تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833011002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تکبّرسبب روي گرداني از حقّ


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تکبّرسبب روي گرداني از حقّ
تکبّرسبب روي گرداني از حقّ اينکه چگونه اين خصلت زشت، انسان را از حقّ باز مي دارد و او را به کيفر و انکار مي کشاند، در آيات کريمه ي قرآني و روايات ائمه ي دين (ع) پاسخ آن داده شده است. خداي تعالي در مورد مجادله و انکار دشمنان پيامبر اسلام با آن حضرت مي فرمايد:(إن الذين يجاهدون في آيات الله بغير سلطان أتاهم إن في صدورهم إلا کبر ما هم ببالغيه فاستعد بالله إنه هو السميع البصير)(1)آنان که درباره ي آيات خدا بدون دليل و برهان مجادله مي کنند [و از پذيرفتن آن سرباز مي زنند] در دلهايشان چيزي جز کبر نيست و هرگز به خواسته ي خود نرسد. پس به خدا پناه ببرکه به راستي او شنوا و داناست.پس بيماري و تکبّر و خوي ناپسند است که نمي گذارد آنان دست از جدال و انکار خود بردارند؛ و همان خودپسندي حجاب و مانعي است که نمي گذارد آنان حقّ را بپذيرند؛ وگرنه دليلي براي انکار و جدال خود ندارند.ملاي رومي در اين باره گويد:ابتداي کبر و کين از شهوت است راسخيّ شهوتت از عادت استچون زعادت گشت محکم خوي بدخشم آيد بر کسي کت واکشدبت پرستان چون که خو با بُت کنند مانعان راه بُت را دشمنند چون که کرد ابليس خو با سروري ديد آدم را به تحقير از خريکه به از من سروري ديگر بُوَد تا که او مسجودِ چون من کس شودسروري چون شد دماغت را نديم هر که بشکستت شود خصم قديمچون خلاف خوي تو گويد کسي کينه ها خيزد تو را با او بسيبزرگان دين نيز در بسياري از روايات صفت کبر را بيماري و آفت معرفي کرده اند.علي (ع) مي فرمايد:«الکبر شر العيوب»(2)تکبّربدترين عيبهاست.همچنين مي فرمايد:«شر آفات العقل الکبر»(3)بدترين آفت عقل، تکبّر است.دربسياري از روايات نيز بزرگان دين خودپسندي و تکبّر را آفت علم، عقل، شرف حسب دانسته اند. رسول خدا (ص) در حديثي مي فرمايد:«آفه العلم الخيلاءُ»(4)آفت علم و دانش، خود پسندي و تکبّر است.علي عليه السلام فرموده است:«العجب آفه الشرف»(5)خود پسندي آفت شرف انسان است.باز رسول خدا صلي الله عليه و آله مي فرمايد:«آفه الحسب الافتخار و العجب»(6)آفت حسب [و شخصيت انسان] به خو باليدن و خود پسندي است.بزرگان دين، کبر و خودپسندي را آفت علم، عقل، شرف و شخصّيت دانسته اند؛ و معلوم است که عقل و خرد اگر بخواهد در مورد مطلبي قضاوت کند و حقّ را تشخيص دهد بايد از آفت برکنار باشد و اين آفات همانند حجاب و پرده اي روي عقل را مي پوشاند و آن را از درک حقيقت باز مي دارد و تدريجاً تباهش مي سازد.علي عليه السلام فرموده است:«العجب يفسد العقل»(7)خود بيني و تکبّر عقل را تباه مي سازد.امام باقر عليه السلام مي فرمايد:«ما دخل قلب امري شيء من الکبر الا نقص من عقله مثل ما دخله من ذلک قل ذلک او کثر»(8)تکبّر در هيچ دلي وارد نشود جز آنکه به همان مقدار از عقل او کاسته گردد، خواه کم باشد يا زياد.در حديث ديگري، آدم خودبين را يکسره بي عقل معرّفي فرموده اند:«المعجب لا عقل له»(9)شخص خودبين و متکبّر عقل ندارد.پي نوشت : 1- غافر (40) آيه ي 56.2- غررالحکم، ص22 و 448.3- همان.4- بحارالانوار، ج 73، ص 196.5- غررالحکم، ص32.6- بحارالنوار، ج73، ص228.7- غررالحکم، ص26.8- سفينه البحار، ج2، ص460.9- غررالحکم، ص34./س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن