پس از آن مردم آزاد خواهند بود تا از آن تبعيت نمايند يا آن را نپذيرند. اسلام و صلح وجود جهاد در اسلام، مانع از آن نيست كه اين دين در مواردي كه پاي صلح شرافتمندانه و همزيستي مسالمتآميز باشد، از چنين صلحي استقبال كند. منتهي اين صلح غير از تسليم ذلتبار است. صلح اگر مبتني بر در نظر گرفتن منافع طرفين و رعايت حُسن همجواري باشد، عقل حكم به استفاده از اين موقعيت ميكند. قرآن در آيات بسياري بر استفاده از موقعيت صلح در شرايط مطلوب، تأكيد كرده است.(8) امّا اگر دشمن بخواهد با بهره جستن از شعار صلحخواهي، مسلمين را فريب و در موقعيت خاصي آنها را غافلگير كند. يا آنكه مفاد قرارداد را زير پا بگذارد، طبيعي است كه چنين صلحي، فاقد اعتبار است. طرف قرارداد صلح با مسلمانان ميتواند مشرك باشد، چنانكه اولين قرارداد صلح را پيامبر با مشركين تحت عنوان صلح حديبيه امضاء نمود. و ممكن است اهل كتاب يا مسلمان باشد. رمز گسترش اسلام با توجه به مطالبي كه دربارة جهاد اسلام گفته شد، رمز فتوحات و گسترش اسلام برخلاف آنچه كه مستشرقين تبليغ نموده و گسترش آن را مرهون جنگ و خونريزي هولناك دانستهاند.(9) مديون سادگي و صراحت و برابري اجتماعي تودههاي مردم و رهايي آنها از تسلط پادشاهان مستبد و پيشوايان مذهبي قدرتطلب. بوده است.(10) اسلام با برخورداري از جاذبههاي دروني و دستورات مبتني بر عقل و فطرت، و سادهزيستي و بلندنظري و عدالتخواهي پيروانش، توانست فكر و روح انسانها را در نقاط مختلف جهان، به تسخير خود در آورده و با درگيريهاي بسيار اندك، بزودي خود را به قلب اروپا برساند.(11) پي نوشت ها: 1. ر.ك: سوره حج، آيه 39.
2. ر.ك: سوره حج، آيه 40.
3. همان.
4. ر.ك: مفاهيم القرآن، جعفر سبحاني، ج 7، ص 495، مؤسسه امام صادق، 1412، كه تحت عنوان جهاد دفاعي، دفاع را بر دو قسم دانسته است: دفاع از حوزه اسلام و دفاع از جان و مال و مشابه آن، و دربارة هر يك توضيحاتي داده است.
5. ر.ك: نساء، 75.
6. رك: مجموعه آثار، شهيد مطهري، ج 20، بخش جهاد، ص 223، صدرا، دوم، ص 81.
7. ر.ك: سوره بقره، 256، نحل، 125، كهف 29، يونس، 99، شعراء، 4.
8. ر.ك: سوره انفال، 61، نساء، 90، محمد، 35.
9. ر.ك: نقش كليسا در ممالك اسلامي، دكتر مصطفي خالدي، دكتر عمر فروخ، مصطفي زماني، ص 33، پيام اسلام، ص 51.
10. ر.ك: نگاهي به تاريخ جهان، جواهر لعل نهرو، ج 1، ص 49، ترجمه محمود تفضلي، اميركبير، نهم، 1372.
11. ر.ك: تاريخ جامع اديان، جان، بيناس، علياصغر حكمت، ص 704ـ705، سازمان انتشارات، چهارم، ص 70.
۲۶/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]
صفحات پیشنهادی
بانوی تازه مسلمان بلژیکی خانه اش را به مرکز اسلامی تبدیل کرد تا دین را معرفی کند
بانوی تازه مسلمان بلژیکی خانه اش را به مرکز اسلامی تبدیل کرد تا دین را معرفی کند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایکنا نوشت بانوی جوان تازهمسلمان بلژیکی با تبدیل خانه خود به یک مرکز اسلامی تاکنون به بیش از هزار نفر از مردم کشورش برای شناخت اسلام و تشرف به اینامام حسن(ع) مانع ورود برخی از بدعتها به دین اسلام شد
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۷ منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان گفت اشراف و تسلط امام حسن مجتبی ع به کتاب و سنت مانع ورود برخی از بدعتها و انحرافات به درون مبانی اصیل دین اسلام شد حجتالاسلام والمسلمین عسگر دیرباز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناتوجه دین به عرصه اجتماعی/ نگاه ویژه علامه طباطبایی به رابطه اسلام و اجتماع در تفسیر المیزان
دین و اندیشه توجه دین به عرصه اجتماعی نگاه ویژه علامه طباطبایی به رابطه اسلام و اجتماع در تفسیر المیزان یک کارشناس دینی با اشاره به تفسیر 60 صفحهای علامه طباطبایی درباره آیه 200 سوره عمران تأکید کرد مرحوم طالقانی و علامه طباطبایی معتقدند این آیه نمیخواهد مرزداری را به طور خاصفرهنگسرای رویش در پانزدهمین شب رمضان برگزار میکند برگزاری برنامههای فرهنگی بوستان شمشیری با موضوع «اسلا
فرهنگسرای رویش در پانزدهمین شب رمضان برگزار میکندبرگزاری برنامههای فرهنگی بوستان شمشیری با موضوع اسلام دین مهربانیویژه برنامههای فرهنگی هنری پانزدهمین شب از ماه مهربانی به همت فرهنگسرای رویش با ویژه برنامههای فرهنگی هنری و با موضوع اسلام دین مهربانی در بوستان شمشیری میزبان شآیتالله یزدی: بعضی خیال میکنند دولت متدین یعنی باید نماز شب بخواند و تسبیح به دست بگیرد /در جمهوری اسلامی نم
آیتالله یزدی بعضی خیال میکنند دولت متدین یعنی باید نماز شب بخواند و تسبیح به دست بگیرد در جمهوری اسلامی نمیگویند مردم را باید با شمشیر به بهشت برد حرف روحانی درباره دین دولتی درست است آیتالله محمد یزدی اذعان کرد که سخن رئیسجمهور درباره دین دولتی صحیح بوده است به گزارش نامنامه آیت الله اراکی به علما، رهبران و اندیشمندان جهان اسلام / همه با هم در برابر فتنه بزرگ متحد شویم
نامه آیت الله اراکی به علما رهبران و اندیشمندان جهان اسلام همه با هم در برابر فتنه بزرگ متحد شویم فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله اراکی گفت ما یکبار دیگر از تمامی مراجع اسلامی و رهبران و زعمای دینی در مصر و نجف و قم و حجاز و شمال آفریقا و دیگر مراکز علم و فتوا مگزارش فارس از افزایش طلاق در زنجان طلاق امری مذموم و ناپسندیده در دین اسلام/ اعتیاد علت 55 درصد طلاقها در زنج
گزارش فارس از افزایش طلاق در زنجانطلاق امری مذموم و ناپسندیده در دین اسلام اعتیاد علت 55 درصد طلاقها در زنجانطلاق امری مذوم و ناپسند در دین مبین اسلام است که هیچگاه از سوی دین اسلامی توصیه نشده و آخرین راه حل برای زوجهایی است که دیگر نمیتوانند در کنار هم زندگی کنند به گزارشعلمای شیعه و سنی به وظیفه خود در زمینه وحدت امت اسلام در سطح کلان عمل کنند
دین و اندیشه احمد مبلغی علمای شیعه و سنی به وظیفه خود در زمینه وحدت امت اسلام در سطح کلان عمل کنند رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از علما و شخصیتهای کشور لبنان گفت علمای شیعه و سنی باید افزون بر حضور در فضای مذهب خود به عنوان جزئی از امت اسلامی به ورئیس اداره تبلیغات اسلامی دلیجان طرح کرد برگزاری برنامههای اوقات فراغت در ماه رمضان با محوریت مولفههای دینی
رئیس اداره تبلیغات اسلامی دلیجان طرح کردبرگزاری برنامههای اوقات فراغت در ماه رمضان با محوریت مولفههای دینیرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دلیجان گفت طرح اوقات فراغت نیز با محوریت مولفههای دینی و فرهنگی در زمینههای آموزش سخنوری نقاشی با مضامین قرآنی آشنایی با مبانی کامپیوامام جمعه گرگان: هیچ دینی زن را مانند اسلام تربیت نکرد
امام جمعه گرگان هیچ دینی زن را مانند اسلام تربیت نکردامام جمعه گرگان گفت هیچ دینی زن را مانند اسلام تربیت نکرد به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان آیتالله سیدکاظم نورمفیدی بعد از ظهر امروز در سلسله نشست اهمیت خانواده و وظایف همسران و فرزندان در اسلام به مناسبت ماه مبارک رمضان د۱۹ نفر در برزیل به دین اسلام مشرف شدند
۱۹ نفر در برزیل به دین اسلام مشرف شدند خبرگزاری رسا ـ 19 نفر از طرفداران فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در پاسخ به دعوت اسلام از سوی تیم های دعوت به دین مبین اسلام مشرف شدند به گزارش خبرگزاری رسا 19 نفر از طرفداران فوتبال در جام جهانی 2014 برزیل در پاسخ به دعوت اسلام از سباید سبک زندگی اسلامی را در خانواده ها نهادینه کنیم
نماینده مجلس شورای اسلامی باید سبک زندگی اسلامی را در خانواده ها نهادینه کنیم تهران بزرگ -ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در خانواده و جامعه گفت این نگاه اسلامی می تواند بسیاری از مشکلات عفاف و حجاب را در جامعه از بین ببنماینده مجلس: سبک زندگی اسلامی باید در خانواده ها نهادینه شود
نماینده مجلس سبک زندگی اسلامی باید در خانواده ها نهادینه شود تهران بزرگ -ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در خانواده و جامعه گفت این نگاه اسلامی می تواند بسیاری از مشکلات عفاف و حجاب را در جامعه از بین ببرد به گزارش خبرنمدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران: قلمهای دینی اسلام را جاودانه کرد
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران قلمهای دینی اسلام را جاودانه کردمدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران گفت قلمهای دینی اسلام را جاودانه کرد به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی ادارهکل تبلیغات اسلامی مازندران حجتالاسلام ناصر شکریان در جمع کارکنان این نهاد به مناسبتامام جمعه نکا: ترویج ارزشهای دینی راهی برای تحقق سبک زندگی اسلامی است
امام جمعه نکا ترویج ارزشهای دینی راهی برای تحقق سبک زندگی اسلامی استامام جمعه نکا گفت ترویج ارزشهای دینی راهی برای تحقق سبک زندگی اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از نکا حجتالاسلام محمدباقر محمدیلایینی شامگاه دوشنبه در همایش طرح مودت خانوادههای فرماندهان پایگاهها و حوزروشنگری زندگی ایرانی-اسلامی با زبان ساده در سریال مدینه
روشنگری زندگی ایرانی-اسلامی با زبان ساده در سریال مدینه اثر بخشی سریال مدینه سادگی و همه فهم بودن آن با شیوه های نوین فیلمسازی است حجت الاسلام باقری بنابی نماینده بناب در مجلس شورای اسلامی درباره پخش سریال مدینه و توجه به مضرات نزول خواری در این سریال به خبرنگار رادیو تلقصه هاى قرآنى و رویکردهاى زبان دینى در تحلیل آنها
قصه هاى قرآنى و رویکردهاى زبان دینى در تحلیل آنهابا توجه به اینکه مرحوم علّامه طباطبائی عناصر و شخصیت هاى قصه حضرت آدم علیه السلام را کاملاً واقعى مى دانند دیدگاه ایشان برخلاف گفته برخى منتقدان به هیچ وجه منجر به بطلان دین و تخریب آیات و تحمیل آراء بر قرآن نمى شود بخش اول چکید-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها