محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827446031
شرط قبولی اعمال ما چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شرط قبولی اعمال ما چیست؟
کسی که نماز خوانده، زکات بدهد، حج و عمره بجا آورد ولی معرفت آن کس که خدا اطاعت او را واجب ساخته است نداشته باشد، نه نماز خوانده، نه روزه گرفته .
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آن هنگام که خدا ابلیس را به سجده آدم امر کرد، ابلیس تکبر نموده از خدا خواست که او را از این فرمان معاف داشته در عوض، عبادتی کند که هیچ کس خدا را آن گونه عبادت نکرده باشد! خداوند در پاسخ او فرمود: عبادت آن است که من فرمان می دهم نه آن که تو می خواهی[۱] یعنی عبادت، اطاعت فرمان خدا است، و تنها به سجده رفتن و تضرع نمودن عبادت نیست. نماز و دعا به شرطی عبادت است که در اطاعت از فرمان خدا باشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: به خدا قسم اگر ابلیس پس از نافرمانی و تکبر از اطاعت دستور خدا، به مقدار عمر دنیا بر خدا سجده می کرد، برای او سودی نمی داشت و خدا از او نمی پذیرفت، مگر اینکه او طبق فرمان خدا بر آدم سجده می کرد. وضعیت این امتی که بعد از پیامبرش صلی الله علیه و آله و سلم نافرمانی کرده گمراه شده است نیز چنین است. بعد از ترک گفتن پیشوایی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای آنها منصوب کرد، خداوند هرگز عملی از آنها را نمی پذیرد و نیکیهای آنها را بالا نمی برد، مگر اینکه از آن جهتی که خدا امر کرده است بیایند و امامی را که خدا به ولایتش امر کرده اطاعت کنند و از بابی که خدا و رسول برای آنها گشوده اند وارد شوند.[۲] امام باقر یا امام صادق علیهما السلام فرمودند: خاندانی در بنی اسرائیل بودند که در پی چهل روز عبادت، هر چه از خدا طلب می کردند، خداوند به آنها مرحمت می فرمود. یکی از آنان به عبادتی چهل روزه پرداخت ولی دعای او پذیرفته نشد. به نزد حضرت عیسی شکایت کرد. حضرت عیسی علیه السلام تطهیر نموده نماز خواند. آن گاه به درگاه حق دعا کرد. وحی آمد: یَا عِیسَى إِنَّ عَبْدِی أَتَانِی مِنْ غَیْرِ الْبَابِ الَّذِی أُوتَى مِنْهُ إِنَّهُ دَعَانِی وَ فِی قَلْبِهِ شَکٌّ مِنْکَ فَلَوْ دَعَانِی حَتَّى یَنْقَطِعَ عُنُقُهُ وَ تَنْتَثِرَ أَنَامِلُهُ مَا اسْتَجَبْتُ لَهُ- فَالْتَفَتَ عِیسَى ع فَقَالَ تَدْعُو رَبَّکَ وَ فِی قَلْبِکَ شَکٌّ مِنْ نَبِیِّهِ قَالَ یَا رُوحَ اللَّهِ وَ کَلِمَتَهُ قَدْ کَانَ وَ اللَّهِ مَا قُلْتَ فَاسْأَلِ اللَّهَ أَنْ یَذْهَبَ بِهِ عَنِّی فَدَعَا لَهُ عِیسَى ع فَتَقَبَّلَ اللَّهُ مِنْهُ وَ صَارَ فِی حَدِّ أَهْلِ بَیْتِهِ کَذَلِکَ نَحْنُ أَهْلَ الْبَیْتِ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ عَمَلَ عَبْدٍ وَ هُوَ یَشُکُّ فِیناَ. اى عیسى این بنده ام از غیر آن بابى که باید نزد من آیند نزد من آمده، او مرا خوانده در حالى که در نبوّت و پیغمبر بودن تو در شکّ است بنا بر این اگر باندازهاى مرا بخواند که گردنش قطع و بنده ایش از هم بگسلد من دعایش را مستجاب نخواهم کرد. عیسى به وى رو کرده فرمود: پروردگارت را مى خوانى و در دل خود به پیامبرش شک دارى؟ گفت: اى روح و کلمه خدا، به خدا سوگند همین طور است که مى فرمائى، از خداوند بخواه که این شک را از دل من بزداید. عیسى براى وى دعا کرد و خداوند از وى پذیرفت، و او در حدّ سایر افراد خاندان خویش قرار گرفت. ما خاندان نیز این چنین هستیم، خداوند عمل بنده اى را که در باره ما شک دارد قبول نمی فرماید. [۳] در عصر حاضر نیز، آن بابی که هیچ عبادتی جز از طریق ولایت او پذیرفته نیست، وجود مقدس امام زمان علیه السلام است. در زیارت جامعه، خطاب به این بزرگواران می گوییم: و بموالاتکم تقبل الطاعه المفترضه.
با ولایت شما است که خداوند عبادات واجب را می پذیرد. پس کسی که خدا را از غیر این باب، بندگی کند، خدا از او نخواهد پذیرفت. نماز و روزه و حج و زکات تنها با یک شرط قبول است. امام صادق علیه السلام در نامه ای به مفضل بن عمر مرقوم فرمودند: کسی که نماز خوانده، زکات بدهد، حج و عمره بجا آورد ولی معرفت آن کس که خدا اطاعت او را واجب ساخته است نداشته باشد، نه نماز خوانده، نه روزه گرفته، نه زکات داده، نه حج و عمره بجا آورده، نه از جنابت غسل کرده و تطهیر نموده، و نه حرامی را رها کرده و نه حلالی را حلال داشته است. برای او نماز نیست هر چند که رکوع و سجود کند، و برای او زکات و حجی نخواهد بود. تمام این اعمال با شناخت آن فردی انجام می شود که خداوند بزرگ با امر به اطاعت او بر مردم منت نهاده است.[۴] مضمون روایات فوق در مجامیع حدیثی شیعه آن قدر زیاد است که فقهاء شیعه در آغاز کتب فقهی خویش، بابی تحت عنوان «ابطال العباده بدون ولایه الائمه علیهم السلام و اعتقاد امامتهم» گشوده اند. یعنی هر عبادتی که بدون ولایت ائمه و اعتقاد به امامت آنها انجام شده باشد باطل است. محدث بزرگ شیعه، مرحوم شیخ حر عاملی باب ۲۹ جلد اول از کتاب وسائل الشیعه خویش را به این مطلب اختصاص داده و در آن ۱۹ حدیث نقل نموده و محدث نوری در مستدرک الوسائل، ۶۶ حدیث دیگر به این مجموعه در این موضوع افزوده است. این قبیل روایات، در کتب اهل سنت نیز نقل شده است. جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل نموده که فرمودند:یَا عَلِیُّ لَوْ أَنَّ أُمَّتِی صَامُوا حَتَّى یَکُونُوا کَالْحَنَایَا وَ صَلُّوا حَتَّى یَکُونُوا کَالْأَوْتَارِ ثُمَّ أَبْغَضُوکَ لَأَکَبَّهُمُ اللَّهُ عَلَى وُجُوهِهِمْ فِی النَّار. [۵]
ای علی اگر امت من آن قدر روزه بگیرند که همچون کمان (گوژ پشت) شده و آن قدر نماز بخوانند که چون زه (لاغر) شوند ولی تو را دشمن بدارند، خداوند آنان را در آتش جهنم می افکند. پس از آنجائی که اولین شرط قبولی و کمال حج در هر زمان، شناخت حجت آن زمان است، از این رو در دوران غیبت بر منتظران واجب است نسبت به شناخت حجت خدا یعنی امام زمان(ع) اقدام نموده تا حج کامل و مقبول را تجربه نمایند. زیرا بر اساس روایات بسیاری که در کتاب های حدیثی آمده، عبادت و حج بدون ولایت نه تنها حج کامل نبوده، بلکه مورد قبول درگاه حق تعالی نیز نمی باشد. در این زمینه امام باقر(ع)میفرماید: أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَیْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِیعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِیعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ یَعْرِفْ وَلَایَةَ وَلِیِّ اللَّهِ فَیُوَالِیَهُ وَ یَکُونَ جَمِیعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَیْهِ مَا کَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِی ثَوَابِه. [۶]
همانا اگر مردى شبها را بعبادت بپا خیزد و روزها را روزه دارد و تمام اموالش را صدقه دهد و در تمام دوران عمرش بحج رود، و امر ولایت ولى خدا را نشناسد تا از او پیروى کند و تمام اعمالش با راهنمائى او باشد، براى او از ثواب خداى جل و عز حقى نیست. راه کاری برای ایام غیبت امام صادق علیه السلام میفرمایند: إِنَّ لِلْغُلَامِ غَیْبَةً قَبْلَ أَنْ یَقُومَ قَالَ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ یَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ ثُمَّ قَالَ یَا زُرَارَةُ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ الَّذِی یُشَکُّ فِی وِلَادَتِهِ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلَا خَلَفٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ إِنَّهُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِیهِ بِسَنَتَیْنِ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ غَیْرَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ أَنْ یَمْتَحِنَ الشِّیعَةَ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَرْتَابُ الْمُبْطِلُونَ یَا زُرَارَةُ، قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ الزَّمَانَ أَیَّ شَیْءٍ أَعْمَلُ قَالَ یَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَکْتَ هَذَا الزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ: اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی[۷] براى آن جوان پیش از آنکه قیام کند، غیبتی است، عرض کردم: چرا؟ فرمود: میترسد- و با دست اشاره بشکم خود کرد- (یعنى میترسد شکمش را پاره کنند) سپس فرمود: اى زراره! اوست که چشم براهش باشند، و اوست که در ولادتش تردید شود: برخى گویند: پدرش بدون فرزند مرد، و برخى گویند: در شکم مادر بود (که پدرش وفات یافت و سپس هم بدنیا نیامد) و برخى گویند: دو سال پیش از وفات پدرش متولد شد و اوست که در انتظارش باشند ولى خداى عز و جل دوست دارد شیعه را بیازماید. در زمان (غیبت) است اى زراره که اهل باطل شک می کنند، زراره گوید: من عرض کردم، قربانت، اگر من به آن زمان رسیدم چکار کنم؟ فرمود: اى زراره: اگر به آن زمان رسیدى، با این دعا از خدا بخواه: «خدایا خودت را به من بشناسان، زیرا اگر تو خودت را به من نشناسانى، من رسولت را نشناسم. خدایا تو پیغمبرت را به من بشناسان، زیرا اگر تو پیغمبرت را به من نشناسانى، من حجت تو را نشناسم. خدایا حجت خود را به من بشناسان، زیرا اگر تو حجتت را به من نشناسانى، از طریق دینم گمراه می شوم.» در روایت فوق امام صادق علیه السلام از جمله وظایف مهم منتظران در دوران غیبت را ذکر دعایی می داند که در آن اشاره به شناخت امام زمان علیه السلام شده است. شاید اختصاص پیدا کردن این دعا به دوران غیبت به این جهت باشد که در دوران پنهان زیستی امام، معرفت به او بخاطر فقدان ظاهری ایشان سخت تر از دورهای دیگر است. پس این راه سخت را همه ما باید به پیمائیم. پی نوشت: [۱]. مضمون فوق در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار ج۶۳، ص۲۵۰٫
[۲]. حر عاملی، حسین، وسائل الشیعه، ج۱، باب۲۹، ح۵٫
[۳]. کلینی، محمد، کافی، ج۲، ص۴۰۰٫
[۴]. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار ج۲۷، ص۱۷۵٫
[۵]. مناقب ابن مغازلی شافعی:۲۹۷ ح ۳۴۰٫
[۶]. کلینی، محمد، کافی، ج۲،ص۱۹٫
[۷]. کلینی، محمد، کافی، ج۱، ص۳۳۷٫
۲۳/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
افضل اعمال ماه مبارک رمضان
افضل اعمال ماه مبارک رمضان در شرع مقدس اسلام درباره ورع و پرهیزگاری سفارش های زیادی شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در شرع مقدس اسلام به ورع سفارش شده است حال سوال اینجاست که چرا افضل اعمال ماه مبارک رمضان ورع است ابتدا بايد معناى« ونصحیت امام حسن مجتبی(ع) به کودکان چیست؟
نصحیت امام حسن مجتبی ع به کودکان چیست فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت آیتالله جعفر سبحانی در جلسه درس تفسیر خود با اشاره به تولد امام حسن مجتبی ع اولین گل خاندان رسالت و سبط اکبر بیان کرد مرحوم علامه مجلسی در جلد علم و دراههاي مختلف از بين بردن گناهان و جلب محبت الهي چيست؟
راههاي مختلف از بين بردن گناهان و جلب محبت الهي چيست امام باقر ع فرمود واللَّه ما ينجو من الذّنب ألاّ من أقربه سوگند به خدا جز آن كه به گناه اقرار كند نجات نيافت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز همان گونه كه اعمال صالح و نيكوي انسان به واسطه برخي گناهامنظور خداوند متعال از خلقت آسمان بعد از زمین در آیه 29 سوره بقره چیست؟
منظور خداوند متعال از خلقت آسمان بعد از زمین در آیه 29 سوره بقره چیست در قرآن کریم هر جا که صحبت از آفرینش آسمان و زمین است اول خلقت آسمان و بعد خلقت زمین را ذکر کرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز «هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکمْ ما فِی الْأَفرق بشر و انسان و آدم چیست؟
فرق بشر و انسان و آدم چیست از میان انسان ها افراد برگزیده و شاخص را می توان آدم نامید و لذا آدم انسانی است که تقریباً به کمال رسیده باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالاتی که مطرح است اینکه فرق بشر و انسان و آدم در چیست پاسخ 1چرا کرامت امام حسن(ع) زبانزد عام و خاص است/ نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی(ع) چیست
دین و اندیشه اختری در گفتگو با مهر طرح کرد چرا کرامت امام حسن ع زبانزد عام و خاص است نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی ع چیست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع گفت قسمت عمده علمای اهل سنت و مفسرین مذاهب مختلف امام حسن مجتبی ع را بعد از خلفای راشدین قبول دارند خلفای راشدیعلت نامگذاري ماه رمضان چيست؟
علت نامگذاري ماه رمضان چيست رمضان بدين سبب رمضان ناميده شده است كه گناهان را مى سوزاند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله در حدیث شریفی علت نامگذاري ماه رمضان را بیان می فرمایند قال رسولُ اللّه صلىكّفاره جمع چيست؟
كّفاره جمع چيست یکی از مسائلی که در احکام روزه و ماه رمضان مطرح است مسئله كفّاره جمع است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از مسائلی که در احکام روزه مطرح شده مسئله كفّاره جمع می باشد که عبارت است از «جمع بين آزاد كردن يك بنده و گرفتن دو محکم فراموشي نجاست لباس چیست؟
حکم فراموشي نجاست لباس چیست یکی از مسائل نماز مربوط است به احکام لباس نماز گزار به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از مسائل نماز احکام لباس نمازگزار است اگر شخصى نجاست لباس يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد قضا دارد يا خير پاسخ هممعنای نزول تدریجی و دفعی آیات قرآن چیست؟
معنای نزول تدریجی و دفعی آیات قرآن چیست عده ای از آیات قرآن اشاره به نزول تدریجی و عده ای به نزول دفعی قرآن اشاره دارد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز برخی از آیات قرآن اشاره به نزول تدریجی و برخی به نزول دفعی قرآن اشاره دارد حال منظور از این دو نوپرستش برای چیست؟
پرستش برای چیست اگر عبادت ما برای دریافت مزد بهشت و ترس از جهنم نباشد می شود عبادت برای خدا به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز چرا ما باید خدا را بپرستیم و معنای پرستش در چیست پاسخ استاد شهید مطهری در تعریف پرستش می گوید پرستش آن حالتی را می گویندپاداشی که خدا برای تعلیم قرآن به فرزندان می دهد چیست؟
پاداشی که خدا برای تعلیم قرآن به فرزندان می دهد چیست فرهنگ > دین و اندیشه - درباره اهمیت تعلیم قرآن و احکام دین به فرزندان روایت های بسیاری از پیامبر و اهل بیت که درود خدا بر ایشان باد داریم در تمام این روایات بر اهمیت این تعلیم و پاداش و تشویق خداوند برای آن تاکشرط موفقیت در کارگاه نویسندگی چیست؟
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۱ ۰۳ حسین سناپور داشتن زمینه یادگیری آموختن تکنیکها و پشتکار را عوامل تأثیرگذار بر موفقیت افراد در کارگاههای نویسندگی میداند این نویسنده در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره نقش کارگاههای نویسندگی در پرورش نویسنده گفت اتمام پیشآمدها نتیجه اعمال ماست/ گندم از گندم بروید جو، ز جو
دین و اندیشه دعای روز چهاردهم ماه رمضان تمام پیشآمدها نتیجه اعمال ماست گندم از گندم بروید جو ز جو خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه در دعای روز چهارهم ماه رمضان می خوانیم اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلمحيط كار در حوزه حج و زيارت بايد اسلامي باشد/ دستاندرکاران حج مراقب رفتار و اعمال خود باشند
دین و اندیشه محيط كار در حوزه حج و زيارت بايد اسلامي باشد دستاندرکاران حج مراقب رفتار و اعمال خود باشند نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در همايش كارگزاران حج استان تهران گفت كساني كه در مجموعه حج و زیارت خدمت ميكنند بايد همواره مراقب رفتار و اعمال خود باشند تا مردم آنها ربرخورد کریم ترین مرد روزگار با مردی که به او دشنام داد/ شباهت صلح امام حسن(ع) به اعمال خضر نبی
برخورد کریم ترین مرد روزگار با مردی که به او دشنام داد شباهت صلح امام حسن ع به اعمال خضر نبی فرهنگ > دین و اندیشه - فرزندی که ثمره ازدواج بهترین زوج عالم بود و در کانون گرم پاک ترین انسان های عالم پرورش یافت خوی و خصلتی یافت که او را به کریم خاندانش می شناسیم اماشرايط صحت و كمال توبه چیست؟
شرايط صحت و كمال توبه چیست امام سجاد ع مى فرمايد توبه بمعنى كار شايسته و باز گشت از انحراف نه لقلقه زبان به اين ترتيب شرايط قبول شدن توبه را بدست آورديم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز شرايط صحت و كمال توبه اينستكه انسان گنه كار بايد توبه كند-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها