تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804853584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينماي وسترن، مرده اي که زنده شد


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سينماي وسترن، مرده اي که زنده شد
سينماي وسترن، مرده اي که زنده شد در بيش از يک قرني که از عمر سينما مي گذرد، گونه هاي مختلف در آن حظور کرده که برخي با اقبال فراوان و برخي با ديگر با بي توجهي مواجه شده اند. در ميان ژانرهاي گوناگون ژانر وسترن که قدمتي همپاي عمر سينما برخوردار است،مي رسيم که شاهکار هاي فراواني به سينما دوستان عرضه کرده است.در اين ميان هاوارد هاکس و جان وين که اين روزها مقارن با سالروز تولدشان است اهميت فوق العاده اي بر خوردارند و بر تارک بسياري از شاهکارهاي وسترن جهان نام اين دو نفر مي درخشد.هاکس را اغلب منتقدين پدر سينماي وسترن لقب داده اند و فيلم رود سرخ او از جمله فيلم هايي است که گذر زمان نيز نتوانسته از جذابيت و شکوه آن بکاهد. وي در ژانر وسترن با بهره گيري ازامکانات متوسط آن زمان و تکيه بر فيلم نامه هاي محکم و استوارش توانست سبک خاصي را ابداع کند،به گونه اي که بدون تماشاي تيتراژ فيلم هاي وي نيز مي توان نام خالق آن را حدس زد.«جان وين»که از اسطوره هاي بازيگري در هاليوود به حساب مي آيد، در دوران جواني اش مشاغل متعددي را تجربه کرد و سرانجام به عنوان بازيگر نقش هاي درجه چندم به استخدام کمپاني هاليوودي در آمد.«دليجان» ساخته جان فورد ديگر نابغه ژانروسترن نخستين فيلم مهم وين است که به شدت مورد استقبال عموم قرار گرفت و او توانست جايگاه خود را در سينماي آن قرار گرفت و او توانست جايگاه خود را در سينما ي آن دوران به دست آورد و به مدت سه دهه در فيلم هاي وسترون بدرخشد و از اين رهگذر به ثروتي کلان دست يابد. وين در سينماي فوق به يک شمايل تبديل شد وبراي سينما دوستان جهان در همان لباس هميشگي کلانتر شهر يا کابوي تنها جاودان شد. او در تمامي اين سالهاي طولاني نقش هاي متفاوت را تجربه نکرد و به کليشه آثار وسترن مبدل شد.وين درکنار ويژگي فيزکي مناسب از آن دسته بازيگراني بود که به اصلاح دوربين دوستشان داشت و همين امر کليد موفقيت هاي طولاني وي بود و اين درحالي بود که وين چهره زيبا و جذابي نداشت و نمي توانست صحنه هاي رمانتيک را به خوبي اجرا کند.ريو براوو وريوادبر از ديگر آثار مهم وين به حساب مي آيد که هنوز هم مي توان به تماشاي آن نشست و از سينماي ناب آن سالها سيراب شد.آثار وسترن که شهرت، محبوبيت و ثروت را براي او به همراه داشت در نهايت به گونه هاي غير مستقيم موجبات مرگش را فراهم کرد. فيلمبرداري در صحرا هاي نوادا که در آن زمان آزمايش هاي اتمي در آن انجام مي گرفت وين را به راديو اکتيو آلوده کرد و سلولهاي سرطاني را در بدنش برجاي گذاشت و سر انجام باعث مرگش شد. محبوبيت وي در ميان علاقه مندان سينما به چند عامل برگشت: نخست چهره پر صلابت و مردانه اش که درعين حال شيرين و دوست داشتني هم بود (بخصوص چشمان تنگ وريزش ) در درجه دوم پذيرش کليشه شدن در نقشهاي يکسان که در نهايت به اسطورگي وي در اين ژانر فراموش شدني منجر شد. در کشورمان نيز وين طرفداراران سينه چاک فراواني داشت.وتقريباً تمامي فيلم هايش به زبان فارسي برگردانده شده و در سينما هاي ايران به نمايش گذاشته شد.علاوه بر تمامي عوامل ياد شده،صداي زنده ياد ايرج دوستدار در موفقيت وين در ايران نقش برجسته اي داشت.دوستدار با توجه به لحن و گويش انگليسي وين صدايي را خلق کرد که به خوبي روي چهره اش مي نشست که براي عامه مردم بسيار شيرين و جذاب بود. استفاده از تکه کلام هاي کاملاً ايراني که در اصطلاح دوبله پس گردني گفته مي شود محبوبيت اين بازيگر کهنه کار را صد چندان کرد.هر چند افراط در اين کار باعث شد که علاقه مندان جدي کارهاي دلزده شد و علاقه اي به تماشاي آن آثار نشان ندهند. ابتذال موجود در دوبله اين فيلم ها گاه به حدي بود که تماشاگر شرمنده خود و خانواده اش مي کرد. در ميان بزرگان ژانر وسترن بايد به «سام پکين » اشاره کرد که سبکي نو در وسترن ابداع کرد که سينماي استيليزه و آرام هاکس و فورد تفاوت فاحشي داشت.وي را مي توان شاعر خشونت ناميد،شاعري که دوربين را به جاي قلم در دست گرفته و سبکي را بنيان نهاد که با کوئينتين تارانتينو، روديگوئز و الور استون به کمال رسيد.پکن پانيز همانند بسياري از هنرمندان پيشرو و در زمان خودش مورد توجه قرار نگرفت و حتي با بي اعتنايي و بي تفاوتي منتقدين و صاحب نظران مواجه شد. دليل آن بازگشت به فيلم هاي جذاب و دوشت داشتني بزرگان اين عرصه (فرد و هاکس) و تفاوت هاي بنيادين آثار پکين پا با افراد يادشده.ريتم پرتنش کارهاي ور در تضاد کامل بزرگان وسترن بود و نماهاي خردشده. پر از پلان کارهايش (مثل : اين گروه خشن )براي بسياري از صاحب نظران قابل هضم نبود. به عنوان مثال در فيلم هاي سينمايي به طور معمول 600پلان وجود داشت که اين رقم در «اين گروه خشن »3600پلان است!پکين پا براي نخستين بار از سلوموشن (حرکت آهسته ) لابلاي پلان هاي اکشن و خونين فيلم بهره گرفت که هم اکنون نيز در بسياري از فيلم هاي هاليوودي استفاده شده و ديگر ساختار شکني محسوب مي شود. در حالي که پکين پا براي جا انداختن اين نوع سبک و نوع نگاه هزينه ي گزافي پرداخت و براي ساخت هر يک از شاهکارهايش با استوديو ها جنگيد ودر نهايت در اوج پختگي و بلوغ فکري و تکنيکي در گذشت.قهرمان فيلم هاي وي آدمهاي تنها و غريبي بودند که زمان حکم به نابوديشان داده بود.مثل پيکو دار و دسته وحشي اش که در گذر از سنت به مدرنيته براي نجات جان آنجل دست به فداکاري زده و مرگ باشکوهي را براي خويش رقم زدند.سينماي وسترن براي يک دهه فترت در دهه 1990با فيلم « »ساخته کلينت استيوود بازگشت باشکوهي داشت و اسکارهاي زيادي را به دست آورد. ايستوود که در جواني با فيلم هاي «خوب، بد، زشت» و «به خاطر يک مشت دلار» ساخته سرجولئونه به شهرت جهاني دست يافته بود در ميانسالي در قالب يک کابوي پير و خسته مورد قبول عموم قرار گرفت و با موفقيت اين فيلم ژانر و سترن مجدداً احيا شد و فيلم هاي زيادي همچون «چابکدست و مرده»ساخته سام ريمي و «وايات ارپ » و.... روانه اکران شدند و اين روند تا به امروز نيز با فيلم هايي از جنس (قطار 3/10دقيقه به يوما) با بازي راسل کرو ادامه داشته است. متأسفانه بسياري از فيلم ها ي ذکر شده کپي کمرنگي از وسترن هاي کلاسيک بوده و تنها به لحاظ قالب و فرم شباهت هايي با آثار شاخص اين ژانر محبوب و دوست داشتني داشتند. در اين ميان فقط فيلم «قطار3/10به يوما »توانست خاطرات فيلم هاي ياد شده را زنده کرده و دوستداران وسترن راسيراب سازد. اين فيلم که بازسازي فيلمي به همين نام در دهه 1960ميلادي بود يک سرو گردن بالاتر از نمونه کلاسيک بوده و بازي خارق العاده راسل کرو جذابيت خاصي بدان بخشيده بود. ژانر وسترن با تمامي فراز و نشيب هايش در طول چند دهه به دليل غناي محتوايش هنوز هم قادر به جذب تماشاگران انبوه مي باشد. به شرط آنکه در درجه اول فيلمنامه اي قوي و محکم ودر رتبه بعد کارگرداني آشنا به قواعد ژانر داشته باشد. چيزي که سترن هاي معاصر کمتر به چشم مي خورد.منبع:مجله ي فيلم و سينما شماره ي 227 /س
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن